Ressun keskiarvoraja v. 2021: mitä veikkaatte?
Itse siis hakenut Ressuun ja nyt jännittää, nouseeko keskiarvoraja vai ei... Kaikkina edellisinä vuosina olisin päässyt, mutta jos se nyt hurjasti nousee, niin...
Viime vuonna tosiaan raja 9.69, ja oppilaita otettiin 170. Nyt raja 190, joten enemmän, mikä tietysti hyvä juttu. Koskaan aikaisempina vuosina ei ole niin korkea ollut, kuin viime vuonna... Mitä veikkaatte, että raja on tänä vuonna?
Kommentit (172)
Mun lapsi hakee sinne keskiarvolla 9,92. Jos se ei jumankekkulis riitä niin sitten ei riitä.
Miten voi olla näin paljon kympin oppilaita? Antavatko opettajat peruskoulussa numeroita liian helposti?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla näin paljon kympin oppilaita? Antavatko opettajat peruskoulussa numeroita liian helposti?
Eivät anna. Ressuun tulee oppilaita ympäri maata.
Meijän lukion keskiarvoraja oli 7,5 ja kirjoitin 8 ällää ja nyt oon ulkomailla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Antavat. Arvosanainflaatio on tutkitusti olemassa oleva ilmiö. Kannattaa googlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Antavat. Arvosanainflaatio on tutkitusti olemassa oleva ilmiö. Kannattaa googlata.
Eivät anna. Olen itse yläkoulun ja lukion ope, esikoiseni on Ressussa ja kuopukseni pääsee nyt ysiltä. Kyllä ne kympit ysillä om raadannan takana.
Vierailija kirjoitti:
Meijän lukion keskiarvoraja oli 7,5 ja kirjoitin 8 ällää ja nyt oon ulkomailla töissä.
Tämä. Mitä hienoa siinä Ressussa on? Sama ylioppilaskoe on kaikissa lukioissa. Ja yliopistoon pääsee samalla tavalla kuin Ressustakin. Itse kävin pientä lukiota ja nykyisellä kotipaikkakunnallani on myös aivan huippu pieni lukio. Opettajat ovat todella taitavia ja mukavia, ja ryhmäkoot pieniä. Lisäksi meillä asuminen on halpaa ja iltaisin saa kulkea rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Mitä hienoa siinä Ressussa on? Sama ylioppilaskoe on kaikissa lukioissa. Ja yliopistoon pääsee samalla tavalla kuin Ressustakin. Itse kävin pientä lukiota ja nykyisellä kotipaikkakunnallani on myös aivan huippu pieni lukio. Opettajat ovat todella taitavia ja mukavia, ja ryhmäkoot pieniä. Lisäksi meillä asuminen on halpaa ja iltaisin saa kulkea rauhassa.
Senkö tietäis, arvostettu lukio Hesassa? Mää opiskelin pienesä lukiossa kaukana Hesasta ja oon ylpee ittestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Tiesitkö että opettajakoulutuksessa arviointia on aika monta opintopistettä ja kyseessä on hyvinkin laaja ja monimutkainen asia johon liittyy runsaasti tieteellistä teoriaa?
Lahjakkaat ja ahkerat opiskelijat muodostavat ilmapiirin, joka kannustaa oppimaan, haastamaan itseään ja kisaamaan ikäluokan parhaisen kanssa. Useimmat Ressusta tai esimerkiksi Sykistä ja Etelä-Tapiolasta jatkavat tavoitelluimmille koulutusaloille ja yhteiskunnan ja elinkeinoelämän merkkitehtäviin.
Esimerkiksi Helsingin Yliopiston lääketieteelliseen tai Aallon tuotantotalouteen on nykyään niin haastavaa päästä, että siihen kannattaa alkaa määrätietoisesti tähtäämään jo yläasteelta tai viimeistään lukion alusta. Sama pätee myös ulkomaisiin huippuyliopistoihin (oxbridge, LSE, ivy league).
Lisäksi vanhemmat tietävät, että riski ajautua huonompiin piireihin pienenee näissä lukioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Eivät anna. Olen itse yläkoulun ja lukion ope, esikoiseni on Ressussa ja kuopukseni pääsee nyt ysiltä. Kyllä ne kympit ysillä om raadannan takana.
Itseäni on askarruttanut monesti miten voi saada lähes kaikista aineista kympit? Mukana sentään mm. kuvaamataitoa, liikuntaa, musiikkia, käsitöitä ns. lukuaineiden rinnalla ja monesti osaamisen kirjo vaihtelee ettei jokainen voi olla kaikessa hyvä. Toki monet lapset ovat selkästi vaan kovia suorittamaan. Itsekin mm. harrastin yhtä edellä mainittua ei-lukuainetta saaden kokeista kymppiä (useita lukukauden aikana), mutta niin vaan todistukseen tuli seiskaa. Ei tullut koskaan kysyttyä opettajalta miksi näin, mutta ehkä en ollut vain "sopiva" saamaan kyseisestä aineesta ysiä saati kympin arvosanaa. Sitten on tullut havaittua myös, että "sopivalla taustalla" ollut oppilas juurikin keräsi sivuaineistakin ysiä ja kymppiä, kuin jotta ei keskiarvo pääsisi putoamaan, vaikka mitään selkeää kiinnostusta tai osaamistakaan (kun ei oikein ollut kokeitakaan) ollut tähän aineeseen, mutta se ysi/kymppi tärähti automaatin lailla todistukseen. Tämä vain näin sivusta seuranneena, joskus muinoin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan Helsingissä. Miksi pitäisi mennä huonoon lukioon, kun samalla ajalla tai ehkä 10 min matkanlisällä pääsee eliittilukioon?
T. kympin pojan äiti, joka pääsee mihin tahansa lukioon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan Helsingissä. Miksi pitäisi mennä huonoon lukioon, kun samalla ajalla tai ehkä 10 min matkanlisällä pääsee eliittilukioon?
T. kympin pojan äiti, joka pääsee mihin tahansa lukioon
Anteeksi siis kympin pojan, joka pääsee mihin tahansa lukioon, äiti
Meillä on saman kunnan sisällä kaksi yläkoulua, ja toisessa niistä arviointi on järjestäen kevyempää/lepsumpaa kuin toisessa. Tästä on paljon keskusteltu opettajien kesken. Emme usko, että meillä kunnan sisällä on kovinkaan paljoa eroa opiskelija-aineksessa, mutta arviointi vain on toisessa yläkoulussa tiukempaa.
Arviointi on siis hyvin koulukohtaista ja opettajakohtaista. Kerran olin töissä koulussa, jossa eräs opettaja antoi kaikille oppilaille kympit todistukseen, vaikka oppilaat eivät osanneet mitään. Oppilaat alkoivat valittaa tästä ja olivat todella vihaisia, kun eivät saaneet laadukasta opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Itseäni on askarruttanut monesti miten voi saada lähes kaikista aineista kympit? Mukana sentään mm. kuvaamataitoa, liikuntaa, musiikkia, käsitöitä ns. lukuaineiden rinnalla ja monesti osaamisen kirjo vaihtelee ettei jokainen voi olla kaikessa hyvä. Toki monet lapset ovat selkästi vaan kovia suorittamaan. Itsekin mm. harrastin yhtä edellä mainittua ei-lukuainetta saaden kokeista kymppiä (useita lukukauden aikana), mutta niin vaan todistukseen tuli seiskaa. Ei tullut koskaan kysyttyä opettajalta miksi näin, mutta ehkä en ollut vain "sopiva" saamaan kyseisestä aineesta ysiä saati kympin arvosanaa. Sitten on tullut havaittua myös, että "sopivalla taustalla" ollut oppilas juurikin keräsi sivuaineistakin ysiä ja kymppiä, kuin jotta ei keskiarvo pääsisi putoamaan, vaikka mitään selkeää kiinnostusta tai osaamistakaan (kun ei oikein ollut kokeitakaan) ollut tähän aineeseen, mutta se ysi/kymppi tärähti automaatin lailla todistukseen. Tämä vain näin sivusta seuranneena, joskus muinoin...
Lukioon haetaan pelkästään lukuaineiden keskiarvolla.
Lahjakkaalla oppilaalla on kaikista aineista hyvä numero. Yksittäisillä taitureilla on esim. mantsa kymppi, mutta matikka vain 7.
Ei kellään ole tasaisesti kaikkia numeroita. Menestys asettuu tietylle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Lahjakkaat ja ahkerat opiskelijat muodostavat ilmapiirin, joka kannustaa oppimaan, haastamaan itseään ja kisaamaan ikäluokan parhaisen kanssa. Useimmat Ressusta tai esimerkiksi Sykistä ja Etelä-Tapiolasta jatkavat tavoitelluimmille koulutusaloille ja yhteiskunnan ja elinkeinoelämän merkkitehtäviin.
Esimerkiksi Helsingin Yliopiston lääketieteelliseen tai Aallon tuotantotalouteen on nykyään niin haastavaa päästä, että siihen kannattaa alkaa määrätietoisesti tähtäämään jo yläasteelta tai viimeistään lukion alusta. Sama pätee myös ulkomaisiin huippuyliopistoihin (oxbridge, LSE, ivy league).
Lisäksi vanhemmat tietävät, että riski ajautua huonompiin piireihin pienenee näissä lukioissa.
EIi kannnattaisi vättämättä elinkeinoelämässä tehdä rahaa muiden firmoille vaaan omalle firmalle jos kykyä ja potentiaaalia ja verkostoja on siiihen.
9,4