Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisporukassa ulkopuoliseksi jääminen, kokemuksia?

Vierailija
27.05.2021 |

Kuulun erääseen 5 hengen porukkaan, jossa ollaan nähty erään harrastuksen merkeissä n. 1-2 kertaa kuukaudessa. Vuoden sisällä kaksi on ystävystynyt keskenään paremmin ja tavanneet paljon muutenkin. Nyt sain tietää kautta rantain että toinenkin ”pari” on löytynyt ja he näkevät useasti viikossa. Tapaamme siis edelleen myös viiden hengen porukassa.

Minäkin olisin mielelläni lähentynyt jonkun kanssa tai vaikka useampienkin kanssa. Yritän pakottaa ystävällisen hymyn kasvoille ja näyttää ilahtuneelta kun kertovat tekemisestä, mitä ovat tehneet keskenään. Olen kertonut yksinäisyydestäni. Ilmeisesti kokevat, että yhteistä on enemmän toistensa kanssa kuin minun. Olen myös ehdottanut tapaamisia mutta ne ei oikein ole ottanut tulta alleen

Mikä avuksi kun toisten lähentyneet välit viiltää? Väkisinkin sitä miettii, että miksi en kelpaa. Miten pitää naama peruslukemilla, kun toiset kertoo viikonlopun yhteisestä tekemisestä, kun itse olen ollut yksin?

Kommentit (583)

Vierailija
41/583 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Olen jäänyt kaikista naisporukoista aina ulkopuolelle, en oikein tiedä miksi. Olen ihan ok asian kanssa nykyään, mutta teininä tämä otti joskus vähän koville.

Vierailija
42/583 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on nykyisin outo paikka, edes ystäviään ei saa valita.

Saa toki, mutta miksi yksi jää aina porukasta ulkopuolelle? Etenkin naisten keskuudessa.

Niin, miksi ystäviään ei saa valita? Miksi on pakko lähteä siitä, että en saa olla kivojen kavereiden kanssa, vaan on pakko ottaa mukaan myös se ärsyttävä paska, joka pilaa kaikki tapaamiset ja tunkee aina mukaan.

Ehkä se yksi porukasta voisi itsekseen miettiä, miksi muilla on yhdessä kivampaa kuin hänen kanssaan.

Niin... Miksi ärsyttäviä paskoja kutsutaan mukaan? Siksi, että sillä ärsyttävällä paskalla on jotain josta muut hyötyy? Esimerkiksi ärsyttävällä paskalla on kesämökki, iso omakotitalo, pitopalvelu, muusikkopoikaystävä tai mitä vaan, jolla saadaan hienot bileet pystyyn isommallakin porukalla?

Tai sitten hän tunkee mukaan tai tulee toisen tyypin mukana. Yleensä niin eikä mitään sen isompaa ja mahtipontisempaa. Kannattaa ajatella asiaa ihan normaalissa arjessa, ei missään julkkumaailmassa.

Haluan tietää miten joku tunkee vaan mukaan? Jos tulee jonkun toisen tyypin mukana, niin eiköhän silloin ole selvää, että tuo toinen tyyppi on hänet halunnut/pyytänyt mukaan?

Jos tyyppi ei vai sovi porukkaan mukaan, mutta hän sopii sen toisen kaveriksi ihan hyvin.

Tiedän myös tapauksen, jossa uusi nainen alkoi vetämään vanhaa porukkaa ihan erilaiseen toimintaan, kuin miten se oli ennen toiminut. Kyseessä oli siis naapuruston äitiporukka, joka tapaili enemmän tai vähemmän säännöllisesti leikkipuistossa ja keksi välillä jotain muutakin toimintaa kuten metsäretkiä tai askartelu/leipomistuokioita. Uuden rouvan porukkaan toi mukanaan hänen naapurinsa, joka oli ollut äitiporukassa alusta lähtien, sillä asuinalue oli uusi. Uusi rouva olikin innokas Tupperware -myyjä ja hänen mielestään äidit olivat hyviä mahdollisia asiakkaita. Meillä muilla oli siis oma whatsapp-ryhmä ja otimme hänet tietenkin siihen mukaan, mutta rouva alkoi tykittää meitä kutsuillaan ja myyntipuheillaan ihan koko ajan. Häneltä tuli tiuhaan tahtiin kaiken maailman kuvastoja ja tarjouksia ja kutsuja ja koko porukka oli ihan rikki tyypin kanssa.

