Miksi se täysjärkinen savustetaan aina pois joka paikasta?
Miksi näkymättömät, hiljaiset ja rauhalliset tyypit nujerretaan ja savustetaan nykyään pois joka yhteisöstä?? FBssä, työpaikoilla, taloyhtiöissä.
Tuntuu että mukavat ihmiset jotka saattavat esim. Huomauttaa esim. säännöistä saavat muut hulluiksi tai että puuttuu johonkin todelliseen epäkohtaan.
Tää on yleistynyt aika paljon.
Kommentit (161)
Jos tiimin esimies sattuu olemaan sellainen sääntöjen venyttäjä ja/tai ei hahmota kokonaisuutta, siinä aika helposti on ympärillä sitten juuri noita nyökyttelijöitä ja se porukka/tapa toimia muodostuu enemmistöksi.
Sellaiseen porukkaan kun osuu tyyppi joka on selväjärkinen ja näkee syy- ja seuraussuhteet ja ymmärtää miksi säännöt ovat ne mitkä on, miksi ne on laadittu... tämä tyyppi kun avaa suunsa yrittääkseen korjata kurssia, äkkiä se tosiaan ulos savustetaan.
Eiköhän se ole sairas työyhteisö ja parempi tuolle eristetylle ja savustetulle vain lähteä itse ennen kuin sairastuu tavalla tai toisella itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiimin esimies sattuu olemaan sellainen sääntöjen venyttäjä ja/tai ei hahmota kokonaisuutta, siinä aika helposti on ympärillä sitten juuri noita nyökyttelijöitä ja se porukka/tapa toimia muodostuu enemmistöksi.
Sellaiseen porukkaan kun osuu tyyppi joka on selväjärkinen ja näkee syy- ja seuraussuhteet ja ymmärtää miksi säännöt ovat ne mitkä on, miksi ne on laadittu... tämä tyyppi kun avaa suunsa yrittääkseen korjata kurssia, äkkiä se tosiaan ulos savustetaan.
Eiköhän se ole sairas työyhteisö ja parempi tuolle eristetylle ja savustetulle vain lähteä itse ennen kuin sairastuu tavalla tai toisella itsekin.
Tämä osui niin naulan kantaan kuin vain voi. Tunnistan niin tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on verratavissa eläimiin. Seurataan sokeana laumanjohtajaa vaikka laumanjohtaja olisi seonnut. Oma ajattelu on heikkolahjaisissa harvinaisuus. Täysjärkinen jättää rottien valtaaman laivan.
Rebuplikaaninen puolue Yhdysvalloissa demonstroi tätä ilmiötä erinomaisesti.
Moni työyhteisö on ihan vinksallaan. Sääntöjä tulkitaan ihan esihenkilön mielen mukaan ja kuka niitä sääntöjä kulloinkin rikkoo. Toiset saa olla kun siat pellossa ja toisilta vaaditaan sitten sääntöjen pilkuntarkkaa noudattamista.
Moni työyhteisö voi huonosti, koska tässä ajassa arvostetaan tietynlaista röyhkeyttä. Sellaiset valikoituu esimiehiksi ja muiksi pikkupomoiksi ja iso osa ympärillä olevista työntekijöistä peesaa sitä tapaa toimia oman tilipussinsa takia, tai sitten ei muuten vaan jaksa ajatella omin aivoin. Tuollaiseen työyhteisöön ei oikein mahdu noita rauhallisia & sääntöjä arvostavia, hyviä tyyppejä. Ja siksi koko homma muuttuu aina vaan sairaammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tarkennus: Naisryhmissä käy näin.
10 points!
Loistava aloitus ap:lta! Tärkeää ja hyvää keskustelua. Tunnistan tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet se täysjärkinen ja muut eivät? Oletko varma, ettei asetelma ole toisinpäin?
Hmm.. kumpaankohan ryhmään sinä kuulut?
Joo, en oo kovin kiinnostunu enää suomalaisista työyhteisöstä joten ehkä jään vaan työttömäksi. Niin huono ilmapiiri kaikkialla ja hulluja ihmisiä vailla hyviä sosiaalisia taitoja. Tuomitaan ennen kun on edes tutustuttu jne. Tuntuu että ihmiset oikeen haluaa väkisin elää pahassa olossa jne. Älkää sitten ihmetelkö kun mukavat ihmiset elelee teidän verovaroilla sillä aikaa kun te teette vihasena töitä.
Olen ratkaissut ongelman vaihtamalla työpaikkaa niin kauan, että löytyi mukava ja reilu mies-esimies.
Parempi vaan olla itse oman itsensä esimies ja tiimi. :) AP:n aloitus on sen verran tuttua joo.
Vierailija kirjoitti:
Parempi vaan olla itse oman itsensä esimies ja tiimi. :) AP:n aloitus on sen verran tuttua joo.
Juuri noin! Häiriintyneen ja sairaan työpaikan jälkeen en voi enää kuvitellakaan meneväni jonkun alaisuuteen. Teen nyt itselleni töitä ja pienemmällä tuloilla mutta onnellisena. Kukaan ei puukota selkään, juorua ja manipuloi. Keitän kahvit kun haluan, lähden kesken päivän lenkille jos haluan ja määritän päiväni kulun itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin! Häiriintyneen ja sairaan työpaikan jälkeen en voi enää kuvitellakaan meneväni jonkun alaisuuteen. Teen nyt itselleni töitä ja pienemmällä tuloilla mutta onnellisena. Kukaan ei puukota selkään, juorua ja manipuloi. Keitän kahvit kun haluan, lähden kesken päivän lenkille jos haluan ja määritän päiväni kulun itse.
TÄMÄ. <3
Missäköhän kuplassa minä elän, kun en tiedä yhtään mistä te puhutte? Olen yli 40-vuotias enkä osaa sanoa yhtäkään kuvailemaanne tilannetta työvuosieni aikana! Enkä työelämän ulkopuoleltakaan.
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän kuplassa minä elän, kun en tiedä yhtään mistä te puhutte? Olen yli 40-vuotias enkä osaa sanoa yhtäkään kuvailemaanne tilannetta työvuosieni aikana! Enkä työelämän ulkopuoleltakaan.
Onnekas sinä. :) Ei kai tuota useimmilla työpaikoilla olekaan, mutta sen verran ilmiötä kuitenkin on, että omallekin uralle on yksi tällainen yhteisö osunut.
Tai ehkä olet osa ongelmaa ja siksi et näe sitä?
Koska liki joka ryhmään pyrkii johtamaan joku narsistinen moraaliton v...tpää joka pelaa muuta ryhmää valein, manipuloinnilla ja rikkomalla sääntöjä tarkoituksen mukaan. Siksi täysjärkiset pitää savustaa ekaksi pois tieltä kertomasta että johtaja/johtajaksi pyrkivä valehtelee ja manipuoloi jatkuvasti. Tai sitten kyseessä on vaan manipuloivan narsistin itsensä viihdytys ottamalla joku helppo maalitaulu ja manipuloimalla loppu ryhmä sitä vastaan.
Tuossa ainakin yksi mahdollinen syy.
Toinen on sitten se, että nää sääntönillittäjät vie joskus sen harrasteensa niin pitkälle että koko kokoustaminen menee säännöistä saivarteluksi eikä mitään saada aikaan, ikinä. Joskus nuo on vaan heitettävä pois tieltä että ryhmä voisi toimia normaalisti.
Jos olet alkoholisoitunut ja teet mitä käsketään ja suositellaan, tulet pärjäämään missä vain. Omia aivoja ei saa käyttää suomalaisessa yhteiskunnassa!
Vierailija kirjoitti:
Koska liki joka ryhmään pyrkii johtamaan joku narsistinen moraaliton v...tpää joka pelaa muuta ryhmää valein, manipuloinnilla ja rikkomalla sääntöjä tarkoituksen mukaan. Siksi täysjärkiset pitää savustaa ekaksi pois tieltä kertomasta että johtaja/johtajaksi pyrkivä valehtelee ja manipuoloi jatkuvasti. Tai sitten kyseessä on vaan manipuloivan narsistin itsensä viihdytys ottamalla joku helppo maalitaulu ja manipuloimalla loppu ryhmä sitä vastaan.
Tuossa ainakin yksi mahdollinen syy.
Toinen on sitten se, että nää sääntönillittäjät vie joskus sen harrasteensa niin pitkälle että koko kokoustaminen menee säännöistä saivarteluksi eikä mitään saada aikaan, ikinä. Joskus nuo on vaan heitettävä pois tieltä että ryhmä voisi toimia normaalisti.
Juuri noin! Nappikuvaus sairaasta työyhteisöstä!
Haluatko kertoa tarkemmin, oletko se joka ei pärjännyt varastohommissa?
Kyselen kun itse palaamassa työelämään opintojen jälkeen. Kuullut sen verran erikoista tarinaa monelta taholta, että haluan valmistautua henkisesti lyhkäsiin kokeiluluontoisiin käynteihin työpaikoissa XD