Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini inhoaa jo valmiiksi tulevaa pikkusisarusta, onko mitään toivoa että suhtautuminen muuttuu kun vauva syntyy?

Vierailija
31.05.2021 |

Onko kellään kokemusta? Ollaan ihan ydinperhe, uusi tulokas on kolmas lapsi. Teini ei suostu puhumaan asiasta ja kertomaan mikä mättää, joten ei nyt haluta painostaa mitenkään.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaan minäkin, että isoin ongelma on tieto siitä, miten se vauva on laitettu alulle. Muistan vieläkin, miten kamalaa se oli, kun äiti jossain kohtaa vitsaili, että josko tekisi iltatähden. Vannoin vajoavani häpeästä maan alle, jos näin todella kävisi.

Toinen voi sitten olla pelko siitä, että hänet "korvataan" kun itsenäistyminenkin jo kolkuttelee ovella.

Kyllä se teini siitä tokenee! Pidä vain huoli, ettei häntä ihan syrjäytetä vauvan tullen.

Aikamoista, jos teini häpeää seksuaalisuutta. Vielä hurjempaa, jos teini ajattelee olevansa korvattavissa, silloin on menty jo kauan metsään.

Ap nyt vaan keskustelee teininsä kanssa ja kysyy mistä kenkä puristaa. Tuskin hän vaivaa inhoaa tai sitten hänellä on muutakin probleemaa tunnemaailmansa kanssa.

Ei se teini seksuaalisuutta häpeä, paitsi kun on kyse omien vanhempien seksielämästä. Ihan normaalia teiniajattelua.

Vierailija
22/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinisi osaa ajatella maapalloa ja tajuaa, että ihmisten lisääntyminen ei ole hieno asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää että nolaat teinisi poikimalla vanhana. Häpeä. Luulisi aikuisen ihmisen osaavan käyttää ehkäisyä.

Vierailija
24/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaan minäkin, että isoin ongelma on tieto siitä, miten se vauva on laitettu alulle. Muistan vieläkin, miten kamalaa se oli, kun äiti jossain kohtaa vitsaili, että josko tekisi iltatähden. Vannoin vajoavani häpeästä maan alle, jos näin todella kävisi.

Toinen voi sitten olla pelko siitä, että hänet "korvataan" kun itsenäistyminenkin jo kolkuttelee ovella.

Kyllä se teini siitä tokenee! Pidä vain huoli, ettei häntä ihan syrjäytetä vauvan tullen.

Aikamoista, jos teini häpeää seksuaalisuutta. Vielä hurjempaa, jos teini ajattelee olevansa korvattavissa, silloin on menty jo kauan metsään.

Ap nyt vaan keskustelee teininsä kanssa ja kysyy mistä kenkä puristaa. Tuskin hän vaivaa inhoaa tai sitten hänellä on muutakin probleemaa tunnemaailmansa kanssa.

Nykyvanhemmat eivät uskalla keskustella nuoren kanssa seksistä eivätkä tunteista. Näin siinä sit käy, että tunnemyllerrys selitetään inhoamisena tai osoitetaan vihana. Ap ottaa nyt sen lusikan kauniiseen käteen ja keskustelee nuorensa kanssa avoimesti.

Enemmän kai nykyvanhemmat niistä keskustelee, kuin mitkään aiemmat sukupolvet.

Itse en kyllä teininä, kun tuossa tilanteessa olin, olisi todellakaan halunnut keskustella asiasta vanhempieni kanssa, se olisi vain pahentanut asiaa. Kyllä se inhotus asiaa kohtaan menee ohi itsestään, kun antaa vaan olla.

Vierailija
25/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

teini uumoilee että joutuu ilmaiseksi piiaksi ja muutenkin sinappikone rääkyy ja vie perheen huomion ja rahat ja rauhan.

Vierailija
26/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin reagoisin näin. Yöunet menee, vauvaa joutuu vahtimaan, leikittämään ja tekemään enemmän kotitöitä. Liian iso ikäero johtaa siihen, ettei sidettä sisarusten kesken oikein synny, kun toinen on vahdittava ja toinen vahtija. Lisäksi ite jää teininä sivuosaan, kun kaikki energia menee uuteen vauvaan ja sen tarpeisiin. Pahimillaan joutuu aikuistumaan itse liian ajoissa.

Vierailija
27/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei toivoa. jompikumpi pitää abortoida, vauva tai teini.

Vierailija
28/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyvanhemmat eivät uskalla keskustella nuoren kanssa seksistä eivätkä tunteista. Näin siinä sit käy, että tunnemyllerrys selitetään inhoamisena tai osoitetaan vihana. Ap ottaa nyt sen lusikan kauniiseen käteen ja keskustelee nuorensa kanssa avoimesti.

Enemmän kai nykyvanhemmat niistä keskustelee, kuin mitkään aiemmat sukupolvet.

Itse en kyllä teininä, kun tuossa tilanteessa olin, olisi todellakaan halunnut keskustella asiasta vanhempieni kanssa, se olisi vain pahentanut asiaa. Kyllä se inhotus asiaa kohtaan menee ohi itsestään, kun antaa vaan olla.

Mua hävetti joskus lapsena/nuorena, kun mun vanhemmat oli paritelleet neljästi, kun useissa muissa perheissä oli vain 1-2 lasta 🤣

Vierailija
29/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aborttia kehiin

Vierailija
30/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän off topic mutta miten joku jaksaa enää tehdä vauvoja kun on saanut isommat jo teineiksi?

No kaikki ei oo ikäloppuja kehäraakkeja siinä kohtaa. Sain esikoiseni, kun olin 17, seuraavan kun olin 19, kolmas syntyi kun olin 21 (kolmas lapsi kuoli parin viikon ikäisenä) ja kuopuksen, kun esikoinen oli 15 ja itse olin 32. Kyllä sitä 32-vuotiaana jaksoi vielä aivan hyvin pikkulapsi-arjen. Oon nyt 34 ja mietitään josko vielä 1.

Mentiin lasten isän kans naimisiin heti, kun kumpikin oli 18 ja ollaan edelleen yhdessä. Ollaan aina haluttu iso perhe, mutta elämä aiheutti ison ikäeron kahden ensimmäisen ja kolmannen välille, koska ei kolmannen lapsen kuoleman jälkeen uskallettu enää yrittää pitkään aikaan.

Vierailija
31/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ällööö vanhukset on pannu!

*vanhemmat

Vierailija
32/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ensin itse ratkaisut näihin pulmiin, joista teini pelkää joutuvansa kärsimään:

1. Vauva huutaa jatkuvasti, teini ei voi nukkua eikä tehdä läksyjä

2. Aiot pakottaa teinin ilmaiseksi lapsenvahdiksi

3. Kaverit kiusaavat miettiessään, missä asennossa vauva tehtiin, oliko vauva vahinko vai tarkoituksella tehty, miksi noin vanhat harrastavat sekdiä ja ettekö ole kuulleet ehkäisystä

4. Normaalissa perheessä on 2 lasta, joilla on parin vuoden ikäero, kolmas lapsi muuttaa perheenne suurperheeksi ja teini pelkää, että teistä tulee köyhiä eikä ole varaa enää teinille tärkeisiin asioihin

5. Vauva ulostaa ja oksentaa maitoa jatkuvasti, joten kotonanne haisee pahalta.

6. Kaverit kiusaavat, jos hierot mahaasi ja imetät julkisella paikalla

Vierailija
33/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja turha kuvitella, että pääsisit helpommalla laittamalla teinisi hoitamaan vauvaa silloin tällöin. Ei ole kuule teinin tehtävä vaihtaa vauvan vauppoja, vaan se on kyllä sun on ihan itse kestettävä se rumba! Vauvan parkuminen tulee todennäköisesti vaikuttamaan poikasi opiskeluihin negatiivisesti. Ei saa rauhaa lukea koulukirjoja, eikä välttämättä halua tulla kotiin ennen kuin on jo myöhä. Jää hengailemaan pahis porukoiden kanssa polttamaan tupakkaa ja ties mitä. Pelikoneriippuvaisuudesta puhumattakaan. Että joo hyvin oot pilannut teinisi tulevaisuuden!!!

Vierailija
34/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoa varmaan on mutta ei takeita että suhtautuminen muuttuisi. Meillä oli sama tilanne, esiteini 12-v. otti vauvauutisen hyvin raskaasti, nyt kuopus on 12 ja isosisarus 25 v. ja suhtautuminen on edelleen viileää. Vaikka ei ole vuosiin kotona asunutkaan niin on kovin tarkka nuorimmaisen saamisista ja huomauttelee kärkkäästi kuinka lepsusti häntä kasvatamme.

Ja ihan ydinperhe meilläkin.

Vierailija
35/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iltatähti ja minulla on sisaruksiini 15 ja 17 vuoden ikäero. He muuttivat pois kotoa ennen kuin aloitin koulun, joten olin käytännössä kuin ainoa lapsi. Nyt aikuisenakin he suhtautuvat minuun kuin ärsyttävään ja typerään pikkupentuun, vähättelevät, nolaavat ja mitätöivät minua sukujuhlissa, selittävät aina opettavaisen sävyyn millaisia valintoja minun pitäisi elämässäni tehdä heidän mielestään jne. Iso ikäero sisarusten välillä ei ole koskaan hyvä asia.

Vierailija
36/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei teini välttämättä häpeä seksuaalisuutta. Yleensä vain lähestulkoon jokaista teiniä inhottaa ja hävettää ajatus vanhempiensa välisestä vanhusseksistä. Aivan eri asia.