Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko mokannut lomareissulla?

Vierailija
03.06.2021 |

Minulle aina sattuu ja tapahtuu lomaillessa ja osa mokista sellaisia, jotka naurattaa pitkään.

Viime kesänä tehtiin klassinen moka, kun oli vuokrattu mökki. Osoite mapsiin ja menoksi. Mökin seinässä oli avainkaappi, johon meillå oli koodi. Koetettiin koodeja kymmeniä kertoja, soitettiin vuokraajalle ja istuttiin lopulta rappusille avaamaan kylmät juomat, kun ei saatu vastausta. Jonkin ajan päästä pihaan ajoi autollaan pariskunta, joka ihmetteli, miksi ihmeessä me ollaan leiriydytty heidän mökin terassille. Hups, oltiinkin naapurimökillä.

Kommentit (519)

Vierailija
401/519 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tapahtunut minulle, vaan toiselle matkalla mukana olleelle. Lähdettiin Espanjassa illalla kaupungille shoppailemaan ja syömään. Oli sovittu, että vuorotellen maksetaan ravintolaruokailuja, niin ei tarvitse pyytää erikseen laskua. Mieheni maksoi sillä kertaa. Tultiin hotellille ja matkaseuralaisellamme ei ollutkaan käsilaukkua. Ajateltiin, että ehkä unohtui ravintolaan. Ei näkynyt ravintolassa eikä tarjoilija ollut nähnyt. Sitten alettiin juosta läpi kaupat, joissa käytiin ennen syömään menoa. Ei löytynyt. Siinä laukussa oli lompakko ja kaikki kortit (pankki/luottokortti, kela-kortti yms), rahaa ja lisäksi hotellihuoneen avain tai avainkortti (en muista, kumpi siinä hotellissa oli käytössä). Ei selvinnyt, missä vaiheessa hän oli laukun kadottanut, eikä sitä löydetty. Onneksi pankkikortin saa kuoletettua aika nopeasti.

Miksi laskut pitää pyytää erikseen, miksei laskua makseta puoliksi? Niin ne paikallisetkin tekevät.

En ole sama ihminen, mutta mitä ihmettä? Että jos siellä on vaikka 5-6 ihmistä syömässä, ne maksaa laskun puoliksi? Minä vuonna olet käynyt ulkomailla ja missä? Aika monessa maassa on pankkikortit nykyaikana. Siihen maksupäätteeseen pystytään kyllä laittamaan esim. 17€ ja toiselle 18,50€ ja minkä hintaista kukin on syönyt! Tietysti myös voi tehdä niin, että vuorotellen maksetaan. Ainakin pubeissa tuo on monessa Euroopan maassa käytäntö, että yksi maksaa juomat yhdellä kierroksella ja toinen tarjoaa seuraavat. Suomesta en tiedä, millaiset tavat toimia pubeissa tai baareissa, kun en ole ainakaan 5 vuoteen käynyt muissa kuin ruokaravintoloissa.

Vierailija
402/519 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tapahtunut minulle, vaan toiselle matkalla mukana olleelle. Lähdettiin Espanjassa illalla kaupungille shoppailemaan ja syömään. Oli sovittu, että vuorotellen maksetaan ravintolaruokailuja, niin ei tarvitse pyytää erikseen laskua. Mieheni maksoi sillä kertaa. Tultiin hotellille ja matkaseuralaisellamme ei ollutkaan käsilaukkua. Ajateltiin, että ehkä unohtui ravintolaan. Ei näkynyt ravintolassa eikä tarjoilija ollut nähnyt. Sitten alettiin juosta läpi kaupat, joissa käytiin ennen syömään menoa. Ei löytynyt. Siinä laukussa oli lompakko ja kaikki kortit (pankki/luottokortti, kela-kortti yms), rahaa ja lisäksi hotellihuoneen avain tai avainkortti (en muista, kumpi siinä hotellissa oli käytössä). Ei selvinnyt, missä vaiheessa hän oli laukun kadottanut, eikä sitä löydetty. Onneksi pankkikortin saa kuoletettua aika nopeasti.

Miksi laskut pitää pyytää erikseen, miksei laskua makseta puoliksi? Niin ne paikallisetkin tekevät.

En ole sama ihminen, mutta mitä ihmettä? Että jos siellä on vaikka 5-6 ihmistä syömässä, ne maksaa laskun puoliksi? Minä vuonna olet käynyt ulkomailla ja missä? Aika monessa maassa on pankkikortit nykyaikana. Siihen maksupäätteeseen pystytään kyllä laittamaan esim. 17€ ja toiselle 18,50€ ja minkä hintaista kukin on syönyt! Tietysti myös voi tehdä niin, että vuorotellen maksetaan. Ainakin pubeissa tuo on monessa Euroopan maassa käytäntö, että yksi maksaa juomat yhdellä kierroksella ja toinen tarjoaa seuraavat. Suomesta en tiedä, millaiset tavat toimia pubeissa tai baareissa, kun en ole ainakaan 5 vuoteen käynyt muissa kuin ruokaravintoloissa.

No ihan nytkin olen ulkomailla koska asun täällä.

Kommentoimassani postauksessa oli kaksi ihmistä jotka maksoivat ravintolassa vuoron perään ettei tarvitsisi pyytää erillisiä laskuja… Hämmästelin siis erillIsten laskujen pyytämistä, se ei monessakaan maassa ole tapana, vaan tuodaan yksi lasku josta jokainen maksaa osuutensa, arvelin ettei mun tarvitse listata kaikkia mahdollisia seuruekomboja ja maksuvälineitä… näköjään ois pitänyt..

En muuten tiedä Suomen lisäksi yhtäkään maata missä lasku syynättäIsiin pennilleen vaan yleensä se jaetaan tasan ruokailijoiden kesken.

Suomessa käsittääkseni jokainen hakee edelleen tiskiltä omat juomassa, pubimaissa seurueet yleensä ostaa kierroksen kerrallaan. Etelä Euroopan baareissa on usein pöytiintarjoilu joten laskunvastaanottajat yllämainittuun tapaan seurueen kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
404/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh ai olenko. Olen mokannut jotain varmaan joka toisella reissulla. :D

Yksi noloimpia oli, kun olin Jenkkilässä ja minulla oli lennonvaihto. Ajattelin, että tässähän kerkeää kahvilassa istumaan hetken. Söin subia ja join kahvia omiin ajatuksiini uppoutuneena. Kuulin, kun joku omaa sukunimeni muistuttava nimi kuulutettiin, että nyt on viimeinen hetki boardingille. Se lausuttiin kuitenkin vähän eri tavalla, niin en välittänyt siitä. Jatkoin kahvilassa hengailua huoletta ja nimeä huudeltiin vielä muutamaan kertaan. Havahduin vasta, kun koko nimi kuulutettiin, että nehän kuuluttavat minua! Tuli hiukan kiire. Olin lopulta joku 20 minuuttia myöhässä koneesta ja kun marssin sinne sisään, minua tuijotti koneellinen vihaisia ihmisiä. Pääsin istumaan oikein eturiviin, niin että vessassa kävijät pystyivät mulkoilemaan minua vihaisesti aina kun kävelin ohi. Kaiken lisäksi vielä oksensin lennolla, en tiedä johtuiko jostain syömästäni vai turbulenssissa.

Vierailija
405/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa paikoissa, maasta riippumatta, ainakin ennen korona-aikaa tuli pöytäseurueelle yhteinen lasku. Itse asiassa, menimme baariin hieman tipotellen ja kun baarimikko huomasi meidän olevan samaa seuruetta, hän huomautti, että pöytään tulee seuraavaksi yhteinen lasku. Pankkikortilla maksusta piti erikseen sopia tilauksen yhteydessä eteläsaksalaisissa pikkuravintoloissa vielä vuonna 2019. Käteinen oli käypää valuuttaa.

Vierailija
406/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Eksyin Helsingissä Redissä ja myöhästyin junasta. Lisähuomiona, että olin aiemmin käynyt Helsingissä 2 kertaa elämäni aikana; 6. Lk luokkaretkellä ja yo-kirjoitusten jälkeen pääsykokeissa. En vieläkään käsitä, miten ihminen voi joutua ostoskeskuksessa niin hukkaan.

