Lähihoitajat kutsutteko itseänne hoitsuiksi vai onko "hoitsu" varattu vain sairaanhoitajille?
Itse miellän hoitsuiksi kaikki hoitajat, siis lähihoitajatkin tietenkin. Mutta törmäsin erääseen sairaanhoitajaan joka oli allerginen sille että "lähäri" niin sanotusti nosti itsensä "hoitsuksi".
Onko tämä jokin alan sisäinen nokittelujuttu vai tuo kyseinen sh ihan vaan yksittäinen höpsö?
Itse arvostan yhtälailla lähihoitajia kuin sairaanhoitajiakin.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mutta haen tässä nyt sitä että onko _väärin_ tai paheksuttavaa sanoa lähihoitajaa hoitsuksi? -ap
Minä en sitä paheksuisi mutta varmaan automaattisesti korjaisin/painottaisin olevani lähäri, onhan kyseessä kuitenkin ihan eri koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessani oli siis se pointti, että sairaanhoitaja katsoi olevansa hoitsu, mutta että lähihoitaja ei olisi. -ap
Sairaanhoitaja muistaa toki mainita olevansa nimenomaan sairaanhoitaja mutta lähihoitajat tykkää käyttää "hoitsua" tai hoitajaa, jotta jää mukavan väärinkäsityksen vaara siitä että joku luuleekin heidän olevan korkeammin koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessani oli siis se pointti, että sairaanhoitaja katsoi olevansa hoitsu, mutta että lähihoitaja ei olisi. -ap
Sairaanhoitaja muistaa toki mainita olevansa nimenomaan sairaanhoitaja mutta lähihoitajat tykkää käyttää "hoitsua" tai hoitajaa, jotta jää mukavan väärinkäsityksen vaara siitä että joku luuleekin heidän olevan korkeammin koulutettu.
SairaanHOITAJA tai lähiHOITAJA, molemmat mielestäni voivat kutsua itseään hoitsuksi jos niikseen tulee. Työtilanteissa varmaan harvemmin, mutta sopivassa kohtaa vapaalla ilman ryppyotsaa tulee joskus tituleerattua itseäni hoitsuksi.
Lh ja sh on molemmat hoitajia, joten jos toista ammattiryhmää voi sanoa "hoitsuiksi", voi silloin toistakin. En tosin itse käytä tuota sanaa yleensä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta haen tässä nyt sitä että onko _väärin_ tai paheksuttavaa sanoa lähihoitajaa hoitsuksi? -ap
Minä en sitä paheksuisi mutta varmaan automaattisesti korjaisin/painottaisin olevani lähäri, onhan kyseessä kuitenkin ihan eri koulutus.
Lisään vielä, että tietty tämä koskee vain tilannetta jossa puhutaan koulutuksesta. Eri työpaikoilla lähihoitajat toimivat eri nimikkeiden alla. On mm. hoitajia tai ohjaajia.
(Kuitenkaan hoitsu-sanaa en käyttäisi.)
Vähän sama kuin terveydenhoitajakin saattaa toimia sairaanhoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja ei ole mikään hoitaja. Korkeintaan vaippoja osaavat vaihtaa.
T. Ylpeä idiootti
Hoitaja on nimitys jota käytetään kun hoidetaan potilasta, asukasta ym.
Vierailija kirjoitti:
Entä pitääkö erikoissairaanhoitaja noteerata jotenkin eri tavalla kuin sairaanhoitaja?
Vanhamuotoinen koulutus. Nykyään kaikki AMK- sairaanhoitajat ovat erikoistuneet johonkin alaan, on pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä pitääkö erikoissairaanhoitaja noteerata jotenkin eri tavalla kuin sairaanhoitaja?
Vanhamuotoinen koulutus. Nykyään kaikki AMK- sairaanhoitajat ovat erikoistuneet johonkin alaan, on pakollista.
Ei sh:na kyllä ole mitään tiettyjä erikoistumisaloja, siis voi kyllä ottaa valinnaisia kursseja liittyen omaan kiinnostukseen, mutta kaikki valmistuvat on vaan sairaanhoitajia, ei varsinaisesti erikoistuneita mihinkään.
Olen lähihoitaja vanhuspuolella ja minua kutsutaan nimellä " läski hoitsu, joka ei osaa mitään, turha ihminen, ruma ja luulee osaavansa jotain". Näin kuulin omaiselta.
Niin, eihän lastenhoitajakaan sano itteään ammaksi.
Shizuko ja Heikki rakastelivat äänekkäästi seinän takana. Laura painoi päänsä seinää vasten ja kuunteli. Lauran poskelle vierähti kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja vanhuspuolella ja minua kutsutaan nimellä " läski hoitsu, joka ei osaa mitään, turha ihminen, ruma ja luulee osaavansa jotain". Näin kuulin omaiselta.
Outo omainen. Itse en ikinä olisi sanonut mitään tuollaista, vaikka olen erilaisia hoitajia kohdannut, asiattomiakin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko siis (alan sisäinen) etikettivirhe käyttää lähihoitajasta nimitystä hoitsu? -ap
On on ilman muuta, kyllä se raja pitää johonkin vetää. Muuten tulevat vielä samaan kahvipöytään ja ovat siinä sitten jonakin!
Entäs hoitoavustajat, ei he ole hoitajia, koulutus työkkärissä vuoden.
Minun työpaikalla lähihoitajia sanotaan ihan vaan hoitajiksi ja sairaanhoitajat on sairaanhoitajia. Hoitaja-tittelillä voi olla myös sosionomeja tai jotain muitakin sosiaali-ja terveysalan ammattilaisia.
Lähihoitaja ei ole mikään hoitaja. Korkeintaan vaippoja osaavat vaihtaa.