Iltasanomien toimittajan mielestä 158 cm ja 100 kg painava nainen ei ole sairaalloisen lihava, koska toimittajan silmään hän ei näytä siltä....
Kommentit (347)
Tasan ei käy onnenlahjat. Itse painan 54 kg ja näytän ylipainoiselle, kun varsinkin reidet on niin paksut. Joillain rasva asettuu tasaisemmin niin ei ole niin epäsuhta keho.
Vierailija kirjoitti:
Ai saakeli onhan tuo aivan järkyttävä ylipaino. T. 158cm ja 52kg.
Tuo on aivan normaalipainoisen lukema (BMi = 21,5). 158 cm pitkä voisi painaa 60 kg, jolloin BMI = 24,9 eli normaalipainoinen. Jos tuon pituinen ihminen painaa 100 kg, niin siinä on noin 40 kg ylipainoa ja BMI = 41,40.
https://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri/uusi-painoindeksil…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi 158cm/100kg oli hämmentävää... Tuon mekon alla on varmaan hoikentavat alusvaatteet, joku "kureliivi" tms, koska en jaksa uskoa tiimalasivartaloon. Eikä mukamas näytä olevan mahaa. Toki imartelevan kuvakulman kanssa saa häivytettyä kiloja. Olisi kiva nähdä ko. henkilö livenä.
Olen 168cm/90kg ja näytän aivan kauhealta läskikasalta. Mahaa on kuin 9kk raskaana ja kaikki roikkuu, pursuu, paitsi kasvot ja sääret ovat ns. normaalin näköiset. Olen kyllä laihduttamassa, mutta hitaasti tuntuu muutosta tulevan. Ei tässä nyt kauheaa kiirettä ole, mutta olisihan se motivoivaa saada näkyviä tuloksia.
Siinähän sanottiin, ettei tiimalasivartaloisen kannata niin tiukasti seurata painomittareita. Pahin lie rasva sisäelinten ympärillä, eli vatsassa. Näytti ihan hyvältä hänkin, kuten kaikki muutkin kuvatut ihmiset.
En jaksa näitä läski-aloituksia. Tämäkin ilta-sanomien juttu on jostain vuoden tai muutaman takaa ja taas se tähän haettiin. Täällä jotkut kirjoittavat miten laihoja parjataan. Olen seurannut tätä palstaa nyt nelisen vuotta, enkä yhtään laihojen ihmisten haukkumisketjua ole nähnyt.
Antakaa toisten ihmisten olla niin, kuin ovat. Kantakaa huolta omista valinnoistanne elämässä - eikös joo.
Jokainen saa tietenkin valita elämälleen juuri sen suunnan, minkä haluaa, mutta minua ärsyttää ylipainon normalisoiminen. Siinä ei ole enää kyse yksilön valinnoista, vaan yritetään muuttaa yleistä käsitystä asioista.
Vaikka tuon jutun naisista on saatu kuvia, joissa näyttävät BMI:tään hoikemmilta, eivät he silti ole hoikkia. Eikä tarvitse olla hoikkakaan, mutta edes normaalipainossa pysyminen on terveyden kannalta parempi. Kyllä jotain pitää olla elämäntavoissa vialla, kun mennään ylipainon puolelle. BMI:ssä voi normaalipainon ylärajallakin olla jo aika tuhdissa kunnossa. Lyhyillä tämä vielä korostuu. Jos BMI huitelee jossain 30:ssä tai jopa 40:ssä, on ruokailutottumuksien oltava aivan kauheat. Eivät taatusti ole terveelliset.
Pointtina siis, että vaikka BMI ei jollekin kehonrakentajalle toimi, niin ihan perusimmeinen voi aivan hyvin noudattaa sen suosituksia. Ihan turha väittää, että ei toimisi, jos ei ole joku Bull. Harva meistä on. Sairaalloisen lihava on sairaalloisen lihava, vaikka hänestä saisikin ihan hyvältä näyttävän kuvan.
