Lähivanhemman muutto lapsen kanssa toiselle paikkakunnalle
Olen muuttamassa yläasteen aloittavan tytön kanssa kotipaikkakunnalleni. Tyttö on 12, täyttää syksyllä 13, eikä itse vastusta muuttoa. Hänellä on ystäviä myös tulevalla paikkakunnalla ja siellä on myös tytön serkut, enot, tädit ja mummo ja pappa. Minä valmistuin ammattikorkeakoulusta juuri ja olen kirjoittanut työsopimuksen alkavaksi elokuussa uudella paikkakunnalla. Kerroin isälle muuttoaikeista jo joulukuussa, kun varmistui, että saan työpaikan uudelta paikkakunnalta. Nykyisellä paikkakunnallamme on huonosti muita kuin keikkatöitä. Nyt kun olen allekirjoittanut työsopimuksen ja saanut asunnon ja muutto lähestyy, niin isä ilmoitti, ettei suostu muuttoon, vaan hakee tytön lähihuoltajuutta. Ei suostu allekirjoittamaan papereita tulevaa yläastetta varten. Ei suostu muuttoilmoitukseen. Tyttö on asunut kanssani 6 vuotta kahdestaan ja isäänsä tavannut epäsäännöllisesti 1-4 yötä kuussa. Joinain kuukausina ei ollenkaan. Kerran isä on pitänyt tyttöä kesälomalla viikon.
Tapaamissopimus on, mutta isä ei siis itse ole sitä noudattanut. Olen varannut lastenvalvojan meille, jotta voidaan päivittää sopimukset. Lastenvalvoja on kahden viikon kuluttua. Muutto elokuun alussa. Voiko isä oikeasti estää muuton tai saada lähihuoltajuuden? Minä olen sanonut isälle, että tytär pystyy ja voi matkustaa isän luokse joka toinen viikonloppu junalla ja tapaamisoikeus on ihan yhtä hyvä kuin ennen. Isän mielestä tapaamisista tulee hankalia, koska yhden yön tapaamiset ja tapaamiset arkena eivät enää onnistu. Harvoin on siis tavannut tyttöä viikonloppuisin ja usein pitää vain yhden yön. Käsittämätöntä, että isä, joka itse niin huonosti on suostunut järjestämään tapaamisia lapsen kanssa, haluaa nyt kaikin tavoin yrittää estää muuton ja hakea itselleen lähivanhemmuutta. Tilanne on stressaava. Isän vanhemmatkin soittelevat minulle, että en saisi viedä lasta 3 tunnin matkan päähän ja saavatko he enää koskaan tavata tytärtä. Olen kuulemma itsekäs, kun muutan ja vien tytön kauas heistä. Eivät ole tähän mennessäkään tavanneet kuin ehkä 4 kertaa vuodessa, vaikka asuvat 2 kilometrin päässä meistä, enkä koskaan ole estänyt tapaamisia.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuuraikas ja hyvin rakenneltu provo. Miesvihaa sopivssti herättävä tarina, mukavan vihaisia ja tohkeissaan hakattuja kommentteja. 4/5
Provo on vaan noi miesvastaajat. Saattavat olla samasta kynästäkin.
Eriävät mielipiteet ja naista sokeasti puolustamattomat kommentitko ovat sinusta provoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuuraikas ja hyvin rakenneltu provo. Miesvihaa sopivssti herättävä tarina, mukavan vihaisia ja tohkeissaan hakattuja kommentteja. 4/5
Miksi ajattelet noin? Oletko ajatellut käsitellä miesvihaasi esim. keskustelemalla mielenterveystyön ammattilaisen kanssa? Apua on saatavilla.
Otahan nyt oikeasti asioista selvää. Muualta kuin vauvapalstalta. Käytännössä isä ei voi muuttoa estää, eikä mitään koulupapereita tai muuttoilmoituksia tarvitse allekirjoittaa. T: juuri tuon ikäisen lapsen kanssa viime kesänä muuttanut lähihuoltaja. Meillä tosin toinen vanhempi ei vastustanut muuttoa, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Kunnon massamiesvihapsykoosit saa näemmä tulille kun provon aiheeseen liittyy ero ja lapsi. Raivottaret sankoin joukoin lynkkaamassa miehen oikeudet ketjussa 😂
Vierailija kirjoitti:
Otahan nyt oikeasti asioista selvää. Muualta kuin vauvapalstalta. Käytännössä isä ei voi muuttoa estää, eikä mitään koulupapereita tai muuttoilmoituksia tarvitse allekirjoittaa. T: juuri tuon ikäisen lapsen kanssa viime kesänä muuttanut lähihuoltaja. Meillä tosin toinen vanhempi ei vastustanut muuttoa, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Onko teidän tapauksessanne lapsen isä jotenkin poikkeuksellisen tyhmä, vai miksi ei vastustanut muuttoa?
Isän kannattaa tehdä rikosilmoitus jos lapsi viedään vastoin suostumustaan pois paikkakunnalta. Noista saa pitkät tuomiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän tapauksessanne lapsen isä jotenkin poikkeuksellisen tyhmä, vai miksi ei vastustanut muuttoa?
Jätin tarkoituksella mainitsematta sukupuolet. Tarinan lähivanhempi on isä. Ehkäpä muuttoa vastustamaton äiti sitten on mielestäsi poikkeuksellisen tyhmä. Minusta hän ei ole.
Minun vanhempani erosivat kun olin 4v. Äitini muutti toiselle paikkakunnalle ja minä jäin isäni luo asumaan. Heillä oli yhteishuoltajuus. Äiti kohtasi uuden elämänkumppanin, sai hänen kanssaan lapsen. Minä tapasin äitiäni muutaman kerran kuukaudessa. Pikkuhiljaa tapaamiset vähentyivät. Äidillä oli aina kiireitä uuden perheensä kanssa. Isän kans elettiin normaalia, välillä tylsääkin elämää aikuistumiseeni asti. Minusta olisi ollut kamalaa jos olisin jossain vaiheessa joutunut muuttamaan äitini luokse.
Sitten vielä ihmetellään miksi miehet tekevät itsemurhia naisia enemmän. Äidit ovat valmiita viemään kylmästi lapset isältään tuosta noin vaan oman edun tavoittelun takia.
Eikös rikoksen suunnittelukin ole rikos? Joku nettivinkki varmaan kannattaa laittaa ennen kuin äiti ehtii kaapata lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin tarkoituksella mainitsematta sukupuolet. Tarinan lähivanhempi on isä. Ehkäpä muuttoa vastustamaton äiti sitten on mielestäsi poikkeuksellisen tyhmä. Minusta hän ei ole.
Sukupuolella ei ole tässä mitään merkitystä, naisen kannattaa tietenkin etävanhemman asemassa vastustaa myös lähivanhemman muuttoa viimeiseen asti jos on aikeissa kaapata lapsen mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä ihmetellään miksi miehet tekevät itsemurhia naisia enemmän. Äidit ovat valmiita viemään kylmästi lapset isältään tuosta noin vaan oman edun tavoittelun takia.
Isältä, joka ei halua tavata lastaan kuin joskus satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Äidillä vain raha mielessä.
Jep. Ja pokkaa kysellä että onhan ok jos kaappaan lapseni pois isältään vain siksi että saisin omiin taskuihin lisää massia. Melko härskiä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon massamiesvihapsykoosit saa näemmä tulille kun provon aiheeseen liittyy ero ja lapsi. Raivottaret sankoin joukoin lynkkaamassa miehen oikeudet ketjussa 😂
Ei ole kyse mistään miehen oikeuksista. On kyse lapsen oikeuksista. Lapsen ja nuoren oikeus vakaaseen elämään ja siihen, että saa jatkaa elämäänsä itselleen tutun vanhemman kanssa. Tässä ei nyt puhuta erosta, kun ero on tapahtunut jo vuosia sitten. Nyt puhutaan elämänmuutoksista. Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin ja se ei muutu, kun tapaamiset eivät miksikään vähene, jos isä ei itse kieltäydy tapaamasta. Mikä oikeus se isällä on pitää viikonloppunsa ja lomansa lapsivapaina ja perustella lapsen muuton kieltämistä sillä, että sitten tapaamiset eivät onnistu arkisin? Siis tämä isä kun ottaa lapsen luokseen kouluviikolla koulupäivän jälkeen, lähettää aamulla kouluun, josta lapsi sitten palautuu äidilleen. Perusteli joskus aikoinaan tuota sillä, että ei hänen tehtävänsä ole minulle mahdollistaa vapaa-aikaa ja että koska hän käy töissä arkisin, niin viikonloput pitää olla vapaina. Vähän kyllä ihmettelen, että miten tuolla asenteella nyt haluaakin lähivanhemmaksi! Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse mistään miehen oikeuksista. On kyse lapsen oikeuksista. Lapsen ja nuoren oikeus vakaaseen elämään ja siihen, että saa jatkaa elämäänsä itselleen tutun vanhemman kanssa. Tässä ei nyt puhuta erosta, kun ero on tapahtunut jo vuosia sitten. Nyt puhutaan elämänmuutoksista. Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin ja se ei muutu, kun tapaamiset eivät miksikään vähene, jos isä ei itse kieltäydy tapaamasta. Mikä oikeus se isällä on pitää viikonloppunsa ja lomansa lapsivapaina ja perustella lapsen muuton kieltämistä sillä, että sitten tapaamiset eivät onnistu arkisin? Siis tämä isä kun ottaa lapsen luokseen kouluviikolla koulupäivän jälkeen, lähettää aamulla kouluun, josta lapsi sitten palautuu äidilleen. Perusteli joskus aikoinaan tuota sillä, että ei hänen tehtävänsä ole minulle mahdollistaa vapaa-aikaa ja että koska hän käy töissä arkisin, niin viikonloput pitää olla vapaina. Vähän kyllä ihmettelen, että miten tuolla asenteella nyt haluaakin lähivanhemmaksi! Ap.
Arjessa läsnä oleminen edes joskus on todella tärkeää sekä lapselle että isälle. Sinä haluat viedä senkin heiltä pois pelkkien omien taloudellisten intressiesi vuoksi ja yrität maalailla miehestä kuvaa muka välinpitämättömänä roistona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arjessa läsnä oleminen edes joskus on todella tärkeää sekä lapselle että isälle. Sinä haluat viedä senkin heiltä pois pelkkien omien taloudellisten intressiesi vuoksi ja yrität maalailla miehestä kuvaa muka välinpitämättömänä roistona.
Ajatella. Nyt menee lapsen tarpeet yli isän satunnaisen tarpeen.
Miehen kannattaa hakea parasta mahdollista oikeusapua ja taistella tosissaan lähivanhemmuudesta. Se on lapsenkin etu. Ei pelkkä äidin rahanhimo saa olla riittävä tekosyy viedä lapsi isältään kauas pois.