Lähihoitajat kutsutteko itseänne hoitsuiksi vai onko "hoitsu" varattu vain sairaanhoitajille?
Itse miellän hoitsuiksi kaikki hoitajat, siis lähihoitajatkin tietenkin. Mutta törmäsin erääseen sairaanhoitajaan joka oli allerginen sille että "lähäri" niin sanotusti nosti itsensä "hoitsuksi".
Onko tämä jokin alan sisäinen nokittelujuttu vai tuo kyseinen sh ihan vaan yksittäinen höpsö?
Itse arvostan yhtälailla lähihoitajia kuin sairaanhoitajiakin.
Kommentit (40)
Hoitajaksi sanon itseäni ilman etutitteliä, ihan siksi että se on sopivan neutraali.
Mutta onko siis (alan sisäinen) etikettivirhe käyttää lähihoitajasta nimitystä hoitsu? -ap
Eli jos esittelet itsesi jollekulle ulkopuoliselle olevasi hoitsu kun olet lähihoitaja niin meneekö pieleen?
Yksittäinen allergikko. Kyllä lähihoitajakin on hoitsu. LähiHOITAJA jo sananakin sen kertoo.
Entä pitääkö erikoissairaanhoitaja noteerata jotenkin eri tavalla kuin sairaanhoitaja?
Se on vähän sama kuin amk-tutkinnon tehnyt sanoisi itseään kandiksi ja amk-jatkotutkintoa maisteriksi
Itsekin sanoja tietää, ettei ole vakavasti otettavaa puhetta
Sanon lähäri. Saikkari ja terkka on hoitsuja, mutta hoitsu sanaa en käytä koskaan oikeestaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä pitääkö erikoissairaanhoitaja noteerata jotenkin eri tavalla kuin sairaanhoitaja?
Kyllä joillekin toistakymmentä vuotta sitten eläköityneille erikoissairaanhoitajille on erittäin tärkeää, että he ovat ERIKOISsairaanhoitajia. Muut maisteri sun muut tittelit mukaanlukien, jotka eivät kaikki edes mahdu perustietolehden ammatti-kohtaan, vaikka parhaansa on yritetty.
Eikös lähihoitajat oo niitä raskaan työn raatajia ja sairaanhoitajat taas niitä, jotka vinkuvat lisää rahaa?
Itseään ja ammattia arvostava hoitaja ei kutsu itseään eikä
ketään muutakaan hoitsuksi.
Oletteko kuulleet, että lääkäri kutsuisi itseään lekuriksi?
Hoitsu on halventava nimi. Minun tutussa akuuttisairaanhoidon piirissä ei kukaan ole käyttänyt hoitsu- sanaa. Työvuosia on kymmeniä
Mutta haen tässä nyt sitä että onko _väärin_ tai paheksuttavaa sanoa lähihoitajaa hoitsuksi? -ap
Vierailija kirjoitti:
Hoitsu on halventava nimi. Minun tutussa akuuttisairaanhoidon piirissä ei kukaan ole käyttänyt hoitsu- sanaa. Työvuosia on kymmeniä
En ole ikinä tajunnut, että hoitsu tai lekuri ovat halventavia sanoja. Ovat vain helppoja sanoa.
Joo ei me hoitajat itsestämme käytetä sanaa hoitsu... ne on ne muut, jotka ninitystä käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin arvostuksen vielä ymmärtää, kun ne ovat todistetusti älykkäitä ja pitkäjänteiseen työhön valmiita ihmisiä. Pelkkä koulutukseen pääsy kysyy jo osaamista - saatikka sen läpivienti.
Hoitust sen sijaan... Eikös ne oo niitä, ketkä ei muualle päässyt?
En pidä hoitsuttelusta ja onneksi meillä päin ei sellaista alan sisällä esiinny.
Aloituksessani oli siis se pointti, että sairaanhoitaja katsoi olevansa hoitsu, mutta että lähihoitaja ei olisi. -ap
Kukaan itseään arvostava hoitaja ei kutsu itseään hoitsuksi.
Et voi ammattitehtävässä esitellä itseäsi hoitsujana tai hoitajana vaan sanot lähihoitaja tai sairaanhoitaja.
Olen terveydenhoitaja, enkä pidä hoitsua tai hoitajaa huonona sanana lähihoitajalle. En koe olevani sen parempi kuin nekään, vaikka opiskelinkin mahtavat 2v pidempään.
No itse käytän ähihoitajasta nimitystä lähäri ja sairaanhoitajasta vaan hoitaja.