Ei ruokailutottumuksien tarvitse olle mitenkään kauheat, kun on ylipainoinen. Voi syödä hyvinkin terveellisesti, mutta aina pikkasen liikaa, tai esim. rasvaa käytetty turhan paljon ruoanlaitossa tai lorautetaan salaatinkastikkeita yms. ruokien päälle ja siitä sitten kertyy sitä ylipainoa. Varsinkin lyhyemmillä tällainen toiminta näkyy herkemmin painossa. Toki varmaan useammin on ruokailutottumuksissa jtn vikaa ylipainoisena, mutta ei kaikilla.
-Eri vastaaja
No juu, olet varmasti teoriatasolla oikeassa. Onhan se mahdollista. Mutta jos todennäköisyyksillä mennään, kyllä ihmiset yleensä lihovat herkuista, sokerisista tai suolaisista. Jotkut lisäksi alkoholista. Eli todennäköistä on, että BMI 30-40 -tasolla ruokailutottumukset eivät ole kunnossa. Siinäkin tapauksessa, jos ruokailu olisi terveellistä mutta liiallista, aiheuttaa ylipaino kuitenkin haitallisia terveysvaikutuksia. Terveellistä se ei siis joka tapauksessa ole.
AP ei osaa lukea tai ei ymmärrä lukemaansa, toimittaja ei noin sanonut.
Mutta ei se mitään, kun läskejä naisia pääsee haukkumaan ja niillenauramaan , niin ainoastaan sillä on väliä.
Voi vit#u mitä läskejä sanon minä, itse 181cm/90kg mies ja omasta mielestä voisin painaa alle 85kg, nyt on elintasovyötäröä.
Jos saman pituinen nainen painaa 111kg, on sika läski noilla mitoilla nainen on todella iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi 158cm/100kg oli hämmentävää... Tuon mekon alla on varmaan hoikentavat alusvaatteet, joku "kureliivi" tms, koska en jaksa uskoa tiimalasivartaloon. Eikä mukamas näytä olevan mahaa. Toki imartelevan kuvakulman kanssa saa häivytettyä kiloja. Olisi kiva nähdä ko. henkilö livenä.
Olen 168cm/90kg ja näytän aivan kauhealta läskikasalta. Mahaa on kuin 9kk raskaana ja kaikki roikkuu, pursuu, paitsi kasvot ja sääret ovat ns. normaalin näköiset. Olen kyllä laihduttamassa, mutta hitaasti tuntuu muutosta tulevan. Ei tässä nyt kauheaa kiirettä ole, mutta olisihan se motivoivaa saada näkyviä tuloksia.
Siinähän sanottiin, ettei tiimalasivartaloisen kannata niin tiukasti seurata painomittareita. Pahin lie rasva sisäelinten ympärillä, eli vatsassa. Näytti ihan hyvältä hänkin, kuten kaikki muutkin kuvatut ihmiset.
En jaksa näitä läski-aloituksia. Tämäkin ilta-sanomien juttu on jostain vuoden tai muutaman takaa ja taas se tähän haettiin. Täällä jotkut kirjoittavat miten laihoja parjataan. Olen seurannut tätä palstaa nyt nelisen vuotta, enkä yhtään laihojen ihmisten haukkumisketjua ole nähnyt.
Antakaa toisten ihmisten olla niin, kuin ovat. Kantakaa huolta omista valinnoistanne elämässä - eikös joo.
Jokainen saa tietenkin valita elämälleen juuri sen suunnan, minkä haluaa, mutta minua ärsyttää ylipainon normalisoiminen. Siinä ei ole enää kyse yksilön valinnoista, vaan yritetään muuttaa yleistä käsitystä asioista.
Vaikka tuon jutun naisista on saatu kuvia, joissa näyttävät BMI:tään hoikemmilta, eivät he silti ole hoikkia. Eikä tarvitse olla hoikkakaan, mutta edes normaalipainossa pysyminen on terveyden kannalta parempi. Kyllä jotain pitää olla elämäntavoissa vialla, kun mennään ylipainon puolelle. BMI:ssä voi normaalipainon ylärajallakin olla jo aika tuhdissa kunnossa. Lyhyillä tämä vielä korostuu. Jos BMI huitelee jossain 30:ssä tai jopa 40:ssä, on ruokailutottumuksien oltava aivan kauheat. Eivät taatusti ole terveelliset.
Pointtina siis, että vaikka BMI ei jollekin kehonrakentajalle toimi, niin ihan perusimmeinen voi aivan hyvin noudattaa sen suosituksia. Ihan turha väittää, että ei toimisi, jos ei ole joku Bull. Harva meistä on. Sairaalloisen lihava on sairaalloisen lihava, vaikka hänestä saisikin ihan hyvältä näyttävän kuvan.
Vieras ihminen ei ikinä voi tietää minkälaisia traumoja ylipainon takaa voi löytyä. Ne voivat olla todella pahoja, syviä asioita. Se, että toisen ihmisen painosta täällä aina puhutaan tähän sävyyn, ei ole hyväksyttävää.
Uskon itse, että monella ylipainoisella on mielenterveyden puolella ne syyt siihen painoon, jossa he ovat. Tämä unohtuu ihmisiltä täysin ja lähdetään sitä hakattua vielä lisää hakkaamaan. Sitä vaan ei voi normaalilla järjenjuoksulla varustettu ihminen ikinä hyväksyä tai ymmärtää.
Täällä nämä koulukiusaajat aina saavat sen kentän temmeltää. Todella toivon sydämeni pohjasta, että näillä ei ole lapsia, joille iskostaa samanlaista ajatusmaailmaa ja mallia siitä miten toiseen ihmiseen tulee suhtautua.
Tässä sinä puhut yksilöistä. Kuten sanoin, yksilötasolla ylipaino on ok. Mutta näiden juttujen ja yleisen "kehopositiivisuuden" on tarkoitus muuttaa yleistä käsitystä ylipainosta. Tuossa jutussa esim. ei nimenomaan puhuta ylipainosta saatika sen taustalla olevista syistä, vaan tuodaan esiin käsitystä, että BMI 30-40 ihminen voi olla aika hoikka ja BMI ei kerro mitään. Kyllä se vaan kertoo.
Jos en ihan väärin muista BMI on ainoa 1800-luvulta peräisin oleva mittari, joka on yhä käytössä.
Lue termistä kehopositiivisuus, niin se tulee sinullekin tutummaksi.
Ylipainon taustalla olevista syistä harvemmin missään puhutaan, kuten ei puhuta anoreksiankaan taustalla olevista syistä. Se, että tässä on tehty juttu näistä naisista ja heidän painostaan, ei poista sitä tosiasiaa, että paino-ongelmien takaa hyvin usein löytyy mielenterveyden ongelmia.
Emme nyt taida puhua samasta asiasta. Sinä puhut paino-ongelmien takana olevista mielenterveyden ongelmista. Etkö silloin myös koe, että paino-ongelmat mielenterveysongelmien ilmenemismuotona eivät ole toivottava juttu? Ne eivät ole positiivinen asia? Olen asiasta tismalleen samaa mieltä. Juuri siksi en pidä toivottavan, että ylipainoa ja lihavuutta normalisoidaan. Sinun viesteistäsi ei oikein ota tolkkua, mitä mieltä asiasta olet.
Muuten, myös sähkö on 1800-luvun keksintö ja edelleen käytössä. Minkähän vuoksi käyttöönottoajankohta tuomitsisi jonkin keksinnön käyttökelvottomaksi?
Minä olen 158cm/ 65kg. Olen tasapaksu läski. Jos painaisin 100kg, niin minkähänlainen olisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ruokailutottumuksien tarvitse olle mitenkään kauheat, kun on ylipainoinen. Voi syödä hyvinkin terveellisesti, mutta aina pikkasen liikaa, tai esim. rasvaa käytetty turhan paljon ruoanlaitossa tai lorautetaan salaatinkastikkeita yms. ruokien päälle ja siitä sitten kertyy sitä ylipainoa. Varsinkin lyhyemmillä tällainen toiminta näkyy herkemmin painossa. Toki varmaan useammin on ruokailutottumuksissa jtn vikaa ylipainoisena, mutta ei kaikilla.
-Eri vastaaja
Kyllä niissä ruokailutottumuksissa on jotain pahasti vialla silloinkin, jos sitä terveellistä ruokaa syö niin paljon yli tarpeensa, että painoindeksi on alkaa kolmosella tai jopa nelosella. Siihen ei enää muutamalla kastikelorahduksella ja parilla ylimääräisellä perunalla pääse. Eri asia silloin, kun ollaan vielä siellä 25-30 välillä, jolloin ylipaino voi selittyä sillä, että annoskoko on vain hieman pielessä tai ei hahmoteta jotain pähkinöiden tai öljyn tai avokadon energiasisältöä oikein.
Ahhahaha, tiimalasin muotoinen... Itsehän pidän isoista tytöistä, mutta tuo nyt on kaukana tiimalasista, lähinnä perunasäkkiä tuo muistuttaa. Mekkokin valittu ruutuisena joka häivyttää kuvaa varten kiloja, ja vielä tuo lantion rusetti luo illuusioita hoikasta keskivartalosta, vaikka tuosta keskikohdasta on vain ihra valahtanut alas painovoiman vaikutuksesta. Taatusti on myös pusertavat pöksyt jalassa, sen verran tursuaa tuolta lantion yläpuolelta makkaraa. Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. En nyt kutsuisi sairaalloisen lihavaksi, mutta onhan tuo nyt tosi lihava, kuva sivusta kertoisi totuuden.
Avainsana mielestäni tässä on se, että uutisen naiset ovat sopusuhtaisia, koska ovat joka kohdasta paksuja. Joku painoindeksiltään ja rasvaprosentiltaan samankokoinen nainen saattaa näyttää hervottomalta läskiltä, jos keskivartalo on tynnyrimäinen ja raajat ohuet.
Tuo mustaan paitaan ja vaaleanruskeisiin housuihin pukeutunut nainen on ainoa, joka näyttää "tavalliselta", en tuon kuvan perusteella ajattelisi mitään hänen painostaan. Sen sijaan pin up-mekkoon pukeutunut nainen näyttää siltä, ettei pysty hengittämään tuossa mekossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lihavampi, kuin yksikään noista artikkelin naisista. Näytän myös lihavammalta, kuin he.
Kun luen näitä ihmisten kommentteja tässä ylipainoisista ihmisistä, tulee minulle sellainen tunne, että en ole minkään arvoinen enkä haluaisi enää elää tässä maailmassa.
Olen masentunut ja elämäni on ollut haastavaa aina.
Älä välitä. Nää bmin tuijottajat on laihoja läskejä ja/tai sairaalloisesti kroppaansa inhoavia.
Voimia masennuksen kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Ahhahaha, tiimalasin muotoinen... Itsehän pidän isoista tytöistä, mutta tuo nyt on kaukana tiimalasista, lähinnä perunasäkkiä tuo muistuttaa. Mekkokin valittu ruutuisena joka häivyttää kuvaa varten kiloja, ja vielä tuo lantion rusetti luo illuusioita hoikasta keskivartalosta, vaikka tuosta keskikohdasta on vain ihra valahtanut alas painovoiman vaikutuksesta. Taatusti on myös pusertavat pöksyt jalassa, sen verran tursuaa tuolta lantion yläpuolelta makkaraa. Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. En nyt kutsuisi sairaalloisen lihavaksi, mutta onhan tuo nyt tosi lihava, kuva sivusta kertoisi totuuden.
Ja sä et itse osaa pukeutua kroppasi mukaan, iksni? Taito se on sekin.
Vastaan heteromiehenä että minusta nuo naiset näyttävät oikein hyviltä ja viehättäviltä kaikki.
Mutta nuo painolukemat olivat osalla kyllä sellaisia, että pudottaa niitä kannattaisi. Riippumatta siitä, miltä näyttää, aiheuttaa liian suuri elopaino kuitenkin ongelmia jossain vaiheessa.
Olen itse 175/120 ja minulla on oma painonpudotusprojekti käynnissä.
Se että nuo näyttävät tavallisilta norminaisilta kertoo siitä miten ylipainoisia "norminaiset" nykyään on.
En edes tiedä mitä tästä olisi mieltä, järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lihavampi, kuin yksikään noista artikkelin naisista. Näytän myös lihavammalta, kuin he.
Kun luen näitä ihmisten kommentteja tässä ylipainoisista ihmisistä, tulee minulle sellainen tunne, että en ole minkään arvoinen enkä haluaisi enää elää tässä maailmassa.
Älä välitä. Nää bmin tuijottajat on laihoja läskejä ja/tai sairaalloisesti kroppaansa inhoavia.
Eivät ole, vaikka niin haluat kuvitella. Mistä tulee tuo harhaluulo, että normaalipaino ja terveelliset elämäntavat olisivat sama kuin älytön syömisten kyttääminen ja/tai järkyttävä määrä liikuntaa tai jatkuva vartalon kyttääminen. Tai miksi kuvitellaan, että normaalipainoinen inhoaisi kroppaansa. Onko kyse siitä, että ylipainoinen itse todellisuudessa voi huonosti kropassaan ja tuota pahaa oloa lievittäkseen haluaa uskotella itselleen, että kyllä niillä muillakin on pakko olla yhtä paha olla omassa kropassaan. Ja vähintäänkin niiden on pakko kituuuttaa ja kärsiä, niin kyllä minä oikeasti olen sentään onnellisempi kuin nuo säälittävät surkileet, vaikka koko ajan tuntuukin kamalalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, ei se sinun oma huono olosi sillä parane, että yrität uskotella itsellesi, että muilla on vielä huonompi olo. Eivätkä tosiasiat ylipainon haitoista muutu mihinkään sillä, että kuvittelet, että normaalipainoisen elämä olisi jotenkin kamalaa kituuttamista. Sinun pitää nyt tehdä se työ oman pääkoppasi kanssa ja siihen ei auta se, että projisoit pahaa oloasi muihin. Me normaalipainoiset olemme valtaosin oikein onnellisia ja tyytyväisiä vartaloomme, syömme hyvää ruokaa kohtuudella ja liikumme omaksi iloksemme. Elämä hymyilee, jalka nousee kevyesti ja kesävaatteetkin istuvat päälle vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole, vaikka niin haluat kuvitella. Mistä tulee tuo harhaluulo, että normaalipaino ja terveelliset elämäntavat olisivat sama kuin älytön syömisten kyttääminen ja/tai järkyttävä määrä liikuntaa tai jatkuva vartalon kyttääminen. Tai miksi kuvitellaan, että normaalipainoinen inhoaisi kroppaansa. Onko kyse siitä, että ylipainoinen itse todellisuudessa voi huonosti kropassaan ja tuota pahaa oloa lievittäkseen haluaa uskotella itselleen, että kyllä niillä muillakin on pakko olla yhtä paha olla omassa kropassaan. Ja vähintäänkin niiden on pakko kituuuttaa ja kärsiä, niin kyllä minä oikeasti olen sentään onnellisempi kuin nuo säälittävät surkileet, vaikka koko ajan tuntuukin kamalalta.
Mä oon myös ahdistunut ja masentunut mutta hoikka. En turruta tunteita ruualla vaan lähden mieluummin koiran kanssa kävelylle metsään.
Vierailija kirjoitti:
Lihaksikkaille ei toki bmi päde, mutta suurin osa noista naisista ei ole mitään bodareita. Kolmenumeroinen paino ei todellakaan ole normaalia, ellei kyseessä ole parimetrinen mies tai lyhyempi kehonrakentaja.
Normaalissa on se jännä, että se elää koko ajan. Kaikki organismit kasvavat kokoa planeetan lämmetessä ja planeetta lämpenee jatkuvasti. Ihan normaaleiltahan nuo naiset näyttävät.
Juu juu. Niin mäkin itselleni haastelin, että en mä nyt niin paksu ole, melkein kuin normaalipainoisen näköinen. Olen 158cm ja painoin vuosi sitten 86kg ja tietyillä vaatevalinnoilla ja tietystä kuvakulmasta ei tuntunut siltä, että olisi niin lihava. Mutta sitten kun katsoi jonkun toisen ottamia valokuvia itsestäni, niin kyllä se oli myönnettävä, että näytin todella pyylevältä ja isolta. Ja hei, eikä sekin nyt kerro jotain ettei vanhat vaatteet enää mahtunut, s-koko vaihtui l-kokoon ja olin ostanut muotoilevan alustopin ja rintsikat tuntui aina kiristävän. Nyt painan 63kg ja nyt sen jotenkin tajuaa, että olin kyllä tosi paksussa kunnossa silloin. Sitä ei vain oikein halunnut myöntää ja peilistä katsoi muka vain pari lisä kiloa saanut tyyppi, vaikka oikeasti oli tullut yli 20kg.