Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?
Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D
Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.
Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.
Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D
Kommentit (702)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan itseäni sen verran, että ansaitsen ehjät ja siistit vaatteet. Pukisitko lapsesi rikkinäisiin vaatteisiin? Jos et, niin miksi puet itsesi sellaisiin?
Meidän vaatteet ovat totta kai puhtaita, mutta rumia ja mukavia :D Minä itse en koe tässä mitään yhteyttä itsearvostukseen. Arvostan kyllä itseäni. Olen mukava tyyppi ja ansaitsen mielestäni kivoja juttuja.
Mun mielestä on kyse siitä. Jos ystäväsi olisi luonasi kylässä ja tarvitsisi vaatteet lainaan, niin antaisitko hänelle nämä rumimmat?
Antaisin ystävälleni siistit vaatteet, sillä enhän voi tietää vaikka hän ajattelisi asiasta samansuuntaisesti kuin sinä, enkä halua loukata häntä. Mutta ei mua kiinnosta tästä sen enempää kinata - sinulle itsekunnioitus voi olla kiinni kotivaatteista ja sittenhän se on sinun kohdallasi just niin. Mutta mulle ei ole.
Ap
No me ollaan kans just tollasia kotona. Ihmisten ilmoille tykkään pukeutua siistimmin, mut ihan aina ei sekään kiinnosta. Toisinaan kuljen tuolla siis ihan hampuusina
Kyllä. Käytän vaatteet niin loppuun kuin mahdollista. Kotona tai mökillä ei ole niin väliä, onko kuosi kaunis tai onko vaatteessa muutama pieni reikä. Tuntuisi tuhlaukselta heittää menemään vaate, joka on vain vähän rikki, jos sitä kuitenkin pystyy käyttämään. Vanhimmat kotivaatteeni ovat 20 vuotta vanhoja- toimivat myös hyvänä mittarina siihen, että tosiaan mahdun samoihin kuteisiin nyt kuin opiskeluaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Suomi-nainen se taas näyttää, miten kotona pukeudutaan. Älkää sitten ihmetelkö, minne ne puolison halut ovat kadonneet tai ovat katoamassa.
M51
Haha, arvasin että joku tulisi esittämään tämän suominaiskommentin!! Mutta meillä mies on minua huomattavasti pahempi tässä asiassa. Yritin joskus pukeutua hiukan paremmin ja hän ihmetellen katsoi ahdistunutta vääntelehdintääni sohvan nurkassa ja sanoi että miksi oot kotona kuin pyhäpukeissa, mee vaihtamaan takas se teltta päälles. On kuulemma niin mukavaa kun kotona voi olla ihan rento oma itsensä. Halutkaan ei ole seitsemässä vuodessa edes vähentyneet. Ei hätää siis, kaikki miehet eivät ihan noin vähästä hätkähdä ;)
Ap
No todellakin. teen töitä kotona, siis ennen koronaakin, ja välillä muistutan itseäni että päivällä täytyy olla edes jonkinlaiset ihmisennäköset tamineet päällä, mulle tulee ovelle lähetyksiä yms usein, välillä hävettää mennä räjähtäneenä avaamaan... mutta onneksi lähetit ja postimies on jo tuttuja, osaa varmaan jo odottaa että kunhan on ees paita päällä :D
Eli koitan näistä rievuistani valita semmosia suht katseenkestäviä, mutta esim iltaisin saatan helposti hillua ihan karmeissa rytkyissä kun en oo enää menossa kuin suihkuun ja sänkyyn. Ihan siisti oon silti ulkomaailmassa, en vaan kyllä enää sielläkään jaksa sen kummemmin pönöttää.
Vierailija kirjoitti:
No todellakin. teen töitä kotona, siis ennen koronaakin, ja välillä muistutan itseäni että päivällä täytyy olla edes jonkinlaiset ihmisennäköset tamineet päällä, mulle tulee ovelle lähetyksiä yms usein, välillä hävettää mennä räjähtäneenä avaamaan... mutta onneksi lähetit ja postimies on jo tuttuja, osaa varmaan jo odottaa että kunhan on ees paita päällä :D
Eli koitan näistä rievuistani valita semmosia suht katseenkestäviä, mutta esim iltaisin saatan helposti hillua ihan karmeissa rytkyissä kun en oo enää menossa kuin suihkuun ja sänkyyn. Ihan siisti oon silti ulkomaailmassa, en vaan kyllä enää sielläkään jaksa sen kummemmin pönöttää.
Niin ja lisään että mies on onneksi samanmoinen :)
Esteetikkona en vaan voi ymmärtää tätä sen enempää kuin esim. käytännöllisiä, mutta rumia sisustusratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi-nainen se taas näyttää, miten kotona pukeudutaan. Älkää sitten ihmetelkö, minne ne puolison halut ovat kadonneet tai ovat katoamassa.
M51
Haha, arvasin että joku tulisi esittämään tämän suominaiskommentin!! Mutta meillä mies on minua huomattavasti pahempi tässä asiassa. Yritin joskus pukeutua hiukan paremmin ja hän ihmetellen katsoi ahdistunutta vääntelehdintääni sohvan nurkassa ja sanoi että miksi oot kotona kuin pyhäpukeissa, mee vaihtamaan takas se teltta päälles. On kuulemma niin mukavaa kun kotona voi olla ihan rento oma itsensä. Halutkaan ei ole seitsemässä vuodessa edes vähentyneet. Ei hätää siis, kaikki miehet eivät ihan noin vähästä hätkähdä ;)
Ap
Miesnäkökulmaa tähän: itselleni aivan yksi lysti mitä vaimolla on kotona päällä. En itsekään ole himassa kovat kaulassa. Oleellista on se miten huolehtii siitä paketin sisuksesta ja tietysti tilannetaju. M38
Ei ole sellaisia vaatteita etteikö niissä voisi liikkua ihmisten ilmoilla, ei myöskään tehdä niin vaativia piha tai remppahommia että niissä tuhoutuisi vaatteet. Yleensä kotona on urheilukamppeissa jos heti töiden jälkeen urheilemaan- sen jälkeen siistit kotivaatteet joilla voi käydä kaupassa tms, tai jos on lähdössä muualle, aamulla vaihtaa sen tyyppisiin. Olen laihtunut -20kg ja uusista vaatteista 90% on kirpparilta, ei tartte nuukailla niiden käyttöä tai säästellä niitä "parempiin menoihin". On mulla toki jotain satojen eurojen juttuja, mitä ei pelkästään kotona tule käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Esteetikkona en vaan voi ymmärtää tätä sen enempää kuin esim. käytännöllisiä, mutta rumia sisustusratkaisuja.
No ymmärrän sun kannan, mutta mä oon myös esteetikko (oon toi sua edeltävä kommentoija), ja kaikenlisäksi taiteilija. :D Mutta tämmöseksi on mennyt, kaikki muu on kaunista ympärillä mutta ite oon tämmönen peikko..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M51
Ap
Miesnäkökulmaa tähän: itselleni aivan yksi lysti mitä vaimolla on kotona päällä. En itsekään ole himassa kovat kaulassa. Oleellista on se miten huolehtii siitä paketin sisuksesta ja tietysti tilannetaju. M38
Oliskohan olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin "kovat kaulassa" tai reikäinen ja nyppyinen kaapu?
eli kodin ulkopuolella laitetaan kulissit pystyyn ja esitetään parempaa kuin oikeasti ollaan
Ai Armanin pukuihin vai? No tottakai.Mieheni vaihtaa heti kotiin tullessaan autorassarin öljyiset työhaalarit Armanin pukuun ja Italialaiset merkkikengät jalkaan.Minä käytän kotona vain Haute Couturia. Saunan jälkeen on esimerkiksi kivaa pukeutua oikein tiukkaan kotelomekkoon ja lierihattuun...Tonnin korkkareita unohtamatta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ymmärrän sun kannan, mutta mä oon myös esteetikko (oon toi sua edeltävä kommentoija), ja kaikenlisäksi taiteilija. :D Mutta tämmöseksi on mennyt, kaikki muu on kaunista ympärillä mutta ite oon tämmönen peikko..
Apua, olin juuri tulossa kommentoimaan että mä olen vieläpä esteettistä silmää vaativassa työssä :D Mutta jostain syystä tämä taipumus ei ulotu omiin kotiriepuihin. Itseäänhän ei sillä lailla näe…..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M51
Ap
Oliskohan olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin "kovat kaulassa" tai reikäinen ja nyppyinen kaapu?
No toki on, mutta kuten sanoin, minua ei kiinnosta, oli kotona kumpi hyvänsä. M38
Ei mukavuus ja siisteys ole toisensa poissulkevia asioita. Esim leggingsit tai college-housut voi olla siistitkin, samoin paitojen tai mekkojen ei tarvitse olla rumia ja rikkinäisiä ollakseen mukavia.
Itse en edes omista farkkuja tai muita epämukavia vaatteita, vaan kotonakin olen leggingseissä (ulkomaailmassa nämä vaihtuu sukkahousuihin) ja mekossa. Jos on kylmä, päälle neule.
Myös urheiluvaatteet voivat olla sekä mukavia että ihan siistejä, verrattuna aloittajan kuvailemiin rikkinäisiin ja lököttäviin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
eli kodin ulkopuolella laitetaan kulissit pystyyn ja esitetään parempaa kuin oikeasti ollaan
En käy p*skallakaan vessan ulkopuolella mutta en silti koe että se olisi jotain ”kulissien ylläpitämistä”, vaan tilannetajua ja etiketin ymmärrystä, kuten tämä pukeutumisasiakin.
Vierailija kirjoitti:
Ai Armanin pukuihin vai? No tottakai.Mieheni vaihtaa heti kotiin tullessaan autorassarin öljyiset työhaalarit Armanin pukuun ja Italialaiset merkkikengät jalkaan.Minä käytän kotona vain Haute Couturia. Saunan jälkeen on esimerkiksi kivaa pukeutua oikein tiukkaan kotelomekkoon ja lierihattuun...Tonnin korkkareita unohtamatta...
Tää oli hyvä XDD
Harvemmin, eilen oli Teams työhaastattelu niin pukeuduin hyvin ja meikkasin. Normaalisti olen rikkinäisissä verkkareissa, jos on kamerapalaverit niin laitan ehjän paidan, mutta sekin jo t-paita vaan. Jotenkin pelottaa jo toimistolle paluu, mitenhän sitä jaksaa vaivautua ehostamaan.
Tuollapa nuo entisen elämäni melko tyylikkäätkin toimistovaatteet roikkuvat henkareissaan.
Sinkkuna etätöitä teen rennoissa vaatteissa, jotka päällä kuitenkin kehtaa kipaista lähikaupassa.