Syntymäpäivät ravintolassa, kuka maksaa?
Kaveri täyttää 50v ja kutsuu ystäväporukkansa ravintolaan syömään pitkän kaavan mukaan. Osa vieraista tulee kaukaa 200-300km päästä. Jokainen maksaa itse ruokansa ja juomansa. Onko ok käytäntö? Jotenkin outoa tulla kutsutuksi juhliin, viedä lahja ja kustantaa itse omat syömiset juhlissa.
Kommentit (154)
Noloa ylipäätään juhlia synttäreitä aikuisena, lasten ja teinien hommaa semmoinen.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen maksaa itse tietysti. Miksi päivänsankarin pitäisi muiden syömiset kustantaa?
Mistä lähtien muut ovat maksaneet muiden synttärijuhlat?
Jos sankari itse kutsuu päivällisille/illallisille, on oletettavaa, että hän maksaa. Toisaalta taas joku porukka, esim. sukulaiset tai ystävät voivat päättä viedä päivänsankarin ulos syömään. Sillon he maksavat.
Eli se joka kutsuu/ehdottaa kustantaa, ellei toisin yhdessä sovita.
Minä kutsuin ystäväni ja perheeni hyvään ravintolaan viettämään 50-v. juhliani. Tarjosin 3 ruokalajin illallisen juomineen ad libitum ja baari oli auki illallisen jälkeen. Olin myös palkannut bändin soittamaan tanssimusiikkia. Vanhemmilleni maksoin hotelliyöpymisen, koska tiesin, etteivät he jaksa juhlia yhtä pitkään kuin muut eikä siten tarvinnut odotella kyytejä mihinkään suuntaan.
Lahjatoiveeni kohdistui hyväntekeväisyyteen, ellei ilman lahjaa kehdannut tulla.
Kivaa oli ja kaikki viihtyivät, eikä todellakaan olisi tullut mieleenikään pyytää ketään osallistuman kuluihin!
Vierailija kirjoitti:
Lasku jaetaan kaikkien paitsi sankarin kanssa.
Tämä tietenkin silloin, jos porukka vie sankarin syömään omasta aloitteestaan. Ei silloin, jos syntymäpäiväsankari kutsuu muut juhlimaan omaa merkkipäiväänsä. Silloin hän tietenkin tarjoaa vierauílle.
Pari kertaa olen tällaisilla synttäreiilä ollut. Kutsuja on maksanut, suurimmillaan pitkän kaavan mukaisen päivällisen juomineen 50 hengelle.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyn, että maksaja riippuu synttärisankarin taloudellisesta tilanteesta. Olen juhlinut täysin sankarin kustannuksella ja itse maksaen. Ei ystävää jätetä juhlimaan yksin siksi, että hän on vähävarainen, jos hän nyt kerran haluaa järjestää yksiötänsä paremmissa puitteissa ystävilleen juhlat.
Ymmärrän ja tiedostan kyllä ristiriidan, ja osittain siksi omat viisikymppiset jäivät juhlimatta. Ainahan saatoin vierittää syyn koronarajoituksille.
Ei todellakaan ole mikään ihmisoikeus järjestää fiinejä päivällisiä ravintolassa, jos siihen ei ole varaa. Itse olen yli nelikymppinen, mutta en ole koskaan järjestänyt juhlia ravintolassa. Ei riitä siihen tulot. Sen sijaan olen järjestänyt lukuisia ihania juhlia itse kokaten ja hakenut juomat Tallinnasta. En koe, että olisin joutunut minkäänlaisen vääryyden uhriksi.
Jos taas ystävät haluavat ilahduttaa, he voivat viedä juhlakalun syömään ja järjestää ja maksaa koko jutun.
Omakustanteisia ravintolaillallisia voidaan sopia yhdessä muihin ajankohtiin.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyn, että maksaja riippuu synttärisankarin taloudellisesta tilanteesta. Olen juhlinut täysin sankarin kustannuksella ja itse maksaen. Ei ystävää jätetä juhlimaan yksin siksi, että hän on vähävarainen, jos hän nyt kerran haluaa järjestää yksiötänsä paremmissa puitteissa ystävilleen juhlat.
Ymmärrän ja tiedostan kyllä ristiriidan, ja osittain siksi omat viisikymppiset jäivät juhlimatta. Ainahan saatoin vierittää syyn koronarajoituksille.
No eihän hän silloin järjestä ystävilleen juhlia, jos vieraat ne maksavat. Juhlat pitää järjestää oman tulotason mukaan.
Iso etikettimoka kutsua vieraat maksamaan itse.
Vierailija kirjoitti:
No miksi pitää juhliaan ravintolassa, jos ei ole varaa maksaa tarjoiluista siellä?
Toisaalta onko kyse juhlista vai kaveriporukan illanvietosta? Pari vuotta sitten pidimme omassa kaveriporukassa illallisen yhdessä, kun useammalla oli sinä vuonna tullut tasavuosia mittariin.
Mikäli tehdään erillisiä kutsuja ja odotetaan lahjoja, niin kyseessä juhlat, joissa minusta kutsuja maksaa. Toki silloin en myös yllättyisi etukäteen valitusta juhlamenusta. Mikäli vain kokoonnutaan kaveriporukalla ilman kummempaa kutsua ja lahjoja, niin luonnollista että jokainen maksaa omansa.
Voi hurja ! Mun poika valmistuu amiksesta ja kutsuin 12 lähintä juhlistamaan päivää paikalliseen ravintolaan. Syömme alkukeiton, pääruoan ja kakkukahvit. Ruoka on ihanaa ja maksaa 35 euroa nuppi. Minä tietenkin maksan vieraiden ateriat. Maksaisinhan myös jos tulisivat kotiimme.
Hinta on iso sinkkuäidille mutta valmistautumiset ovat vain kerran. Kiva juhlistaa vähän tasokkaammin.
Minusta tämä on hyvä ajatus, jos lähtökohtana on se, että osallistuminen synttäreille on se lahja. Siis ilmoitetaan jo kutsussa, että ehdottomasti ei lahjoja.
Monella 50-60-synttäreitä juhlivalla on jo tavaraa sen verran, että oikeasti ei halua mitään lahjoja. Kiva on kuitenkin juhlia. Asunto voi olla niin pieni, ettei sinne mahdu paljoa porukkaa kerralla.
Tällöin ravintolajuhlat ovat oikea ratkaisu, ja nimenomaan niin, että osallistuminen on se lahja.
Olisin kyllä odottanut että joku olisi minulle sen pizzan maksanut. Onko tuo nyt paha, jos olisin ne syntymäpäivät pitänyt? Se olisi varmaan ollut ainoa saamani lahja, se pizza.
Ravintolassa normaalia, että kaikki maksavat omansa. Synttärisankarille voi osa tarjota juoman, jälkkärin tms. Lahjat tietysti erikseen, onko pakko viedä kallis?
Jos kutsutaan tyyliin "tervetuloa syntymäpäivilleni ravintolaan xx" olettaisin kutsujan maksavan. Jos kavereiden kesken sovitaan "mennään Minnan synttärien kunniaks ravintolaan" jokainen maksais ite ja riippuen kavereista ne vois myös maksaa Minnan kimpassa.
Samaa mieltä. Mulla ei ole ollut onni myötä ystävien suhteen :( Ne harvat jotka vielä elossa ,pyytävät kahville mutta eivät tarjoa .Pyytäjä maksaa , kahvi oli 2 euroa eikä edes sitä onnitteluiksi tarjottu. Ostin kuoharilasillisen itse jota sitten koitettiin pummata . Jäi surullinen olo . Tästä eteenpäin etsimään parempaa seuraa .
Yleensä kutsuja maksaa. Mutta jos se on selkeästi ilmoitettu kutsussa, että jokainen maksaa omansa, niin sekin on OK. Kukin voi itse päättää osallistuuko vai ei.
Kaikista ikävintä on se, että vasta paikan päällä selviää, ettei kutsuja maksakaan, vaan jokaisen pitäisi maksaakin itse.
Mulla on erittäinkin hyvätuloinen ystävä, joka järkkää joka vuosi synttärinsä tuolla kaavalla. Varaa haluamaansa ravintolaan kabinetin / pöydän ja sitten odottaa, että syödään ja juodaan pitkän kaavan mukaan. Jokainen maksaa oman laskunsa ja koska kyseessä on synttärit, niin vielä lahja sankarille. Olen vähän alkanut nikotella, sillä vaikka varaa olisikin, niin mielestäni on tuhlausta heitellä satasia kaverin synttäreihin. Ja ei, en todellakaan ikinä muuten tilaa ravintolassa alkudrinkkiä+alkupaloja+pääruokaa+ pari viinilasia+kahvi, jälkiruoka ja ehkä joku juoma vielä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen maksaa itse tietysti. Miksi päivänsankarin pitäisi muiden syömiset kustantaa?
Riippuu miten asian esittää. Kun minä kustuin ystäviä nelikymppisilleni, niin tietenkin maksoin kaikki.
Asia olisi eri, jos sovittaisiin porukalla, että mennään jonnekin syömään tms.
No jos kutsussa mainitaan, että ruokailu on maksettava itse, jää se vieraiden arvioitavaksi haluaako osallistua vai ei. Turha siitä on urputtaa, kieltäytyy vain kutsusta kohteliaasti, jos ei moisiin pippaloihin halua osallistua.