Pukeudutaanko teillä kotona kunnon vaatteisiin?
Olen jotenkin tämän koronavuoden aikana havahtunut siihen, että minä ja mies ollaan kotona aina ihan kammottavissa vaatteissa. Kun tulen ihmisten ilmoilta kotiin, viskaan välittömästi asialliset vaatteet hiiteen ja vaihdan vanuttuneisiin sortseihin ja t-paitaan ja hengailen kotona avojaloin ja ilman rintsikoita ja tukka jollain epämääräisellä tötteröllä, kunhan on vain pois silmiltä. Mies niin ikään käyttää vanhoja nuhjuuntuneita verkkareita ja kollaripaitoja. En nyt edes tarkoita mitään söpöjä siistejä oloasuja vaan välillä oikeastikin aika karseita kauhtanoita. Juuri eilen jotenkin havahduin vilkaisemaan meitä molempia ja aloin nauraa kun retkotettiin tamineissamme katselemassa telkkaria kuin mitkäkin kaksi puliveivaria. Jos joku yllättäen koputtaisi ovelle, menisi varmaan puoli tuntia että saisin itseni harottua sellaiseen järjestykseen, että kehtaisi avata oven. Tänäänkin on tullut tehtyä koko päivä etätöitä miehen telttamaisen isossa t-paidassa :D
Uskokaa tai älkää, emme ole mitään hampuuseja, vaan kodin ulkopuolella itse asiassa varsin huoliteltuja ja tykätään molemmat pukeutua hyvin ja laadukkaisiin vaatteisiin.
Puetaanko teidän perheessä joka päivä kunnon vaatteet päälle? Olen joskus yrittänyt lanseerata meillekin sellaista kulttuuria, mutta tuntuu todella epämukavalta yrittää rentoutua sohvalla ihka oikeissa housuissa. Saumat kiristää ja puristaa ja vaatteet "tuntuu" päällä ihan liikaa. Yleensä luovutan nopeasti ja vapauden tunne onkin suunnaton kun saan kiskaista päälleni rumimman ja mukavimman kaapuni.
Ja ennen kuin joku ehtii paikalle marmattamaan, niin täsmennän vielä että mikään eksistentiaalinen kriisi tässä ei ole kyseessä vaan ihan huumorilla mietin asiaa :D
Kommentit (702)
MikaK kirjoitti:
Miten turhamainen voi olla jos kotonakin kiinnostaa miltä vaatteet näyttää?
Siisti pukeutuminen on huomaavaisuutta läheisiä kohtaan.
Meillä ramppaa melkein joka päivä lasten kavereita (myös lähes koko korona-ajan) ja muutenkin jos käy ulkoilemassa/kaupassa on ihan jees että on edes se taso ettei haittaa kuka tulee vastaan ja ei tarvi vaihtaa vaatteita sitä varten. Ei siis mitään ihan kauheita kaapuja, mutta toisaalta mukavia vaatteita nyt kun oon ollut paljon kotona työssä.
Useimmiten urheiluun semivalmiina = korona-ajan univormu treeenitrikoot ja joku paita joka näyttää ~siistiltä Teamsissa. Joskus kun on laamailuolo ja puen ihan mitä sattuu tulee huono fiilis itsellekin.
Kunnon vaatteet , pellavaliina päivällisellä pöytään ja pellavaservetit.
Tää ketju iskee kyllä sielun syövereihin :D
Mä olin joskus nuorempana (nyt n. 30v) sellainen, että olin kotonakin ns. "hienoissa" vaatteissa. Eli siis mulla saattoi olla just jotkut siistit farkut ja huppari tai kauluspaita kotonakin ollessa.
Sitten kun muutin pois porukoilta silloisen kumppanin kanssa yhteen niin huomasin, että tulin entistä mukavuudenhaluisemmaksi ja toisaalta ex oli myös aika rento kotipukeutumisessaan, joten aloin olla kotona just jossain virttyneissä kollareissa ja t-paidassa ihan miten sattuu :D Ihan siis puhtaisiin vaatteisiin kyllä pukeuduin ja hygieniasta pidän huolta, mutta aika räsypekka- look kieltämättä kun kotona möllöttää.
Nykyään toleranssi ns. "hienommille vaatteille" kotona on pyöreä nolla. Mun elämässä vaan kolme asiaa on varmoja: verot, kuolema ja se, että ne rupukollarit vaihtuu jalkaan samalla sekunnilla kun kynnyksen yli astutaan.
Ja siis ihmisten ilmoille pukeudun kyllä ihan suht. asiallisesti, vaikka myös mun 'asiallinen' tyyli varmaan jollekin saattaa olla hieman liian rento :)
Puhtaat ja ehjät vaatteet, mutta päällä mitä sattuu. Koiran kanssa tulee ulkoiltua parhaimmillaan 3 kertaa päivässä. Jos 15 astetta pakkasta, niin ei niitä villahousuja viitsi joka välissä riisua vaan lauantai saattaa sujahtaa niissä ja hupparissa. Koira on siis kylmää kestävää ja paljon liikuntaa vaativaa rotua.
Ei ole Kunnon. On Priha ja Wurth merkkisiä yleensä.
Kirjoittakaa lyhyempiä aloituksia,mtämänkin olis voinut referoida kahteen riviin!
Eräissä olen verkkareissa tai collegehousuissa ja t-paidan päällä hupparissa. Jos kokous, niin pistän paremman paidan 😃.
On se kumma jos ei kotona saa olla vapaasti pieruverkkareissa ja t-paidassa. En toki muutenkaan pukeudu epämukavasti.
Mä havahduin vuosikymmen sitten, että ei mun tarvii kotonakaan olla niin risoissa ja virttyneissä ns. pierupöksyissä. Mukavissa vaatteissa kuljen muutoinkin, niin kyllä niistä nyt kotivaatteiksikin osasta on.
Yleensä ostan mukavia työvaatteita, niin vanhoista tulee sitten kotivaatteita ja ne entiset kotivaatteet laitan kiertoon. Eli sen verran kuosissaan ovat vielä, että kehtaa antaa eteenpäin.
Paitsi poikkeus sääntöön! Mulla on yksi ihana villapaita, joka on todella venähtänyt ja reikäinenkin, osittain huovuttunut. Se on niin pehmeä ja lämmin, etten pois laita. Syksyisin siihen on ihana pukeutua. Sitä on paikkailtukin näiden vuosikymmenten aikana. Muutamalla korulla siitä saa "salonkikelpoisen". ;)
Toinen on mun yhdet kotihousut. En niitä juuri käytä, lähinnä säilyttänyt, että pitäisi ottaa kaavat ja tehdä uudet ihanat. Täydellinen istuvuus, pituus jne. Eilen kyllä sattui olemaan jalassa, kun kaikki muut oli likaisena ja pesussa. Laiska pyykkäri, kun lomautettuna löllyän.
Hiukset ovat aina kotinutturalla tai työnutturalla.. niitä on erilaisia.
Pääsääntöisesti silloin päätin, että mä olen aina sen näköinen, että voin ampaista ulos hetkenä minä hyvänsä. Samoin kuin koti on siinä kunnossa, että on aina vastaanottamassa vieraita. Ei siis ihan tiptop, mutta ylläreiden ja katseen kestävä.
Joo en tosiaankaan rasvoita kotona niitä vähiä hyviä vaatteita kun teen ruokaa kuitenkin joka pirun päivä.
Lisäksi kissat vatvoo/leipoo mua.
Pukeudun aina kivoihin vaatteisiin. Housuja en omista ( paitsi pikkareita ja sukkiksia) joten mekot ja hameet ovat vaatteitani niin kotona kuin kodin ulkopuolella. Mutta aina hyväkuntoisia vaatteita, toki myös mukavia kotona.
Nyt on taloudellisesti niin tiukkaa, että kotona oon käyttäny reikäisiäkin vaatteita. Mitä väliä, kun kukaan ei ole näkemässä. (Ei löydy puolisoa.)
Jos sulla siis on varaa, nii voithan hankkia kauniita kotivaatteita? Hengittävistä luonnonmateriaaleista ja riittävän väljää. Jos housut puristaa, niin entä hame?
Mulla on ollut näin etäpäivän kunniaksi 10v vanhat, mutta ehjät vaaleanpunaiset kollarit ja t-paita (huppari lähellä jos tulee kylmä). Mies vaihtoi kotiin tullessaan myös kollarit. Eli ei pukeuduta mekään kunnolla kotona. Kotona on kiva rentoutua ja loikoilla mukavissa vaatteissa. Jos lähden ulos, niin vaihdan farkut ja laitan rintsikat.
Miski tuo sana pieru on niin tärkeä ja tosituva tällä palstalla. Lopettakaa hapanleivän syöminen, sillä olen useassa maassa asuneena huomannut että vain suomalaisilla on tarve puhua pierusta ja pieruhousuista ym oudosta avoimesti. Kuin kehtaatte ? En uskaltaisi ikinä kääntää näitä viestejä tovereille Espanjassa, Ruotsissa ,Usa ssa enkä Englannissa. Pitäisivät meitä hölmöinä.
Huppari ja verkkarit on yleensä päällä..
Jos on videotapaaminen niin laitan siistin t-paidan tai vastaavan.
Kauhulla odotan sitä kun joutuu taas alkaa aamusta miettimään onko paita liian rypyssä ja sopiiko kengät uiden asusteiden kanssa
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut näin etäpäivän kunniaksi 10v vanhat, mutta ehjät vaaleanpunaiset kollarit ja t-paita (huppari lähellä jos tulee kylmä). Mies vaihtoi kotiin tullessaan myös kollarit. Eli ei pukeuduta mekään kunnolla kotona. Kotona on kiva rentoutua ja loikoilla mukavissa vaatteissa. Jos lähden ulos, niin vaihdan farkut ja laitan rintsikat.
Kuulostaa kuitenkin siistiltä vaaleanpunaiset kollarit ( onko treenaushousut?) Tarkoitan että on siistejä kotiasujakin, jotka ovat mukavia päällä.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Miski tuo sana pieru on niin tärkeä ja tosituva tällä palstalla. Lopettakaa hapanleivän syöminen, sillä olen useassa maassa asuneena huomannut että vain suomalaisilla on tarve puhua pierusta ja pieruhousuista ym oudosta avoimesti. Kuin kehtaatte ? En uskaltaisi ikinä kääntää näitä viestejä tovereille Espanjassa, Ruotsissa ,Usa ssa enkä Englannissa. Pitäisivät meitä hölmöinä.
Sä pyörit väärässä porukassa, jos et kehtaa olla oma ittes.
Kyllä mun britti, norja, usa, saksa ja itävaltaystävät ymmärsivät täysin fartpants idean kerralla. Naurua tuli ja olivat aivan ihastuksissaan termistä. Kuten myös kalsarikänni ideasta.
Kotona pidän mukavia, mutta puhtaita ja siistejä vaatteita. Jalassa on yleensä mustat treenitrikoot, yläosana collegepaita. Joskus virallisempaan etäkokoukseen laitan kauluspaidan yläosaksi. Kotivaatteet on alunperinkin kotivaatteiksi hankittuja eli en "alenna" ensin muussa käytössä olleita vaatteita kotikäyttöön. Tämä kolmatta vuotta jatkuva kotonaolo etätyöskentely on muuttanut tyyliäni mukavuudenhaluisempaan suuntaan, enkä halua kodin ulkopuolellakaan pukeutua vaatteisiin, jotka yhtään tuntuvat epämukavilta.
Tietty, ehjiin ja puhtaisiin. Virttyneet t-paidat kerätään yleensä keväisin jätesäkkiin ja kuskataan yhdelle koneenkorjaajakaverille öljyräteiksi.