Mikä on kouluaikasi inhottavin liikuntamuisto?
Tuon musiikkiketjun innoittamana. Minut koululiikunta sai vihaamaan urheilua vuosiksi ja vasta aikuisena löysin liikunnallisen puoleni. Kaikkea piti mitata ja kaikesta kilpailla aina. Yksi pelko oli hiihtokilpailut, yksi huutojako, pesiksen ajolähtö jne.
Kommentit (1860)
Kymmenen kilometrin pakkokävely koko koulun voimin auringonpaisteessa hikisenä.
Toinen kamala oli kymmenen kilometrin hiihto, myös koko koulun voimin. Housuni halkesivat, kun laskin töyräältä alas koulun pihaan.
Näitä juttuja lukiessa herää kysymys, että onko liikunnanopettaja joku sadistien ja kiusaajien toiveammatti?
Itsellä myös pelkästään ikäviä muistoja koululiikunnasta. Kaikki tamburiinihyppelyt, jääkylmä ja pölyinen jumppasalin lattia, jolla jumpattiin niin selin- kuin päinmakuullakin. Eikä tietenkään opetettu mitään pelien sääntöjä. Pelkäsin kuollakseni kivikovaa koripalloa, joka teki sormiin kipeää.
Kun olin nuori, muutettiin paljon isän työn perässä ympäri Suomea. Ja todellakin huomasi, että liikunnanopettajalla oli todella iso vaikutus koululiikuntaan ja sen mielekkyyteen. Olin perus urheilullinen ja pidin liikunnasta oppiaineena.
Mutta yksi opettaja kyllä sai vihaamaan koululiikuntaa hetkellisesti (onneksi hän opetti minua vain yhden vuoden, sillä muutimme jälleen).
Oli siis 7.lk ensimmäinen liikuntatunti, ja tämä meni niin että tunnin alussa kaikki tytöt istuimme piiriin ja kerroimme mitä liikuntaa harrastimme. Tajusin myöhemmin että tämä hetki jo määritti tulevan liikunnannumeron.
Kerroin siis opettajalle, että harrastan ratsastusta (3 krt viikossa). Muistan, kuinka opettaja kysyi uudelleen minulta, että mitä LIIKUNTAA harrastan, sillä eihän ratsastus ole oikeaa liikuntaa :) Intin vastaan ja toivotin opettajan tervetulleeksi tallille kokeilemaan. (Ei ikinä tullut)
Olin aktiivinen tunneilla, 1500m juoksussa olin parhaimpien joukossa ja samoin muissakin kuntotesteissä menestyin hyvin, mutta numeroni oli silti 7 :D
Tytöt jotka harrastivat opettajan mielestä "oikeaa" liikuntalajia (mm. luistelu, telinevoimistelu), saivat numeroksi 10. Muutenkin koko liikunta oli pelkkää suoritusten mittaamista sekä kilpailua.
Kun muutettiin uudelle paikkakunnalle liikuntanumeroni oli 10, kuten ala-asteellakin oli ollut. Edelleen ärsyttää tämä kyseinen opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Välikysymys: joko tästä on ollut juttu Ilta-Sanomissa ?
Tää on yksi harvoista ketjuista, joiden toivoisin päätyvän iltasanomien sivulle. Jospa edes yksi liikunnanope tuntisi piston sydämessään ja tulevat opet ottaisivat vinkkiä miten ei toimita.
Yksikään liikunnanope ei ole tullut puolustautumaan 😀
Miesmenkat eli touhutippa kärjessä aina uinti-liikunnassa.
Tanssi, aina sai pelätä että joutui sen lihavan tytön kanssa tanssimaan ja muutenkin inhosin tanssimista.
En muutenkaan ollut kovin urheilullinen mutteihän sitä liikuntatuntia niin vakavasti kannata ottaa. Juoksulenkit käveltiin ja hiihdossa oiottiin vähän ladun ulkopuolelta. Parempi silti kuin luokassa istuminen, paitsi tanssi.
M33
Ala-asteella jos unohti liikkavaatteet esim.verkkarit, piti sitten olla alusvaatteisillaan liikuntatunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina valittiin viimeisenä joukkueeseen. Koskaan opettajat ei opettaneet miten pelataan mitäkin peliä, olisi pitänyt vaan itse osata.
Sama. Myös tuo että opettaja ei opettanut mitkä on säännöt ja miten pelataan. Esim pesäpallo ei oikein avautunut minulle koko kouluaikana. Koripallo vielä vähemmän. Enkä kiusattuna uskaltanut kysyäkään keneltäkään.
Minut lähetettiin kylmiltään koulujen välisiin kilpailuihin hyppäämään korkeutta, vaikka en ollut mitenkään hyvä urheilemaan. No hyppäsin sitten tasajalkaa ja minulle naurettiin. Ihmettelivät kuitenkin miten hyppäsin niinkin korkealle tais olla 80 cm peräti.
Anteeksi mutta nauroin tälle ääneen kun tuli niin koominen mielikuva :D mikä lie aivopieru opettajalta.
Opettaja jätti minut ja toisen tytön jälki-istuntoon, koska emme uskaltaneet tehdä kieppiä tangolla. Pelkäsin pää alaspäin tangossa olemista. Olimme siellä niin kauan, kunnes teimme kiepit. Opettaja piti meistä kiinni ja ikäänkuin pyöritti meidät siinä tangolla, jotta se tuli tehdyksi. Sen jälkeen saimme lähteä kotiin.
Poikana ihastuin liikunnanopettajaan, jonka nimi oli Börje. Hirvittävä kokemus muille sillä sain kympin liikunnasta. Olin seiskan tasoa max.
Inhosin kaikkea kilpailua ja pallopelejä ja etenkin jääkiekkoa. Mitään ei harjoiteltu vaan kaikkea alettiin vaan pelaamaan/tekemään. Jääkiekossa osa veti ylitosissaan verenmaku suussa ja osa ei osannut edes luistella. Miten sellaisesta sotkusta voi tulla yhtään mitään? Suunnistus oli ehkä ainoa laji joka oli jollain tavalla ok, koska sai kävellä rauhassa yksin metsässä eikä kukaan ollut kyttäämässä. Juokseminenkin pilattiin sillä ettei sitäkään mitenkään treenattu tai harjoiteltu, mutta keväällä oli jostain syystä cooperin testi ja taas nähtiin ketkä on ne paskimmat hitaat luuserit. Peruskoulun jälkeen en harrastanu mitään liikuntaa 10 vuoteen.
Liikunnassa pitäisi olla paljon enemmän valinnaisuutta ja tytöt & pojat jaottelun voisi lopettaa. Sählyn, jalkapallon, koriksen yms pelaajillakin olisi varmasti paljon mukavampi tunti, jos joukkueissa olisivat vain ne, jotka pelaamisesta nauttivat. Ne, jotka eivät pallopeleistä välitä, voisivat harjoitella omaa yksilölajiaan tai ihan vaan vaikka käydä lenkillä.
Kamalin muisto liikunnasta tosin on kun yläasteella liikunnan opettaja tuli aina tunnin jälkeen suihkutiloihin kyttäämään, että kaikki käyvät suihkussa. Oli alentavaa ja noloa murrosikäiselle.
Se kun lähdettiin ei enää valkattu joukkueita rivistä valitsemalla ja jouduin samaan joukkueeseen luokan koordinaatiohäiriöisten kanssa :D
Liikunnanopettajiksi hakeutuvat tietenkin ne, jotka ovat aina liikunnasta nauttineet ja siinä menestyneet. Eivät he voi ymmärtää oppilaita, jotka eivät siitä pidä. En ymmärrä, miksi liikunnasta pitää edes antaa joku arvosana. Pitäisi enemmän keskittyä siihen, että jokaiselle etsitään se liikunnan muoto, josta nauttii. Nyt kaikesta tehdään suorittamista ja kilpailua ja annetaan oikein alusta heikompien kiusaamiselle.
Mikä suomalaisia liikuntaopettajia vaivaa? Lähes kaikilla on samanlaisia ja kielteisiä kokemuksia koululiikunnasta, jotka ovat tappaneet liikunnan ilon vuosikymmeniksi. Kenties aikoinaan liikunnanopettajaksi ei ollut mitään pääsyvaatimuksia ja se suorastaan veti puoleensa luonnevikaisia?
Olen jo aikuinen mies, mutta itsekin ihmettelen edelleen ala- ja yläasteen liikunnanopettajan aktiivisuutta valvoa pukuhuonetta. Hänen suurin mielenkiinto kohdistui nimenomaan riisuuntumisen katseluun. Poikien opettaja oli tietysti mies. Muistan vieläkin, kun opettaja tuli suihkuhuoneeseen ja jokaisen pohjan piti pestä pippeli aivan erityisellä huolellisuudella. Esinahka piti vetää taakse opettajan katsellessa ja se pesu oli ihan keskeisintä koko liikunnassa, ellei hän sitten muuten ollut nöyryyttämässä meitä kentällä.
Näin aikuisena tajuaa, että tuohan on ihan sairasta ja iljettävää, mutta tuollaisia tyyppejä oli liikunnanopettajana 80-90 luvuilla. Toivon että nämä sairaat tyypit eivät enää nykyään pääse niihin hommiin.
M
Muistan, kun poikien liikunnan opettaja kyttäsi tyttöjen juoksua tms. muuta ”pomppivaa” urheilulajia. Sairasta tämäkin.
Se, kun valittiin joukkueet ja sinut valittiin aina viimeisten joukossa.
Kaikki oli vain kelloon kyttäämistä ja suorittamista, opettajan valitsemissa lajeissa.
Minä kun tein mahdollisimman korkean sillan, niin kommentti oli: no sinäpä oletkin notkea.
Ja arvosana taas 8.
En muista, että mikään olisi ollut ikävää. Muistan, että yksissä hiihtokilpailussa pitkällä suoralla kaaduin kaksi kertaaa sukset levälleen, minua alkoi naurattamaan, takatullut kirosi. Luistelu oli kivaa, tykkäsin pelata jääkiekkoa vaikka säännöistä en tiennyt mitään. Juokseminen oli kivaa, kävin kilpailuissa ja sain mitaleita. Kaikki sisäliikunta oli kivaa. mutta UINTI - harmitti kun vesi oli kylmää, ja hiukset (värjäys) menee piloille.
joo, olen edelleen liikunnallinen 40v. Tämä on yllättävää, kyn kumpikaan vanhempani ei ollut kovin lenkkeilyä kummempaa urheilullisia
Hei, sielukaveri, minäkin pelkäsin kuperkeikan tekemistä! Ihan sairaasti. Olin varma, että kuolen, tai ainakin halvaannun, pää rasahtaa irti. En hahmottanut kehoani ja pelotti sikana. Ehkä 1-3 kertaa tein kun oli pakko.
Sitten aikuisena löysin joogan ja harjoiteltiin päälläseisontaa. Siinä kaikkia pelottaa, et mitä jos kaatuu eteenpäin. Ohjaaja sanoi "siitä sitten vaan pyöristää niskan ja tekee kuperkeikan, niin yleensä tapahtuu automaattisesti" ja arvatkaa tuliko kylmä hiki. Olin varma, että minä en suinkaan kierähtäisi vaan kaatuisin tikkusuorana ja jäykkänä koko kehon voimalla lattiaan ja todennäköisesti murskaisin samalla edessä olevia joogeja. Moni keskusteli myös asanoista tyyliin "kyllä sitä lapsena tuli tehtyä siltakaarta ja heiteltyä kuperkeikkoja tuosta vain kumma kun enää ei onnistu" ja muut nyökyttelivät. Minä jälleen silmät kauhusta pyöreinä mietin, että olen kummajainen.
Niin et ihanaa kun on muitakin kuperkeikka-foobikkoja. Ps. jatkoin silti joogaa, vaikka en ole vielä kierähtänyt mihinkään suuntaan sitä mokomaa keikkaa. Jätän sen seuraavaan elämään.