Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella " kasvukipuja" jaloissa, mikä auttaa?

Vierailija
19.08.2006 |

8-vuotia tyttöni ei saa nukutuksi, kun jalat ovat kipeät. Voisiko hänelle antaa jotain lääkettä? Voihkii vain.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no meillä on 3 vuotias poika joka eimitenkään villa sukista tykkää ja hierontakaan ei auta mitä vois tehä? lääkkeestä tulee öky ja suppo ollaan laitettu mikään ei auta. ) :

Vierailija
2/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 13:28"]

no meillä on 3 vuotias poika joka eimitenkään villa sukista tykkää ja hierontakaan ei auta mitä vois tehä? lääkkeestä tulee öky ja suppo ollaan laitettu mikään ei auta. ) :

eikä kasvukivulta vaikuta

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin käytin kauratyynyä, hieroin peiton läpi ja annoin lääkettä (panadolia), jolla taisi olla se suuri symbolinen arvo. Lapsi rauhoittui nukkumaan, kun tiesi saaneensa lääkettä ja minä vakuutin, että ihan kohta vaikuttaa (oli hysteerinen kivusta) ja samalla hiljalleen hieroin jalkaa niin että nukahti. Meillä lapsi saattoi herätä keskellä yötä kirkumaan, kun sattui niin paljon, joten illalla en mitenkään vähätellyt kipua vaan aina ehdottomasti lääkettä. Sen avulla ei heräillyt.

Vierailija
4/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkettä ja villasukat. Ja ne villasukat kannattaa laittaa ajoissa jalkaa eikä vasta sitten, kun särkee. Meillä lapset laittaa villasukat jalkaan samalla, kun laittavat univaatteet. Ottavat sitten pois jos siltä tuntuu.

Vierailija
5/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkät villasukat eivät välttämättä riitä. Muistan itse, kun se kipu ei ollut jalkaterissä vaan säärissä polveen asti. Minulla oli tapana kääriä jalat villapeittoon / kaulaliinoihin paketiksi ja lisäksi ne villasukat. Tämä auttoi hetken kuluttua, mutta ei mitenkään samantien. Käytän samaa konstia välillä myös aikuisena kun jalkoja särkee kovasti (onneksi en enää yhtä usein kuin lapsena). Myös tyttärellä on samaa vaivaa, ja hänelle puen joko villahousut villasukkien kanssa, tai käärin jalat lampaantaljaan.

Vierailija
6/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kutoa lapselle sopivat villaiset säärystimet.

Vierailija
7/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan meidän pojalle omat lämpimät säärystimeni, ne auttavat hyvin. Välillä hierotaan myös. Eli komppaan säärystinten ehdottajia!

Vierailija
8/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 13:44"]

Pelkät villasukat eivät välttämättä riitä. Muistan itse, kun se kipu ei ollut jalkaterissä vaan säärissä polveen asti. Minulla oli tapana kääriä jalat villapeittoon / kaulaliinoihin paketiksi ja lisäksi ne villasukat. Tämä auttoi hetken kuluttua, mutta ei mitenkään samantien. Käytän samaa konstia välillä myös aikuisena kun jalkoja särkee kovasti (onneksi en enää yhtä usein kuin lapsena). Myös tyttärellä on samaa vaivaa, ja hänelle puen joko villahousut villasukkien kanssa, tai käärin jalat lampaantaljaan.

[/quote]

Säärystimet kuuluivat myös valikoimaan, mutta nekään eivät yksinään riittäneet, vaan parempi oli paksumpi ja tukevampi "paketti" :) Paras oli pitkistä, villaisista kaulahuiveista käärityt sidokset jalkateristä polvien yli.

Vierailija
9/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat hieroi jalkoja ja sitten villasukat jalkaan. Toisinaan saatiin puolikas Disperin, jos oli tosi kovat kivut.

Vierailija
10/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieronta ja lämpö auttoivat ainakin ennen. Silloin käytössä oli ns. lämpö- eli sähkötyyny. Kuumeni siis sähköllä, mutta termostaatti esti tulemasta polttavan kuumaksi. Kysykääs isovanhemmilta, heillä saattaisi sellainen vielä olla komeron perällä.

Vierailija
11/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä kävin äidin neuvosta hakemassa lääkekaapista yhden aspiriinin kun oikein kovasti särki ja sillä hävisi kivut. As simple as that.

Vierailija
12/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla, 30-vuotiaalla naisella, on edelleenkin "kasvukipuja" öisin.

Eli siis ihan samanlainen tunne kun kasvukivuissakin mutta johtuu ihan vaan kylmästä.

Parannuskeinona aina pitkät villasukat + villasäärystimet ja joskus jopa villakaulahuivikin jos särkyä on korkeammalla reidessäkin. Mieskin on tämän oppinut :)

Pienenä en ikinä ottanut tämän kivun vuoksi särkylääkettä vaan tiesin itse laittaa heti villikset jalkaan kun kipu alkoi tuntumaan.

Vierailija
13/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla, 30-vuotiaalla naisella, on edelleenkin "kasvukipuja" öisin.

Eli siis ihan samanlainen tunne kun kasvukivuissakin mutta johtuu ihan vaan kylmästä.

Parannuskeinona aina pitkät villasukat + villasäärystimet ja joskus jopa villakaulahuivikin jos särkyä on korkeammalla reidessäkin. Mieskin on tämän oppinut :)

Pienenä en ikinä ottanut tämän kivun vuoksi särkylääkettä vaan tiesin itse laittaa heti villikset jalkaan kun kipu alkoi tuntumaan.

Vierailija
14/55 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesium- ja melatoniinitabletti iltapalalla kipukausina.

Vierailija
15/55 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit myös särkylääkettä antaa.

Vierailija
16/55 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla aina iskä istui jalkojen päällä painona

Vierailija
17/55 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa lääkettä. villikset kyllä pitäisi auttaa:)

Vierailija
18/55 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos aikuinen on niin kipeä, ettei saa nukutuksi vaan vaikeroisi vain, niin johan lääkekaapin ovi paukkaisi tiuhaan tahtiin kunnes apu löytyy!!!!

Älkää väheksykö lapsen kipua! Särkylääkkeet oikein annosteltuina ja oikein otettuina ovat täysin turvallisia, lapsellekin.

Miksi pistää lasta turhaan kärsimään kipua? Täysin turhaan, jos kerran apukin on vain lääkekaapin päässä!! Miettikää, hyvät vanhemmat!

t. sh

ps. pitäkää lääkekaappinne hyvin varustettuna, myös lapsia ajatellen!

Vierailija
19/55 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

särkylääkkeistä ei oo ollu apua,kokeiltu on niitäkin..

Mä luulen et parhaiten auttaa kun oot vaan lapsen tukena ja vierellä ja puhut rauhottavasti ja kerrot lapselle että ymmärtää ettei se ole vaarallista että koittaa kestää sen hetken ja että menee ohi...tän parempia neuvoja mulla ei ole..ei ne kivut kuitenkaan loputtomiin jatku...

Vierailija
20/55 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkettä voi aivan hyvin antaa " luonnollisiin" kipuihin siinä missä luonnottomiinkin. Kasvukivut, hampaiden puhkeamiset. Helpottaa nukahtamista, eivätkä kivut yleensä ole niin kovia, että lapsi enää yöllä herää kun lääkkeen vaikutus lakkaa.

Ja samaa mieltä myös siinä, että särkylääkettä pitäisi aina olla varastossa. Yleensä sitä tarvitaan juuri keskellä yötä ensimmäisen kerran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi