Hesari kiristää kommentointisääntöjään edelleen
Eilen täältä poistui monisivuinen keskustelu, jossa aiheena oli Helsingin Sanomien uutisten kommentointiosio: joitakin uutisia tilaajat saivat kommentoida nimimerkillä, joitakin vain omalla nimellä ja loppuja ei ollenkaan. Tänään on nähdäkseni otettu uusi askel: yhtään uutista ei saa kommentoida muuten kuin omalla nimellään.
Meistä monet eivät voi kommentoida julkisesti omalla nimellään työn tai esimerkiksi asuinpaikkansa vuoksi. Hesarilla on hyvin tiukka esitarkastus, joten nyt kommenttiosiot ovat eläkeläisten, monella tavalla riippumattomien ihmisten ja Hesarin kanssa samanmielisten kirjoittajien selkääntaputtelufoorumi. Harmi.
Kommentit (193)
Samalla pyörii joku hesarin mainos missä Riku ja Tunna sananvapauden puolesta? 🤔
Mun oli pakko lopettaa Hesarin tilaus jo kuutisen vuotta sitten. Teki pahaa ajatella maksavani siitä, että mielestäni vääristyneen maailmankuvan omaavat ihmiset saavat toitottaa puusilmäistä agendaansa toisella tavalla ajattelevia samalla polkien.
Olen tilannut hesaria lukiolaisen takia, kun jotain lehteä pitäisi lukea. Kun tuo lähtee kotoa, siihen loppuu hesarin tilaus. Todella typerää ja asenteellista kirjoittelua koko lehti täynnä. Ilkka Malmbergin jälkeen hesari ei ole ollut ns. relevantti.
Vierailija kirjoitti:
Itselle se Rosengård artikkeli oli viimeinen niitti.Malmo on minulle tuttu paikka.
Tämä on se ongelma. Huolestuttaa, että ovatko kaikki artikkelit yhtä valheellisia kuin ne, joiden oman kokemuksen perusteella tietää olevan valheellisia.
Kommentointi on tähänkin mennessä ollut vahvasti sensuroitua, joten eipä vääriä mielipiteitä ole tähänkään mennessä julkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Financial Timesin nettisivuilla saa kommentoida nimimerkillä.
Siellä on toisinaan erinomaisia kommetteja, joita ei olisi, jos pitäisi kirjoittaa omalla nimellään.
Hesarissa saa tänään kommentoida nimimerkillä vain Kate Winsletin uraa koskevaa juttua. Kaikkiin muihin pitää olla oma nimi.
Ja myöskin Hesarin jutuissa on niiden kirjoittajien nimet. Onko väärin myös että toimittaja ei saa esiintyä nimimerkillä?
Sinä et siis ymmärrä, mikä ero on toimittajalla ja lehden lukijalla?
Ymmärrän asian siten, että lehti myy lukijoille uskottavaa tiedonvälitystä. Uskottavuuden kannalta on tärkeää, että uutiset signeerattu kirjoittajan nimellä. En ymmärrä, miksei tämä pätisi myös kommentointiin. Itse en ainakaan jaksa lukea sivukaupalla trollien oksentelua palvelussa, josta maksan.
Sinä et siis ymmärrä sitäkään, että trollioksentelun voi välttää ihan hyvin sillä, että nimimerkki on sidottu lehden tilaukseen, ja tämän mahdollistavilla toimenpiteillä. Siis juuri niin kuin Hesarikin on tehnyt tähän mennessä. Tämä viimeisin tiukennus kuitenkin estää kokonaan kirjoittamisen niiltä tilaajilta, jotka eivät voi ilmaista mielipidettään omalla nimellään. Minä esimerkiksi työni vuoksi.
Ap
Minä näkisin tämän asian ammatinvalintakysymyksenä. Jos haluat ilmaista välttämättä julkisesti tiettyjä mielipiteitä, voit järjestää itsellesi sellaisen ammatin jossa voit niin tehdä. Jos olet ateisti ja haluat levittää sanomaasi, niin älä ala papiksi.
Anonyymi huutelu ei rakenna mitään.
Kas, kun en 90-luvulla opiskelemaan lähtiessäni tullut ajatelleeksi, että Hesarin verkkolehdessä suljettaisiin ensimmäiseksi juuri koulutusalaa (ja pääkirjoituksia) koskevien artikkelien kommentointi pois muilta kuin omalla nimellä kirjoittavilta.
Ap
No mitä jos vaikka perustat blogin, jossa anonyyminä kirjoitat koulutusalasta? Ei kai juuri Hesarissa anonyyminä kommentointi voi mikään ihmisoikeus olla.
Minun siis pitäisi perustaa blogi, jossa kirjoittelisin Hesarin artikkeleista? Sinä taidat nyt vängätä ihan silkasta vänkäämisen ilosta. Tai sitten sinä et ole järin älykäs. Kumpi on oikein, vai olisiko sekä että?
ApJos sinulle ei sovi Helsingin Sanomien käytäntöjen mukaisesti omalla nimellä kommentointi, niin sitten sinun täytyy perustaa oma blogi.
Vai menetkö sinä ravintolaankin riehumaan että miksi tämä on lounasravintola eikä iltaravintola?
Lounasravintolassa tosiaan saatan haluta keskustella, jos ravintola yhtäkkiä kieltää lämpimän ruoan ostamisen niiltä asiakkailta, jotka eivät kerro nimeään.
Sinä et ymmärrä, mistä tässä keskustelussa on kyse, mutta ei moni muukaan ymmärrä. Jotkut ymmärtävät asian ytimen - joka muuten ei ole puoluekanta, sananvapaus tai Sanoma Median ulkopuoliset keskustelufoorumit - ja se riittää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, olisin halunnut kommentoida velkaantumisjuttuun oman kokemukseni, mutta en haluaisi kirjoittaa ulosotostani julkisesti omalla nimelläni. Jos nimeni googlettaa 10 vuoden kuluttua, ei ole mukavaa että sieltä nousisi tuollainen juttu esiin tulevan työnantajan silmille. Vaikka olen päässyt veloistani, stigma on vahva.
Sama juttu. Minulla olisi ollut omakohtainen näkemys taannoiseen juttuun Helsingin yliopiston laittomusta irtisanomisista, mutta jätin sitten kertomatta. Siitä huolimatta, että HY todettiin syylliseksi ja pantiin maksamaan minulle korvauksia, en halua nimeäni tässä yhteydessä näkyviin. Tuossa keskustelussa Hesarin mainostama "Suomen paras keskustelu" oli yksinomaan asian ulkopuolisten tuottamaa.
Jos kyseessä on yhteiskunnallisesti merkittävä asia, voit varmasti ottaa yhteyttä HS:n toimitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, olisin halunnut kommentoida velkaantumisjuttuun oman kokemukseni, mutta en haluaisi kirjoittaa ulosotostani julkisesti omalla nimelläni. Jos nimeni googlettaa 10 vuoden kuluttua, ei ole mukavaa että sieltä nousisi tuollainen juttu esiin tulevan työnantajan silmille. Vaikka olen päässyt veloistani, stigma on vahva.
Sama juttu. Minulla olisi ollut omakohtainen näkemys taannoiseen juttuun Helsingin yliopiston laittomusta irtisanomisista, mutta jätin sitten kertomatta. Siitä huolimatta, että HY todettiin syylliseksi ja pantiin maksamaan minulle korvauksia, en halua nimeäni tässä yhteydessä näkyviin. Tuossa keskustelussa Hesarin mainostama "Suomen paras keskustelu" oli yksinomaan asian ulkopuolisten tuottamaa.
Jos kyseessä on yhteiskunnallisesti merkittävä asia, voit varmasti ottaa yhteyttä HS:n toimitukseen.
Tänään oli julkaistu kevään ylioppilaan yo-aine, jonka tämä oli itse lähettänyt toimitukseen. :D Siinä olikin vahvasti oikeat mielipiteet ja varmaan kyseisestä ylioppilaasta tulee vielä hesarin vakitoimittaja.
Minä lopetin hyvin pitkäaikaisen (useampikymmenvuotisen) tilaukseni, kun keskusteluista kiellettiin anonyyminä kirjoittaminen, useista keskusteluista. Siirryin vain digitilaajaksi.
Nimimerkkikirjoittelun poistamista perusteltiin sillä, että halutaan laadukasta keskustelua. Kissan villat. Nimenomaan nimimerkeillä kirjoittajien kommentit olivat loistavia, perusteltuja ja rohkeita. Nyt kun anonyymius ilmeisesti poistetaan kokonaan, keskustelujen taso on selvästi vesittynyt. Mikäli nimimerkkien halveksunta jatkuu, lopetan digitilauksenkin. Oikea nimi kirjoituksessa ei ole laadun tae.
Brassailijat kirjoittavat nimellään, ne jotka nimenomaan haluavat nimensä näkyviin, eivät ne, jotka ovat oikeasti hyviä, mutta eivät halua julkista näkyvyyttä. Itsekin olen korkeasti koulutettu ja toimin viestinnän alalla, mutta haluan vaikuttaa kirjoituksillani, en nimelläni. Kannatan avointa keskustelua, en kenenkään anaonyymin blokkaamista. Kommentin sisältö on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen yleensäkään uskoo yhtään mitään mitä sinne kommenttiosioon on kirjoiteltu? Näistäkään kahdesta tapauksesta ei varmasti ole pistää yhtään luotettavaa linkkiä, vaan kaikki saattaa hyvinkin olla näiden kahden oman mielikuvituksen tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut osallistua vaivatta käytävään mielipidekirjoitteluun. En tunne aiheeseen niin valtavaa intohimoa, että lähtisin neuvottelemaan toimituksen kanssa jostakin, mistä todennäköisesti ei kehkeydy mitään. Mielipidepalsta on juuri sitä tarkoitusta varten, että akselin "en sano mitään - perustan blogin tai soitan toimitukseen" keskivaiheilla voi ilmaista ajatuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli julkaistu kevään ylioppilaan yo-aine, jonka tämä oli itse lähettänyt toimitukseen. :D Siinä olikin vahvasti oikeat mielipiteet ja varmaan kyseisestä ylioppilaasta tulee vielä hesarin vakitoimittaja.
Oli muuten kammottava lukukokemus: runsaasti kirjoitusvirheitä ja kömpelöä tekstiä, kaiken kruununa "hänen lupaus". Hyvän kirjoittajan määritelmä on muuttunut aika lailla niistä ajoista, joina tuollaisia virheitä tekevä ei olisi millään kiivennyt magnan alarajaa korkeammalle, oli sisältö mitä tahansa. Kommenttipalsta oli ainakin aamupäivällä niin täynnä suitsutusta ja ylistystä, että kommentoiminen olisi ollut turhaa - tuosta aiheesta ei ole ennenkään saanut esittää yhtään poikkipuolista sanaa. Mutta, tosiaan, Hesarin vakitoimittajan vakiomateriaalia; näiden kirjoituksissa ovat viime aikoina esiintyneet ties monettako kertaa muun muassa kivipaasit ja hiustupit, keretä ja meinata.
(Ennakkovastaus väistämättömiin kommentteihin: kyllä, kirjoitin itse 98/99 pistettä äikänaineesta ja tein oikeakielisyydestä ammatin, joten minulla on valmiudet arvostella.)
miten tarkistavat, että on omalla nimellä? pankkitunnistautuminen?
Fiksu ihminen ei kommentoi politiikkaa netissä omalla nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Uhriutuvat persut vauhdissa kun eivät saa enää levittää valheita.
Lasse
Lasse laittoin oikein nimensä viestin lopuksi, Lasse on fiksu :D Minäkin voisin kokeilla....
Jukka
tai
Kaisa
Vierailija kirjoitti:
Matti Korhonen voi kommentoida aika huoletta. Sen sijaan jos nimesi on Liisalotta Lempiäinen kannattaa varoa sanojaan.
Tämä eriarvoistaa ihmiset.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
miten tarkistavat, että on omalla nimellä? pankkitunnistautuminen?
Lehden tilaajan nimellä kirjoitetaan.
Kannattaa vilkaista HS:ien uusimpia keskusteluja. Kommettien taso on selvästi romahtanut siitä, mitä se oli ennen koventunutta sensuuria. Kommentit ovat lyhyitä ja yhden linjan mukaisia, ja niiden oikeinkirjoitus horjuu.
Tämä laatutason lasku on ilmeisesti hinta kovasta sensuurista. Esillä keskusteluissa ovat ne, joilla on tarve päteä nimellä, ei sanomisen sisällöllä. Surullista.
HS: lla olisi ollut tuhannen taalan paikka olla maan paras avoin ja tarvittaessa radikaalikin suosittu keskustelufoorumi, jollaista on opettavaista ja hauska lukea. Nyt keskustelukulttuuri on tuhottu poliittisen korrektiuden vuoksi. Astelemme kohti totalitarismia, jossa sopimattomat sivurönsyt karsitaan monin keinoin. HS:ien kireä linja kauhistuttaa keskustelukulttuurin ystävää ja panee hakemaan uusia foorumeja muista lehdistä ja blogeista.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vilkaista HS:ien uusimpia keskusteluja. Kommettien taso on selvästi romahtanut siitä, mitä se oli ennen koventunutta sensuuria. Kommentit ovat lyhyitä ja yhden linjan mukaisia, ja niiden oikeinkirjoitus horjuu.
Tämä laatutason lasku on ilmeisesti hinta kovasta sensuurista. Esillä keskusteluissa ovat ne, joilla on tarve päteä nimellä, ei sanomisen sisällöllä. Surullista.
HS: lla olisi ollut tuhannen taalan paikka olla maan paras avoin ja tarvittaessa radikaalikin suosittu keskustelufoorumi, jollaista on opettavaista ja hauska lukea. Nyt keskustelukulttuuri on tuhottu poliittisen korrektiuden vuoksi. Astelemme kohti totalitarismia, jossa sopimattomat sivurönsyt karsitaan monin keinoin. HS:ien kireä linja kauhistuttaa keskustelukulttuurin ystävää ja panee hakemaan uusia foorumeja muista lehdistä ja blogeista.
Kommentit ovat aika usein olleet mielenkiintoisempia kuin itse kommentoitava artikkeli.
Hesarille on tapahtunut jotain kummallista. Uutiset ovat vähentyneet. Olen 80-luvulta lähtien lukenut aamuisin ensi töikseni Hesarin ulko- ja kotimaanuutiset, mutta nyt on viimeisimmät tapahtumat luettava jostain muualta. Aamutoimiini ei kuulu jonkun ihanaan vessaremonttiin tutustuminen. Tämänpäiväinenkin lehti on täynnä sisustusjuttuja, synttärimuisteluita, ruokajuttuja kuvineen, asunnonostojuttuja ja jääkiekkoa, mutta se, mitä minä pidän uutisina, loistaa poissaolollaan.
Hesari kulkee moniin muihin aviiseihin nähden hieman hitaasti, mutta olen pitänyt sitä merkkinä luotettavuudesta eli siitä, että asiat tarkistetaan ennen uutisoimista. Viime vuosina olen kuitenkin havainnut olleeni väärässä: läpi pääsee aivan käsittämättömän vääristyneitä uutisia, jotka ovat vain heikosti käännettyä verkontäytettä yhdestä ainoasta lähteestä. Itse asiasta ja siitä heikosta käännöksestä, joka osaltaan hämärtää asiaa, ei tietenkään saa huomauttaa mielipideosiossa. Nyt Hesari on siis sekä hidas että epäluotettava. Ja kyllä - edelleen maan ykköslehti, joten luen sitä tietääkseni, miten maan ykköslehti toimii.
Täm ketju on saanut olla paikoillaan toissa päivästä lähtien ja kommenttien määrä lähentelee kahtasataa. Olen ällikällä lyöty. Jos Ilta-Sanomien toimittajat käyvät nuottaamassa tältä palstalta juttuaiheita, toivoa sopii, että jokin Hesarinkin toimittaja on eksynyt lukemaan tämän ketjun mielipiteitä, siis sensuroimattomia ajatuksia Hesarin omilta lukijoilta.
Ap
Helsingin Sanomien nimimerkkisensuuri on siksikin käsittämätön, että kommentteja pääsee kirjoittamaan vain omalla nimellään kirjautuneena, eli nimi on koko ajan toimituksen tiedossa.
Ylellä ne harvat uutiset, joita voi kommentoida, noudattavat tätä kirjautuneena nimimerkillä - kommentointia.