Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on kouluaikasi inhottavin liikuntamuisto?

Vierailija
26.05.2021 |

Tuon musiikkiketjun innoittamana. Minut koululiikunta sai vihaamaan urheilua vuosiksi ja vasta aikuisena löysin liikunnallisen puoleni. Kaikkea piti mitata ja kaikesta kilpailla aina. Yksi pelko oli hiihtokilpailut, yksi huutojako, pesiksen ajolähtö jne.

Kommentit (1860)

Vierailija
1661/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkuepelit ja se kilpailuhenkisten riehuminen kun ottivat niin tosissaan sen pelin ja jos hävittiin niin saattoivat syyttää siitä vähemmän kilpailuhenkisiä tai jopa käydä päälle.

Vierailija
1662/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihto. Eräs kaverini rikkoi sukset tahalleen, ettei tarvitsisi hiihtää.

Meillä oli lukiossa tosi tiukka ja pelätty  liikunnanopettaja. Hänellä oli tietyt mielilajit, joita sitten harrastettiin, eikä vaihdettu. Esim. hiihdettiin aina talvisin, ei koskaan luisteltu. Pelattiin myös koripalloa aina, ei ikinä lentopalloa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1663/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telinevoimistelu, erityisesti pukin yli hyppely. En vieläkään ymmärrä mitä järkeä touhussa on. Pesäpallo. Hirveä laji. Ala-asteella uinti koulun kanssa, koska opin uimaan vasta 11-vuotiaana. Otettiin aikaa, ja nimet laitettiin listaan. Uimavalvojat huitoivat sillä pitkällä silmukkakepillään. Tykkäsin kyllä liikunnasta ja harrastin ohjattua liikuntaa monta kertaa viikossa, mutta koululiikuntaa inhosin silti niin kuin muutkin. Miten siitä aina saatiinkin niin kamalaa? 

Vierailija
1664/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lukiossa tosi tiukka ja pelätty  liikunnanopettaja. Hänellä oli tietyt mielilajit, joita sitten harrastettiin, eikä vaihdettu. Esim. hiihdettiin aina talvisin, ei koskaan luisteltu. Pelattiin myös koripalloa aina, ei ikinä lentopalloa. 

Varmaan jokaisella liikunnanopettajalla oli tämä. Ai niin, lentopallo oli myös inhokkilajini. Kova pallo, joka sattui käsiin.

Vierailija
1665/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan sitä monenlaista. Mutta hyvin nämä liikunnanopet osaavat ilon viedä liikunnasta. En ole pakollisten koulutuntien jälkeen harrastanut juuri mitään liiikuntaa. No pientä lenkkeilyä joskus. Siinähän se. Lapsena tykkäsin liikunnasta ennen noita sadisteja.

Vierailija
1666/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihto ja telinevoimistelu.

Vierailija
1667/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesäpallo tuntui aina pirun vaaralliselta.

Just näin. Aina sai pelätä lävähtääkö pallo keskelle otsaa.

Tuttuni kerto että kun koulussa pelasivat pesistä jonkun tytön päähän tuli pesäpallo täysiä ja taju lähti. Putosi vaan maahan.

Juuri tämän pelko teki pesäpallosta kamalaa. Se hirveä kova pallo. 

Vierailija
1668/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikuttiin myös puolapuista ja otettiin aikaa siitäkin. Tuskaa pienikätiselle, kun ei saanut kunnon otetta. 

Vierailija
1669/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun D-kirjaimella alkava muija otti mut silmätikukseen yhteisten liikuntatuntien 'iloksi'.

Vierailija
1670/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläasteella tyttöjen ja poikien liikunta pidettiin erikseen. Itse tykkäsin tästä järjestelystä. Muutaman kerran kun oli yhteistunteja, pojat kommentoivat tyttöjen heiluvia rintoja, peppuja ja tulivat tahallaan voimistelua kyyläämään, tekivät taustalla rivoja eleitä. Opettajan puuttumiset eivät paljon tehonneet.

Nyt sitten jotkut puhuvat että tasa-arvon nimissä kaikki sukupuolet vaan samaan. Onneksi olen jo kouluni käynyt

Meillä pidettiin koko peruskoulun tyttöjen ja poikien liikunta erikseen. Hyvä ratkaisu mielestäni. 

Vierailija
1671/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesäpallo. Olen vasuri, koulussa ei ollut tietenkään sopivaa räpylää ja olin surkea lyöjä sekä pallonheittäjä. Joukkueita valittaessa olin viimeisiä.

no, vasurina on nyt muutenkin kaikki hankalampaa. Melkein kaikki on suunniteltu oikeakätisille ja he eivät edes sitä ymmärrä. Mutta koska tästä ei saa sukupuoli tai rotukysymystä, niin ei ketään ei kiinnosta.

Vierailija
1672/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tais olla 86-87 aikoihin kun oli se kova pakkastalvi.muistaakseni oli jotain -35 pakkasta kun peruttiin hiihtokisat.se harmittaa vieläkin.olin kovassa kunnossa.polkupyörän ketjutkin aika jäykät kun ajoi 5km kouluun.

Vierailija
1673/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko koulun pakolisesti suorittama 10 kilometrin kuntokävely. Ja pakkohiihdot talvella, koko luokan voimin, ei mitään pururataa, vaan aukeiden peltojen halki metsään. Paluumatkalla kaaduin ja housuni halkesivat. Villahousut vilkkuen hiihdin koululle.

Vierailija
1674/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ollut verkkareita, niin piti pitkissä kalsareissa olla liikuntasalissa. Se oli ahdistava ajatus. Pelkäsin aina, että unohdan ottaa verkkarit mukaan. Farkuissa ei siis saanut olla.

Vierailija
1675/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tän muistan kanssa, korista korista ja vielä vähän lisää korista. Ei muita pallopelejä talvisin. Kesällä pari kertaa pesistä, sitten takaisin siälle ja pelataan KORISTA. Ei enää ikinä korista, kiiiitos.

Vierailija
1676/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kiivetä niitä köyttä pitkin kattoa kohti.

Tipahdin lattialle ja solisluu meni..

Vierailija
1677/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesäpallo. Olen vasuri, koulussa ei ollut tietenkään sopivaa räpylää ja olin surkea lyöjä sekä pallonheittäjä. Joukkueita valittaessa olin viimeisiä.

no, vasurina on nyt muutenkin kaikki hankalampaa. Melkein kaikki on suunniteltu oikeakätisille ja he eivät edes sitä ymmärrä. Mutta koska tästä ei saa sukupuoli tai rotukysymystä, niin ei ketään ei kiinnosta.

Meillä oli kaikki räpylat 50/50. Vain nopeimmille oikean käden räpylät! Sama saksien kanssa alaluokalla. Huoh, kuka kuvitteli että puolet luokasta olisi vasureita...

Vierailija
1678/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sählymailoja oli vähemmän kuin meitä oppilaita, ja opettaja käski minun pyytää mailaa Minnalta. Menin nöyränä pyytämään, ja Minna kavereineen katseli seinille kuin eivät olisi nähneet tai kuulleetkaan minua.  

Vierailija
1679/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelattiin polttopalloa. Siirryin sivusuunnassa, koska olin suoraan alkuasetelmassa syöttäjän edessä. En katsonut eteeni ja törmäsin paikallaan asennossa seisoneeseen läskituijaan, joka suuttuu koska "astuin hänen jalalleen" ja talloo jalkani päälle. Ja kiusaa sitten koko loppuajan koulussa joka välissä.

Vierailija
1680/1860 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun joskus 1-2 luokalla oli telinevoimistelua ja jostain syystä osasin luonnostaan kaikki mahdolliset liikkeet, vaikka en tykännyt koko lajista. Niinpä opettaja laittoi minut aina tekemään esimerkkiliikkeen, koska ne olivat kuulemma täydellisiä. En tykkää esiintyä tai olla muutenkaan esillä, niin ärsytti olla luokkansa paras tässä asiassa. Tämän takia hakeuduin jopa terveydenhoitajalle usein liikuntatuntien aikana ettei opettaja pääse kehumaan ja laittamaan minua tekemään esimerkkejä kaiken maailman kärrynpyöristä ja muista liikkeistä.

Ja ei, minusta ei tullut telinevoimistelijaa, mutta erään muun lajin moninkertainen sm kävijä. Ei mitalisti kuitenkaan aivan.