Poika haluaa totaalikieltäytyjäksi
Voi ei. Poika haluaa vastustaa armeijaa ja haluaa ryhtyä totaalikieltäytyjäksi. Tuleeko tuosta jotain ongelmia? Ymmärrän pojan pointin ja tavallaan olen samaa mieltä (epäreiluahan tuo on), mutta pitääkö just mun pojan taistella asian puolesta?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoja nuo raskausperustelut. Olisin itse valmis maksamaan ainakin 100 000 e per raskaus, että sain olla raskaana, synnyttää ja hoitaa vauvaa kotona. Olisin myös mielelläni hoitanut armeijan tai sivarin, jos sillä perusteella olisin saanut lapsia.
Poikani toivoo myös saavansa joskus tulevaisuudessa lapsia ja luonnollisesti haluaa hoitaa heitä kotona vuorollaan.
Ap
Minä taas mielelläni menisin vaikka 2 vuodeksi armeijaan, jos joku muu synnyttää minulle minun biologiset lapset :) Ja tottakai sitten vielä imettää ne.
Synnyttäminen on kyllä perseestä, mutta raskausaika ihanaa, jota en vaihtais mihinkään. Samoin imetys. Mikä siinä on kamalaa? Vauva viereen ja pötkölleen... se tuhina ja läheisyys.. <3 Etuoikeus se on!
Kolmen äiti
Mikään ei ole perseemmästä kuin raskausaika, joten älä trollaa. Jos nautit pahoinvoinnista ja kivuista, olet masokisti, mutta suurin osa naisista ei ole niin hulluja.
En usko, että tuo ylläoleva on tehnyt yhtään lasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoja nuo raskausperustelut. Olisin itse valmis maksamaan ainakin 100 000 e per raskaus, että sain olla raskaana, synnyttää ja hoitaa vauvaa kotona. Olisin myös mielelläni hoitanut armeijan tai sivarin, jos sillä perusteella olisin saanut lapsia.
Poikani toivoo myös saavansa joskus tulevaisuudessa lapsia ja luonnollisesti haluaa hoitaa heitä kotona vuorollaan.
Ap
Minä taas mielelläni menisin vaikka 2 vuodeksi armeijaan, jos joku muu synnyttää minulle minun biologiset lapset :) Ja tottakai sitten vielä imettää ne.
Synnyttäminen on kyllä perseestä, mutta raskausaika ihanaa, jota en vaihtais mihinkään. Samoin imetys. Mikä siinä on kamalaa? Vauva viereen ja pötkölleen... se tuhina ja läheisyys.. <3 Etuoikeus se on!
Kolmen äiti
Raskausaika oli yksi hirvittämimmistä ajoista, mitä itse olen koskaan kokenut. Sen verralla armeija on muuten ihan leikkiä. Siellä saa kohottaa omaa kuntoa ja oppia uusia asioita. Raskaana ollessa ei saanut muuta tehdä, kuin oksentaa ja olla kivuissa. Ja sitten siihen päälle se, että kun verisiä ja kivuliaita nännejä imetään, eikä yhtään unta saada. Kunpa voisikin olla joku yliluonnollinen olento, joka vaihtaisi muutamaksi vuodeksi asiat niin, että se olisi nyt miehet, jotka tulisivat raskaaksi.
Älä viitsi, et sinä siellä armeijassa ole ollut :D
Ja tuo kuvailu menee niin överiksi jo, että sua on vaikea ottaa tosissaan. Todella harvalla ihan kaikki on pelkkää kurjuuttaa testin plussasta lapsen taaperoikään.
Sitä paitsi, jos miehet synnyttäis, kääntäisit taas asian jotenkin niin, että naiset olisivat uhreja ja miehet saavat siinä suuren etuoikeuden. Kyllä sunlaiset tunnetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lähti ylpeänä kavereineen armeijaan. Näyttänyt tykkäävän olosta siellä, saanut jo paljon uusia kavereita.