Yksi jos toinenkin sanoi hänelle nätisti ja lopulta vähemmän nätisti, että ei kiitos, keskitytään nyt ihan näihin lapsiin ja leppoisaan yhdessäoloon, mutta mamma vaan lisäsi pökköä pesään ja lähti johonkin Partyliteenkin mukaan. Meillä ei ollut enää mukavaa. Me kammosimme koko mammaa ja lähdin monta kertaa puistosta pois, kun mamma purjehti paikalle. Olin ehkä kamala, mutta muodostin uuden ryhmän meille muille.

Muutimme pois alueelta aikanaan ja vaikka siitä on jo 15 vuotta, niin olemme yhä vieläkin ystäviä muiden mammojen kanssa, mutta tästä yhdestä en ole kuullut mitään, enkä haluakaan kuulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/583 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa toki, mutta miksi yksi jää aina porukasta ulkopuolelle? Etenkin naisten keskuudessa.

Niin, miksi ystäviään ei saa valita? Miksi on pakko lähteä siitä, että en saa olla kivojen kavereiden kanssa, vaan on pakko ottaa mukaan myös se ärsyttävä paska, joka pilaa kaikki tapaamiset ja tunkee aina mukaan.

Ehkä se yksi porukasta voisi itsekseen miettiä, miksi muilla on yhdessä kivampaa kuin hänen kanssaan.

Miksei sille tyhmälle paskalle voi sanoa suoraan? Miksi pitää esittää kaveria?

Ehkä se tyhmä paska ei vain tajua asiaa.

Ei sitä vaan aina tajua, jos edessäpäin ollaan muuta, kuin selän takana. Joo, ymmärrän, ettei mitään känniriehujaa, riidanhaastajaa, toisten kumppaneiden vokottelijaa tai patologista valehtelijaa haluta mukaan, mutta harvoin on kyse näin räikeistä asioista.

Vierailija
44/583 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta. Olen jäänyt kaikista naisporukoista aina ulkopuolelle, en oikein tiedä miksi. Olen ihan ok asian kanssa nykyään, mutta teininä tämä otti joskus vähän koville.

Porukoita yhdistävä tekijä olet sinä, joten ehkä muut eivät ole syyllisiä.

Vierailija
45/583 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä vaan aina tajua, jos edessäpäin ollaan muuta, kuin selän takana. Joo, ymmärrän, ettei mitään känniriehujaa, riidanhaastajaa, toisten kumppaneiden vokottelijaa tai patologista valehtelijaa haluta mukaan, mutta harvoin on kyse näin räikeistä asioista.

Ei välttämättä tarvitsekaan olla mikään iso asia, vaan jo se riittää, että oma olo ei ole mukava toisen kanssa.

Vierailija
46/583 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä tarvitsekaan olla mikään iso asia, vaan jo se riittää, että oma olo ei ole mukava toisen kanssa.

Ystävyyttä ei voi pakottaa.

Vierailija
47/583 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porukoita yhdistävä tekijä olet sinä, joten ehkä muut eivät ole syyllisiä.

Olen kyllä tätäkin miettinyt ja olen sinut senkin asian kanssa, että (myös) minussa on syy. En ole parhaillaan vailla uusia ystäviä, joten ei tarvitse juuri nyt vaivata asialla päätäni.

Vierailija
48/583 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ap ainoa, kyllä on muillekin käynyt noin varsinkin tyttöporukoissa.

Ja tähän ketjuun sinua nälvimään on selkeästi löytänyt ns. perinteisiä ilkeitä tyttöjä.

Vierailija
49/583 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran teillä miesporukoiden kehujilla on oikeasti sisäpiirin kokemusta näistä miesporukoista? Hyvinä jätkinä itseään pitäviä ei lasketa, koska he toimivat kuten miehet tässäkin asiassa ja ovat sokeita omalle toiminnalleen. 

Itsellä on vuosikymmenien kokemus. Kaksi tekniikan alan koulutusta, mutta olen ollut myös työpaikoilla, joissa on tasaisesti naisia ja miehiä sekä jonkin aikaa sellaisellakin, missä on naisenemmistö. Miesporukoissa haukkumista on enemmän ja se on todella raakaa.  Esimerkiksi yhdessä insinööriporukassa muutamat eivät pitäneet yhdestä, joka oli hieman erikoinen, mutta ihan mukava tyyppi minusta. Kun koulussa tuli palohälytys, yksi mies lähti hakemaan reppuaan. Toinen totesi "sattuuko tuossa nyt suuri vahinko, jos tuo jää sinne".  Ylipäätään luokkahenki ei ole ollut kummassakaan tekniikan alan ryhmässä hyvä, vaan miehet ovat haukkuneet toinen toisiaan - nyt puhutaan siis aikuiskoulutuksesta, jossa nuorimmat olivat lähes kolmekymppisiä! Hyvä jätkä -tyyppiset naiset hakeutuvat siihen ydinryhmään, joiden mielestä me ollaan hyvä miesporukka, mutta siitä todellakin jätetään porukkaa pois ja raaoilla tavoilla. Nämä naiset ovat mukana haukkumassa muut naiset, liian nörtit miehet jne. Mutta sitä ei pidetä juoruiluna, koska kyseessä ei ole naiset. 

Tätä samaa on ollut myös miesvaltaisilla työpaikoilla. Itse olen työpaikassa, jossa on töissä kolme miestä ja minä. Kyllä ne miehet jaksaa juoruta ja jopa siitä yhdestä, joka ei ole paikalla, koska tekee enimmäkseen etätyötä jauhavat kaksi muuta välillä paskaa. Nämä kaksi ovat sukua keskenään, perheyritys, joten toisiaan he eivät yleensä hauku. 

Vierailija
50/583 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, niin, enemmän porukasta jättäjilla on tuonkaltaisia ominaisuuksia.

Vierailija
51/583 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä on syynä milloinkin, mutta joku voidaan jättää ulkopuolelle. Itselleni tapahtui joku aika sitten asia, jossa minut jätettiin ulkopuolelle. Meitä on 5 naista. Yhdelle oli tulossa syntymäpäivä. Minulle kerrottiin, että juhlia ei ole, mutta yhteinen lahja voidaan kerätä. Minä ehdotin, että mennään kimpassa aamulla päivänsankarin ovelle laulamaan ja viedään lahja. Parin päivän kuluttua minulle ilmoitettiin ettei mennä aamulla onnittelemaan, kun juhliakaan ei ole. Asia jäi siihen. Parin viikon kuluttua minulle soitettiin, että olipa hauska yllätys, kun he olivat menneet onnittelemaan kimpassa tätä päivänsankarin aamulla.. Mitä. Minun ideani varastettiin ja menivät tietämättäni onnittelemaan. Sen jälkeen minulle on kerrottu monista tapaamisista, mutta minulle vasta jälkeen päin. En ymmärrä mistä on kysymys .

Vierailija
52/583 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee ap:sta kyllä vähän raskas kuva... Itse kokisin pelkästään kuormittavaksi kaveerata jonkun kanssa vain säälistä, jos ei muuten ihan synkkaa. Ja se ettei synkkaa, ei tarkoita että toisessa olisi jokin vika! Ei minunkaan seuraani kaikki kaipaa mutta mitä sitten? Toisaalta jos tämäntyyppiset kuviot toistuvat niin sitten kannattaa miettiä syytä. Pieni/ohimenevä ulkopuolisuuden tunne sinänsä on ihan inhimillistä, mutta ei siihen kannata jäädä vellomaan.

Vierailija
53/583 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua,usein ollut vihoviimeinen vaihtoehto. Kukaan ei välitä vaikka jäisi ulkopuolella joku porukasta,eli ei välitetä vaikka joku jäisi yksin.

Vierailija
54/583 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä on syynä milloinkin, mutta joku voidaan jättää ulkopuolelle. Itselleni tapahtui joku aika sitten asia, jossa minut jätettiin ulkopuolelle. Meitä on 5 naista. Yhdelle oli tulossa syntymäpäivä. Minulle kerrottiin, että juhlia ei ole, mutta yhteinen lahja voidaan kerätä. Minä ehdotin, että mennään kimpassa aamulla päivänsankarin ovelle laulamaan ja viedään lahja. Parin päivän kuluttua minulle ilmoitettiin ettei mennä aamulla onnittelemaan, kun juhliakaan ei ole. Asia jäi siihen. Parin viikon kuluttua minulle soitettiin, että olipa hauska yllätys, kun he olivat menneet onnittelemaan kimpassa tätä päivänsankarin aamulla.. Mitä. Minun ideani varastettiin ja menivät tietämättäni onnittelemaan. Sen jälkeen minulle on kerrottu monista tapaamisista, mutta minulle vasta jälkeen päin. En ymmärrä mistä on kysymys .

Voi olla, että porukassa on yksi, joka tätä agendaa toteuttaa. Ikävä kyllä porukoihin syntyy miltei aina kuvio, jossa yksi on porukan "johtaja", muut tahdottomia nyökyttelijöitä ja peesaajia ja yksi se syntipukki ja "varaventtiili", johon kaikki negaatiot puretaan.

Ja muuten peukutin kommentistasi, mutta jostain syystä joskus, kun laitan täällä peukun ylös, tulee samalla samaan kommenttiin peukku alas.

Vierailija
55/583 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n jutussa kaikkia osapuolia. Ehkä ap on muille "vain" hyvä harrastuskaveri, mutta ei ole päässyt syntymään tiiviimpää ystävyyttä jostain syystä. En nyt näe, että tuossa olisi tapahtunut mitään julmaa porukasta potkimista... Eri juttu, jos nämä kaikki muut, paitsi ap viettäisivät porukalla yhteisiä juttuja ja ap "kelpaisi" vaan harrastukseen. Tai ap kutsuisi yhteiseen illanviettoon ja se ei sovi, mutta saakin nähdä somesta, että muut viettivät porukalla aikaa ilman häntä.

Ymmärrän myös ap:n harmituksen, että on se, joka on jäänyt ns. parittomaksi. Ei sitä kannata etsiä mitään vikoja itsestään.

Vierailija
56/583 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olevat ilkeät ja häijyt jotka on kylmiä ja tunteettomia nauttii kiusata muilta,no pilkka osuu teidänkin ilkeilijöiden nilkkaan joku päivä, luultavasti olette jälkipolvillenne siirtänyt tuon ilkeän ja häijyn kiusaaja luonteen.

Miksi sellaiset jää ulkopuolelle jotka on kilttejä, mukavia ja ystävällisiä toisille? Kertokaapas ilkiöt tämä? Onko kateutta kun toinen ei osallistu juoruiluun ja ilkeilyyn niinkuin te ikiteini kiusaajat? Varsinkin tuo joka haukkui typeräksi paskaksi ilman et tajuaa että on typerä paska,oletko 12 wee? Pakko olla aikuiset ei käytä tuollaista sanaa kuin typerä paska.

Vierailija
57/583 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun 3 eri porukkaan. Olen itse koonnut ne ja olen selkeesti ulkopuolisin kaikissa.

Vanhin on yläasteelta asti osa kulkeneet. Nyt kaikki muut ovat vuokraamassa mökin vkonlopuksi. En pääse mukaan, koska olemme kummatkin mieheni kanssa lomautettuja.

Näillä muilla korona on tarkoittanut vain lisää työtä ja palkkaa.

Vst porukassa itse aikoinaan tein paljonkin töitä opiskelija voi tulla mukaan. Muut maksettiin majoitus, summa ei muuttunut onko 1-5 nukkujaa. Minun kohdalla tätä ei tehdä. Näin tämä menee,

Vierailija
58/583 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jäänyt myös monesti ulos porukoista.

Nyt vanhempana en edes yritä mihinkään porukkaan mukaan. En myöskään missään tilanteessa, kun esim. haen lapsiani jostain mene juttelemaan näiden muiden mammaryhmien kanssa. Jos heistä joku tulee juttusille, niin toki silloin juttelen.

Mutta olen ottanut kannan: ei tupata jos ei tykätä.

Sen sijaan olen keskittynyt pitämään huolta niitä muutamista ihmissuhteista, mitä minulla on. Onneksi on siten kuitenkin hyviä ystäviä.

Ja säästyn näin mielipahalta, minkä muutamat ulkopuolisuuden tunteet aikanaan saivat aikaan.

En taida olla laumaihminen. Vaikka välillä sitä on kyllä oikeasti toivonut, että muutamaan olisi otettu mukaan.

Vierailija
59/583 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti tuossa on käynyt niin, että sinun ehdotuksena se tyrmättiin, kun sinua ei jostain syystä haluttu mukaan. Kukaan täällä av:lla ei voi tietää porukkanne dynamiikkaa ja millainen kukin porukan jäsen on. On vain sinun kertomus ja se kuulostaa julmalta kyllä, mutta varmasti on myös jotain muutakin.

Vierailija
60/583 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun 3 eri porukkaan. Olen itse koonnut ne ja olen selkeesti ulkopuolisin kaikissa.

Vanhin on yläasteelta asti osa kulkeneet. Nyt kaikki muut ovat vuokraamassa mökin vkonlopuksi. En pääse mukaan, koska olemme kummatkin mieheni kanssa lomautettuja.

Näillä muilla korona on tarkoittanut vain lisää työtä ja palkkaa.

Vst porukassa itse aikoinaan tein paljonkin töitä opiskelija voi tulla mukaan. Muut maksettiin majoitus, summa ei muuttunut onko 1-5 nukkujaa. Minun kohdalla tätä ei tehdä. Näin tämä menee,

Millä alalla korona on tuonut lisätyön lisäksi myös lisää palkkaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan