Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon niin epäonnistunut äiti. Teini kohtelee mua kuin kasaa p*skaa.

Vierailija
27.05.2021 |

Teinillä hirveitä haasteita olemisessa. Ei mitään ongelmakäytöstä tai muuta, mutta mun kanssa on ollut ihan hemmetin vaikeaa. Huutaa ja karjuu aina kun kysyn jotain, tai sitten mököttää eikä suostu sanomaan mitään. Olen viimeisen parin viikon ajan itkenyt iltaisin tätä asiaa. Oon yrittänyt olla kiva pojalle ja jutella niitä näitä niinkuin ennen mutta ainoa mitä saan takaisin on huutoa. Viime viikollakin tein teinille kunnon aamupalan mutta ainoa mitä karjui oli että "ei v*ttu oo nälkä". Yritin pidättää mut kyyneleet tuli silmiin. Poika katsoi vähän hämillään mutta lähti sitten pois ja karjui vaan että "mitä v*ttuu mää taas tein"

Tänään ei sitten suostunut lähtemään kouluun. Oli vaan että et sä mulle mitään voi. Haluun jäädä nukkumaan. Käski häipyä h*lvettiin. Ihan hirveää miten mun lapsi nykyään puhuu mulle. Ihan kun olisin hänelle vain kasa paskaa. Olen yrittänyt aina olla kiva pojalle ja tässä on tulos. Oon vain se ämpäri johon oksentaa v*tutuksen tunteensa. On oikeasti ihan hirveän paha olo.

Kommentit (161)

Vierailija
61/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentu laitokseen!

Vierailija
62/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tilanne silläkään korjaannu, että odotellaan rauhassa, ja annetaan teinin karjua ja haistatella. Käytöstään pystyy kontrolloimaan, on sitten teiniangsti päällä tai ei.

Jo se uhoaminen, että sä et voi mulle mitään, kertoo, että nuori on saanut kotona aika paljon periksi. Konflikteja ei pidä pelätä, eikä mielen pahoittamista, tai pettymyksen tuottamista. Ne tunteet nuoren on opittava hallitsemaan ja käsittelemään, jotta myöhemmässä elämässä niitä ei joudu väkipakolla oppimaan, kun yhteiskunta ei myötäilekään.

Ap, sinun on oltava nyt jämäkkä. Et salli kotona huonoa käytöstä, huutoa, kiroilua tai haistattelua. Osoitat, että perseilyllä on seurauksensa. Mitä, sen tiedät itse parhaiten.

Teini haluaa tehdä irtioton vanhemmista, mutta se edellyttää samalla sitä, että hän alkaa ottaa enemmän vastuuta omista tekemisistään. Jos haluaa olla aikuinen, pitää käyttäytyä, kuten aikuinen, ja luottamus siihen ansaitaan. Joten, lopetat aamupalojen teon, ja muunkin palvelun. Ruoka valmiiksi, mutta teini siivotkoon huoneensa itse, pesköön pyykkinsä itse jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun esikoinen täyttää tänään 19.

Hänellä oli tuollainen vaihe reilut kolme vuotta. Sain kaiken paskan niskaani koko ajan.

Nyt se vain on ohi. Eräänä päivänä se vanha lapseni palasi entisellään.

Niin se menee. Tuo on tarpeellinen kehitysvaihe. Joillakin se vaihe on voimakkaampi. Lapsi tekee irtautumista vanhemmistaan.

Vierailija
64/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa suoraan sanottuna ihan mulk***a teiniltä. Oppinut, että sinua kohtaan saa käyttäytyä ihan miten päin tahtoo. Itse ottaisin yhteyttä lastensuojeluun jos olisin tilanteessasi, ja pyytäisin sieltä apua. Lapsen laittaminen vaikka vain hetkeksikin avoimien tukitoimien piiriin toisi sinulle vähintäänkin hermolomaa, ja ehkä saisi myös lapsen kerrankin miettimään omaa käytöstään ja kuinka se vaikuttaa muihin ympärillään. Tsemppiä!

Mitenköhän tuki- tai sijaisperheessä suhtaudutaan törkeyksiä päin naamaa latelevaan lapseen?

Tuskin kieltävät sitä käytöstä lapselta ainakaan, koska tuleehan lapsella kasvatussuositusten mukaisesti olla oikeus ilmaista tunteitaan? :P

Vierailija
65/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikä on käytännössä aivovamma. Kärsi ja odota. Kyllä siitä ihminen tulee.

Wanhaan aikaan teini-iän uhmasta ei juuri edes puhuttu koska se oli ilmiönä niin harvinainen. Mutta siihen aikaan olikin vitsa käytössä joka motivoi kunnioittamaan isää ja äitiä.

Ja sota-aika. Sitten oli punkkarien aika.

Vierailija
66/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tilanne silläkään korjaannu, että odotellaan rauhassa, ja annetaan teinin karjua ja haistatella. Käytöstään pystyy kontrolloimaan, on sitten teiniangsti päällä tai ei.

Jo se uhoaminen, että sä et voi mulle mitään, kertoo, että nuori on saanut kotona aika paljon periksi. Konflikteja ei pidä pelätä, eikä mielen pahoittamista, tai pettymyksen tuottamista. Ne tunteet nuoren on opittava hallitsemaan ja käsittelemään, jotta myöhemmässä elämässä niitä ei joudu väkipakolla oppimaan, kun yhteiskunta ei myötäilekään.

Ap, sinun on oltava nyt jämäkkä. Et salli kotona huonoa käytöstä, huutoa, kiroilua tai haistattelua. Osoitat, että perseilyllä on seurauksensa. Mitä, sen tiedät itse parhaiten.

Teini haluaa tehdä irtioton vanhemmista, mutta se edellyttää samalla sitä, että hän alkaa ottaa enemmän vastuuta omista tekemisistään. Jos haluaa olla aikuinen, pitää käyttäytyä, kuten aikuinen, ja luottamus siihen ansaitaan. Joten, lopetat aamupalojen teon, ja muunkin palvelun. Ruoka valmiiksi, mutta teini siivotkoon huoneensa itse, pesköön pyykkinsä itse jne.

Juuri näin. Ap:n on oltava uskottava ja jämäkkä lapsen näkökulmasta. Muuten lapsi ei kunnioita vanhempaansa.

Vierailija
67/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikollakin tein teinille kunnon aamupalan mutta ainoa mitä karjui oli että "ei v*ttu oo nälkä".

Tällaisilta tilanteilta välttyy sillä, että kysyy teiniltä "haluatko, että teen sulle aamiaista?" tai ilmoittaa "tuossa on aamiaista, jos haluat". Teini hermostui jo etukäteen, kun arvasi, että kieltäytymisestä on tiedossa itkuinen marttyyrikohtaus. Ala kohdella teiniä kuin aikuista ja lopeta kaikki "voisuahöpsönpöpsönäidinmussukka"-höösääminen, niin teinikin alkaa kohdella sinua kuin aikuista.

Vierailija
68/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wanhaan aikaan teini-iän uhmasta ei juuri edes puhuttu koska se oli ilmiönä niin harvinainen. Mutta siihen aikaan olikin vitsa käytössä joka motivoi kunnioittamaan isää ja äitiä.

Ja tuotti runsain mitoin mielenterveysongelmia ja persoonallisuushäiriöitä joiden vuoksi väkivallan ja kärsimyksen sukupolvikierre jatkui aina vaan.

Nykyisin mielenterveysongelmat ovat yleisempiä kuin koskaan. Suuri osa kansasta vetää psyykenlääkkeitä tai vähintään on diagnosoitu jollain mt-diagnoosilla.

Suuri osa kansasta on niitä wanhan ajan väkivaltakasvatettuja.

Vierailija
69/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia teinin käytöstä. Eri perheissä on tietysti eri tavat, mutta meillä tuollaisesta ei oltaisi moksiskaan. Ajattelisin vain, että teinillä on hormoonimyrsky tai muuten paha olo, ja hän purkaa sitä sivullisiin.  Keskittyisin enemmän omiin asioihini ja antaisin nuorelle tilaa ja rauhaa ja sen tunteen, että hän on tervetullut luokseni kun siltä tuntuu. Kehityspsykologiassa kerrotaan myös että lapsen pitää tehdä irtiotto vanhemmista. Se että teiniltä tulee paskaa on luonnon laki. Jos on kauhean tiukka kuri, niin teini saattaa käyttäytyä kohteliaammin, mutta sitten huonoa käytöstä saattaa tulla muualla sitäkin enemmän. Äidin pitäisi nyt nostaa omaa arvoaan omissa silmissään. Ei ole mikään itkun asia jos teini tiuskii ja mököttää. Voi vain tyynesti ja napakasti sanoa, että mene omaan huoneeseen jos et osaa olla kunnolla tai ole hyvä ja puhu kauniimmin. Ei niihin teinien draamoihin pidä lähteä mukaan.

Ja luulet, että käskystä menee omaan huoneeseen?..

Vierailija
70/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuotti runsain mitoin mielenterveysongelmia ja persoonallisuushäiriöitä joiden vuoksi väkivallan ja kärsimyksen sukupolvikierre jatkui aina vaan.

Nykyisin mielenterveysongelmat ovat yleisempiä kuin koskaan. Suuri osa kansasta vetää psyykenlääkkeitä tai vähintään on diagnosoitu jollain mt-diagnoosilla.

Onneksi nuorilla mt-ongelmia ei juuri ole, koska heidän vanhempansa ovat nähneet positiivisen sanoituksen valon.

Vierailija
71/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoita tunteita ja keskustele.

Vierailija
72/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nuorilla mt-ongelmia ei juuri ole, koska heidän vanhempansa ovat nähneet positiivisen sanoituksen valon.

Vanhempien mt-ongelmat periytyvät jälkikasvulle tehokkaasti.

Vierailija
73/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien mt-ongelmat periytyvät jälkikasvulle tehokkaasti.

Sukupolvesta sukupolveen.

Niin kauan kuin muisto vitsasta elää, ei mielenterveysongelmista päästä.

Vierailija
74/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa normaalilta murrosiän kuohunnalta.

Vierailija
75/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keneen lapsi purkaisi kuormituksensa kuin kaikkein rakkainpaansa? Olet hyvä äiti.

Se on varmaan sama kuin uhmaiässä, että on hyvä merkki, jos lapsi uskaltaa näyttää tunteensa äidilleen.

Vierailija
76/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi saa näyttää tunteensa, siitähän lapsi oppii.

Vierailija
77/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kehityspsykologiassa kerrotaan myös että lapsen pitää tehdä irtiotto vanhemmista. Se että teiniltä tulee paskaa on luonnon laki."

Vierailija
78/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonimyrsky.

Vierailija
79/161 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, hae apua.

Vierailija
80/161 |