Oon niin epäonnistunut äiti. Teini kohtelee mua kuin kasaa p*skaa.
Teinillä hirveitä haasteita olemisessa. Ei mitään ongelmakäytöstä tai muuta, mutta mun kanssa on ollut ihan hemmetin vaikeaa. Huutaa ja karjuu aina kun kysyn jotain, tai sitten mököttää eikä suostu sanomaan mitään. Olen viimeisen parin viikon ajan itkenyt iltaisin tätä asiaa. Oon yrittänyt olla kiva pojalle ja jutella niitä näitä niinkuin ennen mutta ainoa mitä saan takaisin on huutoa. Viime viikollakin tein teinille kunnon aamupalan mutta ainoa mitä karjui oli että "ei v*ttu oo nälkä". Yritin pidättää mut kyyneleet tuli silmiin. Poika katsoi vähän hämillään mutta lähti sitten pois ja karjui vaan että "mitä v*ttuu mää taas tein"
Tänään ei sitten suostunut lähtemään kouluun. Oli vaan että et sä mulle mitään voi. Haluun jäädä nukkumaan. Käski häipyä h*lvettiin. Ihan hirveää miten mun lapsi nykyään puhuu mulle. Ihan kun olisin hänelle vain kasa paskaa. Olen yrittänyt aina olla kiva pojalle ja tässä on tulos. Oon vain se ämpäri johon oksentaa v*tutuksen tunteensa. On oikeasti ihan hirveän paha olo.
Kommentit (161)
Onneksi kohta kesäloma!!!
Nuorilla on ollut TODELLA rankka kouluvuosi takana. Nyt alkavat olla ihan loppu!
Rakkautta kehiin. Kohta alkaa kesäloma ja poika saa levätä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä masennus oireili noin, ensiksi valtava angsti ja rumat puheet ja sitten koulunkäynnin dissaaminen. Kuraattori teetti masennustestin ja siitä selvisi.
Koronamasennus. Yli 50% yläkoululaisista oireilee.
Vierailija kirjoitti:
Keneen lapsi purkaisi kuormituksensa kuin kaikkein rakkainpaansa? Olet hyvä äiti.
Kenenkään ei kuulu purkaa mitään "kuormitusta" toiseen tuolla tavalla kuin mitä ap:n viestissä kerrotaan.
Odota ja katso rauhassa kesään asti. Lapset ovat toukokuussa todella väsyneitä. Loma ja lepo voi auttaa ihan itsestään. Voimia <3
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli pojan kanssa sama vaihe. Mies oli sitten kova kovaa vastaan. Jos poika karjui tai muuta niin sanktioita sateli. Ymmärrän että naisena ei samalla tavalla voi. Minäkään en voinut.
Feminismikö sen estää, että nainen ei voi kasvattaa tiukasti ja laittaa kovan kovaa vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Soita kouluun ettet saa enään lähtemään sinne. Onko koulussa sattunut jotain? Kiusaamista?
Joo näin teen. Mun on tosi vaikea tietää mistään kun ei kerro. Joko on mykkä ja häipyy paikalta tai jää karjumaan. Koulusta ei mitään palautetta oo tullut joten ilmeisesti siellä poika käyttäytyy normaalisti. Mutta mä soitan, ei ainakaan tarvi jäädä täysin yksin. Kiitos teillekin tuesta. Ap
Tilannetta ei ainakaan helpota mikään itkeskely, vahva aikuinen ei pillahda itkuun teinin sanomisista. Käyttäytyy miten sattuu, kun tietää, ettei susta ole vastusta.
Joku raja on teininkin käytöksessä. Äitiä tulee kunnioittaa ja käyttäytyä sen mukaan. En salli kotona kiroilua, nimittelyä, haukkumista enkä muutakaan typerää käytöstä.
Terveisin 16-v pojan yksinhuoltaja
Anna tilaa. Älä höösää. Teini osaa ottaa kaapista ruokaa.
No, suoraan sanottuna en hyväksyisi tuollaisat käytöstä lapselta. Minulla on pieni lapsi mutta en siedä hänenkään käyttäytyä typerästi. Jos puhuu vaikka rumia, jää se herkku ostamatta kaupasta. Näin juurikin eilen.
Jos noinkin iso ihmislapsi puhuu äidille noin, en tekisi enää ruokia. Osaahan hän varmasti voileipänsä voidella ja maitoa lasiin kaataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita kouluun ettet saa enään lähtemään sinne. Onko koulussa sattunut jotain? Kiusaamista?
Joo näin teen. Mun on tosi vaikea tietää mistään kun ei kerro. Joko on mykkä ja häipyy paikalta tai jää karjumaan. Koulusta ei mitään palautetta oo tullut joten ilmeisesti siellä poika käyttäytyy normaalisti. Mutta mä soitan, ei ainakaan tarvi jäädä täysin yksin. Kiitos teillekin tuesta. Ap
Jos kotona vaan käytös hirveää, kertoo se siitä että nyt on murheita. Kotona ne uskaltaa näyttää. Tehkää viikonloppuna jotain yhdessä? Jospa pikkuhiljaa poika saisi suutaan avattua kun keskustelu ei ole kuulustelua pöydän ääressä.
Teini-ikä on käytännössä aivovamma. Kärsi ja odota. Kyllä siitä ihminen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona vaan käytös hirveää, kertoo se siitä että nyt on murheita. Kotona ne uskaltaa näyttää. Tehkää viikonloppuna jotain yhdessä? Jospa pikkuhiljaa poika saisi suutaan avattua kun keskustelu ei ole kuulustelua pöydän ääressä.
Sehän onkin loistava idea tarjota törkeästi käyttäytyvälle lapselle palkintoa.
Koulussa ei tehdä enää mitään. Hae hänelle lomaa jaanna levätä. Älä höösää.
Kuulostaa tutulta, vaikka meillä onkin nepsy-teini. Piti angstinsa piilossa, mutta kaikki alkoi purkautua rytinällä. Huutoa, haukkumista, kiroilua. Sitten todettiin masennus. Sitä hoidettaessa alkoi teinin olo parantua huomattavasti. Luottaa taas vanhempiinsa ainakin tällä hetkellä. Tämä ei tarkoita, että ap:n lapsella olisi masennus. Voi tuo olla tavallista teini-ikääkin.
Kyllä saa itkeä. Teinin pitää myös nähdä, että sanoilla ja teoilla on seurauksia ja ne voivat loukata toista ihmistä syvältä.
Vierailija kirjoitti:
No, suoraan sanottuna en hyväksyisi tuollaisat käytöstä lapselta. Minulla on pieni lapsi mutta en siedä hänenkään käyttäytyä typerästi. Jos puhuu vaikka rumia, jää se herkku ostamatta kaupasta. Näin juurikin eilen.
Jos noinkin iso ihmislapsi puhuu äidille noin, en tekisi enää ruokia. Osaahan hän varmasti voileipänsä voidella ja maitoa lasiin kaataa.
Heh, yhden pienen lapsen äidit ne jaksaa opastaa.😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikä on käytännössä aivovamma. Kärsi ja odota. Kyllä siitä ihminen tulee.
Wanhaan aikaan teini-iän uhmasta ei juuri edes puhuttu koska se oli ilmiönä niin harvinainen. Mutta siihen aikaan olikin vitsa käytössä joka motivoi kunnioittamaan isää ja äitiä.
Normaalia teinin käytöstä. Eri perheissä on tietysti eri tavat, mutta meillä tuollaisesta ei oltaisi moksiskaan. Ajattelisin vain, että teinillä on hormoonimyrsky tai muuten paha olo, ja hän purkaa sitä sivullisiin. Keskittyisin enemmän omiin asioihini ja antaisin nuorelle tilaa ja rauhaa ja sen tunteen, että hän on tervetullut luokseni kun siltä tuntuu. Kehityspsykologiassa kerrotaan myös että lapsen pitää tehdä irtiotto vanhemmista. Se että teiniltä tulee paskaa on luonnon laki. Jos on kauhean tiukka kuri, niin teini saattaa käyttäytyä kohteliaammin, mutta sitten huonoa käytöstä saattaa tulla muualla sitäkin enemmän. Äidin pitäisi nyt nostaa omaa arvoaan omissa silmissään. Ei ole mikään itkun asia jos teini tiuskii ja mököttää. Voi vain tyynesti ja napakasti sanoa, että mene omaan huoneeseen jos et osaa olla kunnolla tai ole hyvä ja puhu kauniimmin. Ei niihin teinien draamoihin pidä lähteä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keneen lapsi purkaisi kuormituksensa kuin kaikkein rakkainpaansa? Olet hyvä äiti.
Kenenkään ei kuulu purkaa mitään "kuormitusta" toiseen tuolla tavalla kuin mitä ap:n viestissä kerrotaan.
Kyllä saa purkaa. Teinin aivot eivät ole aikuisen aivot. Pitääkö teininä olemisestakin rankaista? Ei mikään ihme, että nuoret voivat huonosti kun kotonakin pitää olla enkeli.
Meillä masennus oireili noin, ensiksi valtava angsti ja rumat puheet ja sitten koulunkäynnin dissaaminen. Kuraattori teetti masennustestin ja siitä selvisi.