Rauhoitelkaa mua. Hirveä huoli lapsen oudoista kohtauksista.
Huolissani olen. Lääkäri ensi viikolla vasta ellei pahene. Lauantaina treeneissä oli valittanut että on paha olo. Oli mennyt ihan valkoiseksi ja pulssi oli noussut. Kävin hakemassa pojan ja käytiin päivystyksessä kun pelästyin niin paljon. Kaikki oli hyvin. Eilen illalla pomppi trampoliinilla ja oli taas tullut huono olo. Poika oli taas ihan valkoinen ja pulssi oli kova. Ei oksentanut mutta yökki.. kesti joku 5min ja meni ohi. Hoitaja sanoi että ihan voi rauhallisin mielin olla kun lauantaina on sydän kuunneltu ja sähkökäyrä otettu. Tänään koulussa oli taas tullut samanlainen kohtaus. Meni terkkarille lepäämään ja lähti kotiin. Tuo kohtaus tulee aina yllättäen mutta menee myös ohi yhtä nopeasti. Huolissani olen kun alle viikon sisään jo kolme samanlaista kohtausta. Pojalle en ole näyttänyt mutta miehen kanssa ollaan kyllä googlailtu ja pelottaa. Ei mitään perussairauksia.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Se iski taas. Aamulla kun poika oli yksin kotona. Soitti mulle ihan hysteerisenä. Musta tuntu että sai samalka jonkinlaisen paniikkikohtauksenkin. Oon vaan noin viiden minuutin päässä kotoa töissä ja kun pääsin kotiin niin tilanne oli ohi mutta sitten alkoi haukkomaan happea ja kiljui että ei saa henkeä. Soitin 112. Ambulanssi tuli paikalle. Alkuun hätäkeskuksessa oltiin että vie omin kyydein päivystykseen mutta mulla ei oo autoa.
Mentiin ambulanssilla päivystykseen ja taas kerran siellä todettiin että kaikki oli hyvin. Verikokeet otettiin ja sydän kuunneltiin, käyrät otettiin ja ultrattiin. Kaikkia verikoetuloksia ei olla vielä saatu. Verensokeri ja hemoglobiini otettiin sormesta ja molemmat oli ok. Verenpaine oli myös ok. Toki sitä en tiesä mikä se ennen sitä paniikkikohtsusta oli. Pojan vointia seurattiin kolmisen tuntia mutta oli ok niin pälstivät meidät kotiin. Huomenna tulee verikokeiden tulokset. Mä jään lapsen kansaa kotiin. Enää ei tarvitse jäädä yksin. Se pojan paniikli mikä iski kun oli yksin ja kävi noin oli sydäntä särkevä. Mun huilitasokin on jissain pilvissä. Tää on painajainen. On itku herkäsdä. Ap
Eihän totta? Mä en tiedä mitä sanoa. Mutta tuskin mitään vakavaa kun ei noissa testeissä näkynyt mikään. Toivottavasti.
Tämä kuulostaa ehkä vähän tyhmältä ehdotukselta ja voin olla täysin väärässä, mutta voisiko olla kyse niinkin vaarattomasta vaivasta kuin että pojalla on sakkaa korvassa?
Voi olla ihan vaan niskat jumissa. Minulla oireilee juuri noin joskus.
Vierailija kirjoitti:
En arvaile mistä voisi olla kyse (toivottavasti ei vakavasta) mutta itse saan vastaavia oireita lämpimällä säällä, jos en juo välillä kaliumpitoista kivennäisvettä. Korkeintaan puoli litraa päivässä riittää pitämään voinnin hyvänä. Ellei lääkäri keksi mitään selitystä oireille, suosittelen antamaan pojalle juotavaksi välillä kivennäisvettä kesällä.
Oma suosikkini on Lidlin Siti-kivennäisvesi, jossa suorastaan maistuu mineraalit.
Minä sain myös vastaavia kohtauksia urheillessa ja joskus oksensinkin. Syy löytyi lopulta: join ihan liikaa pelkkää vettä liikkuessa. Suolatasapaino persiillään.
Ripaus puhdistamatonta merisuolaa ja sitruunamehua treenijuomapulloon ja hillitympi juominen korjasi ongelman. Sitruunamehussa on siis kaliumia myös.
Minulla on kaikki natrium- ja kaliumarvotkin otettu moneen kertaan, natrium matala mutta normaalin rajoissa. Osa ihmisistä vaan reagoi herkemmin kuin mitä laboratorioarvot antavat ymmärtää. Minulle eräs lääkäri selitti, että 10 % ihmisistä on minkä hyvänsä laboratorioarvon kohdalla sellaisia, että heidän normaalinsa ei ole sama kuin viitearvot. Ne viitearvot määritellään jotenkin niin, että osa jengistä jää aina ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Se iski taas. Aamulla kun poika oli yksin kotona. Soitti mulle ihan hysteerisenä. Musta tuntu että sai samalka jonkinlaisen paniikkikohtauksenkin. Oon vaan noin viiden minuutin päässä kotoa töissä ja kun pääsin kotiin niin tilanne oli ohi mutta sitten alkoi haukkomaan happea ja kiljui että ei saa henkeä. Soitin 112. Ambulanssi tuli paikalle. Alkuun hätäkeskuksessa oltiin että vie omin kyydein päivystykseen mutta mulla ei oo autoa.
Mentiin ambulanssilla päivystykseen ja taas kerran siellä todettiin että kaikki oli hyvin. Verikokeet otettiin ja sydän kuunneltiin, käyrät otettiin ja ultrattiin. Kaikkia verikoetuloksia ei olla vielä saatu. Verensokeri ja hemoglobiini otettiin sormesta ja molemmat oli ok. Verenpaine oli myös ok. Toki sitä en tiesä mikä se ennen sitä paniikkikohtsusta oli. Pojan vointia seurattiin kolmisen tuntia mutta oli ok niin pälstivät meidät kotiin. Huomenna tulee verikokeiden tulokset. Mä jään lapsen kansaa kotiin. Enää ei tarvitse jäädä yksin. Se pojan paniikli mikä iski kun oli yksin ja kävi noin oli sydäntä särkevä. Mun huilitasokin on jissain pilvissä. Tää on painajainen. On itku herkäsdä. Ap
Nyt lopetat sen pillittämisen. Heti. Lapsi ahdistuu vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mentiin ambulanssilla päivystykseen ja taas kerran siellä todettiin että kaikki oli hyvin. Verikokeet otettiin ja sydän kuunneltiin, käyrät otettiin ja ultrattiin. Kaikkia verikoetuloksia ei olla vielä saatu. Verensokeri ja hemoglobiini otettiin sormesta ja molemmat oli ok. Verenpaine oli myös ok. Toki sitä en tiesä mikä se ennen sitä paniikkikohtsusta oli. Pojan vointia seurattiin kolmisen tuntia mutta oli ok niin pälstivät meidät kotiin. Huomenna tulee verikokeiden tulokset. Mä jään lapsen kansaa kotiin. Enää ei tarvitse jäädä yksin. Se pojan paniikli mikä iski kun oli yksin ja kävi noin oli sydäntä särkevä. Mun huilitasokin on jissain pilvissä. Tää on painajainen. On itku hvsi onerkäsdä. Ap
VAIN ON ITKU HERKÄSSÄ,AP
JA TÄNNE JAKSELET KIRJOITTAA😤
OTA LÄÄKKEESI,NIIN RAUHOITUT😮
Mitä ikinä teettekin, niin älkää nyt ainakaan ottako tosissanne mitään terveyteen liittyviä neuvoja anonyymiltä nettipalstalta!
On siis joka kerta tullut rasituksessa?
Ei voi muuta sanoa kuin että AP on kyllä aivan sekopää 🤮
Vois mennä tutkituttamaan päänsä😑
AP on jotenkin vaan niin symppis💕
Vai symppis????
Olisin kyllä eri mieltä.
Umpihulluhan se on.
Anemia. Kasvavilla pojilla helposti voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lopetat sen pillittämisen. Heti. Lapsi ahdistuu vielä enemmän.
Eiköhän se oo muutenkin ahdistunut.
Anemia olikin jo poissuljettu. Sorry.
Vierailija kirjoitti:
Joo nyt ap makso mitä makso tilaat lähimmän lastenlääkäri ajan. Kohta noita kohtauksia voi tulla ihan jo senkin takia kun niitä pelkää (psykosomaattiset oireet). Nyt on tullut tuosta lapselle jo peikko. Eikä syyttä. Ymmärrän että teilläkin on valtava huoli mutta yrittäkää ettette lähde mukaan ruokkimaan pelkoa... Jaksamista ap!
Onko tullut aina kovassa rasituksessa vai ilman?
Toi kuulostaa kyllä ihan tavalliselta paniikkikohtaukselta. Millaiset ajatukset pojalla oli ennen tätä tapahtumaa? Ajatukset nimittäin laukaisee sen. Onko refluxia? Montaa asiaa voi pelästyttää tuo.
Lisäksi paniikki tulee tapahtuma-aikana henkilölle, joka on yksin tilanteessa.
Jos se olisi ollut sydänkohtaus, niin asia olisi ollut 10x pahempi, koska sulla on paljon vähemmän kontrollia tapahtumaaikana ja se näkyy tutkimuksessa. Et sä noin helposti siitä kävele, kun mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Paniikki on täysin vaaraton itsessään. Se on vaan adrenaliinin tulosta pelästymisreaktiosta.
Vierailija kirjoitti:
Tosi ikävä :( Toivottavasti saatte apua.
Minulla on ollut vastaavia longcovid-oireita: pienessäkin rasituksessa hengenahdistusta, sydänensykkeet pilvissä. Olo on silloin kyllä todella huono.
Päivystyksessä EKG:ssä todettiin takykardia ja leposykkeet oli korkealla. Myös leukosyytit olivat alhaalla.
Vaadi tosiaan sydämen 24-h holter-seuranta pojalle, sillä rytmihäiriötä ei päivystyksen sydänfilmillä välttämättä saada kiinni, jos kohtaus ei ole päällä. Laaja verenkuva kannattaa, jos sitä ei jo otettu. Siitä näkee, jos leukosyytit tai lymfosyytit ovat alhaalla.
Lääkärit eivät välttämättä osaa diagnostisoida lasten longcovidia, varsinkin jos ensi-infektio on ollut lieväoireinen/ oireeton. Silloin ei itse edes tiedä sairastaneensa koronaa.
Asutteko alueella, jossa kouluissa on ollut koronaa liikkeellä talvella tai keväällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mentiin ambulanssilla päivystykseen ja taas kerran siellä todettiin että kaikki oli hyvin. Verikokeet otettiin ja sydän kuunneltiin, käyrät otettiin ja ultrattiin. Kaikkia verikoetuloksia ei olla vielä saatu. Verensokeri ja hemoglobiini otettiin sormesta ja molemmat oli ok. Verenpaine oli myös ok. Toki sitä en tiesä mikä se ennen sitä paniikkikohtsusta oli. Pojan vointia seurattiin kolmisen tuntia mutta oli ok niin pälstivät meidät kotiin. Huomenna tulee verikokeiden tulokset. Mä jään lapsen kansaa kotiin. Enää ei tarvitse jäädä yksin. Se pojan paniikli mikä iski kun oli yksin ja kävi noin oli sydäntä särkevä. Mun huilitasokin on jissain pilvissä. Tää on painajainen. On itku hvsi onerkäsdä. Ap
VAIN ON ITKU HERKÄSSÄ,AP
JA TÄNNE JAKSELET KIRJOITTAA😤
OTA LÄÄKKEESI,NIIN RAUHOITUT😮
Ehkä purkaa huoltaan kirjoittamalla. Meillä jokaisella on omat tavat. En itse voi edes kuvitella huolen määrää. Mulla 11v poika ja 9v tyttö ja voisin kuvitella jos jommallekummalle alkais jotain kohtauksia tulemaan niin huolesta sekaisin olisin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on syönyt ennen treenejä? Energiavaje?
Aamupalan oli syönyt paria tuntia ennen. Ennen on ollut hyvä väli. Maha on tullut kipeäksi jos on liian täydellä vatsalla mennyt treeneihin. Ap
Onko muuten vatsaoireita? Itselle tuli mieleen, että kannattaa hemoglobiinin lisäksi pyytää tutkia ferritiiniarvot. Jos jompikumpi on matalalla kannattaa pyytää keliakian vasta-ainetesti vaikka vatsa ei juurikaan oireilisikaan. Keliakia voi oireilla kovin monella eri tavalla ja aiheuttaa matalia rauta-arvoja koska vitamiinit ja hivenaineet eivät pääse imeytymään.
En arvaile mistä voisi olla kyse (toivottavasti ei vakavasta) mutta itse saan vastaavia oireita lämpimällä säällä, jos en juo välillä kaliumpitoista kivennäisvettä. Korkeintaan puoli litraa päivässä riittää pitämään voinnin hyvänä. Ellei lääkäri keksi mitään selitystä oireille, suosittelen antamaan pojalle juotavaksi välillä kivennäisvettä kesällä.
Oma suosikkini on Lidlin Siti-kivennäisvesi, jossa suorastaan maistuu mineraalit.