En ymmärrä miten se armeija nähdään niin hirveänä asiana.
Huvittavaa että tuo kommentti on saanut noin paljon alapeukkuja. Selkäranka on selvästi valtaosalla kadoksissa. Millään ei ole mitään väliä, kunhan itse saa olla kotona ja syödä pizzaa ja pelata pleikkaria!
Miltä tuntuis jos tulis joku ainoastaan naissukupuolta lailla velvoittava järjestelmä? Mitä tykkäisit? Olisit haukkumassa sitä vastustavia?
Miesten syrjintä ei ole ok. Ei se vaan ole. Sori siitä.
Minä olen kylläkin mies joka on sitä mieltä että on hienoa käydä se intti. Sivarin ymmärrän ihan yhtälailla. Totaalikieltäytymistä en hyväksy ja minun mielestäni siitä pitäisi jäädä oikeasti pysyvä jälki järjestelmiin. Tietysti olisi hienoa jos naisilla olisi joku vastaava palvelussysteemi joka pitää suorittaa mutta tässä silakoiden runtelemassa maassa ei tuo ole ihan ensimmäisenä listalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tämän ketjun mukaan olisi oikein että naisille sanottaisiin että joko synnytät vähintään sen yhden lapsen tai lähdet lusimaan?
Jos naiselle tulisi pakolliseksi synnyttäminen, miesten armeijasta pitäisi tulla pakollinen yli 2v fyysinen kouluttautuminen, jossa pitää ihan oikeasti tehdä töitä.
Millähän perusteilla?
Jotta kummatkin sukupuolet tekisivät yhtä paljon työtä yhteiskunnan hyväksi.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että naiset tekevät enemmän uhrauksia, kuin miehet.
Joo, Sanna Marinikin uhrasi muutaman miljardin veronmaksajien rahoja saadakseen upean viran Brysselistä.
Feministinä arvostan todella paljon. Naiset tulis myös pakottaa asepalvelukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valmis kunnioittamaan totaalikieltäytyjän vakaumusta siinä vaiheessa kun hän kieltäytyy myös työttömyyskorvauksista ja kaikesta muustakin yhteiskunnan antamista eduista. Varusmiespalvelun suorittaneet ja sivarit ovat tehneet oman osansa yhteiskunnan velvollisuuksista joten heillä on myös siten oikeus nauttia yhteiskunnan oikeuksista. Naisillekin saisi kyllä keksiä jonkun vastaavan yhteiskuntavelvoitteen.
Naiset tekevät jo ihan tarpeeksi yhteiskunnan eteen hankkimalla lapsia, vaikka tottakai kaikki eivät niitä hanki.. Mutta silti useimmat hankkivat enemmän kuin yhden.
Tuo lapsikortti on ehkä kulunein fraasi ikinä. Miehetkö ei niitä lapsia sitten hanki?
En tiennytkään, että miehillä on nykyään kohdut ja he synnyttävät lapsia?
Sinä puhuit lasten hankkimisesta, et mistään synnyttämisestä tai kohduista. Sitäpaitsi yhä harvempi teistä niitä lapsia synnyttää joten lopeta tuo lapsellinen lässytys.
Lasten hankinassa se on aina nainen, joka sen lapsen mahassaan kehittää ja synnyttää. Tämä nyt on vain se tosiasia, jonka takia sinä heität siellä nyt itkupotkuraivareita. Tuo synnytys ja lapsen hankinta vaikuttaa aina negatiivisesti naisen työelämään ja muuhun ja on myös terveydelle riski.
Mutta kun se raskaus on naisten oma valinta eikä siitä rangaista, jos jättää hankkimatta lapsia ja moni nainen ei halua lapsia.
Suurin osa naisista tekee lapsia ja tekee myös useamman lapsen.
Kuinka moni mies käy armeijan uudelleen?
Moni mies menee kertausharjoituksiin ja moni on armeijassa pidempään kuin mitä naisilla raskaus kestää 9 kk.
Itseasiassa suurinosa on vähemmän aikaa armeijassa, kuin mitä raskaus on. Ja ei synnytys jollain tavalla lopeta naisen työtä raskauden kanssa. Keholla menee vielä pitkään ennen kuin se palaa synnytyksen jälkeen normaaliksi (joskus ei koskaan) ja siihen päälle tulee vielä vauvan huolehtiminen ja imettäminen.
Ja jos nainen tekee useamman lapsen (ja suurin osa tekee) niin tuo aika mitä nainen käyttää uuden sukupolven luomiseen on todennäköisesti kaksikymmenkertainen jos ei satakertainen kuin se, minkä mies käyttää armeija-leirillä ollessaan.
Ei liity asiaan mitenkään. Mene vaikka johonkin täysipäiseen maahan selittämään, että käyttöön pitää ottaa miesten yleinen asevelvollisuus, koska naisten pitää synnyttää. Noillaei ole mitään tekemistä keskenään.
Tämä ketju on hyvä osoitus siitä ettei tarvita mitään Putinin trolleja että tämän maan puolustushalu saataisiin alas. Kyllä nämä "minä synnytän ehkä joskus ja siksi sinun pitää käydä armeija" tyypit tekevät sen paremmin kuin mitkään koulutetut trollit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kolmen äiti
Raskausaika oli yksi hirvittämimmistä ajoista, mitä itse olen koskaan kokenut. Sen verralla armeija on muuten ihan leikkiä. Siellä saa kohottaa omaa kuntoa ja oppia uusia asioita. Raskaana ollessa ei saanut muuta tehdä, kuin oksentaa ja olla kivuissa. Ja sitten siihen päälle se, että kun verisiä ja kivuliaita nännejä imetään, eikä yhtään unta saada. Kunpa voisikin olla joku yliluonnollinen olento, joka vaihtaisi muutamaksi vuodeksi asiat niin, että se olisi nyt miehet, jotka tulisivat raskaaksi.
Älä viitsi, et sinä siellä armeijassa ole ollut :D
Ja tuo kuvailu menee niin överiksi jo, että sua on vaikea ottaa tosissaan. Todella harvalla ihan kaikki on pelkkää kurjuuttaa testin plussasta lapsen taaperoikään.Sitä paitsi, jos miehet synnyttäis, kääntäisit taas asian jotenkin niin, että naiset olisivat uhreja ja miehet saavat siinä suuren etuoikeuden. Kyllä sunlaiset tunnetaan!
Et ole itse tainnut olla koskaan armeijassa olla, jos luulet sen olevan jotain hirveää. Maalaatte ihan tahallanne jotain kauhukuvia siitä paikasta, vaikka se on oikeasti verrattavissa johonkin kunto-leiriin.
Ja kyllä se raskaus on oikeasti aikamoista kurjuutta. Itseasiassa HARVALLA se on jotain ihanaa aikaa, mutta kun jostain syystä naisille on tehty sellainen pakonmainen tarve esittää, että se raskaus olisi jotain ihanaa.. Johtuu varmaan siitä, että ennenaikaan haluttiin naisten synnyttävän, joten ne kaikki negatiiviset puolet siitä yritettiin pimittää ja vaan laittaa kaikkialle hymyilevien raskaana olevien naisten kuvia. Totuus on sitten ihan toinen.
Ja jos miehet olisivat raskaana, niin hehän alkaisivat ottaa palkallista lomaa menkkojen aikana ja yhtäkkiä äitiyslomatkin olisi useiden vuoden mittaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kolmen äiti
Mikään ei ole perseemmästä kuin raskausaika, joten älä trollaa. Jos nautit pahoinvoinnista ja kivuista, olet masokisti, mutta suurin osa naisista ei ole niin hulluja.
Ei kaikki naiset ole sellaisia opportunistisia ruikuttajia, että pyrkivät hyötymään ja/tai uhriutumaan kaikesta missä on pientäkin mahdollisuutta. Toki minulla on ollut tuuria ja olen pitänyt itsestäni hyvää huolta jokaisessa raskaudessa, mutta paljon on omasta asenteestakin kiinni.
Kukaan ei muuten teitä pakota lapsia hankkimaan. Ette te tee sitä valtion velvoittamana, vaan ihan omista intresseistä käsin.
Kolmen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valmis kunnioittamaan totaalikieltäytyjän vakaumusta siinä vaiheessa kun hän kieltäytyy myös työttömyyskorvauksista ja kaikesta muustakin yhteiskunnan antamista eduista. Varusmiespalvelun suorittaneet ja sivarit ovat tehneet oman osansa yhteiskunnan velvollisuuksista joten heillä on myös siten oikeus nauttia yhteiskunnan oikeuksista. Naisillekin saisi kyllä keksiä jonkun vastaavan yhteiskuntavelvoitteen.
Naiset tekevät jo ihan tarpeeksi yhteiskunnan eteen hankkimalla lapsia, vaikka tottakai kaikki eivät niitä hanki.. Mutta silti useimmat hankkivat enemmän kuin yhden.
Tuo lapsikortti on ehkä kulunein fraasi ikinä. Miehetkö ei niitä lapsia sitten hanki?
Sinä puhuit lasten hankkimisesta, et mistään synnyttämisestä tai kohduista. Sitäpaitsi yhä harvempi teistä niitä lapsia synnyttää joten lopeta tuo lapsellinen lässytys.
Lasten hankinassa se on aina nainen, joka sen lapsen mahassaan kehittää ja synnyttää. Tämä nyt on vain se tosiasia, jonka takia sinä heität siellä nyt itkupotkuraivareita. Tuo synnytys ja lapsen hankinta vaikuttaa aina negatiivisesti naisen työelämään ja muuhun ja on myös terveydelle riski.
Mutta kun se raskaus on naisten oma valinta eikä siitä rangaista, jos jättää hankkimatta lapsia ja moni nainen ei halua lapsia.
Moni mies menee kertausharjoituksiin ja moni on armeijassa pidempään kuin mitä naisilla raskaus kestää 9 kk.
Itseasiassa suurinosa on vähemmän aikaa armeijassa, kuin mitä raskaus on. Ja ei synnytys jollain tavalla lopeta naisen työtä raskauden kanssa. Keholla menee vielä pitkään ennen kuin se palaa synnytyksen jälkeen normaaliksi (joskus ei koskaan) ja siihen päälle tulee vielä vauvan huolehtiminen ja imettäminen.
Ja jos nainen tekee useamman lapsen (ja suurin osa tekee) niin tuo aika mitä nainen käyttää uuden sukupolven luomiseen on todennäköisesti kaksikymmenkertainen jos ei satakertainen kuin se, minkä mies käyttää armeija-leirillä ollessaan.Mutta edelleen raskaaksi hankkiutuminen on ihan vapaaehtoista naisille ja armeija miehille pakollista. Eli epäsuhta on edelleen vallitseva.
Jos naisille olisi pakollista raskautua, eläisimme dystopiassa. Mielestäni myös valtiot ja niiden sotakoneistot ovat dystooppisia. Suoraselkäinen mies osoittaa mielipiteensä systeemistä ja totaalikieltäytyy eikä huutele että "miksi naisten asema ei ole vielä huonompi, tää on eppaa!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli vuotta linnaahan siitä tulee. Mikä on ihan oikein.
Suoritetaan nykyisin kotona panta jalassa. Voi opiskella ja käydä töissä. Nopeampi kuin sivari.
Ap
Monet (mies-)työnantajat arvostavat sitä, että armeija on käytynä, kun uutta väkeä palkataan. Sivareita ei huolita töihin, vielä vähemmän totaalikieltäytyjiä.
Omalla pojalla olisi vuoden päästä armeijaan meno edessä. Oli kovasti menossa armeijaan, kunnes joku kaveri sai sen päähän mielenpinttymän, että sivari pääsee helpommalla. Terveyskeskuksen kutsuntatarkastuksessa A-mieheksi laitettiin, BMI 16.
Muutenkin tämä juuri 18 vuotta täyttänyt on täysin kavereiden mielipiteiden varassa. Tässä nyt tuoreimpana se, että vanhemmat saisivat nähdä edelleen Wilman, tämä kun on niin uusavuton, että saattaa esim. yo-kokeisiin liittyvät ilmoittautumis / maksu viestit vain ohittaa, jos lukee ollenkaan. No, mitä tekee jeppe, kun pyydetään, että laita sinne ruksi, että vanhemmilla on oikeus Wilmaan. - "Kysyn kaverilta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos nainen tekee useamman lapsen (ja suurin osa tekee) niin tuo aika mitä nainen käyttää uuden sukupolven luomiseen on todennäköisesti kaksikymmenkertainen jos ei satakertainen kuin se, minkä mies käyttää armeija-leirillä ollessaan.Ei liity asiaan mitenkään. Mene vaikka johonkin täysipäiseen maahan selittämään, että käyttöön pitää ottaa miesten yleinen asevelvollisuus, koska naisten pitää synnyttää. Noillaei ole mitään tekemistä keskenään.
Liittyyhän ne. Kummassakin ollaan poissa työelämästä / koulutuksesta. Kummassakin on velvollisuuksia yhteiskunnan takia.
Ehkä se on nykypäivän äitien vika, että miehistä on tullut tälläisiä, joiden mielestä miehillä ei ole mitään velvollisuuksia. No onneksi suurinosa miehistä sentään omaa aivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tunne yhtään naista joka olisi lapsen hankkinut yhteiskunnantakia. Kyllä teillä on enemmän omat halunne siinä takana.
Jos naiset lopettaisivat lapsien teon, ei yhteiskuntaa olisi kovinkaan kauaa.
Olisihan. Petteri Orpo ja Kokoomus aikovat hommata Suomeen kymmeniä tuhansia ulkomaalaisia halpatyöntekijöitä. Sitten alkavat sekaliitot, ja ainakin tämä uusi porukka tekee lapsia.
Luulet, että pakottamalla naiset armeijaan he alkaisivat tekemään enemmän lapsia?
Eihän sillä ole mitään merkitystä, laitetaanko suomalainen nainen armeijaan vai ei. Kun Kokoomus hommaa Suomen täyteen ulkomaalta kuskattua porukkaa, niin se porukka lisääntyy vaikka keskenään ja täyttää Suomen täysin siitä riippumatta, onko suomalainen nainen metsässä ampumaharjoituksissa vai ei.
Miksi et tee asialle mitään? Miksi itket asiasta kasvottomana palstalla? Ainiin, kun äidin pitäisi hoitaa tuokin asia.
Miten niin en tee mitään? Teenhän minä: äänestyskopissa. Muidenkin pitäisi toimia vähintään siellä äänestyskopissa.
Näin 5-kymppisenä yksinhuoltajana (ei omasta tahdosta), niin en kyllä arvosta tällaista miesten vähättelyä lasten synnyttämistä ja hoitamista kohtaan. Aika törkeää, sanoisin. Esimerkiksi eläkekertymä. Eläkettä ei kertynyt, kun olin alle 23-vuotiaana töissä. Sen jälkeen eläkettä ei kertynyt, kun olin kolmen lapsen kanssa äitiyslomilla. Aloin ansaita eläkettä vasta pitkälti yli 3-kymppisenä. Samaan aikaan jäin totaaliyksinhuoltajaksi, kun mies jätti, kävin kokopäivätyössä pystyäkseni elättämään lapseni ja öisin ja viikonloppuisin suoritin yliopistossa tutkinnon. Eläkkeeni, jos jaksan jatkaa työssä 68-vuotiaaksi, tulee olemaan 1400-1500 e Br.
Puolen vuoden asepalvelus on aika kevyt juttu siihen nähden, että kasvatat ja kustannat kolme uutta veronmaksajaa tähän maahan tekemään töitä, että jotkut voivat leikkiä "totaalikieltäytyjää" muka tasa-arvon nimissä. Maantieteelle emme voi mitään ja niin kauan kun meillä on ikävä naapuri, niin maanpuolustus nojaa asepalvelukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kolmen äiti
Ei kaikki naiset ole sellaisia opportunistisia ruikuttajia, että pyrkivät hyötymään ja/tai uhriutumaan kaikesta missä on pientäkin mahdollisuutta. Toki minulla on ollut tuuria ja olen pitänyt itsestäni hyvää huolta jokaisessa raskaudessa, mutta paljon on omasta asenteestakin kiinni.
Kukaan ei muuten teitä pakota lapsia hankkimaan. Ette te tee sitä valtion velvoittamana, vaan ihan omista intresseistä käsin.
Kolmen äiti
Kyllä se nyt on selvää, että nuo kolme lastasi on mielikuvituslapsia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa pojan kanssa yhteyttä Aseistakieltäytyjäliittoon! Käytännöt esimerkiksi rangaistuksen suorittamisessa ovat muuttuneet viime vuosina, eikä sitä nykyään enää välttämättä suoriteta vankilassa. Rikosrekisterimerkintää totaalikieltäytymisestä ei jää, mutta jotain turvallisuusselvityksiin liittyviä merkintöjä saattaa jäädä.
Kyllä, nämä tiedetään. Kiitos kuitenkin. Tavallaan olen ylpeä pojasta (periaatteen mies), toisaalta toivoisin, että hänen elämänsä menisi helposti ja ongelmitta.
Ap
Ei tuosta kannata ylpeä olla. Poika on omaksunut hyvinvointivaltiossa eläessään uskon siihen, että mikään ei häntä vahingoita ja voi ohjailla elämäänsä tarvitsematta alistua mihinkään.
Normi nykypoika.
Totaalikieltäytyjät saavat nykyään nilkkapannan ja suorittavat vankeustuomion kotonaan valvontarangaistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Näin 5-kymppisenä yksinhuoltajana (ei omasta tahdosta), niin en kyllä arvosta tällaista miesten vähättelyä lasten synnyttämistä ja hoitamista kohtaan. Aika törkeää, sanoisin. Esimerkiksi eläkekertymä. Eläkettä ei kertynyt, kun olin alle 23-vuotiaana töissä. Sen jälkeen eläkettä ei kertynyt, kun olin kolmen lapsen kanssa äitiyslomilla. Aloin ansaita eläkettä vasta pitkälti yli 3-kymppisenä. Samaan aikaan jäin totaaliyksinhuoltajaksi, kun mies jätti, kävin kokopäivätyössä pystyäkseni elättämään lapseni ja öisin ja viikonloppuisin suoritin yliopistossa tutkinnon. Eläkkeeni, jos jaksan jatkaa työssä 68-vuotiaaksi, tulee olemaan 1400-1500 e Br.
Puolen vuoden asepalvelus on aika kevyt juttu siihen nähden, että kasvatat ja kustannat kolme uutta veronmaksajaa tähän maahan tekemään töitä, että jotkut voivat leikkiä "totaalikieltäytyjää" muka tasa-arvon nimissä. Maantieteelle emme voi mitään ja niin kauan kun meillä on ikävä naapuri, niin maanpuolustus nojaa asepalvelukseen.
Osasit hyvin sisältää nimenomaan se naisiin ja raskaana olemiseen kohdistuvan ongelman Suomessa! Tämä on tottakai asia, minkä (usein tietyt miehet) haluavat ignoorata ja esittää, ettei tämä ongelma olisi Suomessa.
Totaalikieltäytyjien rangaistuksen kesto ei ole koskaan ollut vuoden pituinen.