Le Monden toimittaja ihmettelee miksi Lipposen vaimo kehuskeli pyykkäämisellään ja kaupassakäymisellään, ei hän ollut mikään pääministeri
"Marinia kohdellaan muita pääministereitä huonommin"
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se sairaan noloa, että muka tasa-arvoisessa Suomessa pääministerin korkeakoulutettu vaimo kehuu olevansa ilmainen piika miehelleen, ja on vielä ylpeä siitä.
Naiset eivät ikinä pääse Suomessa oikeasti eteenpäin, jos pääministerilläkin pitää olla vaimo piikomassa että hommat hoituu.
No jos tasa-arvoa kaivataan, niin onhan nykyisellä päämisterillä mies, joka voi hoitaa ostokset kuten muissakin perheissä, tai tilata netistä itse maksaen.
Tasa-arvoisessa maassa puolison ei tarvitse uhrata uraansa toisen takia. Suomella on oikeasti varaa hoitaa pääministerin talous ilman, että jonkun täytyy uhrautua.
Kyllä minustakin on ihan kohtuullista, jos valtionjohtajille vaikka on oma kotiapulainen, joka hoitaa ruokien hankkimisen, säilytyksen ja vaikka välillä myös kokkaamisen, mutta ne itse ruuat voisi kyllä pm maksaa ihan omasta pussistaan. Tai ainakin joku katto olla sille, paljonko veronmaksajien rahaa kuukausitasolla niihin eväisiin saa käyttää. Yli 800€ kuussa on suuri summa pelkkään ruokaan kolmehenkiseltä perheeltä, eikä tuokaan ilmeisesti kata muuta kuin aamiaiset ja kylmät tuotteet. Puhumattakaan sitten siitä, että kuuluuko veronmaksajille ylipäätään koko pääministerin perheen ruokkiminen vai lasketaanko tuo pelkästään pääministerin omiin ateriakuluihin.
Kyllä tähän nyt läpinäkyvyyttä ja uudet selkeät säädökset tarvitaan. Sanna Marin itse tuskin on tässä sen enempää väärin toiminut kuin edeltäjänsäkään, mutta vastaisuuden varalle asiat pitää nyt kuitenkin selvittää ja miettiä uudestaan.
Meillä ei nimitetä perhettä presidentiksi tai pääministeriksi, Suomessa tehtävää hoitaa yksi henkilö. Edustustilojen osalta ei pääministerin tarvitse tehdä mitään, siivoukset ja pyykit hoidetaan, mutta yksityiselämä on yksityistä ja sen korvaa itse. Turvamiehet ja näiden kulut korvaa valtio, mutta tasa-arvoisessa demokratiassa perheet kulut ovat yksityiset ja pääministerin palkka riittää kyllä vaikka kotiapulaisen hankkimiseen, jos ei puoliso pysty ruokaa lämmittämään koko suvulle.
Marinhan voisi asua perheen Töölön asunnossa, jos kokee Kesärannan liian kalliiksi.
Eikö rouva Lipponen ollut se, joka pelasi firmastaan(?) maksettavan palkan niin että sai edelleen täyttä sopeutumiseläkettä? Ymmärtäisi edes olla hiljaa
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa nauretaan "aamiaiskohulle", siellä pelkkä presidentin hiustenhoito maksaa enemmän.
Taitavat Ranskassa sitten olla melko tyhmää sakkia, jos suostuvat moiseen.
"Kyllä minun mies käy kaupassa, miksei siis pääministerin". "Kyllä minä ihan ite yksinhuoltajaäitinä saan lapsille pöperöt pöytään ja ostokset Alepasta, miksei pääministerikin.""Ei minulla vaan mene kuin lautasellinen kaurapuuroa aamulla, 20 senttiä, ei tartte kyllä pääministeri parempaa." "Minä saan vaan 850 euroa eläkettä kuussa, kyllä sen täytyy riittä pääministerillekin". "Minä itse heteroäitini ruokin, ei tartte pääministerin äidin lasta hoitaessaan kuormasta syödä." Jne jne, loputtomiin ja loputtomiin.
Käytäisiinkö tällaista keskustelua, jos esim. Antti Häkkänen olisi suunnilleen Marinin ikätoverina ollut tänä aikana pääministeri? En tietysti voi tietää, mutta en todellakaan usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se sairaan noloa, että muka tasa-arvoisessa Suomessa pääministerin korkeakoulutettu vaimo kehuu olevansa ilmainen piika miehelleen, ja on vielä ylpeä siitä.
Naiset eivät ikinä pääse Suomessa oikeasti eteenpäin, jos pääministerilläkin pitää olla vaimo piikomassa että hommat hoituu.
No jos tasa-arvoa kaivataan, niin onhan nykyisellä päämisterillä mies, joka voi hoitaa ostokset kuten muissakin perheissä, tai tilata netistä itse maksaen.
:D :D :D
Monessako perheessä mies tekee ruokaostokset? :D :D :D Aivan, ei yhdessäkään! MIKSI Marinin miehen pitäisi ostaa ruuat, eivät muutkaan miehet sellaista tee!
Jaa? Kyllä minä vaan teen meillä. Mistä vaimo edes tietäisi mitä pitää ostaa, kun ei se tee ruokaa.
Tuosta että Marinia kohdeltaisiin huonommin kuin entisiä pääministereitä niin olen ehdottomasti eri mieltä. Milläs tavalla media kohtelikaan Sipilää? Aika vähän positiiviseen sävyyn hänestä kirjoitettiin ollessaan pääministerinä, ei lähes yhtään. Eipä myöskään Kataista ja Stubbia kohdeltu silkkihansikkain vaan uutisointi oli lähes pelkästään negatiivista. Nämä henkilöt ovat edelleen huonossa arvostuksessa ja väitän että tavalla jolla media heistä kirjoitti on tähän huomattavasti vaikutusta. Mielestäni varsinkin Sipilä oli huomattavasti mainettaan parempi pääministeri, vaikkakaan ei täydellinen.
Sitä millaista kuvaa media varsinkin aluksi lähti Marinista luomaan ei millään tavalla voi verrata siihen millaista kuvaa noista kolmesta aiemmin mainitsemastani pääministeristä luotiin. Rohkenen myös väittää että tämä osittain edelleen jatkuva positiivinen hypetys Marinin ympärillä johtuu suurelta osin ihan muista syistä kuin hänen poliittisista kyvyistään. Vai mitä luulette, olisiko meillä yhtä suosittu pääministeri jos tehtäisiin muuten täysin samanlaista politiikkaa, mutta hallituksen pää olisi esimerkiksi Antti Rinne?
Vierailija kirjoitti:
Tuosta että Marinia kohdeltaisiin huonommin kuin entisiä pääministereitä niin olen ehdottomasti eri mieltä. Milläs tavalla media kohtelikaan Sipilää? Aika vähän positiiviseen sävyyn hänestä kirjoitettiin ollessaan pääministerinä, ei lähes yhtään. Eipä myöskään Kataista ja Stubbia kohdeltu silkkihansikkain vaan uutisointi oli lähes pelkästään negatiivista. Nämä henkilöt ovat edelleen huonossa arvostuksessa ja väitän että tavalla jolla media heistä kirjoitti on tähän huomattavasti vaikutusta. Mielestäni varsinkin Sipilä oli huomattavasti mainettaan parempi pääministeri, vaikkakaan ei täydellinen.
Sitä millaista kuvaa media varsinkin aluksi lähti Marinista luomaan ei millään tavalla voi verrata siihen millaista kuvaa noista kolmesta aiemmin mainitsemastani pääministeristä luotiin. Rohkenen myös väittää että tämä osittain edelleen jatkuva positiivinen hypetys Marinin ympärillä johtuu suurelta osin ihan muista syistä kuin hänen poliittisista kyvyistään. Vai mitä luulette, olisiko meillä yhtä suosittu pääministeri jos tehtäisiin muuten täysin samanlaista politiikkaa, mutta hallituksen pää olisi esimerkiksi Antti Rinne?
Kierrokset ovat kovemmat. Olisivat kyllä varmasti myös ainakin Stubbin kohdalla vielä kovemmat nykyään kuin olivat silloin. Suomalainen mies ei kestä hänen tyyppistään miestä, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoisessa maassa puolison ei tarvitse uhrata uraansa toisen takia. Suomella on oikeasti varaa hoitaa pääministerin talous ilman, että jonkun täytyy uhrautua.
Uhrautua?
Niin. Miksi akateemisen menestyvän ihmisen pitäisi ryhtyä ’kotirouvaksi’? Haluammeko sellaista yhteiskuntaa? Minä en.
Minäkin haluan sellaisen yhteiskunnan, jossa kahden akateemisen aikuisen perhe saa kuukaudessa 1000 euron verottoman ruokaedun ja tietty maksuttoman asunnon. Koska emme halua yhteiskuntaa, jossa on eriarvoisuutta.
Mielenkiintoista miten tämä ruokaetu kasvaa keskustelun edetessä. Nyt siis summa on jo 1000 e/kk, aluksi se oli jotakin 280 euron luokkaa.
Ongelma onkin se, että pm ei maksa itse ruokiaan kuten pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Pääministerillä on puoliso, joka voi hoitaa asioita silloin, kun pääministeri ei itse ehdi. Sitä varten avioliitot ovat, että yhdessä tehdään. Niin muutkin poliitikot ovat asioita järkänneet. Heillä se vain on useimmiten ollut vaimo, joka on pyörittänyt lapsiperhearkea. On ihan hyvä jos pääministerin perhe pysyy normaalissa arjessa mukana, eikä katoa mihinkään eliittikuplaan, jossa ei ole mitään tietoa siitä, miten muut elävät.
Nimenomaan. Suomessa on perinteisesti arvostettu vaatimattomuutta ja sitä, että valtion päämiehet tai -naiset ovat ihan tavallisia ihmisiä, jotka voi nähdä lenkillä Seurasaaressa tai kävelevän kadulla, tai seisovan ratikassa Mannerheimintiellä. En itsekään mitenkään hingu tänne mitään muiden maiden eliittikuplameininkiä. Siinä katoaa hyvin helposti kosketus tavllisten ihmisten todelliseen elämään, joista nämä ihmiset ovat kuitenkin päätöksiä tekemässä.
Huvittavaa, kuinka moni kommentoija rinnastaa itsensä pääministeriin ja kuvittelee tekevänsä vähintään yhtä pitkää työpäivää kuin pm.
Haluaisin niin nähdä tän kommentoinnin, jos kyseessä olisikin Marinin sijaan vaikkapa Halla-Aho...
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa nauretaan "aamiaiskohulle", siellä pelkkä presidentin hiustenhoito maksaa enemmän.
Varmaan naureskellaankin. Ranskan on syvästi korruptoitunut maa, jossa esim presidentillä on käytössään valtion rahaa, jota voi käytellä vapaasti ihan mihin vaan eli vaikka juuri korruptioon. Kontrollia ei ole.
Onneksi meillä on parempi systeemi. Onneksi meillä ei ole Ranskan kaltaista korruptoitunutta maata.
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan öyhötti täällä vasta että hänestä pääministerille kohtuullinen liksa olisi 5000€ ilman mitään etuja, sen olisi valmis hyväksymään. 😂😂 Persuöyhöt. Ei Mestari Halla-ahokaan suostuisi tuohon, eikä haluaisi olla kansanedustajakaan tolla liksalla.
No en olisi itsekään. Enkä haluaisi olla kansanedustaja, todella huono korvaus tuollaisesta työstä. Kymppitonni niin alkais houkuttamaan, alle sen ei tulisi mieleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marin saa palkkaa, jolla voi ostaa tarvitsemansa palvelut, joihin sisältyy myös muita palveluita hankkivat palvelut. Ei ole vaikea asia. Ihan sama hankkiiko virkamiehet vai joku muu, kunhan loppulasku menee käyttäjälle.
Mutta mikä on se raja kuinka paljon ministerit ja edustajat sitten voivat käyttää valtion tarjoamia etuja? Miksi vaan pääministerin edut ovat nyt se ongelma?
Oota kun julkastaan Mäntyniemen ja Kultarannan kaikki ylläpitokustannukset.
Linna unohtui.
Niinistö maksaa itse ruokansa, mutta kyllä noitten residenssien ylläpito tulee kalliiksi, etenkin, jos Niinistö asuukin omassa talossaan.
Näinä Instagramin kulta-aikoina pitäisi tietenkin kehuskella Dubai-matkoilla yksityskoneella ja palvelijoiden määrällä vai? Tällaista leveilyä ja elitismiä en Suomeen toivo, ja Le Monden toimittaja saa minun puolestani haistaa pitkät!
Vierailija kirjoitti:
Marin saa palkkaa, jolla voi ostaa tarvitsemansa palvelut, joihin sisältyy myös muita palveluita hankkivat palvelut. Ei ole vaikea asia. Ihan sama hankkiiko virkamiehet vai joku muu, kunhan loppulasku menee käyttäjälle.
Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, kuinka moni kommentoija rinnastaa itsensä pääministeriin ja kuvittelee tekevänsä vähintään yhtä pitkää työpäivää kuin pm.
Kuule, monet tekevät jopa paljon pidempää päivää.
Marin voi lyhentää päiviään järjestelemällä työtään ja kun selvästi rahkeet eivät riitä edes niiden hommien hoitoon, niin karsia sieltä.
Ei ole veronmaksajan asia maksaa siitä, että hän on kelvoton ja osaamaton.
Monet kollegoistani ovat lähetelleet työhön liittyviä sähköposteja puolilta öin, kun deadlinet sitä vaativat.
Ja työ on oikeasti vaativampaa kuin Marinin kohellus.
Marinin on turha valittaa. Hänelle jouduttiin jo alussa palkkaamaan enemmän avustajia kuin aiemmille pääministereille ja lisäksi on virkamiehet ja virka-asunnolla on erikseen henkilökuntaa.
Kummaa kitinää, jos pitäisi maksaa oman perheensä ruoat. Hänelle maksetaan taitoihin nähden kohtuuttoman hyvää palkkaa, joten ostakoon henkilökohtaisia avustajia sillä, jos on niin surkea, ettei selviä.
SDP ei aja tollaista maailmankuvaa.