Luulen, että ihan jokainen Redissä kävijä on eksynyt ekalla käynnillä. Käyn lähes päivittäinen siellä ja tosi usein joku kysylee neuvoja. Taitaa olla maailman sokkeloisin kauppakeskus!

Vierailija
407/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Eksyin Helsingissä Redissä ja myöhästyin junasta. Lisähuomiona, että olin aiemmin käynyt Helsingissä 2 kertaa elämäni aikana; 6. Lk luokkaretkellä ja yo-kirjoitusten jälkeen pääsykokeissa. En vieläkään käsitä, miten ihminen voi joutua ostoskeskuksessa niin hukkaan.

Jos kaikista maailman paikoista tuo tapahtuu, kyllä se Redi on.

Kiitos lohdutuksesta! Tunsin itseni melko typeräksi, kun en löydä pois.

Sieltä siivotaan koko ajan eksyneitä, nälkään ja janoon kuolleita helsinkiläisiä vaivihkaa pois. Valkoinen umpikuorma-auto vie.

Siellä eksyi avajaisviikolla 4500, minkä vuoksi sinne palkattiin oppaita. Sitten eksyivät oppaat.

Tämä on todellinen syy Helsingin väkiluvun jumittamiseen, vaikka sinne koko ajan muuttaa lisää porukkaa.

Ai hitto. :D 

Joku voisi muuten kirjoittaa jonkin kauhukirjan tai tehdä kauhuleffan siitä, miten Rediin nääntyy sadoittain ihmisiä, koska kauppakeskus on epäeuklidisesti rakennettu ja Vanhat Jumalat vaativat uhreja tms. :D 

Vierailija
408/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran jörnin ransua aasiassa, eka kerta ku puhun tästä mihinkään.

Vierailija
409/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikista maailman paikoista tuo tapahtuu, kyllä se Redi on.

Aivan. Omat teinini ovat kieltäneet minua, joka olen syntynyt ilman suuntavaistoa, menemästä sinne yksinäni. En olekaan koskaan käynyt siellä, vaikka stadissa asunkin. :D 

Redin sokkeloisuus on ihan tunnettu asia, no shame.

Vierailija
410/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun noloimmat ulkomailla seikkailuni liittyvät juuri tuohon, että "synnyin ilman suuntavaistoa". Olen esimerkiksi 50 m päässä hotellistani, käyn kaupassa ja lähden kaupasta ulos tultuani kävelemään päinvastaiseen suuntaan, missä hotellini on ja ihmettelen, että kuinkas se nyt näin kaukana..

Nuorempana, baari-illan jälkeen mun piti suunnistaa Albertinkadulle kämppääni, mutta aikani kaduilla pyörittyäni, löysin itseni linja-autoasemalta.. Missään änkyräkännissä en ollut, pienessä maistissa vain. 

Vierailija
411/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran laivalla oli yleinen ongelma että wc-putkistot eivät vetäneet. Menin sitten paskalle ja huomasin vasta sitten kauhukseni että vessa ei vedä. Sitten tulin vessasta ulos ja ihmettelin ääneen kuinka pöntössä on jonkun paskat! Vanhemmilleni meni läpi täydestä, ajattelivat että kun putkisto on sekaisin siellä seilaa matkustajien paskat sikin sokin sekaisin.

Vierailija
412/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muksuna (10-12 v.) noin vuonna 1998 vanhempieni ja siskoni kanssa Lontoossa. Isäni mielestä jokaisen turistin piti käydä Thamesissa uimassa, joten sinne mentiin polskimaan. Seurauksena virtsatietulehdus, joka hitusen pilasi loppuloman. Ilmeisesti Thames oli suht likainen vesistö tuolloin 2000-luvun vaihteessa...

Vierailija
413/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallinnassa etsittiin pitkään yhtä baaria ja lopulta luovutettiin ja otettiin taksi. Taksikuski nauroi ja kyyditsi nurkan taakse max 200 m päähän.

Vierailija
414/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Kalajoella leirintäalueen pikkumökissä (nro 13) ja ulkona satoi kaatamalla. Pissasin mökin siivousämpäriin. Aamulla huomasin että ämpärissä oli halkeama ja kaikki virtsa oli lainehtinut pitkin lattiaa kaikkialle. Kiva yllätys seuraavalle, saattoi vähän tuoksua!

Vierailija
415/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laivalla vessa meni tukkoon. Kutsuin ruotsia puhuvan siivoojan apuun, sanoin "titta" ja vedin vessan.

Olen kuullut tämän urbaanilegendan ensimmäisen kerran lähemmäs 30 vuotta sitten. Taisi olla muinoisessa Kilon poliisi -vitsikirjassakin. 

Vierailija
416/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole muutamasta eurosta kiinni, niin usein on kätevintä että yksi maksaa koko laskun ja toinen sitten seuraavalla ruokailulla. Jos siis kaikki ovat normaalisti käyttäytyviä ihmisiä eivätkä ala tilaamaan shampanjaa toisen laskuun. 

Vierailija
417/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoimassani postauksessa oli kaksi ihmistä jotka maksoivat ravintolassa vuoron perään ettei tarvitsisi pyytää erillisiä laskuja… Hämmästelin siis erillIsten laskujen pyytämistä, se ei monessakaan maassa ole tapana, vaan tuodaan yksi lasku josta jokainen maksaa osuutensa, arvelin ettei mun tarvitse listata kaikkia mahdollisia seuruekomboja ja maksuvälineitä… näköjään ois pitänyt..

En muuten tiedä Suomen lisäksi yhtäkään maata missä lasku syynättäIsiin pennilleen vaan yleensä se jaetaan tasan ruokailijoiden kesken.

Suomessa käsittääkseni jokainen hakee edelleen tiskiltä omat juomassa, pubimaissa seurueet yleensä ostaa kierroksen kerrallaan. Etelä Euroopan baareissa on usein pöytiintarjoilu joten laskunvastaanottajat yllämainittuun tapaan seurueen kesken.

Postauksessa oli neljä ihmistä (kaksi pariskuntaa). Monessa maassa on kylläkin tapana tuoda yhteinen lasku pöytäseurueelle, pyytäessä saa sitten jaetun laskun. 

Vierailija
418/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin matkalla Los Angelesiin yksin, kaksi suomalaista kaveriani oli lähtenyt sinne aikaisemmin, minulla oli ollut töitä joten pääsin lähtemään myöhemmin ja jouduin matkustamaan yksin. Olin siihen aikaan töissä ravintolassa parhaan ystäväni kanssa, ja meillä oli tapana kirjoitella hiljaisina iltoina toisillemme terveisiä kuittipapereille jota sai tulostettua kassan kuittikoneesta. Ystäväni oli sitten ennen reissuani kirjoitellut minulle pitkän kirjeen jossa kertoi pitkään ja yksityiskohtaisesti äitinsä uudesta miesystävästä ja omasta villistä viikonlopusta jonkun miehen kanssa ja toivotti hyvää matkaa. Olin mielissään siitä että oli lennolle jotain hauskaa luettavaa ja säästin sitä tylsää hetkeä varten. 

Minulla oli vaihtolento Bostonissa, ja siellä jouduin johonkin erilliseen turvatarkastukseen. En todellakaan älynnyt sitä silloin että miksi, mutta nyt jälkikäteen kun on katsonut näitä jenkkien lentokenttä ohjelmia niin olen ymmärtänyt, että on näyttänyt varmaan epäilyttävä kun nuori blondi suomesta matkustaa yksin jonnekin loseihin, joka selittää että tapaa siellä sitten kaksi suomalaista kaveria eikä mitään sen kummempaa päämäärää reissulle. Turvatarkastajat kävivät todella tarkkaan läpi kaikki matkatavarani ja löysivät sieltä tämän pitkän kassakuittilappusen, ja se alkoi erityisesti kiinnostamaan heitä. Ajattelivat että siinä on jotain erikoista koodia tai neuvoja minulle mitä pitäisi tehdä losissa. :D Heillä ei tietenkään ollut mitään suomalaista tulkkia käytössä, ja tutkailivat pitkään lappua jossain erillisessä toimistossa, kunnes pyysivät minut sinne toimistoon, ja käskivät että minun piti sana sanasta kääntää se heille. Olin ihan hajalla siellä selittämässä että tämä on minun kaverini kirjoittama kirje minulle, että se on niin nolo etten haluaisi millään sitä lukea. En tietenkään tajunnut että miksi minun pitäisi yksityisiä kirjeitä kenellekään antaa edes luettavaksi. No koska halusin päästä jatkolennolleni jonne alkoi olemaan jo jäätävä kiirekin, niin aloin sitten korvat punaisena kertomaan ystäväni seksiseikkailuista näille turvatarkastuksen kivikasvoisille miehille siinä. Pääsin lopulta jatkamaan matkaa ja kirosin ystäväni kirjelappuset alimpaan helvettiin. Jäi kyllä ikuisesti mieleen ne ystäväni seikkailut jotka kirjeeseen oli kirjoitettu!

Mulle kävi niin, että Jenkkeihin lähtiessä unohdin vaatteiden alle puettavan vyölaukun aamulla sängylle. Vyölaukussa oli suurin osa rahoistani ja pankkikortti. Lähtöportilla tajusin vyölaukun puuttuvan. Sovin mieheni kanssa, että hän lähettää minulle Western Unionin kautta rahaa, jonka voin noutaa, kun pääsen maahan.

Olin matkalla Losiin ja konetta vaihtaessa Texasissa minut vedettiin sivuun turvatarkastuksista. Minultä kysyttiin matkani tarkoitusta, kuinka aion rahoittaa matkani, jne. Hölmösti olin liian rehellinen ja sanoin, että unohdin pankkikorttini, mutta mieheni lähettää minulle rahaa. Se kuulosti epäilyttävältä ja minua alettiin kuulustelemaan lisää todella tiukkaan sävyyn.

En muistanut ensimmäisen yön yöpaikan osoitetta, joten kaivoin muistikirjan laukusta kertoakseni sen. Minua alkoi itkettää, koska tilanne oli ahdistava, ja toinen vartijoista totesi "taisimme päästä jäljillesi, koska aloit itkeä". Vartijat kävivät läpi koko muistikirjan (jossa oli mm. reseptejä, piirustuksia, muistiinpanoja ja päiväkirjamerkintöjä) ja kyselivät kaikesta. He epäilivät minun tulleen maahan työskennelläkseni laittomasti. Sanoin, että miksi haluaisin työskennellä laittomasti surkealla palkalla ilman sosiaaliturvaa, kun olen korkeakoulutettu ja tulen Suomesta, missä lähes kaikki on paremmin. Siihen he eivät osanneet vastata. Lopulta he päästivät minut menemään.

Vierailija
419/519 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin muksuna (10-12 v.) noin vuonna 1998 vanhempieni ja siskoni kanssa Lontoossa. Isäni mielestä jokaisen turistin piti käydä Thamesissa uimassa, joten sinne mentiin polskimaan. Seurauksena virtsatietulehdus, joka hitusen pilasi loppuloman. Ilmeisesti Thames oli suht likainen vesistö tuolloin 2000-luvun vaihteessa...

Muistaakseni joku Thamesista vettä juonut sai aivokalvontulehduksen ja vajosi koomaan:D En tiedä onko kenties ollut puhtaampaa isäsi nuoruudessa, mutta ei enää.

Vierailija
420/519 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin Lontoossa hetken. Olin ensiksi au pairina ja sitten paikallisessa pubissa töissä.

Omalla työporukalla osa kävi naapuripubissa. Eka haki itselle juoman, seuraava haki kummallekin jne.

Meillä keittiö pääsi ekana, vasta kun oli tarjoilija valmis siirtymään, siellä istui jo 5 tyyppiä odottamassa tarjoan kierroksen. Asuin kimppakämpässä, työkaverit jopa 20 v vanhempia, en ikinä mennyt heidän kanssa ulos. Niik paöjon ei ollut rahaa.

Kimppakämpässä asui pari intialaista. Heidän kanssa toimi jokainen maksoi omansa.

Helsingissä oon tlrmännyt treffeillä näihin laitetaan lasku puoliksi. Itse söin salaatin, join vettä. Toinen pihvin ja punaviinipullon. Kuvittelee maksaisin 120 euron laskusta 60 e, kun mun osuus oli n 20 e

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän