Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yliopistokoulutus nykyään enää kannattavaa?

Vierailija
01.06.2021 |

Valmistut lukiosta kovalla työllä huippuarvosanoilla päästäksesi todistusvalinnalla sisään, väännät niska limassa kasaan viiden vuoden tutkinnon samalla kun nostat joko hirveästi lainaa tai käyt töissä burnoutin partaalla.

Mutta hei, onneksi lopussa kiitos seisoo! Pääset hyvällä tuurilla töihin sellaisiin asiakaspalveluhommiin, jotka vastaavat haastavuudeltaan ehkä merkonomin tutkintoa tai joita pystyisi tekemään jopa ilman koulutusta. Kykenet minimipalkalla maksamaan ehkä jättimäisen lainasi takaisin mutta mistään muusta, kuten asunnon ostosta ja perheen perustamisesta, on turha haaveilla. Ihan huippua! Tätä olet aina toivonut!

Tässä kohtaa joku maistereista varmasti kertoo "kyllä olevansa oman alan töissä ja ihan omasta ansioista" mutta miksi nämä henkilöt ovat lähes aina joko opiskelleet hyvin työllistävää suoraan ammattiin valmistavaa alaa (esim. lääketiede) tai suorastaan syntyneet brändäämään itseään ja verkostoitumaan. Tai ehkä olet se eräs henkilö (lue: pappa betalar), jonka mielestä koulutus on sijoitus ja olet todennäköisesti sijoittanut myös opintolainasi koska eihän sitä tarvitse mihinkään elämiseen kuten ei myöskään esim. lapsilisiä, jotka vanhempasi sijoittivat sinun ollessasi vasta taapero. Miksi minusta myös tuntuu siltä, että suurin osa meistä ei kuuluu näihin edellä mainittuihin ihmisryhmiin.

Tiivistettynä. Kannattaako yliopisto
-jos olet valmiiksi köyhä
-sinulla ei ole selkeitä työllistäviä suunnitelmia
-olet persoonaltasi tavallinen suomalainen harmaahiirulainen, joka ei osaa markkinoida itseään ja omaa osaamistaan

Minusta ei. Entä teistä? Äänestäkää ylös tai alas tai kommentoikaa.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani ei kannattanut. Ala, jota aloittaessani kehuttiin että minusta voi tulla vaikka kuuluisa huippututkija, ei johtanut yhtään mihinkään omalla kohdallani. Tutkintotodistuksella ei pyyhi edes pérsettä. Olen jumissa just niissä raskaissa matalapalkkahommissa, mitä myös täysin kouluttamattomat tekevät. Edes peruskoulua ei ole tarvinnut käydä. Ja niskassa opintolainat. Kärsin niin pahasta burn outista, etten pysty edes ajattelemaan uudelleenkouluttautumista, ja oikeastaan välillä käy jopa itsem*rha mielessä. 

Vierailija
2/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä yliopistoon, jos ajattelee sitä ammattikouluna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala kysymys kyllä. Jos jokin mieleinen ala löytyy jota haluaa opiskella niin miksei. Mitä sitten meinasit vaihtoehtona?

Vierailija
4/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä

a) olin valmiiksi pa, ja

b) ei ollut mitään suunnitelmaa työllistymisestä, ja

c) en ole edes tavallinen luonteeltani, vaan introvertti

Menin yliopistoon, koska olin kiinnostunut alasta. Päivääkään en ole ollut työttömänä - päin vastoin. Töitä on niin paljon, että burn out uhkaa, eikä tämä enää tunnu yhtään kiinnostavalta.

Vierailija
5/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovinkaan kannattavaa kouluttautua esim. Varhaiskasvatuksen opettajaksi. Palkka aivan paska, samoin työolot.

Vierailija
6/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta miten saa töitä ja paljonko on palkka. Moni duunari tienaa enemmän kuin minä. Halusin alalle, joka itseäni kiinnostaa.

Vierailija
7/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva on esim. syntynyt verkostoitumaan, niissäkin jutuissa vaikuttaa eniten tuuri/onni ja erityisen paljon myös se millainen jalometallilusikka on ollut suussa jo syntyessään.

Vierailija
8/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnesta/tuurista nämäkin asiat ovat pitkälti kiinni, toki mitä isompi jalometallinen lusikka on suussa, niin sitä paremmin se avittaa huonommankin onnen/tuurin läpi.

Vierailija
9/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannatti. Opiskelin vielä ns. hömppäalaa, mutta sitkeydellä ja osin hyvällä tuurilla pääsin lopulta vakituiseen ja mukavaan työhön. Palkkakin ok.

Vierailija
10/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä

a) olin valmiiksi pa, ja

b) ei ollut mitään suunnitelmaa työllistymisestä, ja

c) en ole edes tavallinen luonteeltani, vaan introvertti

Menin yliopistoon, koska olin kiinnostunut alasta. Päivääkään en ole ollut työttömänä - päin vastoin. Töitä on niin paljon, että burn out uhkaa, eikä tämä enää tunnu yhtään kiinnostavalta.

Sama täällä. Vaihtaisin aivottomiin matalapalkkahommiin any day, jos en olisi liian kiintynyt hyvän palkan mahdollistamaan elintasoon. Ala kiinnosti, mutta ei kiinnosta enää.

Vierailija
11/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että koulutuksen tuoma sivistys on arvo sinänsä. Nopeammin olisin tosin päässyt palkkatöihin opiskelemalla ammattitutkinnon.

Vierailija
12/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaan, että aloittaja on kokoomusmielinen ja tämän aloituksen idea on ilmoittaa (kehua?, olisi kyllä sairasta, mutta näitä on) millaiseksi he ovat "onnistuneet" nykyisen Suomen rakentamaan (lue=tuhota) n. 30 vuodessa siitä, kun heidät päästettiin ns. päättäviin pöytiin, kuin myös ilmoittaa ns. tavis kansalle heidän paikkansa/asemansa, sekä vielä manipuloida taviskansaa olla edes yrittämättä opiskella, niin heillä ja heidän jälkeläisillään olisi vieläkin paremmat mahdollisuudet päästä sisään ja kilpailua ei olisi niin paljon työpaikoista.

Tälläistä tuli mieleen, voin toki olla väärässäkin :)

Vierailija
13/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei ole mutta kun olen katsellut mitä esimerkiksi ammattikouluissa ja ammattikorkeakouluissa on tarjolla, olen huomannut että minulla on aika vähän mahdollisuuksia valita koska suurin osa aloista on mahdottomia terveyssyistä. Tämä nykyinen ala oli sitä valitessani ja yhä paras niistä vaihtoehdoista jotka minulla on terveydelliset näkökulmat huomioiden mahdollista valita mutta ei tämä ole silti sen arvoista. Työllistyminen tulee tuskin ole mahtavaa mutta työkyvyttömänä työllistyminen olisi vieläkin huonompaa. Jos olisin terve, en olisi lähtenyt yliopistoon vaan tehnyt kaksoistutkinnon ja miettinyt töitä tehdessäni haluanko opiskella lisää.

Vierailija
14/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin yliopistoon ollessani 33v, takana yo-tutkinto.

Valmistuin 4ssä vuodessa (tein vuoden extraa) maisteriksi

, opintolainaa nostin, koska vain idiootti jättää nostamatta. Töissä olin koko ajan. Kesken opintojen mulle soitettiin kiinnostaisiko koulutusta vastaava vakituinen työ, kiinnosti. Itse ainakin olen tyytyväinen opintoihini 😊

Vierailija
15/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Ruotsin tiellä ollaan. Kaikki on pilalla.

Vierailija
16/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Olen DI ja KTM tutkinnonkin tein töiden ohessa. Nyt 6v työkokemusta ja palkka 3400e. Valtava vastuu ja usein iltaisin/viikonloppuisinkin saa tehdä töitä. Titteli kuitenkin pelkkä "expert" ja palkka sama kuin hitsarilla joka tekee vuodessa muutaman viikonlopun (tiedän tämän ihan faktana).

Vierailija
17/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kannattavaa, mutta opiskelun sijaan kannattaa pyöriä kaikissa mahdollisissa järjestöissä, vapaaehtois- ja luottamustehtävissä, jotka tuntuvat nykyään merkkaavan melkeinpä enemmän kuin itse tutkinto. Sitä kautta saa myös verkostoja, joiden kautta voi avautua työmahdollisuuksia. Itsehän keskityin vain opintoihin, joten mahdanko työllistyä yhtään mihinkään?

18/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Olen DI ja KTM tutkinnonkin tein töiden ohessa. Nyt 6v työkokemusta ja palkka 3400e. Valtava vastuu ja usein iltaisin/viikonloppuisinkin saa tehdä töitä. Titteli kuitenkin pelkkä "expert" ja palkka sama kuin hitsarilla joka tekee vuodessa muutaman viikonlopun (tiedän tämän ihan faktana).

Kannattaa. KTM, 6 vuotta työkokemusta, palkka 4500e/kk + bonukset ja työ on mukavaa ja suurimman osan aikaa mielenkiintoista ja melko rentoa. Jos haluaa tehdä uraa, niin sekin onnistuu ja voi päästä paljon kovempiin ja vaativampiin tehtäviin. 

Vierailija
19/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42257 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa. KTM, 6 vuotta työkokemusta, palkka 4500e/kk + bonukset ja työ on mukavaa ja suurimman osan aikaa mielenkiintoista ja melko rentoa. Jos haluaa tehdä uraa, niin sekin onnistuu ja voi päästä paljon kovempiin ja vaativampiin tehtäviin. 

Olet niitä harvoja jotka suhteilla/pärställä saanut hyvän työn, suurin osa ei saa.

Vierailija
20/77 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä hakee. Eräs entinen ystäväni joka on puolijuoppo tuplamaisteri käyttää opintojaan kännissä muille lukeneisuudellaan uhoamiseen, hyöty sekin varmasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme