Tulisiko työttömillä mielestäsi olla mahdollisuus ostaa pizzaa, kebabbia, hampurilaisia, karkkia, limua tai jopa lonkeroa/siideriä?
Eikö tuilla, varsinkin toimeentulotuella, ole tarkoitus mahdollistaa _perus_eläminen, eikä mitään juhlaa?
Mietin tällaisia vain kun olen seurannut sivusta useammankin tuttuni elämää vähemmän, ja pidemmän aikaa työttömänä ollessaan.
Välillä pistää vihaksi miten yhteiskunnan kustantamana he ostelevat kaikkea turhaa
Kommentit (155)
En näköjään vieläkään saa ap:lta listaa työttömille sallituista ruoka-aineista. Pakko kai sitten tilata pizza. Tai samalla kaksi niin riittää huomisellekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi olla mahdollista! Työttömien pitäisi syödä kylmää maksalaatikkoa suoraan rasiasta ja heillä pitäisi olla likaiset ja rikkinäiset vaatteet!
Saako maksalaatikon lämmittää, jos osaa kerätä risuja ja kiviä hakkaamalla sytyttää nuotion? Vai onko lämmitys ihan kategorisesti kiellettyä?
Ostin työttömänä työmarkkinatuella kaikkia noita. Mitä väliä kuin sen rahan käytti?
En muuten hakenut koskaan toimeentulotukea, en edelleenkään tajua miksen. Kituuttelin pelkällä työmarkkinatuella ja asumistuella sen 8 kk kun olin vailla työtä. Olin 20 ja ryyppäsin joka toinen viikonloppu. Hyi minua. Tästä aikaa 10 vuotta ja koko sen ajan olen ollut työelämässä mukana.
Olen työtön ja minulla on silti säästöjä n. sata tonnia, asun 78m2 asunnossa Helsingin keskustassa ja minulla on 2020 vm. Volvo.
Mahtaa vituttaa AP:tä joka luulee että jokainen työtön on varaton.
Vierailija kirjoitti:
Se olisi hyvä, että kerran vuodessa esim. syntymäpäivän kunniaksi voisi hakea pitsan ja ostaa pari olutta myös. Jouluksi myös vähän ekstraa ja pari siideriä juhannuksen viettoon.
tämä viesti pistää kyllä ihmettelemään kuinka pahasti jotkut ihmiset ovat seonneet. He haluavat sääntöjä kaikille muille ja että heitä tarkkaillaan. Hanki apua itsellesi et ole enää terve.
Vierailija kirjoitti:
Ostin työttömänä työmarkkinatuella kaikkia noita. Mitä väliä kuin sen rahan käytti?
En muuten hakenut koskaan toimeentulotukea, en edelleenkään tajua miksen. Kituuttelin pelkällä työmarkkinatuella ja asumistuella sen 8 kk kun olin vailla työtä. Olin 20 ja ryyppäsin joka toinen viikonloppu. Hyi minua. Tästä aikaa 10 vuotta ja koko sen ajan olen ollut työelämässä mukana.
Mulla oli sama juttu 6kk ajan myös 20 - vuotiaana. Mulla syy oli ainakin liian varakkaat vanhemmat (vanhemmat ihan normi töissä, asuin yksin eri kaupungissa). Siinä kohtaa kannatti ottaa mäkkärin kassan 6e/tunti töitä vastaan, niin hirveää työtä kuin se olikin
Yli vuosi sitten tuli uudistus ettei putkiremontti vastiketta/yhtiölainaa enää hyväksytä laskuksi toimeentulotuessa eli vuokralaisille jää siis enemmän käyttörahaa kuin omistusasujille. Sitä voi eläkkeelläkin tarvita rahaa lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja minulla on silti säästöjä n. sata tonnia, asun 78m2 asunnossa Helsingin keskustassa ja minulla on 2020 vm. Volvo.
Mahtaa vituttaa AP:tä joka luulee että jokainen työtön on varaton.
Hihanauhaa ja otsatatuointia tulloo ihan kohta sullekkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä oli vielä 50-60 luvullakin erittäin tehokas työllistäjä kun tukia niin ollut.
Silloin oli paljon tehtaita, enää ei ole.
Ennen myös kodinhoitajat siivosivat eläkeläisille, nyt siivouspalvelut täytyy ostaa, jos ei omaiset siivoa.
Kiva maksaa 1000 euron eläkkeestä omakotitalon siivous.
Pakko maksaa, kukaan ei tule eläkeläiselle siivoamaan. Palvelusetelillä voi saada alennusta, kun eläke pieni, mutta maksamaan joutuu siivouksesta, mitä isompi asunto, sen kalliimpaa.
Ei ole kovin köyhä, jos on valtavan kokoinen asunto. Kannattaa vaihtaa pienempään, kun ei enää kykene itse siivoamaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johanna_sos kirjoitti:
Ei ole tarkoitus että työttömille annetut tuet kulutetaan ravintolaruokailuihin tai siideriin
Rahat on tarkoitettu välttämättömiä elämisen kustannuksia varten
No kukas sen päättää, mikä on "välttämätöntä"?
Jos se yksi 2 euron siideripullo tarjoaa pienen herkkuhetken viikkoon, niin entäs sitten?
Samaan aikaan työssäkäyvät istuvat kahviloissa ja ravintoloissa, eikä kukaan ole heitä kieltämässä.
Työssäkäyvät ei elä muiden rahoilla.
Kaikki eivät tee tuottavaa työtä. Joidenkin työ on jopa suorastaan vahingollista. Pitäisikö julkisen sektorin (=veroista kustannettavien) rahankäyttöä myös ohjailla?
Opettajat saa 50 000 vuodessa palkkaa, sairaanhoitajat 40 000.
Jos et ole koskaan ollut koulussa tai käyttänyt julkista terveydenhuoltoa niin sinulla on kaikki
Niinpä. Ja kenen selkänahasta nämä revitään? Vientialalla toimivilta. Tekisi mieli sanoa vielä muutama voimasana.
Jos et ole koskaan käynyt kouluja tai käyttänyt julkista terveydenhuoltoa (neuvolatkin lasketaan) niin sinulla on oikeus sanoa muutama voimasana. Muussa tapauksessa ei oikeutta ole.
Mä nyt kerron aloittajalle, että olen jo kahden vuoden ajan saanut 620 euroa kuukaudessa elämiseen ja asumiseen. Asuminen maksaa 400 euroa, joten laske siitä. Syön halvinta ruokaa mitä löytyy, perunoita ja muita juureksia, ostan aidalta muutaman kilon lihaa, marjat poimin ja ennenkaikkea kalastan. Vuosituloni on sama kuin monella kuukausitulo. Mikä olikaan kysymyksesi?
Vierailija kirjoitti:
Niin, kustantaako se yhteiskunta sen humputtelun vai haluatko sinä esittää sen asian niin - vähän khöm tarkoituksenhakuisesti? Pikkuisen. Jonniin verran.
Jos joku saa tukea 100 euroa ja ostaa sillä peruselintarvikkeita itselleen ja kissalleen, niin ok. Jos joku ostaa sillä tuella kassin kaljaa ja t-paidan, niin ok. Siinähän sitten kärvistelee, lisää ei tipu.
Mulle tuli tänä keväänä hirveä taloudellinen ahdinko. En tiennyt välillä miten selviä, ja vieläkin joudun ponnistelemaan velkojen kanssa. Pirullinen kevät kaiken kaikkiaan, ja jos siitä haluaa jotain hyvää hakea, niin satunnainen (bile)tupakanpoltto jäi kerralla, ei ole yksinkertaisesti varaa ostaa tupakkaa. Samoin tissuttelu, kaljan ja muun vastaavan juominen, on jäänyt pois, ei yksinkertaisesti ole varaa. Leivon peltileipää ja teen laatikoita ja syön puuroja, kun ei ole rahaa mihinkään muuhun. Olen siis laihtunutkin, vaikka tupakanpoltto loppui, silloinhan yleensä lihotaan. Että jotain positiivista.
Suurella osalla ihmisistä elämäni on ankeuden huippu, koska heillä mitä todennäköisimmin niin tupakanpoltto kuin tissuttelu tai hyvin syöminen liittyy sosiaalisuuteen, ihmisverkostoihin ja haukanpitoon. Ja niinhän se on. Nuorilla varsinkin. Itse olen jo erakoitunut, joten vyön kiristäminen ei tunnut verkostoissa sen kummemmin. Silti en lähde muita moralisoimaan ja paimentamaan.
Oletko se, jolla on n. 800 velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näköjään vieläkään saa ap:lta listaa työttömille sallituista ruoka-aineista. Pakko kai sitten tilata pizza. Tai samalla kaksi niin riittää huomisellekin.
Syö kynsiäs
Höpsö, miksi söisin kynsiä kun voin tilata vaikka kymmenen pizzaa, ja vieläpä työssäkäyvien rahoilla, hah!
Kelassa ei makseta mitään jos tilillä on 500e. Itse sain nyt hylkäyksen vaikka tilillä on kohta enää 100e ja alle. Virkailijoissa on kiusaajia, uskon että kiusaavat myös kollegoitaan ja harmi että tuo kiusaaminen ylettyy siihenkin etät tyttömien kaverit haukkuu täällä ystäviensä ostoksia. Eipä niillä kelan tuilla paljoa juhlita! pitsaa en ole ainakaan 10 vuoteen tilannut yhtään mistään, en edes silloin kun oli vielä varaa. Onko ap sinulta jotenkin pois jos työtön raaskii ostaa 1-2e saarioisen "pitsan" tai ihan 10e pitserin pitsan? Kaikesta sitä voikin olla katkera. Oletko ap miettinyt missä kaikessa muussa ne ystäväsi säästävät, jos raskii ostaa vaikka 10e pitsan kerran viikossa työtön joutuu säästämään muissa ostoksissa ja laskuissa.
Niin roskiksestako työttömien pitäisi ruokansa etsiä, siihenkö on tultu? Vai mitä jos työssäkäyvät lahjoittaisivat ruokiaan esim. työttömille naapureilleen? voin tulla vastaanottamaan, kelasta ei jaeta kaikille köyhille tukia vaikka tarvitsisi. Valituksen kyllä teen.
Vierailija kirjoitti:
Mä nyt kerron aloittajalle, että olen jo kahden vuoden ajan saanut 620 euroa kuukaudessa elämiseen ja asumiseen. Asuminen maksaa 400 euroa, joten laske siitä. Syön halvinta ruokaa mitä löytyy, perunoita ja muita juureksia, ostan aidalta muutaman kilon lihaa, marjat poimin ja ennenkaikkea kalastan. Vuosituloni on sama kuin monella kuukausitulo. Mikä olikaan kysymyksesi?
Perunoissa ja juureksissa ei ole juuri energiaa, täysjyvävilja olisi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunoissa ja juureksissa ei ole juuri energiaa, täysjyvävilja olisi parempi.
Eli väärin syöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä oli vielä 50-60 luvullakin erittäin tehokas työllistäjä kun tukia niin ollut.
Silloin oli paljon tehtaita, enää ei ole.
Ennen myös kodinhoitajat siivosivat eläkeläisille, nyt siivouspalvelut täytyy ostaa, jos ei omaiset siivoa.
Kiva maksaa 1000 euron eläkkeestä omakotitalon siivous.
Pakko maksaa, kukaan ei tule eläkeläiselle siivoamaan. Palvelusetelillä voi saada alennusta, kun eläke pieni, mutta maksamaan joutuu siivouksesta, mitä isompi asunto, sen kalliimpaa.
Ei ole kovin köyhä, jos on valtavan kokoinen asunto. Kannattaa vaihtaa pienempään, kun ei enää kykene itse siivoamaan,
Jep, ja omakotitalosta on tuo 5 vuoden vastuu, jos löytyy esim. hometta.
Vierailija kirjoitti:
Yli vuosi sitten tuli uudistus ettei putkiremontti vastiketta/yhtiölainaa enää hyväksytä laskuksi toimeentulotuessa eli vuokralaisille jää siis enemmän käyttörahaa kuin omistusasujille. Sitä voi eläkkeelläkin tarvita rahaa lääkkeisiin.
Nykypolitiikka menee vuokralla asuvien eduksi. Vuokralla asuvilla on työttömänä ja eläkkeellä enemmän käyttörahaa.
Jos tekee 40 vuotta töitä saaden palkkaa 22000 brutto, saa eläkettä 1000 euroa eli saman mitä työttömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypolitiikka menee vuokralla asuvien eduksi. Vuokralla asuvilla on työttömänä ja eläkkeellä enemmän käyttörahaa.
Jos tekee 40 vuotta töitä saaden palkkaa 22000 brutto, saa eläkettä 1000 euroa eli saman mitä työttömät.
Siis 2200 brutto kuukaudessa.
Työttömällä on oikeus saada hänelle kuuluva työttömyyskorvaus ja myös oikeus käyttää kyseinen korvaus niinkuin haluaa. Mitä se kenellekään kuuluu, jos työtön käyttää jossain kuussa koko summan kynsihoitoon ja jättää sitten siltä kuulta syömättä?