Iltasanomien toimittajan mielestä 158 cm ja 100 kg painava nainen ei ole sairaalloisen lihava, koska toimittajan silmään hän ei näytä siltä....
Kommentit (347)
"181 senttiä pitkän ja 111 kiloa painavan Roosa Qvickin, 21, painoindeksi on 33,9. Taulukon mukaan Roosalla on merkittävä ylipaino. Myöskään Roosan mielestä painoindeksi ei määritä ihmistä lihavaksi."
Ai se onkin mielipideasia nykyään? :D No sittenhän kaikki on hyvin... voi helvetti tätä nykymaailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi 158cm/100kg oli hämmentävää... Tuon mekon alla on varmaan hoikentavat alusvaatteet, joku "kureliivi" tms, koska en jaksa uskoa tiimalasivartaloon. Eikä mukamas näytä olevan mahaa. Toki imartelevan kuvakulman kanssa saa häivytettyä kiloja. Olisi kiva nähdä ko. henkilö livenä.
Olen 168cm/90kg ja näytän aivan kauhealta läskikasalta. Mahaa on kuin 9kk raskaana ja kaikki roikkuu, pursuu, paitsi kasvot ja sääret ovat ns. normaalin näköiset. Olen kyllä laihduttamassa, mutta hitaasti tuntuu muutosta tulevan. Ei tässä nyt kauheaa kiirettä ole, mutta olisihan se motivoivaa saada näkyviä tuloksia.
Siinähän sanottiin, ettei tiimalasivartaloisen kannata niin tiukasti seurata painomittareita. Pahin lie rasva sisäelinten ympärillä, eli vatsassa. Näytti ihan hyvältä hänkin, kuten kaikki muutkin kuvatut ihmiset.
En jaksa näitä läski-aloituksia. Tämäkin ilta-sanomien juttu on jostain vuoden tai muutaman takaa ja taas se tähän haettiin. Täällä jotkut kirjoittavat miten laihoja parjataan. Olen seurannut tätä palstaa nyt nelisen vuotta, enkä yhtään laihojen ihmisten haukkumisketjua ole nähnyt.
Antakaa toisten ihmisten olla niin, kuin ovat. Kantakaa huolta omista valinnoistanne elämässä - eikös joo.
Jokainen saa tietenkin valita elämälleen juuri sen suunnan, minkä haluaa, mutta minua ärsyttää ylipainon normalisoiminen. Siinä ei ole enää kyse yksilön valinnoista, vaan yritetään muuttaa yleistä käsitystä asioista.
Vaikka tuon jutun naisista on saatu kuvia, joissa näyttävät BMI:tään hoikemmilta, eivät he silti ole hoikkia. Eikä tarvitse olla hoikkakaan, mutta edes normaalipainossa pysyminen on terveyden kannalta parempi. Kyllä jotain pitää olla elämäntavoissa vialla, kun mennään ylipainon puolelle. BMI:ssä voi normaalipainon ylärajallakin olla jo aika tuhdissa kunnossa. Lyhyillä tämä vielä korostuu. Jos BMI huitelee jossain 30:ssä tai jopa 40:ssä, on ruokailutottumuksien oltava aivan kauheat. Eivät taatusti ole terveelliset.
Pointtina siis, että vaikka BMI ei jollekin kehonrakentajalle toimi, niin ihan perusimmeinen voi aivan hyvin noudattaa sen suosituksia. Ihan turha väittää, että ei toimisi, jos ei ole joku Bull. Harva meistä on. Sairaalloisen lihava on sairaalloisen lihava, vaikka hänestä saisikin ihan hyvältä näyttävän kuvan.
Vieras ihminen ei ikinä voi tietää minkälaisia traumoja ylipainon takaa voi löytyä. Ne voivat olla todella pahoja, syviä asioita. Se, että toisen ihmisen painosta täällä aina puhutaan tähän sävyyn, ei ole hyväksyttävää.
Uskon itse, että monella ylipainoisella on mielenterveyden puolella ne syyt siihen painoon, jossa he ovat. Tämä unohtuu ihmisiltä täysin ja lähdetään sitä hakattua vielä lisää hakkaamaan. Sitä vaan ei voi normaalilla järjenjuoksulla varustettu ihminen ikinä hyväksyä tai ymmärtää.
Täällä nämä koulukiusaajat aina saavat sen kentän temmeltää. Todella toivon sydämeni pohjasta, että näillä ei ole lapsia, joille iskostaa samanlaista ajatusmaailmaa ja mallia siitä miten toiseen ihmiseen tulee suhtautua.
Tässä sinä puhut yksilöistä. Kuten sanoin, yksilötasolla ylipaino on ok. Mutta näiden juttujen ja yleisen "kehopositiivisuuden" on tarkoitus muuttaa yleistä käsitystä ylipainosta. Tuossa jutussa esim. ei nimenomaan puhuta ylipainosta saatika sen taustalla olevista syistä, vaan tuodaan esiin käsitystä, että BMI 30-40 ihminen voi olla aika hoikka ja BMI ei kerro mitään. Kyllä se vaan kertoo.
Jos en ihan väärin muista BMI on ainoa 1800-luvulta peräisin oleva mittari, joka on yhä käytössä.
Lue termistä kehopositiivisuus, niin se tulee sinullekin tutummaksi.
Ylipainon taustalla olevista syistä harvemmin missään puhutaan, kuten ei puhuta anoreksiankaan taustalla olevista syistä. Se, että tässä on tehty juttu näistä naisista ja heidän painostaan, ei poista sitä tosiasiaa, että paino-ongelmien takaa hyvin usein löytyy mielenterveyden ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi 158cm/100kg oli hämmentävää... Tuon mekon alla on varmaan hoikentavat alusvaatteet, joku "kureliivi" tms, koska en jaksa uskoa tiimalasivartaloon. Eikä mukamas näytä olevan mahaa. Toki imartelevan kuvakulman kanssa saa häivytettyä kiloja. Olisi kiva nähdä ko. henkilö livenä.
Olen 168cm/90kg ja näytän aivan kauhealta läskikasalta. Mahaa on kuin 9kk raskaana ja kaikki roikkuu, pursuu, paitsi kasvot ja sääret ovat ns. normaalin näköiset. Olen kyllä laihduttamassa, mutta hitaasti tuntuu muutosta tulevan. Ei tässä nyt kauheaa kiirettä ole, mutta olisihan se motivoivaa saada näkyviä tuloksia.
Siinähän sanottiin, ettei tiimalasivartaloisen kannata niin tiukasti seurata painomittareita. Pahin lie rasva sisäelinten ympärillä, eli vatsassa. Näytti ihan hyvältä hänkin, kuten kaikki muutkin kuvatut ihmiset.
En jaksa näitä läski-aloituksia. Tämäkin ilta-sanomien juttu on jostain vuoden tai muutaman takaa ja taas se tähän haettiin. Täällä jotkut kirjoittavat miten laihoja parjataan. Olen seurannut tätä palstaa nyt nelisen vuotta, enkä yhtään laihojen ihmisten haukkumisketjua ole nähnyt.
Antakaa toisten ihmisten olla niin, kuin ovat. Kantakaa huolta omista valinnoistanne elämässä - eikös joo.
Ylipaino maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin ilmastonmuutos, joten kyseessä on hieman enemmän kuin pelkästään vain "oma valinta".
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001857498.html
Miksi muuten huumeidenkäyttö ei ikinä ole vain oma valinta, mutta oman terveyden turmeleminen epäterveellisellä ravinnolla kuitenkin on sitä?
Odotahan vielä jonkin aika, että sinäkin aikuiseksi kasvat ja sisäistät sanan yhteiskunta.
Me kaikki teemme elämässämme omia valintoja siitä huolimatta, mitä sinä siitä olet mieltä. Yhteiskuntana me kaikki kannamme vastuun jokaisen valinnasta. Oli se sitten ylensyömisen aiheuttamat ongelmat, astman aiheuttamat kustannukset, anoreksian, mielenterveysongelmien, liikenneongelmien, koulutuksen, lasten kustannusten, vaikka niitä emme itse tähän maailmaan tekisi... esim ilmastollisten syiden vuoksi.
Mieti ennen, kuin kirjoitat.
Miksi heroiinin käyttämisestä joutuu poliisin kanssa tekemisiin, mutta sokerin käytöstä ei? Kumpikin tuhoaa terveyden, ja molemmilla tapahtumilla ainoa uhri on käyttäjä itse?
Siihen aikuistumiseen on suotavaa käyttää enemmän aikaa, kuin viisi minuuttia.
Voisitko lapsellisen näsäviisastelun sijaan yrittää vastata kysymykseen?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin ilmastonmuutos, joten kyseessä on hieman enemmän kuin pelkästään vain "oma valinta".
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001857498.html
Miksi muuten huumeidenkäyttö ei ikinä ole vain oma valinta, mutta oman terveyden turmeleminen epäterveellisellä ravinnolla kuitenkin on sitä?
Odotahan vielä jonkin aika, että sinäkin aikuiseksi kasvat ja sisäistät sanan yhteiskunta.
Me kaikki teemme elämässämme omia valintoja siitä huolimatta, mitä sinä siitä olet mieltä. Yhteiskuntana me kaikki kannamme vastuun jokaisen valinnasta. Oli se sitten ylensyömisen aiheuttamat ongelmat, astman aiheuttamat kustannukset, anoreksian, mielenterveysongelmien, liikenneongelmien, koulutuksen, lasten kustannusten, vaikka niitä emme itse tähän maailmaan tekisi... esim ilmastollisten syiden vuoksi.
Mieti ennen, kuin kirjoitat.
Olet siis sitä mieltä, että yhteiskunnan rooli on kustantaa kaikki ihmisten "omat valinnat" riippumatta näiden valintojen haitallisuudesta? Yhteiskunnan ja päättäjien ei siis ole tarpeellista ohjata ihmisten käyttäytymistä millään tavoin koskien esimerkiksi juurikin epäterveellisen ruuan syömistä tai vaikkapa tappavien huumeiden käyttöä? Pääasia, että kaikki saavat tehdä omia valintoja - yhteiskunta kyllä maksaa kaiken.
Kenenköhän tässä olisi syytä kasvaa aikuiseksi :)
On hyvä muistaa kuinka toinen maailman sota päättyi; asumme vapaassa maassa. Oman tahdon ja valinnan mukaan toki voi siirtyä rajan toiselle puolelle. Siellä varmasti yksilötason kontrollointi toimii paremmin, kuin vapaassa yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
"181 senttiä pitkän ja 111 kiloa painavan Roosa Qvickin, 21, painoindeksi on 33,9. Taulukon mukaan Roosalla on merkittävä ylipaino. Myöskään Roosan mielestä painoindeksi ei määritä ihmistä lihavaksi."
Ai se onkin mielipideasia nykyään? :D No sittenhän kaikki on hyvin... voi helvetti tätä nykymaailmaa.
Tuollaisia nuoria naisia(ja miehiä) on muuten paljon! Semmosia todella pitkiä 180cm+ ja +100kg. Siis yksinkertaisesti isoja joka suunnasta! Eivät edes välttämättä näytä lihavilta.
Mun mies on +30v, 185cm/90kg (isokokoinen kaveri mielestäni?)ja pari kertaa esim. kaupassa verrannut sitä näihin nuoriin naisiin/miehiin. Näyttää ihan pikkuriikkiseltä miniukolta niiden vieressä :D Mitä ihmettä ihmisille on tapahtunut....
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisten lihavuutta demonisoidaan enemmän kuin pedofiliaa?
Maailmassa on enemmän lihavia naisia, naispedareita vähemmin.
Eikö ennen ollut miehille ja naisille oma BMI-taulukko? Nykyisellähän naiset voi olla 80kg tankkeja ja sanoa että olen normaalipainoinen. Ennemminkin salilla käyvälle miehelle sopii ne rajat.
Jos tolla yhdellä on vartalo muka tiimalasi niin minä olen teräsmies.
Minusta vain vikan kuvan nainen oli pyylevämpi. Normipainoisia mun mielestä.
Oikeasti lihava ei voi näyttää hoikalta mahaa sisään vetämällä.
t. BMI:nkin mukaan normipainoinen
Kuvakulmilla, valaistuksella ja vaatevalinnoilla saa kuvan näyttämään siltä kuin haluaa. Alusvaatteilla kirkkaassa valaistuksessa näky saattaisi olla toinen kuin noissa kuvissa.
Kaikille samanlaiset alusvaatteet ja riviin seisomaan ja sitten vasta voidaan alkaa katsomaan kuka näyttää miltä. Ja vaa'an kautta. Itse ilmoittamat painot ja kuvat joilla ei tee yhtään mitään tälläisissä jutuissa.
Todellakin kauniita naisia. Itse olen laihduttanut kevään aikana 10 kiloa terveydellisistä syistä. Lonkkaa, polvia kolotti ja verenpaine nousi. Ihan pakkotilanne. Ikää 50 v. Monta työvuotta eläkkeeseen. Onhan tässä hoikempana paljon etuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei näyttäny ollenkaan pahalta.
mies53v
Sinulle nyt kelpaa kaikki mikä kävelee..
Lyön vetoa että kyseiset naikkoset käyttävät "sheippereitä" ja kurovat tuon vyötärönkin. Vasta kun vaatteet lähtevät pois paljastuu se oikea koko ja muoto.
Järkyttävää lukea mitä kirjoitatte näistä naisista.
Kunnon koulukiusaamiset menossa. En enää ihmettele miksi minua kiusattiin painosta koulussa, kun aikuisetkin kokevat oikeudekseen kutsua toisia läskeiksi ja vaikka millä muilla rumilla nimityksillä.
Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa tietenkin valita elämälleen juuri sen suunnan, minkä haluaa, mutta minua ärsyttää ylipainon normalisoiminen. Siinä ei ole enää kyse yksilön valinnoista, vaan yritetään muuttaa yleistä käsitystä asioista.
Vaikka tuon jutun naisista on saatu kuvia, joissa näyttävät BMI:tään hoikemmilta, eivät he silti ole hoikkia. Eikä tarvitse olla hoikkakaan, mutta edes normaalipainossa pysyminen on terveyden kannalta parempi. Kyllä jotain pitää olla elämäntavoissa vialla, kun mennään ylipainon puolelle. BMI:ssä voi normaalipainon ylärajallakin olla jo aika tuhdissa kunnossa. Lyhyillä tämä vielä korostuu. Jos BMI huitelee jossain 30:ssä tai jopa 40:ssä, on ruokailutottumuksien oltava aivan kauheat. Eivät taatusti ole terveelliset.
Pointtina siis, että vaikka BMI ei jollekin kehonrakentajalle toimi, niin ihan perusimmeinen voi aivan hyvin noudattaa sen suosituksia. Ihan turha väittää, että ei toimisi, jos ei ole joku Bull. Harva meistä on. Sairaalloisen lihava on sairaalloisen lihava, vaikka hänestä saisikin ihan hyvältä näyttävän kuvan.
Ei ruokailutottumuksien tarvitse olle mitenkään kauheat, kun on ylipainoinen. Voi syödä hyvinkin terveellisesti, mutta aina pikkasen liikaa, tai esim. rasvaa käytetty turhan paljon ruoanlaitossa tai lorautetaan salaatinkastikkeita yms. ruokien päälle ja siitä sitten kertyy sitä ylipainoa. Varsinkin lyhyemmillä tällainen toiminta näkyy herkemmin painossa. Toki varmaan useammin on ruokailutottumuksissa jtn vikaa ylipainoisena, mutta ei kaikilla.
-Eri vastaaja
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia nuoria naisia(ja miehiä) on muuten paljon! Semmosia todella pitkiä 180cm+ ja +100kg. Siis yksinkertaisesti isoja joka suunnasta! Eivät edes välttämättä näytä lihavilta.
Mun mies on +30v, 185cm/90kg (isokokoinen kaveri mielestäni?)ja pari kertaa esim. kaupassa verrannut sitä näihin nuoriin naisiin/miehiin. Näyttää ihan pikkuriikkiseltä miniukolta niiden vieressä :D Mitä ihmettä ihmisille on tapahtunut....
Olen huomannut, että isokokoisia, pulleita ihmisiä on nykyään paljon. Tuntee itsensä todella pieneksi n. hieman päälle 170-senttisenä ja 70-kiloisena miehenä. Mulla siis BMI n. 24.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miten toi alin on noin hoikka. 164cm/87kg.
Mä oon 169cm/60kg ja näytän aikalailla samalta. (mulla on vähän lihasta ja vähän löysää)
Katsoin samaa joistain, että samanmittainen ja kaksikymmentä kiloa painavampi eikä näytä paljon pyöreämmältä. Mun mielestä mä näytän suht samalta kun osa noista vaikka BMI on paljon matalampi.
Olen itse lihavampi, kuin yksikään noista artikkelin naisista. Näytän myös lihavammalta, kuin he.
Kun luen näitä ihmisten kommentteja tässä ylipainoisista ihmisistä, tulee minulle sellainen tunne, että en ole minkään arvoinen enkä haluaisi enää elää tässä maailmassa.
Olen masentunut ja elämäni on ollut haastavaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totaaliset hormonihäiriöt uusissa sukupolvissa. Oletko huomannut nuorten miesten "naisellistumisen" monilla on pehmeämpi lantio ja peba kuin itse naisilla. Kun taas tyttölasten miehisiä pituuksia mammat kehuskelevat kilpaa, pistää vähän mietityttämään nykyajan meno..eikö aivan selviä hormonimuutoksia uusissa sukupolvissa kannattaisi yrittää fiksata tai ainakin estää uusien syntyminen(tarkoitan ympäristöä jne)
Olet siis sitä mieltä, että yhteiskunnan rooli on kustantaa kaikki ihmisten "omat valinnat" riippumatta näiden valintojen haitallisuudesta? Yhteiskunnan ja päättäjien ei siis ole tarpeellista ohjata ihmisten käyttäytymistä millään tavoin koskien esimerkiksi juurikin epäterveellisen ruuan syömistä tai vaikkapa tappavien huumeiden käyttöä? Pääasia, että kaikki saavat tehdä omia valintoja - yhteiskunta kyllä maksaa kaiken.
Kenenköhän tässä olisi syytä kasvaa aikuiseksi :)