Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautis­suojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveys­siteitä”­

Vierailija
03.06.2021 |

Vihreiden kaupungin­valtuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautis­suojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautis­välineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.

ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.

Kaupungin­valtuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.

”Nyt kun on muutenkin viher­ajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.

Kommentit (1345)

Vierailija
461/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen edustajilla ei taatusti ole vanhoista t-paidoista tehtyjä kuukautissuojia jalkoväleissään. Edes kuukautissuojia ei köyhimmillä lapsilla saisi olla,vaan nämäkin täytyisi ITSE kouluissa tehdä.TODELLA ala-arvoinen kommentti köyhien perheiden lapsille. EROA ARJA KARHUVAARA!!!!!!!!!

Vihreiden kestävää kehitystä on kestovaipat, miksei sitten kestositeetkin? Halutaanko sitä maailmaa pelastaa vai ei?

Aikuiset voi omassa kodissaan keitellä ja pestä kestositeitä ja kuukuppeja, mutta se ei onnistu kaikilta vanhempien kanssa asuvilta lapsilta. Kuukautiset on teineille ihan hirveä riesa, miksi se on niin suuri synti, jos he pääsisivät sen suhteen edes muutaman vuoden helpommalla?

No ei ole ihme, jos häpeävät ja piilottelevat, kun aikuinen ihminenkin pitää kuukautisia hirveänä riesana. Ja miksi kuukupin keittely ei onnistuisi ihan jokaiselta, joka osaa vettä keittää?

Minulla kuukautiset tuli miten sattuu, yleensä huomasin alkamisen vessareissulla. Kiva oli olla päivä verisissä pikkuhousuissa. Kivut iski vasta sitten. Kohtu kramppasi, sattui, oksetti, vatsa oli sekaisin. Kuukautiskipuun ei saanut särkylääkettä. Nukkuminen oli huonoa kun pelotti, että sänkyyn menee verta, siitä seurasi huutoa kotona. Mihin ja miten minä sen kuukupin olisin tunkenut? Tamponikaan ei onnistunut.

Kysytkö tosissasi että mihin kuukuppi tungetaan? Jos taas kysyt, että missä sä olisit pitänyt silloin, kun et sitä käytä, niin kuukupille on oma pussinsa, jossa sitä voi säilyttää ja pikkupurkin voi aina laittaa koulureppuun. Kai sä nyt niitä siteitäkin kuljetit varulta mukanasi? Kuukuppia voi sitä paitsi pitää myös ihan ilman kuukautisvuotoakin, esim. valkovuodon vuoksi tai just siksi ettei tiedä milloin vuoto alkaa.

Vierailija
462/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponit saa kaupasta 2-3 eurolla kuukaudeksi. Suu kiinni. Ei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa tätä. Kunhan haluatte huomiota itsellenne kun tunnette itsenne ihan turhiksi mutta se turhuus johtuu ihan muusta kuin hyväksyttävistä syistä. Tehkää jotain hyödyllistä ja pätekää sillä. Ketään teidän pllluveret kiinnosta. 2-3 euroa kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kukamitenkin kirjoitti:

ja tytöt virkata kuukautissuojia 

Siemensyöksyn tavaramäärä on pikkiriikkinen verrattuna kuukautisvuotoon. Ei noita voi verrata keskenään, sillä kuukautisvuodon tulemista ei voi mitenkään estää, se valuu ihan itsestään.

Ja tahattoman siemensyöksynkö voi estää? Ja kuukautisveri ei valu valtoimenaan ja saavista kaatamalla.

Miten niin ei valu veri valtoimenaan? Luuletko että emättimen aukossa on joku sulkijalihas?

Kokonaisvuodon määrä on 20–80 millilitraa Keskimäärin. Ei sitä tule desilitratolkulla ja moni ei edes käytä kuukautissuojia.

????😂

Vierailija
464/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan tytöille kustantaa kuukupit jos jotain on pakko kustantaa ne lienee järkevimmät vaikka maksavatkin 20e kipale.

Ei se oikein ole vaihtoehto nuorille tytöille, ei edes kaikille naisille. Harva pystyy käyttämään tamponejakaan heti kuukautisten alkaessa.

Tamponihan on ihan eri asia kuin kuppi. Kuppia voi käyttää ihan jokainen (pl. epämuodostumat) ja minkä ikäinen vain.

No kuule kyllä se vaan on hiton vaikeaa nuorella jolla se pienin tamponikin sattuu. Ei sitä ny joku 12 v ole ehkä halukas venyttelemään emättimen aukkoa riittäväksi.

Voi luoja entäs se side? Hiertää prsettä on epämukava? Miten ihmeessä minä siskoni sekä tyttäreni ollaan pärjätty kun täällä kompuroidaan jo alkumetreillä?

Teillä on varmaan ollut sen verran väljät paikat koko suvussa, kun heti kuukautisten alettua tamponit ovat olleet käytössä.

Vierailija
465/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne siteet maksaa. Etenkin jos ostaa vähän laadukkaampia ja on runsaat kuukautiset. Älkääkä aina ehdottako tamponeja ja kuukuppeja. Ne on epäkäytännöllisiä ja vaikeita.  Varsinkin nuorena kun paikat on piukat ja arat eikä menkoista ole vielä tullut vuosien tuttua rutiinia.

Mä selvisin menkoistani pelkillä siteillä. En oppinut koskaan tamponeja käyttämään vaikka välillä kokeilinkin. Kuukuppi tuntui jo ajatuksenakin ällöttävälle.

Eikä maksa, sellaisessa mittakaavassa että sitä pitäisi yhteiskunnassa kuulutella.

Kyllä maksaa. Älä valehtele. Katso vaikka hinnat seuraavan kerran kun Prismassa käyt. Monta euroa pieni paketti.

Vierailija
466/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan tytöille kustantaa kuukupit jos jotain on pakko kustantaa ne lienee järkevimmät vaikka maksavatkin 20e kipale.

Ei se oikein ole vaihtoehto nuorille tytöille, ei edes kaikille naisille. Harva pystyy käyttämään tamponejakaan heti kuukautisten alkaessa.

Tamponihan on ihan eri asia kuin kuppi. Kuppia voi käyttää ihan jokainen (pl. epämuodostumat) ja minkä ikäinen vain.

Yritäpä tulla tunkemaan kovaa kipua aiheuttava ja menkkaoireitani pahentava kuppi minun toosaani niin tungen sen sulle sinne missä ei aurinko paista.

Olisit varmaan ehdottanut kuukuppia myös minulle, kun menkat alkoivat 9-vuotiaana?

Ette ota lainkaan huomioon, että tässä EI puhuta mistään 15-16-vuotiaista teineistä, vaan tytöistä. Kuukautiset on monella jo ala-asteella 10-ikävuoden molemmin puolin. Sinne vaan sullomaan kuukuppia!

Miten se kuppi aiheuttaa kipua tai pahentaa oireita? Itse aloitin kupin käytön 10-vuotiaana. Kyllä sen ikäinen osaa kuppia käyttää, jos on normaaliälyinen.

Vierailija
467/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli koulussa näitä terveydenhoitajan vessassa, josta sai hakea. Loppui kun jotkut pällit liimaili niitä pitkin koulun seiniä ja heitteli roskiin.

Parempi että niitä saa vain pyytämällä terkkarilta, silloin on vähän isompi kynnys niillä jotka aikoo vain perseillä, mutta tarvitsijoille on kuitenkin siteitä saatavilla.

Perseillä?

Vierailija
468/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimeentulotuen pitää riittää siteisiin niin saako naiset ja perheet joissa on tyttöjä sitten sen 5e enemmän tukea että voivat ostaa pari sidepakettia? Eipä taida saada, miksi miesten pitää sekin muutama euro saada tuhlata kaljaan ja naisilla ei ole siihen oikeutta?

Vierailija
469/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen edustajilla ei taatusti ole vanhoista t-paidoista tehtyjä kuukautissuojia jalkoväleissään. Edes kuukautissuojia ei köyhimmillä lapsilla saisi olla,vaan nämäkin täytyisi ITSE kouluissa tehdä.TODELLA ala-arvoinen kommentti köyhien perheiden lapsille. EROA ARJA KARHUVAARA!!!!!!!!!

Vihreiden kestävää kehitystä on kestovaipat, miksei sitten kestositeetkin? Halutaanko sitä maailmaa pelastaa vai ei?

Aikuiset voi omassa kodissaan keitellä ja pestä kestositeitä ja kuukuppeja, mutta se ei onnistu kaikilta vanhempien kanssa asuvilta lapsilta. Kuukautiset on teineille ihan hirveä riesa, miksi se on niin suuri synti, jos he pääsisivät sen suhteen edes muutaman vuoden helpommalla?

No ei ole ihme, jos häpeävät ja piilottelevat, kun aikuinen ihminenkin pitää kuukautisia hirveänä riesana. Ja miksi kuukupin keittely ei onnistuisi ihan jokaiselta, joka osaa vettä keittää?

Minulla kuukautiset tuli miten sattuu, yleensä huomasin alkamisen vessareissulla. Kiva oli olla päivä verisissä pikkuhousuissa. Kivut iski vasta sitten. Kohtu kramppasi, sattui, oksetti, vatsa oli sekaisin. Kuukautiskipuun ei saanut särkylääkettä. Nukkuminen oli huonoa kun pelotti, että sänkyyn menee verta, siitä seurasi huutoa kotona. Mihin ja miten minä sen kuukupin olisin tunkenut? Tamponikaan ei onnistunut.

Kysytkö tosissasi että mihin kuukuppi tungetaan? Jos taas kysyt, että missä sä olisit pitänyt silloin, kun et sitä käytä, niin kuukupille on oma pussinsa, jossa sitä voi säilyttää ja pikkupurkin voi aina laittaa koulureppuun. Kai sä nyt niitä siteitäkin kuljetit varulta mukanasi? Kuukuppia voi sitä paitsi pitää myös ihan ilman kuukautisvuotoakin, esim. valkovuodon vuoksi tai just siksi ettei tiedä milloin vuoto alkaa.

Ahaa, nyt minä ymmärrän. Sinä taisit aloittaa seksielämän ennen kuin sinulla edes oli kuukautisia. Minä en, enkä onnistunut käyttämään edes tamponia. Laittaminen sattui liikaa.

Vierailija
470/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule kyllä se vaan on hiton vaikeaa nuorella jolla se pienin tamponikin sattuu. Ei sitä ny joku 12 v ole ehkä halukas venyttelemään emättimen aukkoa riittäväksi.

En minä ainakaan uskaltanut ennen kuin aloitin seksielämän jo täysi-ikäisenä. Nuoren tytön paikat ovat sellaiset, että vaikka sen tamponin tai kupin saisi sisään, ei ole varmaa, saako sen ulos.

Ja tämä kommentti kertoo sen, että et edes tiedä miten kuppi toimii. Ei se mitään kuule, mutta kommentointi tietämättömänä nyt vaan on aika tyhmää.

Vierailija
471/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, nyt minä ymmärrän. Sinä taisit aloittaa seksielämän ennen kuin sinulla edes oli kuukautisia. Minä en, enkä onnistunut käyttämään edes tamponia. Laittaminen sattui liikaa.

Miten seksielämä tähän asiaan liittyy? Ja tamponi onkin hankalampi käyttää kuin kuppi, koska se asetetaan syvälle emättimeen.

Vierailija
472/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritäpä tulla tunkemaan kovaa kipua aiheuttava ja menkkaoireitani pahentava kuppi minun toosaani niin tungen sen sulle sinne missä ei aurinko paista.

Olisit varmaan ehdottanut kuukuppia myös minulle, kun menkat alkoivat 9-vuotiaana?

Ette ota lainkaan huomioon, että tässä EI puhuta mistään 15-16-vuotiaista teineistä, vaan tytöistä. Kuukautiset on monella jo ala-asteella 10-ikävuoden molemmin puolin. Sinne vaan sullomaan kuukuppia!

Miten se kuppi aiheuttaa kipua tai pahentaa oireita? Itse aloitin kupin käytön 10-vuotiaana. Kyllä sen ikäinen osaa kuppia käyttää, jos on normaaliälyinen.

Minulla oli kuukautisten aikaan emätin ja kohdunkaula niin kipeitä, että ei tosiaankaan haluttanut silloin tunkea sisään mitään.

Vierailija
473/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten seksielämä tähän asiaan liittyy? Ja tamponi onkin hankalampi käyttää kuin kuppi, koska se asetetaan syvälle emättimeen.

Mietipä sitä, ehkä keksit.

Vierailija
474/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kukamitenkin kirjoitti:

Siemensyöksyn tavaramäärä on pikkiriikkinen verrattuna kuukautisvuotoon. Ei noita voi verrata keskenään, sillä kuukautisvuodon tulemista ei voi mitenkään estää, se valuu ihan itsestään.

Ja tahattoman siemensyöksynkö voi estää? Ja kuukautisveri ei valu valtoimenaan ja saavista kaatamalla.

Miten niin ei valu veri valtoimenaan? Luuletko että emättimen aukossa on joku sulkijalihas?

Kokonaisvuodon määrä on 20–80 millilitraa Keskimäärin. Ei sitä tule desilitratolkulla ja moni ei edes käytä kuukautissuojia.

????😂

Oliko sulla jotain kysyttävääkin? Jos ”kommenttisi” liittyy suojien käyttämättömyyteen, niin lukaisepas tuolta: https://www.iltalehti.fi/keho/a/d34c7fc1-1333-4873-ba0e-9686482da413

Eikö ole jännä, että sitä vielä tossakin iässä oppii uutta?

Vierailija
475/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähävaraisilla harvoin on ylimääräisiä paitoja, joista tehdä rättejä, mitkä eivät kestä edes paria tuntia, ennen kuin pitää jo vaihtaa.

Koko ajatus on naurettava. En tiedä mistä tuo nainen on saanut jotain niin sairasta päähänsä. Koko ongelman ydin on pienet tuet ja se ettei ole todellista mahdollisuutta nostaa tuloja töihin menemällä, koska tulot eivät nouse pienipalkkaisia töitä tekemällä.

Voit siis huhkia 8h päivässä vaikka siivoustyötä, mutta silti kotona ei ole varsinkaan niitä saksittavia t-paitoja.

Omat vaatteeni on ostettu kirppiksiltä ja viimeiseen kahteen vuoteen en ole ostanut yhtään vaatetta sieltäkään. Rintsikat ym on reikiä täynnä. Nekö saksitaan siteiksi ja mistä saan uudet?

Tuo nainen taitaa elää yltäkylläisyydessä.

Vierailija
476/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne siteet maksaa. Etenkin jos ostaa vähän laadukkaampia ja on runsaat kuukautiset. Älkääkä aina ehdottako tamponeja ja kuukuppeja. Ne on epäkäytännöllisiä ja vaikeita.  Varsinkin nuorena kun paikat on piukat ja arat eikä menkoista ole vielä tullut vuosien tuttua rutiinia.

Mä selvisin menkoistani pelkillä siteillä. En oppinut koskaan tamponeja käyttämään vaikka välillä kokeilinkin. Kuukuppi tuntui jo ajatuksenakin ällöttävälle.

Eikä maksa, sellaisessa mittakaavassa että sitä pitäisi yhteiskunnassa kuulutella.

Kyllä maksaa. Älä valehtele. Katso vaikka hinnat seuraavan kerran kun Prismassa käyt. Monta euroa pieni paketti.

Meidän Alepassa maksaa esim. Libressen yösiteet 2.35 eli ihan järjetön hinta. Pitää miettiä,ostaako kopan bissee vai lapselle siteitä.

Vierailija
477/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä sitä, ehkä keksit.

No en keksi, koska immenkalvo ei estä kupin käyttöä, tamponi saattaa olla hankalampi.

Vierailija
478/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä enää ihmettele sen kokoomuseukon komenttiakaan siteiden itse ompelemisesta kun täällä on lisää yhtä tyhmiä kommentteja heitteleviä naisia.

Vierailija
479/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kukamitenkin kirjoitti:

????😂

Oliko sulla jotain kysyttävääkin? Jos ”kommenttisi” liittyy suojien käyttämättömyyteen, niin lukaisepas tuolta: https://www.iltalehti.fi/keho/a/d34c7fc1-1333-4873-ba0e-9686482da413

Eikö ole jännä, että sitä vielä tossakin iässä oppii uutta?

Oletko sinä tuon jutun tehnyt toimittaja? Vieläkö sujuu elämä ilman kuukautissuojia?

Vierailija
480/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tulenarka aihe ja kuumentaa erityisesti "henkilöt".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan