Hammastarkastuksessa ei poistettu hammaskiveä!!!
Vaan annettiin uusi aika. Hieman turhauttaa, ettei voinut samalla kertaa poistaa eli nopeesti vilas vaan hampaat ja sit uus aika. Olisiko muka ollut niin iso homma poistaa samalla? Onko teilläkin ollut tälläinen käytäntö?
Kommentit (55)
jos menet raskaus testiin oletatko että samalla tehdään abortti jos pyydät. onneksi tulee 10 luokka ehkä ees jotain jää korvien väliin.
Suuhygienisti tekee tarkastuksia, ei se ole aina hammaslääkäri
Nää vaihtelee. Mulla sama tilanne kuin APlla. Uusi aika hammaskiven poistoon. Äitini oli käynyt tarkastuksessa ja ihmetellyt lääkärille sitä miten tyttärelleen (minulle) annettiin uusi aika. Lääkäri oli ihmetellyt samaa ja sanonut että kyllä hän ainakin poistaa samalla kertaa myös kiven.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että tätä hammashuollon nykytilaa. Yksityisellehän pääsee pikatarkastukseen ja kuvantamiseen lääkärille tuosta noin. Mutta saako siinä oikeaa hoitoa -no ei välttämättä. Minä en ainakaan saanut kun viimeksi kävin. Ongelma on vaan, että kun kävin toisella hammaslääkärillä pitkään (poisti itse hammaskiven mutta tää oli koko 00-luvun milloin hygienistejä ei ollut niin paljon) alkoi tuntua että rahastaa. Halusi poistaa h.kiven 9 kk välein, alkoi jankuttaa valkaisusta ja oikomisesta (joihin katsoin tuolloin ettei ollut varaa) purennasta, tyrkytti kalliita tahnoja, harjoja ym ym.
Sen jälkeen YKSIKÄÄN hammaslääkäri ei ole kutsunut minua uudestaan? Siis yksityiset. Pikainen vilaus vaan. Ei mitään hoito-suunnitelmaa, ei mitään. Koska mulla ei ole reikiä eikä pahemmin hammaskiveä tai paradontiittia niin se on kuulkaas seuraava potilas. Joten mä en nyt tiedä, varmaan meen hygienistille seuraavan kerran.
Ihmettelen kun mulla oli muka 25-40 vuotiaana niin paljon hammaskiveä ja nyt sitä ei ole ollenkaan?
Ehkä olet vaihtanut tavallisesta hammasharjasta sähköhammasharjaan? Se vähentää oleellisesti hammaskiveä, varsinkin jos käyttää lisäksi hammasväliharjoja.
Oleellisempaa taitaa olla, että pesee aamuin ja illoin sillä itsellä kiveä kerääntyy takuuvarmasti kun laiskana pesen vain iltaisin sähköharjalla. Ja se tavara kovettuu nopeasti niin ettei se enää harjalla mihinkään lähde.
Tarkastukseen lienee varattu max 30 min ellei 15 min ja huolellinen hammaskiven poisto vie 45 minuuttia joten miten yhtälö olisi edes mahdollinen? Pitäs olla ainakin tunnin aika.
Jep, sellaiseksi on mennyt julkisella että juoksutetaan monta kertaa eto asioiden takia useiden käyntimaksujen toivossa. Ei palvele myöskään pelkopotilaita kun joutuu tekemään ”turhan tarkastuskäynnin” jossa ei kuitenkaan varsinaisesti edistetä heti hammashoitoa. Usein se hammaskivi olisi poistettavissa ihan kohtuuajassa ja potilas tyytyväinen, jos sitä aikaa vähän varattaisiin potilaalle kuten ennen tehtiinkin. Siksi käyn yksityisellä, hoitaja ja lääkäri tekee saman tien yhteistyössä sen mitä milloinkin tarvitsee, eikä jäädä taivastelemaan turhia.
hammaslääkäri tekee tarkastuksen ja suuhygienisti hammasputsauksen.
Vierailija kirjoitti:
Jep, sellaiseksi on mennyt julkisella että juoksutetaan monta kertaa eto asioiden takia useiden käyntimaksujen toivossa. Ei palvele myöskään pelkopotilaita kun joutuu tekemään ”turhan tarkastuskäynnin” jossa ei kuitenkaan varsinaisesti edistetä heti hammashoitoa. Usein se hammaskivi olisi poistettavissa ihan kohtuuajassa ja potilas tyytyväinen, jos sitä aikaa vähän varattaisiin potilaalle kuten ennen tehtiinkin. Siksi käyn yksityisellä, hoitaja ja lääkäri tekee saman tien yhteistyössä sen mitä milloinkin tarvitsee, eikä jäädä taivastelemaan turhia.
Eikö niillä ole ne ultraäänivehkeet sun muut millä hammaskivet suorastaan rapisee pois, mikä siinä muka kestää. Pitääkö itsepalveluna alkaa tääkin kohta tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niillä ole ne ultraäänivehkeet sun muut millä hammaskivet suorastaan rapisee pois, mikä siinä muka kestää. Pitääkö itsepalveluna alkaa tääkin kohta tekemään.
Joo, kannattaa toki, helppoa on! Hampaankin voi paikata itse (apteekista saa va-paikan) ja tarpeen tullen pihdeillä voi hampaan poistaa. 😊
Kuten sanottu, hammaskiven poistoon menee aikaa. Jos sitä on vähän, menee vähemmän. Jos paljon, voi olla, että riittää juuri varattu aika. Tai otetaan vielä uusi aika tai jopa kaksi, jos kyseessä on paro potilas.
Ongelmana on, ettei se hl tai shg voi tietää valmiiksi, onko sinulla hammaskiveä ja minkä verran?
Varataanko kaikille hammashoitolaan tuleville 1 h 15 min aikaa? Sitten pyöritellään sormia, kun olikin niin puhdas suu.
Tuolla logiikalla saa vielä kauemmin odotella aikoja. Yksityiselle toki voi aina mennä. 🙂
Pitäs ajanvarauksessa potilaan tietää itse, onko hammaskiveä ja sen mukaan antaa aika. Kyllähän sen ny itsekin näkee.
Vierailija kirjoitti:
Pitäs ajanvarauksessa potilaan tietää itse, onko hammaskiveä ja sen mukaan antaa aika. Kyllähän sen ny itsekin näkee.
Minulla on tähän mennessä poistettu hammaskivi aina kun olen (ne harvat kerrat) vuosien aikana hammaslääkärissä käynyt ihan tarkistuksessa, en ole erikseen mitään hammaskivien poistoista sanonut aikaa varatessa. Minulla on siis muodostunut käsitykseksi, että se tehdään automaattisesti. Varmaan monella muullakin. Mistä potilas voi tietää, mitä kaikkea pitää aikaa varatessa selostaa kun ei kukaan kysele tai selitä mitään?
Meillä päin tarkastuksen hoitaa suuhygienisti joka samalla poistaa hammaskiven.