Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon niin epäonnistunut äiti. Teini kohtelee mua kuin kasaa p*skaa.

Vierailija
27.05.2021 |

Teinillä hirveitä haasteita olemisessa. Ei mitään ongelmakäytöstä tai muuta, mutta mun kanssa on ollut ihan hemmetin vaikeaa. Huutaa ja karjuu aina kun kysyn jotain, tai sitten mököttää eikä suostu sanomaan mitään. Olen viimeisen parin viikon ajan itkenyt iltaisin tätä asiaa. Oon yrittänyt olla kiva pojalle ja jutella niitä näitä niinkuin ennen mutta ainoa mitä saan takaisin on huutoa. Viime viikollakin tein teinille kunnon aamupalan mutta ainoa mitä karjui oli että "ei v*ttu oo nälkä". Yritin pidättää mut kyyneleet tuli silmiin. Poika katsoi vähän hämillään mutta lähti sitten pois ja karjui vaan että "mitä v*ttuu mää taas tein"

Tänään ei sitten suostunut lähtemään kouluun. Oli vaan että et sä mulle mitään voi. Haluun jäädä nukkumaan. Käski häipyä h*lvettiin. Ihan hirveää miten mun lapsi nykyään puhuu mulle. Ihan kun olisin hänelle vain kasa paskaa. Olen yrittänyt aina olla kiva pojalle ja tässä on tulos. Oon vain se ämpäri johon oksentaa v*tutuksen tunteensa. On oikeasti ihan hirveän paha olo.

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on murahteleva teini, törkeyksiä ei sentään puhu. Ei vastaa oikein kysymyksiin eikä oikein tunnu ns. kasvatuspuhe tehoavan (esim. keväällä koulu ei ole oikein kiinnostanut ja motivaation puute näkynyt numeroissa, keskustelut menneen vähän niin ja näin). Koska lapsi ei tee mitään sinällään väärää, seillä huonolla tuulella olemisesta ei minusta voi vaikkapa puhelinta laittaa takavarikkoon, niin tuntui, että keinot on nollissa (sinällään huolestuttavaa itseni kannalta, että aluksi ajattelin, että rankaiseminen on ainoa keino. Aikuisen pitää pystyä parempaan).

Joka tapauksessa, ihan mahdotonta tuntui olevan yhdessä vaiheessa, mutta sitten tajusin että annanpa olla. En puuttunut murahteluun, jätin innokkaat "miten koulussa meni tänään?" kyselyt pois ja keskityin siihen, että kommunikaatio tapahtui teinin ehdoilla. Olin siis paikalla ja tarvittaessa läsnä. Vaikutus oli tyrmäävä ja nopea. Parissa viikossa lapsi alkoi ihan itse tulla juttelemaan ja jopa haluaa katsoa telkkaria yhdessä. Viikonloppuna mökillä istuttiin pitkään yhdessä ja bongailtiin lintuja. 

Edelleen toki on lapsen äänensävy usein äkäinen ja murahteluakin kuuluu, mutta keskustellessa on selvinnyt, että hän ei aina tajua, että miten epäystävälliseltä kuulostaa. Ilmeisesti joku suodatin aivoissa on murrosiän myötä nyt vähän epäkunnossa. En siis ota niin itseeni, jos äänensävy ei ole ystävällinen, mutta jos epäkohteliaisuus menee liian pitkälle huomautan asiasta. Luotan tässä siihen, että koska olen itse normaalisti käyttäytyvä aikuinen, niin vuosien esimerkkinä olo kyllä kantaa hedelmää sitten vuoden parin päästä, kun pahin epäjärjestys aivoissa on ohi. 

Ja olen samaa mieltä tästä. Teinille pitää antaa tilaa. Tulee sitten juttusille omana aikanaan.

Mutta suora haistattelu on todella törkeää ja siihen pitää jyrähtää.

Vierailija
102/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs arvostettu nuorisopsykiatri sanoi kerran, että teini-ikäisen vanhemman tärkein tehtävä on pysyä hengissä. Tuo tyyli menee ohi vuodessa, kahdessa, ja sitten tyttö pyytelee nolosti anteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vain ole ansainnut lapsesi kunnioitusta... Olemalla mukava ei synny auktoriteettia, mitä pitää ollakin tietyn verran vanhemman & lapsen välisessä suhteessa. Et voi vielä tuossa vaiheessa kasvukäyrää alkaa poikasi kaveriksi, vaan sinun pitäisi olla se rajat asettava, turvallinen aikuinen. Lapsi hyppii silmille, jos niin antaa tehdä! Siinä mielessä, kuten itsekin asian totesit, olet epäonnistunut.

Vierailija
104/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, suoraan sanottuna en hyväksyisi tuollaisat käytöstä lapselta. Minulla on pieni lapsi mutta en siedä hänenkään käyttäytyä typerästi. Jos puhuu vaikka rumia, jää se herkku ostamatta kaupasta. Näin juurikin eilen.

Jos noinkin iso ihmislapsi puhuu äidille noin, en tekisi enää ruokia. Osaahan hän varmasti voileipänsä voidella ja maitoa lasiin kaataa.

Aina jotenkin liikuttavaa kun pienten lasten vanhemmat neuvovat teini-ikäisen kanssa painivaa.

Peace kaikille ♥️

Vierailija
105/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla että teinin empatia/sosiaaliset taidot ei ole kehittyneet? Näissäkin on iso vaihteluväli, joten ehkä hän ei ymmärtänyt, miten pahalta tuo huutaminen/haistattelu äidistä tuntuu? Samoin kuin lapsi, joka ymmärtää, että tekee väärin, mutta ei ymmärrä teon seurauksia? Toki jos yhtäkkiä käytös muuttuu, niin minäkin selvittelisin koulu/kaveriasioita ihan kysymällä. 

Välillä oikeasti tuntuu että jopa aikuisilla on tätä samaa käytöstä jos ongelman ratkaisutaidot on puutteelliset eikä olla opittu ottamaan muita huomioon. Mököttäjältä kun kysyy asiallisesti että mikä on, niin tulee räjähdys tai rumaa kielenkäyttöä. Sitten kun kysyjä pahoittaa mielensä niin tulee tuo iänikuinen "mitä mä nyt oon muka tehny, eikö täällä vee saa olla rauhassa"!!!

Vierailija
106/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin kanssa voi keskustella ”kuin aikuinen aikuiselle” miten toisten ihmisten kanssa käyttäydytään. Minä en antaisi oman kattomi alla käyttäytyä miten sattuu. Itse olen saanut kasvatuksen jossa vanhempia kunnioitetaan, toki yhteen törmäyksiä tuli joskus mutta pääperiaate se ettei vanhemmille voinut eikä saanut karjua miten lystää, siitä tuli seuraamuksia. Sano teinille, ettei sinua voi kohdella kuten paskaa ja että sitten kun hän muuttaa pois kotoa teidän raha- hanojenne ääreltä hän saa tehdä ihan mitä lystää. Itse en antaisi enää viikkorahaa enkä antaisi mennä minnekkään muualle kuin pakollisiin menoihin (koulu/ harrastus), kunnes paska käytös loppuu.

Vierailija
107/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP sinun tehtävä on sanoa, että sulle ei huudeta. Tee selväksi, että et tuollaista käytöstä katsele.

Vierailija
108/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, suoraan sanottuna en hyväksyisi tuollaisat käytöstä lapselta. Minulla on pieni lapsi mutta en siedä hänenkään käyttäytyä typerästi. Jos puhuu vaikka rumia, jää se herkku ostamatta kaupasta. Näin juurikin eilen.

Jos noinkin iso ihmislapsi puhuu äidille noin, en tekisi enää ruokia. Osaahan hän varmasti voileipänsä voidella ja maitoa lasiin kaataa.

Aina jotenkin liikuttavaa kun pienten lasten vanhemmat neuvovat teini-ikäisen kanssa painivaa.

Peace kaikille ♥️

Vielä liikuttavampaa on se kun lapsettomat neuvoo. Mulla ristinä kaikkitietävä äiti (jonka muistikuvat omastakin lapsuudesta ja nuoruudesta ovat ihan erilaiset kuin minun) ja kolme lapsetonsa besserwisser-siskoa.

Vierailija
109/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peace kaikille ♥️

Myös ne, joiden omien lasten murroisiästä on jo pyöreästi yli tai alle 20 vuotta, unohtavat välillä.

Vierailija
110/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kasvatus alkaa heti kun he syntyy..itellä myös teinejä,ja ei ole ikinä ollut ongelmia,siksi koska olen tehnyt selväksi että vanhempia kunniotetaan..nykyään ei enää kasvateta lapsia..mun pojat on mua jo isompia ja pitempiä mutta eivät ikinä ole puhuneet rumasti mulle eikä vittuillu..ikää 14,16 ja 18...

Sama täällä. Liuta teinejä ollut talossa, mutta ei ole kukaan ikinä haistatellut. Siitä olen kiitollinen.

Vierailija
111/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeyksien puhumista ei pidä sallia on kyllä ihan hyvä periaate, mutta joskus tilanteet vaan menee eri tavalla kuin parhaassa teoriassa.

Esim. hermostunut teini sanoo haista p*Ska. Vanhempi sanoo, että noin ei toisille puhuta. Teini huomaa, että okei, tällä saa provosoitua ja haistattelee uudestaan. Vanhempi taas sanoo, että noin ei toisille puhuta. Teini jatkaa vaikka maailman tappiin, koska se vaan kuuluu ikävaiheeseen. Jos tuossa vanhempi koko ajan reagoi kovemmin, niin sehän on juuri sitä, mitä teini haluaa saada aikaan.

Siksi joskus vaan toimii paremmin se, että on kuin ei olisi kuullutkaan sitä sanomista ja jatkaa keskustelua siitä tilanteen varsinaisesta asiasta. Tai sitten yhden "meillä ei puhuta noin" toteamisen jälkeen aikuisen on joskus parasta vain poistua tilanteesta eikä eskaloida sitä enempää.

Jonkun mielestä nuo varmaan sitten on, että antaa teinin hyppiä silmille. Itse taas näen, että sillä ei nyt saavuta yhtään mitään, jos lähtee teinin valtataistelukuvioihin mukaan.

Vierailija
112/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peace kaikille ♥️

Myös ne, joiden omien lasten murroisiästä on jo pyöreästi yli tai alle 20 vuotta, unohtavat välillä.

Jos itseä kohdellaan huonosti, eivät ne helposti unohdu.

Vierailija
113/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peace kaikille ♥️

Jos itseä kohdellaan huonosti, eivät ne helposti unohdu.

Jos itse on ollut paska vnhempi, se tuntuu unohtuvan kyllä.

T se jonka oma äiti oli paska äiti mutta nykyään on omasta mielestään äiti teresan inkarnaatio

Vierailija
114/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP sinun tehtävä on sanoa, että sulle ei huudeta. Tee selväksi, että et tuollaista käytöstä katsele.

Tähän sitten vielä kun saisi ohjeen, että miten se tehdään selväksi? Sanomalla? Suurentamalla rangaistuksia koko ajan?

Teinit ja tilanteet on todella erilaisia. Jotkut jänkkää hormonipäissään vaikka maailman tappiin jotain typerää loukkaavaa kommenttiaan, ihan riippumatta siitä, mitä vanhempi tekee. Ja jos sellaisesta jankutuksesta päädytään johonkin ihan suhteettomaan rangaistukseen, siitä helposti seuraa se, että menettää sen vähäisenkin keskusteluyhteyden teiniin, ja SE on huono asia.

Vierailija
115/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kasvatus alkaa heti kun he syntyy..itellä myös teinejä,ja ei ole ikinä ollut ongelmia,siksi koska olen tehnyt selväksi että vanhempia kunniotetaan..nykyään ei enää kasvateta lapsia..mun pojat on mua jo isompia ja pitempiä mutta eivät ikinä ole puhuneet rumasti mulle eikä vittuillu..ikää 14,16 ja 18...

Sama täällä. Liuta teinejä ollut talossa, mutta ei ole kukaan ikinä haistatellut. Siitä olen kiitollinen.

Onko teinit purkaneet energiaansa kodin ulkopuolella ja tukahduttaneet tunteensa, jotka johtavat myöhemmin masennukseen tai ongelmiin avioliitossa? Vanhemmille pitää voida uskaltaa purkaa pahaa oloaan, vanhemmat voi reagoida ja alittaa rajat sillä hetkellä. Mieluummin niin, kuin koulussa, ostoskeskuksessa tai isompana juottolassa. Toki jokin energiaa purkava harrastuskin voi toimia, kuten esim. nyrkkeily, tai vaikka rummut.

Vierailija
116/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teinit purkaneet energiaansa kodin ulkopuolella ja tukahduttaneet tunteensa, jotka johtavat myöhemmin masennukseen tai ongelmiin avioliitossa? Vanhemmille pitää voida uskaltaa purkaa pahaa oloaan, vanhemmat voi reagoida ja alittaa rajat sillä hetkellä. Mieluummin niin, kuin koulussa, ostoskeskuksessa tai isompana juottolassa. Toki jokin energiaa purkava harrastuskin voi toimia, kuten esim. nyrkkeily, tai vaikka rummut.

Laittaa rajat sillä hetkellä, korjaus.

Vierailija
117/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että meillä on otettu etuudet pois kun homma on meinannut lähteä lapasesta: lähti kännykkä, sitten tietokone ja yhdeltä lähti huoneesta ovi pariksi päiväksi kun sitä paiskoi. Tällä metodilla saatu 3 täysjärkistä ja fiksua nuorta aikuista aikaiseksi. Vielä yksi odottaa tuolla murrosikäiseksi tuloa.

Ihan kaikkeen ei toki kannata tarttua mutta haistatteluja ei tarvitse kuunnella. Itse yritän valita taisteluni. Puhevälit on säilyneet aina mutta kyllä vanhempiaan pitää sen verran kunnioittaa, että ihan mitä tahansa ei voi suoltaa suusta ulos. Ja jos suoltaa niin jossain kohtaa pitää osata pyytää anteeksi. Ja tämä on kyllä vähän niinkin, että tatsi pitää olla lapsen taaperoiästä saakka, jos sen menettää jossain kohtaa niin murrosiässä on myöhäistä yrittää sitä takaisin yhtäkkiä ottaa. 

Vierailija
118/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kanssa oli huutoa ja kiroamista myös. Avioero tuli meille vanhemmille vielä pojan 16 v myrskyjen aikaan ja reagoi siihen lisää ja oli vihapuhetta. Poika muutti omilleen 18 v. Nyt on 20 v ja suhde on hyvä. Autan tarvittaessa, en tuputa itseäni. Otan yhteyttä kerran viikkoon, jos ei kuulu mitään. Annan tilaa kuten annoin teininäkin. Meillä on mukavia keskusteluhetkiä.

Kaksi teini-ikäisiä poikaa asuu vielä kotona. Heillä ei tuollaista myrskyä ole ollut.

Vierailija
119/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita kouluun ettet saa enään lähtemään sinne. Onko koulussa sattunut jotain? Kiusaamista?

Joo näin teen. Mun on tosi vaikea tietää mistään kun ei kerro. Joko on mykkä ja häipyy paikalta tai jää karjumaan. Koulusta ei mitään palautetta oo tullut joten ilmeisesti siellä poika käyttäytyy normaalisti. Mutta mä soitan, ei ainakaan tarvi jäädä täysin yksin. Kiitos teillekin tuesta. Ap

Soitin. Reksi kuunteli ja ymmärsi. Sanoi ettei oo ensimmäinen tämmöinen tapaus ja että turhaan syytän itseäni. Lupasi selvitellä pojan opettajilta onko he havainneet mitään erikoista. Oli sitä mieltä että kannattaa soittaa vielä terkkarille. Valitettavasti kuraattorille ja psykologille on tosi pitkät jonot. Näitä tapauksia joista vanhemmat tai opet on huolissaan tai oppilas itse sanoo että on paha olla, ohjataan sitten ensihätään terkkarille. Kerroin pojalle reksin terveiset. Kysyin painaako joku mieltä, kohautti vaan olkapäitä. Varasin ajan. Toivottavasti poika menee sinne. Voihan tää olla ihan normaalia teinin kiukutteluakin mutta en halua jättää yksin jos onkin joku juttu joka painaa mutta ei mulle halua tai uskalla kertoa. Haluan vaan että poika yhä tietää että rakastan häntä ja olen hänen tukenaan! Ap

Vierailija
120/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en antaisi enää viikkorahaa enkä antaisi mennä minnekkään muualle kuin pakollisiin menoihin (koulu/ harrastus), kunnes paska käytös loppuu.

Jollain kapina menee siihen pisteeseen, että tuollaisella "et mene mihinkään" ei ole vaikutusta. Eikä se ole merkki epäonnistumisesta kasvatuksessa, teinit ja tilanteet vain on erilaisia eikä mun mielestä ole mikään tavoiteltava asia, että nuori on 100% vanhempiensa vallan alla.

Rahaa myöskään ei välttämättä tarvitse mihinkään, jos kaverit asuu lähellä ja joskus tarjota burgerin tai leffankin, jos jollain porukasta rahat loppu.