Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammastarkastuksessa ei poistettu hammaskiveä!!!

Vierailija
03.06.2021 |

Vaan annettiin uusi aika. Hieman turhauttaa, ettei voinut samalla kertaa poistaa eli nopeesti vilas vaan hampaat ja sit uus aika. Olisiko muka ollut niin iso homma poistaa samalla? Onko teilläkin ollut tälläinen käytäntö?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vain tarkastus. Ihan normaalia tuo.

Vierailija
2/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vain tarkastus. Ihan normaalia tuo.

Mutta eikö hekin pääsisi helpommalla, kun heti hoidettaisiin hammaskivi pois? Ei tarvis uusia aikoja antaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastuksen suorittaa hammaslääkäri. Hammaskiven poistaa suuhygienisti. Hammaskiven poistoon menee enemmän aikaa. 

Vierailija
4/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se menee niin että hammaslääkäri tarkistaa hampaat ja suun tilan. Ja määrää jatkotoimet. Hammashoitaja poistaa hammaskiven. Siihen voi mennä yllättävästi aikaa. Ole tyytyväinen että saat hyvää palvelua.

Vierailija
5/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastukseen varataan usein 30 min aikaa, sisältäen siis tarkastuksen, kirjaamisen ja välipyyhinnät ym. ennen seuraavan asiakkaan tuloa. Joillakin yksityisillä hammaslääkäreillä on pahimmillaan 15 min tarkastusajat. Jos on runsaasti hammaskiveä, syviä ientaskuja tms. saa pelkkään puhdistukseen kulumaan helposti 45 min.

Joo, tarkastuksen yhteydessä voisi rapsaista enimmät näkyvät hammaskivet esim. alaetualueelta, mutta silti pitäisi ottaa uusi aika hammaskivenpoistoon muiden alueiden puhdistamiseksi.

Vierailija
6/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa tarkastuksen suoritti suuhygienisti! Ei hammaslääkäriä ollut mailla eikä halmeilla.

-ap

Vierailija
7/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se menee niin että hammaslääkäri tarkistaa hampaat ja suun tilan. Ja määrää jatkotoimet. Hammashoitaja poistaa hammaskiven. Siihen voi mennä yllättävästi aikaa. Ole tyytyväinen että saat hyvää palvelua.

Muuten oikein, mutta hammaskiven poistaa suuhygienisti, ei hammashoitaja. Jos on pahoja ienongelmia (parodontiitti), hoidon tekee parodontologi eli iensairauksiin erikoistunut hammaslääkäri.

Vierailija
8/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kun aikaa varaa niin varataan hammaskiven poisto ensin ja sitten vasta tarkastus. Näin ainakin minulla ollut jo parikymmentä vuotta.

Vierailija
9/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoissa kunnissa on nykyään suuhygienisti, joka tarkastaa. Hammaslääkärille pääsee vain paikkaukseen tmv. vaativampaan.

Vierailija
10/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän edes tarvitsee silmällä tutkia hampaita, jos kuitenkin otetaan bite wing kuvat tarkastuksessa?

Vierailija
11/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taisi ennen olla just sellainen käytäntö, että hammaskivi poistettiin erikseen. Tulee kalliiksi koska molemmat kerrat maksavat kun voisi hoitaa samalla. Mutta hammaslääkärin avustaja piti aikatauluista kiinni. Menin sitten toiseen hammaslääkärikeskukseen koska alkoi tuntumaan että mua jahdataan. Sieltä muistan vaan kun mua talutettiin käytävällä kuin jotain hullua pakkopaidassa, eri tyypit röntgasivat, hammashoitaja otti hammaskiven ja viimeiseksi lääkäri katsoi kuvat ja suun. 

Oli niin outoa toimintaa, etten mennyt enää sinnekään. Kun sitten vuosien päästä sain vihdoin raahattua itseni hammaslääkärille, pieni paikka, niin arvatkaa kuinka kävi? ei se hullu koskaan kutsunut mua edes hammaskiven poistoon!?!?  Käsittämätöntä touhua nykyään.

Ajattelin, että menisin erikseen hygienistille poistamaan hammaskiven jossain vaiheessa. Mut älä vaan sano hammaslääkärille, koska jos on sellaisessa paikassa töissä että ei ole hygienistiä niin suuttuu.  

Vierailija
12/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän edes tarvitsee silmällä tutkia hampaita, jos kuitenkin otetaan bite wing kuvat tarkastuksessa?

no varmaan sen takia, ettei kaikkia hampaita kuvata, ja hammaskivi ei näy niissä kuvissa.

Vierailija
13/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kunnassa ilmoitettiin paikkauksen yhteydessä, että lääkäri ei poista hammaskiveä vaan on varattava erikseen aika hoitajalle hammaskiven poistoon, mutta hoitajanaikoja ei ole annettu koronan aikana eikä anneta ennen kuin korona on ohi (kestänee vielä ainakin 5 vuotta)

Vierailija
14/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meidän kunnassa ilmoitettiin paikkauksen yhteydessä, että lääkäri ei poista hammaskiveä vaan on varattava erikseen aika hoitajalle hammaskiven poistoon, mutta hoitajanaikoja ei ole annettu koronan aikana eikä anneta ennen kuin korona on ohi (kestänee vielä ainakin 5 vuotta)

entisaikaan hammaskiveä ei varmaan ikinä edes poistettu

Vierailija
15/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

entisaikaan hammaskiveä ei varmaan ikinä edes poistettu

Ennen kaikki oli paremmin.

Vierailija
16/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kunnallisella korjattiin lohkeama, mutta aikaa hammaskiven poistoon ei koronan takia annettu, "koska siinä pärskyy niin paljon". Mielestäni outoa, koska kyllähän hammashoidossa aina "pärskyy" ja hammaskiven poistamatta jättäminen vaan siirtää ongelmia.

Näin miehelläni. 

Itse käyn yksityisellä, ja mulla kyllä hammaslääkäri rutiinisti poistaa samalla käynnillä hammaskiven.  Juuri kävin. 

Vierailija
17/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että tätä hammashuollon nykytilaa. Yksityisellehän pääsee pikatarkastukseen ja kuvantamiseen lääkärille tuosta noin. Mutta saako siinä oikeaa hoitoa -no ei välttämättä. Minä en ainakaan saanut kun viimeksi kävin. Ongelma on vaan, että kun kävin toisella hammaslääkärillä pitkään (poisti itse hammaskiven mutta tää oli koko 00-luvun milloin hygienistejä ei ollut niin paljon) alkoi tuntua että rahastaa.   Halusi poistaa h.kiven 9 kk välein, alkoi jankuttaa valkaisusta ja oikomisesta (joihin katsoin tuolloin ettei ollut varaa) purennasta, tyrkytti kalliita tahnoja, harjoja ym ym.

Sen jälkeen YKSIKÄÄN hammaslääkäri ei ole kutsunut minua uudestaan? Siis yksityiset. Pikainen vilaus vaan. Ei mitään hoito-suunnitelmaa,  ei mitään. Koska mulla ei ole reikiä eikä pahemmin hammaskiveä tai paradontiittia niin se on kuulkaas seuraava potilas.  Joten mä en nyt tiedä, varmaan meen hygienistille seuraavan kerran. 

Ihmettelen kun mulla oli muka 25-40 vuotiaana niin paljon hammaskiveä ja nyt sitä ei ole ollenkaan? 

Vierailija
18/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että tätä hammashuollon nykytilaa. Yksityisellehän pääsee pikatarkastukseen ja kuvantamiseen lääkärille tuosta noin. Mutta saako siinä oikeaa hoitoa -no ei välttämättä. Minä en ainakaan saanut kun viimeksi kävin. Ongelma on vaan, että kun kävin toisella hammaslääkärillä pitkään (poisti itse hammaskiven mutta tää oli koko 00-luvun milloin hygienistejä ei ollut niin paljon) alkoi tuntua että rahastaa.   Halusi poistaa h.kiven 9 kk välein, alkoi jankuttaa valkaisusta ja oikomisesta (joihin katsoin tuolloin ettei ollut varaa) purennasta, tyrkytti kalliita tahnoja, harjoja ym ym.

Sen jälkeen YKSIKÄÄN hammaslääkäri ei ole kutsunut minua uudestaan? Siis yksityiset. Pikainen vilaus vaan. Ei mitään hoito-suunnitelmaa,  ei mitään. Koska mulla ei ole reikiä eikä pahemmin hammaskiveä tai paradontiittia niin se on kuulkaas seuraava potilas.  Joten mä en nyt tiedä, varmaan meen hygienistille seuraavan kerran. 

Ihmettelen kun mulla oli muka 25-40 vuotiaana niin paljon hammaskiveä ja nyt sitä ei ole ollenkaan? 

Mene suuhygienistille ens kerralla. Voihan se olla, että hammaslääkärit laiskoja kertomaan hammaskivestä ja puhdistamaan hampaita. Ehkä haluavat mielummin tehdä rahakkaampia hommia, kuten paikkauksia

Vierailija
19/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
20/55 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olet vaihtanut tavallisesta hammasharjasta sähköhammasharjaan? Se vähentää oleellisesti hammaskiveä, varsinkin jos käyttää lisäksi hammasväliharjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi