Hesari kiristää kommentointisääntöjään edelleen
Eilen täältä poistui monisivuinen keskustelu, jossa aiheena oli Helsingin Sanomien uutisten kommentointiosio: joitakin uutisia tilaajat saivat kommentoida nimimerkillä, joitakin vain omalla nimellä ja loppuja ei ollenkaan. Tänään on nähdäkseni otettu uusi askel: yhtään uutista ei saa kommentoida muuten kuin omalla nimellään.
Meistä monet eivät voi kommentoida julkisesti omalla nimellään työn tai esimerkiksi asuinpaikkansa vuoksi. Hesarilla on hyvin tiukka esitarkastus, joten nyt kommenttiosiot ovat eläkeläisten, monella tavalla riippumattomien ihmisten ja Hesarin kanssa samanmielisten kirjoittajien selkääntaputtelufoorumi. Harmi.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla nimelläni esiintyessä edustan myös yritystä jonka palveluksessa olen. Tästä syystä minun on kommentoidessani otettava huomioon myös yrityksen arvot. On ammatillinen itsemurha ottaa arvojen suhteen riskejä joten luovun jatkossa sekä kommentoinnista että Hesarin tilauksesta ja puhun teoillani vain äänestysuurnilla ja siellä jossa halutaan kuulla muitakin kuin samanmielisten mielipiteitä.
Nyt vain vihervasemmisto kipinkapin tilaamaan hesaria.
Olen julkisyhteisön palkkalistoilla, loppujen lopuksi aika näkyvänä hahmona. Sekä etu- että sukunimeni ovat melko harvinaisia, joten ei jää epäselvyyttä, kenestä on kyse. En voi nimelläni kommentoida mitään yhteiskunnallisia asioita muuten kuin työnantajani toimialalta ja virallisen kannan mukaisesti.
Urheilu- ja kulttuuriuutisia varmaan voisin kommentoida, ainakin useimpia kulttuuriuutisia.
No sitten et kommentoi niitä asioita, mikä ongelma?
Erikoinen käsitys sinulla mielipiteen vapaudesta jos muiden sen saavuttaakseen pitää olla valmiita luopumaan esimerkiksi virastaan. Nyt ei puhuta edes mistään öyhöttämisestä vaan ylipäätään siitä, että voi kertoa oman mielipiteensä ilman, että joutuu sen seurauksena kantamaan kohtuuttomia sanktioita.
Saahan esim. Venäjälläkin kertoa mielipiteensä, mutta hinta on vieläkin kovempi. Kuinka paljon sinä olet valmis asettamaan tälle asialle kohtuulliseksi elämää heikentäväksi hinnaksi Suomessa?
Viranomainen käyttää julkista valtaa, ihan normaalia että silloin ei voi kommentoida asioita samalla tavalla kuin yksityishenkilö.
Näille Venäjä ja Kiina vertauksille taas ei voi muuta kuin nauraa. Riskeeraa nyt ensin ylipäätään jotain sen sijaan että puhut vain jostain hypoteettisista tilanteista. Todellisuudessahan sinä pelkäät lähinnä sitä että ketään ei kiinnosta sanomisesi yhtään sen enempää vaikka kirjoittaisit omalla nimelläsi.
Naurakaamme siis yhdessä toisiemme kirjoituksille ja olemme myös yhtä mieltä siitä, että sinunkaan mielipiteesi ei kiinnostaisi minua yhtään enempää vaikka nimesi löisit alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Financial Timesin nettisivuilla saa kommentoida nimimerkillä.
Siellä on toisinaan erinomaisia kommetteja, joita ei olisi, jos pitäisi kirjoittaa omalla nimellään.
Hesarissa saa tänään kommentoida nimimerkillä vain Kate Winsletin uraa koskevaa juttua. Kaikkiin muihin pitää olla oma nimi.
Ja myöskin Hesarin jutuissa on niiden kirjoittajien nimet. Onko väärin myös että toimittaja ei saa esiintyä nimimerkillä?
Sinä et siis ymmärrä, mikä ero on toimittajalla ja lehden lukijalla?
Ymmärrän asian siten, että lehti myy lukijoille uskottavaa tiedonvälitystä. Uskottavuuden kannalta on tärkeää, että uutiset signeerattu kirjoittajan nimellä. En ymmärrä, miksei tämä pätisi myös kommentointiin. Itse en ainakaan jaksa lukea sivukaupalla trollien oksentelua palvelussa, josta maksan.
Sinä et siis ymmärrä sitäkään, että trollioksentelun voi välttää ihan hyvin sillä, että nimimerkki on sidottu lehden tilaukseen, ja tämän mahdollistavilla toimenpiteillä. Siis juuri niin kuin Hesarikin on tehnyt tähän mennessä. Tämä viimeisin tiukennus kuitenkin estää kokonaan kirjoittamisen niiltä tilaajilta, jotka eivät voi ilmaista mielipidettään omalla nimellään. Minä esimerkiksi työni vuoksi.
Ap
Minä näkisin tämän asian ammatinvalintakysymyksenä. Jos haluat ilmaista välttämättä julkisesti tiettyjä mielipiteitä, voit järjestää itsellesi sellaisen ammatin jossa voit niin tehdä. Jos olet ateisti ja haluat levittää sanomaasi, niin älä ala papiksi.
Anonyymi huutelu ei rakenna mitään.
Kas, kun en 90-luvulla opiskelemaan lähtiessäni tullut ajatelleeksi, että Hesarin verkkolehdessä suljettaisiin ensimmäiseksi juuri koulutusalaa (ja pääkirjoituksia) koskevien artikkelien kommentointi pois muilta kuin omalla nimellä kirjoittavilta.
Ap
No mitä jos vaikka perustat blogin, jossa anonyyminä kirjoitat koulutusalasta? Ei kai juuri Hesarissa anonyyminä kommentointi voi mikään ihmisoikeus olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut lopettaa hesarin digi-tilauksen.En näiden kommentointirajoitusten vuoksi, vaan vihervassari-tyylin vuoksi.Ei jaksa enää
Sama juttu. Olen ollut kahden vaiheilla sen jälkeen, kun omaa alaani eli koulutusta, elityisesti aikuiskoulutusta (ja siinä ohessa kotout*miskoulutusta) koskevien uutisten kommentointi suljettiin muilta kuin omalla nimellä kirjoittajilta. Minulla on paljon asiallista sanottavaa, mutta puhumalla esimerkiksi epäkohdista julkisesti loisin itselleni maineen, jota eivät kaikki alalla rekrytoivat katso hyvällä. Mitään ei jää arvailujenkaan varaan, koska tämännimisiä on maailmassa vain yksi. Olen pitkään kommentoinut Hesarissa vain tiede- ja kulttuurijuttuja, mutta nyt jäi siis sekin.
Siitä en piittaa, että Hesari on vahvasti kallellaan pariinkin suuntaan, mutta sen harjoittama esi- ja jälkikarsinta pistää vihaksi. Luen paljon muitakin lehtiä ja osaan erottaa mielipidevaikuttamisen juttujen seasta, mutta maksaminen hieman vinksallaan olevasta uutisoinnista ei miellytä. Hesari kuitenkin on valtakunnan suurin lehti, joten siitä luopuminen on sama kuin panisi lukiessaan toisen silmän kiinni.
Ap
Hesari on tyrkyttänyt transagendaa (esim Bling siellä useasti) ja tyhmät kommentoijat eivät niele purematta. Doxxaus foobiksi on helpompaa kun joutuu nimellään kirjoittamaan.
Toisinsanoen kukaan ei uskalla kirjoittaa mitään ja translain uudistus itsemäärittelyksi mäjähtää Suomen lakiin.
Sanokaa hyvästi naiset naistentiloille, ensi vuonna ei niitä ole kun mies saa väittää itseään naiseksi ilman transhoitoja tai lääkärinlausuntoja ja pääsee naistentiloihin täysin miehenä.
Esitellään hallitukselta vko 51 eduskunnalle/ tai sitten trans ry:n lakitekele tulee ennen sitä käsittelyyn kumminvain naisia kustaan silmiin.
Hesarin kommenttiosiossako ajattelit lakeja säädettävän?
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut lopettaa hesarin digi-tilauksen.En näiden kommentointirajoitusten vuoksi, vaan vihervassari-tyylin vuoksi.Ei jaksa enää
Vihervassari?
Hesari on puhdas kokoomuksen äänitorvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on toisinaan erinomaisia kommetteja, joita ei olisi, jos pitäisi kirjoittaa omalla nimellään.
Hesarissa saa tänään kommentoida nimimerkillä vain Kate Winsletin uraa koskevaa juttua. Kaikkiin muihin pitää olla oma nimi.
Ja myöskin Hesarin jutuissa on niiden kirjoittajien nimet. Onko väärin myös että toimittaja ei saa esiintyä nimimerkillä?
Ymmärrän asian siten, että lehti myy lukijoille uskottavaa tiedonvälitystä. Uskottavuuden kannalta on tärkeää, että uutiset signeerattu kirjoittajan nimellä. En ymmärrä, miksei tämä pätisi myös kommentointiin. Itse en ainakaan jaksa lukea sivukaupalla trollien oksentelua palvelussa, josta maksan.
Sinä et siis ymmärrä sitäkään, että trollioksentelun voi välttää ihan hyvin sillä, että nimimerkki on sidottu lehden tilaukseen, ja tämän mahdollistavilla toimenpiteillä. Siis juuri niin kuin Hesarikin on tehnyt tähän mennessä. Tämä viimeisin tiukennus kuitenkin estää kokonaan kirjoittamisen niiltä tilaajilta, jotka eivät voi ilmaista mielipidettään omalla nimellään. Minä esimerkiksi työni vuoksi.
Ap
Minä näkisin tämän asian ammatinvalintakysymyksenä. Jos haluat ilmaista välttämättä julkisesti tiettyjä mielipiteitä, voit järjestää itsellesi sellaisen ammatin jossa voit niin tehdä. Jos olet ateisti ja haluat levittää sanomaasi, niin älä ala papiksi.
Kas, kun en 90-luvulla opiskelemaan lähtiessäni tullut ajatelleeksi, että Hesarin verkkolehdessä suljettaisiin ensimmäiseksi juuri koulutusalaa (ja pääkirjoituksia) koskevien artikkelien kommentointi pois muilta kuin omalla nimellä kirjoittavilta.
Ap
No mitä jos vaikka perustat blogin, jossa anonyyminä kirjoitat koulutusalasta? Ei kai juuri Hesarissa anonyyminä kommentointi voi mikään ihmisoikeus olla.
Minun siis pitäisi perustaa blogi, jossa kirjoittelisin Hesarin artikkeleista? Sinä taidat nyt vängätä ihan silkasta vänkäämisen ilosta. Tai sitten sinä et ole järin älykäs. Kumpi on oikein, vai olisiko sekä että?
Ap
Sinne voi onneksi kirjautua muullakin nimellä. Esim. aivan asiallisesti käyttämällä toista tai kolmatta etunimeä tai lempinimeä ja sukunimenä vaikka äidin, isän tai isovanhempien nimeä.
JOS lopetatte Hesarin tilauksen, niin kertokaa SYY.
Sitä parempi mitä useampi kertoo. Muutoksia voidaan tehdä takaisinkin nimimerkkeihin. Muutenkin – nyt heti vaikka – voi laittaa palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihervassari?
Hesari on puhdas kokoomuksen äänitorvi.
Historiallisesti hesari on ollut tosiaan kokoomuslainen. Nykyään lehti kuitenkin markkinoi itseään puolueettomana. Ehkä oikeisto-vasemmisto -akselille hesarin sijoittaminen on tätä nykyä vaikeaa, mutta selkeästi liberaali-konservatiivi -akselilla se on liberaali, ainakin kolumnistien perusteella.
Harmi, olisin halunnut kommentoida velkaantumisjuttuun oman kokemukseni, mutta en haluaisi kirjoittaa ulosotostani julkisesti omalla nimelläni. Jos nimeni googlettaa 10 vuoden kuluttua, ei ole mukavaa että sieltä nousisi tuollainen juttu esiin tulevan työnantajan silmille. Vaikka olen päässyt veloistani, stigma on vahva.
Matti Korhonen voi kommentoida aika huoletta. Sen sijaan jos nimesi on Liisalotta Lempiäinen kannattaa varoa sanojaan.
Tämä eriarvoistaa ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Teille vekkuleille sanavapaus on muiden ihmisryhmien solvaamista ja vihan lietsontaa, teidäthän on pysäytettävä vielä lun ehtii!
Tiedät sen itsekin että valheet on helppo todistaa toiseksi, mutta totuus ei. Kumpaa tässä luulet että halutaan peitellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Minun siis pitäisi perustaa blogi, jossa kirjoittelisin Hesarin artikkeleista? Sinä taidat nyt vängätä ihan silkasta vänkäämisen ilosta. Tai sitten sinä et ole järin älykäs. Kumpi on oikein, vai olisiko sekä että?
Ap
Jos sinulle ei sovi Helsingin Sanomien käytäntöjen mukaisesti omalla nimellä kommentointi, niin sitten sinun täytyy perustaa oma blogi.
Vai menetkö sinä ravintolaankin riehumaan että miksi tämä on lounasravintola eikä iltaravintola?
Hesarin kommenttialueen idea on keskustella aiheesta? Miten keskustelen aiheesta yksin omassa blogissani?
Millä se oikea nimi edes todennetaan?
Täysin samaa mieltä, ap. Esimerkiksi koulujen tämänhetkisestä todellisuudesta ei suuri yleisö tule tietämään mitään, sillä opettajat eivät pääsääntöisesti voi kommentoida aihetta omalla nimellään. Omakin työnantajani on erikseen ohjeella kieltänyt kaiken kritiikin esittämisen julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa. Hesarin toimittajat sitten kirjoittavat mitä sattuu omien kouluaikaisten traumojensa ja opetustoimen sekä kasvatus"tieteilijöiden" virallisen agendan pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Hesarin kommenttialueen idea on keskustella aiheesta? Miten keskustelen aiheesta yksin omassa blogissani?
Väärin. Kommenttialueen tarkoitus on tuoda lisää maksavia lukijoita lehdelle. Jos joku markkinointiosastolla on päättänyt, että tämä tuo parhaiten lisää niitä maksavia asioita, niin lehti tekee niin. Ei yksityisomistuksessa olevalla lehdellä ole mitään lakiin kirjoitettua velvollisuutta mahdollistaa tasa-arvoinen keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Miten minä voin yksinäni istua illalla suljetussa lounasravintolassa? Kyllä sen lounasravintolan täytyy ryhtyä iltaravintolaksi, kun minä sellaisessa haluan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Kommenttialueen tarkoitus on tuoda lisää maksavia lukijoita lehdelle. Jos joku markkinointiosastolla on päättänyt, että tämä tuo parhaiten lisää niitä maksavia asioita, niin lehti tekee niin. Ei yksityisomistuksessa olevalla lehdellä ole mitään lakiin kirjoitettua velvollisuutta mahdollistaa tasa-arvoinen keskustelu.
Juuri näin. Lisätään vielä, että lehdellä on lakiin kirjattu velvollisuus huolehtia, ettei sen somealustoilla rikota lakeja. Siinä on jo yksi syy vaatia omalla nimellä keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Lisätään vielä, että lehdellä on lakiin kirjattu velvollisuus huolehtia, ettei sen somealustoilla rikota lakeja. Siinä on jo yksi syy vaatia omalla nimellä keskustelua.
Olen eri, mutta anonyymi kommentointikin vaatii sisäänkirjautumisen. Mahdollisen lainrikkojan henkilöllisyys on joka tapauksessa toimituksen tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä, ap. Esimerkiksi koulujen tämänhetkisestä todellisuudesta ei suuri yleisö tule tietämään mitään, sillä opettajat eivät pääsääntöisesti voi kommentoida aihetta omalla nimellään. Omakin työnantajani on erikseen ohjeella kieltänyt kaiken kritiikin esittämisen julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa. Hesarin toimittajat sitten kirjoittavat mitä sattuu omien kouluaikaisten traumojensa ja opetustoimen sekä kasvatus"tieteilijöiden" virallisen agendan pohjalta.
Edelleenkään Helsingin Sanomien kommentointipalsta ei ole tarkoitettu siihen, että suuren yleisön tietoon tuodaan jonkun yksittäisen opettajan (?) näkemyksiä koululaitoksesta.
En tiedä millaisia vaikutuskanavia siellä on, mutta kai opettajillakin jonkinlainen mahdollisuus on järjestäytyä ja vaikuttaa työolosuhteisiin. Voisit kenties myös liittyä johonkin poliittiseen puolueeseen ja tuoda sitä kautta näkemyksiäsi lähemmäs puolueen paikallisvaikuttujia, jotka voivat taas viedä asiaa eteenpäin puolueensa kansanedustajille. Voisit vinkata asiasta eri medioille, se saa palstatilaa, jos se on tarpeeksi myyvä (kaupallinen media) tai tarpeaksi tärkeä yhteiskunnan kannalta (YLE). Mitä useampi kollegasi jakaa nämä näkemykset kanssasi, sitä uskottavampi on näkemyksesi ja sitä enemmän se saa huomiota. Se, että yksi (vaikka pitkänkin uran tehnyt) opettaja (?) on jotain mieltä (vaikkapa, että koulussa ei saa opettaa sukupuolen moninaisuudesta) ei vielä ole kovin kummoinenkaan uutinen.
Toisinsanoen kukaan ei uskalla kirjoittaa mitään ja translain uudistus itsemäärittelyksi mäjähtää Suomen lakiin.
Sanokaa hyvästi naiset naistentiloille, ensi vuonna ei niitä ole kun mies saa väittää itseään naiseksi ilman transhoitoja tai lääkärinlausuntoja ja pääsee naistentiloihin täysin miehenä.
Esitellään hallitukselta vko 51 eduskunnalle/ tai sitten trans ry:n lakitekele tulee ennen sitä käsittelyyn kumminvain naisia kustaan silmiin.