Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?

Vierailija
26.05.2021 |

Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D

Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.

Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.

Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D

Kommentit (702)

Vierailija
81/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esteetikkona en vaan voi ymmärtää tätä sen enempää kuin esim. käytännöllisiä, mutta rumia sisustusratkaisuja.

https://static.wikia.nocookie.net/keepingupappearances/images/7/75/Hyac…

Kunnon Hyacint!

Vierailija
82/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan itseäni sen verran, että ansaitsen ehjät ja siistit vaatteet. Pukisitko lapsesi rikkinäisiin vaatteisiin? Jos et, niin miksi puet itsesi sellaisiin?

Meidän vaatteet ovat totta kai puhtaita, mutta rumia ja mukavia :D Minä itse en koe tässä mitään yhteyttä itsearvostukseen. Arvostan kyllä itseäni. Olen mukava tyyppi ja ansaitsen mielestäni kivoja juttuja.

Meillä ei ole vielä lapsia, joten vaikea tuosta on sanoa. Kun olen kyläillyt lapsellisten sukulaisten ja ystävien luona, niin olen huomannut, että lapset aika usein kipittävät nakupelleinä pitkin taloa tai sitten jossain mukavissa trikoovaatteissa. Voin hyvin samaistua heihin :D

Ap

On mukavaa Ap kun ole ennättäny osallistua ise keskusteluun. - Sitä ihmetttelen, että miten teillä on rumia koti -vaatteita.. Tarkoitan, että oma kotivaatteita hankkessa tai sellaisiksi päätyneissäkin olen yrittäny muistaa sen, että ne myös ovat ihan nättejä... Ja jolleiva ole leikkaan ne räteiksi; kierräyslaatikko ei ole minulle jäteastia vaan ne vaatteet, jotka sinne valikoin niin, että haluan uskoa, että joku toinen voi ottaa vaatteen käyttöönsä 

Mutta, mutta kyllähän sittä, joidenkin vaatteidensa kohdalla käy mielessä, että millaisen mielihäiriön vallassa tuon tai tämänkin vaatteen on mennyt hankkimaan. Vaikka toisaalta on vaatteita, joita itse  pitää ihan "normaaleina" ja siiteinä vaatteina mutta jotka ovat saaneet ulkopuolisilta hämmenäviä kommentteja. 

Joku mies taisi täällä mainitsi toisessa yhteydessä, että oli saanut homottelua osaksen, kun oli käyttänyt väriltään punaisia housuja. - Kokemuksesta ja sivusta seuranneena voin kertoa,että myös nahkahousut miehellä on ilm. merkki joillekin siiä, että samainen mies olisi varmasti homoseksuaali..    

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta tuossa voisi jo kysyä, että miksi käytät epämukavia vaatteita julkisesti? Ketä varten laittaudut?

Lisättäköön tähän vielä, että heti säiden salliessa alan pukeutua hulmuavahelmaisiin mekkoihin, jotka ovat päällä aivan taivaallisen mukavia. Kuin kauniimpi versio rumista kotiteltoistani. Niillä ei vaan Suomessa valitettavasti pärjää kuin ehkä sen puoli vuotta.

Ap

tallinnassa paikalliset näyttivät pärjäävän 20 asteen pakksessa minihameissa

Vierailija
84/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut pyjamassa jo vuoden... Vaihdan joka aamu uuden... Arvostan kyllä itseäni, mutta en käsitä, miksi pukeutuisin vaate-vaatteisiin, kun yksinäni naputtelen tietokonetta. Teams-palavereissakin pidän yleensä videoyhteyden kiinni.

Täytyy mennä ostamaan lisää Nanson puuvillapyjamia.

Vierailija
85/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaako näin että hävettäisi jos joku näkisi mut kotiasussani.

Vierailija
86/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta tuossa voisi jo kysyä, että miksi käytät epämukavia vaatteita julkisesti? Ketä varten laittaudut?

En tiedä mistä tämä johtuu, mutta julkisilla paikoilla en koskaan koe oloani epämukavaksi kivoissa vaatteissani. Kiinnitän siis kyllä edustavissakin vaatteissa huomiota siihen, että ovat mukavia päällä, istuvia ja luonnonmateriaaleista tehtyjä. Kotona en vain jotenkin siedä sitä saumojen tuntua lainkaan. Voi johtua siitäkin, että julkisilla paikoilla nyt yleensäkin oleillaan ryhdikkäämmin, seistään, kävellään ja istutaan, kun taas kotona on kiva retkotella pitkin sohvia ja sänkyjä.

Olen aina tykännyt laittautua rientoihin ja menoihin, en osaa sen kummemmin filosofoida, että miksi. Tämmönen mä vaan oon!

Ap

Tämä se just. Kukaan ei pukeudu itseään/tuttujaan varten, vaan viimeistään koronavuosi näytti toteen sen että ihmiset tälläytyy muita varten. Näyttääkseen hyviltä julkisesti. 

Omalla perheellä tai itsellä ei ole niin väliä. 

Vierailija
87/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaissa, mukavissa, joustavista materiaaleista tehdyissä vaatteissa olemme kotona. Mies ja pojat usein shortseissa ja jopa ilman paitaa.

Vierailija
88/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksi kotona pitäisi olla "kunnon" vaatteissa, eikä voi olla mukavissa vaatteissa. Ihan älytöntä kuluttaa ns. hyviä vaatteita kotioloissa. 

Vierailija
89/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on usein ihan vaan alasti tai kylpytakissa. Toisinaan bokserit. Jos kylmä, niin onesie (niin söpö!).

Mä olen rennosti, lökärit tai treenipökät + joku mukava pitkähihanen tai huppari. Jos kuumempi niin joku rönttötunika/yöpaita tai urheilurintsikat ja pikkarit.

Vierailija
90/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin. Pukeudun kotona yleensä t-paitaan ja verkkareihin. Ulos lähtiessä laitan fiksummat vaatteet. Minusta tuntuisi aika oudolta pönöttää yksin kotona jossain prässihousuissa.

Vierailija
91/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä tämä johtuu, mutta julkisilla paikoilla en koskaan koe oloani epämukavaksi kivoissa vaatteissani. Kiinnitän siis kyllä edustavissakin vaatteissa huomiota siihen, että ovat mukavia päällä, istuvia ja luonnonmateriaaleista tehtyjä. Kotona en vain jotenkin siedä sitä saumojen tuntua lainkaan. Voi johtua siitäkin, että julkisilla paikoilla nyt yleensäkin oleillaan ryhdikkäämmin, seistään, kävellään ja istutaan, kun taas kotona on kiva retkotella pitkin sohvia ja sänkyjä.

Olen aina tykännyt laittautua rientoihin ja menoihin, en osaa sen kummemmin filosofoida, että miksi. Tämmönen mä vaan oon!

Ap

Tämä se just. Kukaan ei pukeudu itseään/tuttujaan varten, vaan viimeistään koronavuosi näytti toteen sen että ihmiset tälläytyy muita varten. Näyttääkseen hyviltä julkisesti. 

Ei tämä minusta ole mikään järkyttävä oivallus ihmisluonnon raadollisuudesta vaan täysin loogista. Toki haluan antaa julkisesti hyvän kuvan itsestäni, jotta ihmiset jotka eivät tunne minua (mahdolliset tulevat työnantajat ja kollegat, vaikkapa) eivät kuvittele että olen täysi pöpi kun haahuilen kaupungilla Nalle Puh-pyjamassa - tällaiset normit yhteiskunnassa vallitsevat, semmoista se vaan on. Sen sijaan perheenjäseneni tuntevat minut sielun sopukoita myöten ja rakastavat minua ihmisenä ja pystyvät siksi katsomaan niiden riepujen läpi. Ei ole tarvetta todistella mitään.

Ap

Vierailija
92/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti ovesta päästyä lentää kyllä vaatteet pois ja tilalle kotivaatteet. Mutta nyt koronavuoden takia ostin jopa ihan oleiluvaatetta ja nyt on ihanat pehmeät nanson housut ja t-paidat käytössä, joten ei ne niin kulahtaneita ole. Tukka aina epämääräisellä tötteröllä.

Vierailija
93/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ne hirveän rumat vaatteet on teille tullut? Miksi ylipäätään hankkia kotiinsa semmoisia vaatteita jotka on rumia? Minun kotivaatteet on joo kuluneita, mutta kun ne on alunperinkin olleet hyviä laadukkaita vaatteita, ne ovat ihan siedettävän näköisiä kuluneinakin. 10v vanha peak performancen huppari on hihansuista rispaantinut, mutta edelleen muodossaan ja nypytön. Saman merkin collegeissa on polvessa reikä, mutta ne edelleen istuu hyvin eikä ole nyppyjä. Jotkut neuleet on nyppyisiä, mutta muuten ihan ok vielä. Ei niitä töihin kehtaa laittaa, mutta ei ne nyt ihan hirveällekään näytä.

Vierailija
94/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vain yhdenlaisia vaatteita, nim. siistejä, ehjiä, asiallisia. Eli kotivaatteissa voi ilman muuta lähteä kauppareissulle, meninpä sitten jalkaisin, pyörällä tai autolla. Juhlavaatteet on sitten asia erikseen. Kelvottomat vaatteet siirtyvät suoraa tietä sekajätteeseen.

Vierailija
95/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tämä minusta ole mikään järkyttävä oivallus ihmisluonnon raadollisuudesta vaan täysin loogista. Toki haluan antaa julkisesti hyvän kuvan itsestäni, jotta ihmiset jotka eivät tunne minua (mahdolliset tulevat työnantajat ja kollegat, vaikkapa) eivät kuvittele että olen täysi pöpi kun haahuilen kaupungilla Nalle Puh-pyjamassa - tällaiset normit yhteiskunnassa vallitsevat, semmoista se vaan on. Sen sijaan perheenjäseneni tuntevat minut sielun sopukoita myöten ja rakastavat minua ihmisenä ja pystyvät siksi katsomaan niiden riepujen läpi. Ei ole tarvetta todistella mitään.

Ap

Minusta se on myös itsetunto-kysymys. Kauniit vaatteet tekevät olosta itsevarmemman, ja esim töissä on ammattimaisempi olo kun on pukeutunut hyvin. Kotona paikalla on vain ne rakkaimmat, joille kelpaa varmasti millaisena peikkona vaan, joten ei tarvitse hakea sitä varmempaa oloa vaatteilla. Ja ajattelen toisaalta, että kyse on myös ihan hyvistä käytöstavoista, että vaikkapa ravintolaan mennessä tai töissä pukeudutaan tilanteeseen sopivalla tavalla. Jollain ruokakauppareissulla nyt ei sinänsä ole väliä mitä laittaa päälle kunhan on edes vaatteet eikä haise pahalle.

Vierailija
96/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalissa kuluneissa räteissä ollaan mekin koronavuosi oltu kotona, minä ja mies. Ihmisten ilmoille lähtiessä pyritään laittamaan jtn vähän siistimpää, jos pakko jossain käydä, mutta kyllä se työläältä aina tuntuu tällaisen pellossa elon jälkeen, ei millään jaksaisi. Mitään kiristävää/ei joustavaa ei tee mieli laittaa päälle ollenkaan.

Lähikaupassa kyllä käyn myös jo näissä kamalissa kotiasuissa.

Vierailija
97/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei ole juuri väliä millaisissa vaatteissa on. Ei haittaa jos kotivaatteissa on reikiä - tai toki riippuu että misä. Monesti hupparin hihat on rispaantuneet, mutta ei se haittaa. Reikä housujen persuksissa tai haaroissa haittaa. Kainaloreiät parsin. Haluan käyttää vaatteet kunnolla loppuun, koska ihan hyvin voin kotona käyttää tuollaisia edellä kuvattuja vaatteita. Puuhtaita vaatteet kyllä on. Tai no, jos olen juuri ottanut vaatteen kaapista ja heitän siihen jotain ruokaa/juomaa, niin ei se haittaa (jos ei ole vaaraa että se tarttuu johonkin muualle siitä). Mutta en minä sitä sitten kauaa käytä.

En myöskään harjaa hiuksiani läheskään joka päivä, en koe tarvetta. En vaikka kävisin toimistolla tai kaupassa tms, mutta silloin toki hiukset on kiinni jollain tavalla, eikä sitä harjaamattomuutta huomaa. 

Vierailija
98/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne hirveän rumat vaatteet on teille tullut? Miksi ylipäätään hankkia kotiinsa semmoisia vaatteita jotka on rumia? Minun kotivaatteet on joo kuluneita, mutta kun ne on alunperinkin olleet hyviä laadukkaita vaatteita, ne ovat ihan siedettävän näköisiä kuluneinakin. 10v vanha peak performancen huppari on hihansuista rispaantinut, mutta edelleen muodossaan ja nypytön. Saman merkin collegeissa on polvessa reikä, mutta ne edelleen istuu hyvin eikä ole nyppyjä. Jotkut neuleet on nyppyisiä, mutta muuten ihan ok vielä. Ei niitä töihin kehtaa laittaa, mutta ei ne nyt ihan hirveällekään näytä.

Tämä. Toki maku muuttuu, ja en pidä kaikista vaatteista, mitä minulla edelleen vuosien takaa on. Mutta suurimman osan sellaisista olen pistänyt eteenpäin kierrätykseen tai roskiin, kunnosta riippuen. Suurin osa vaatteistani on siis kivoja, vaikkeivät kaikki olekaan hyväkuntoisia tai välttämättä ihmisten ilmoille sopivia.  

Vierailija
99/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kotivaatteet, mutta ihan "siistit" sellaiset. Miehellä collarit tms rennot housut, itr käytän legginsejä + jotain pitempää paitaa. Pitää kyllä katsoa peiliin ennenkuin menis ulko-ovelle eli sen verran rento look kuitenkin :)

Kaikista kauhtuneimmat vaatteet meillä siirtyy remppa- tai pihavaatteiksi (puutarhanhoitoa yms).

Muuten sama mutta ne pitkät paidat leggareiden kanssa tuntuu minusta mummomaisilta (hyh), eli pidän lyhyempiä paitoja, ja kyllä, vartaloni on katseenkestävä.

Vierailija
100/702 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etätöissä ja pukeudun yleensä verkkareihin ja t-paitaan. Teams -palavereissa pidetään yleensä kuvaus pois päältä, joten ei tarvitse laittautua.