Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, jotka ovat lopettaneet kaiken turhan ostamisen?

Vierailija
24.05.2021 |

Ei turhia vaatteita, sisustusjuttuja, lehtiä, astioita ym.

Kommentit (427)

Vierailija
121/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla. Ja saatan pohtia uusia lenkkareita kuukausia. Piti ostaa talvitakki, mutta vuosi huljahti vanhassa. Kartan muovia. Pyrin ostamaan puuta, metallia, lasia, keramiikkaa.

Nykyaan teen aika paljon itse. Rasvoja, pesuaineita, nyt uutena projektina mascara.

En kayta enaan pahemmin mitaan kosmetiikkaa. Vaikka kynsilakka. Turhaa myrkkya ja sen poisto ihan kamalaa.

Mita vahemman kulutan sen enemman silmat aukeaa paljonko roskaa ja myrkkyja kaupan hyllyt sisaltaa. Enaan en voi kuvitella liimavaani ripsiini irtoripsia tai kynsia sormiin.

Vierailija
122/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylla. Ja saatan pohtia uusia lenkkareita kuukausia. Piti ostaa talvitakki, mutta vuosi huljahti vanhassa. Kartan muovia. Pyrin ostamaan puuta, metallia, lasia, keramiikkaa.

Nykyaan teen aika paljon itse. Rasvoja, pesuaineita, nyt uutena projektina mascara.

En kayta enaan pahemmin mitaan kosmetiikkaa. Vaikka kynsilakka. Turhaa myrkkya ja sen poisto ihan kamalaa.

Mita vahemman kulutan sen enemman silmat aukeaa paljonko roskaa ja myrkkyja kaupan hyllyt sisaltaa. Enaan en voi kuvitella liimavaani ripsiini irtoripsia tai kynsia sormiin.

Minäpä ostin talvitakin. On jo 10 vuotta hurahtanut vanhoissa kevyttoppiksissa, joissa vetoketjutkin jo rikki. Olin ajatellut että törmään taas korkeintaan 10€ takkiin. Mutta ei taida löytyä enää, kuten nuo aiemmat. Siispä kun vastaan tuli 23 eurolla miesten takki niin ostin. Joten aika vähillä tässä on menty jo vuosikymmenet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee hyvä mieli, kun pääsee turhasta roinasta eroon. Ei ole ennenkään ollut ostosvimmaa enkä pidä kaupoista kiertelystä. Lapselle pakolliset vaate ym.menot samoin itselle (alusvaatteita, sukkia, liivit jne.).

Vierailija
124/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että muitakin alkaa ällöttää tää kulutuskulttuuri. Mua kauhistuttaa välillä jossain isossa kaupassa käydessä se järkyttävä tavaran määrä. Kuka ne kaikki oikeesti ostaa?! Kivempi käydä pienessä lähikaupassa, jonka valikoimassa on ne oleelliset tuotteet. Tulee huomattavasti vähemmän heräteostoksia, vaikka hinnat muuten saattaakin olla vähän korkeammat.

Jos jotain erityistä tarvitaan niin sitten mennään erikoisliikkeeseen tai tilataan netistä. Lapselle harrastustarvikkeita tms. Tosin netissäkin on tuo heräteostosten riski, etenkin jos tietyllä summalla ostaessa saa ilmaisen kuljetuksen, näissä saakin olla tarkkana 😅 Mulla menee vähän kausittain tää kulutus, yritän pihistellä mut välillä aika repsahtaa ja tulee ostettu jotain turhaa.

Vierailija
125/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla että muitakin alkaa ällöttää tää kulutuskulttuuri. Mua kauhistuttaa välillä jossain isossa kaupassa käydessä se järkyttävä tavaran määrä. Kuka ne kaikki oikeesti ostaa?! Kivempi käydä pienessä lähikaupassa, jonka valikoimassa on ne oleelliset tuotteet. Tulee huomattavasti vähemmän heräteostoksia, vaikka hinnat muuten saattaakin olla vähän korkeammat.

Jos jotain erityistä tarvitaan niin sitten mennään erikoisliikkeeseen tai tilataan netistä. Lapselle harrastustarvikkeita tms. Tosin netissäkin on tuo heräteostosten riski, etenkin jos tietyllä summalla ostaessa saa ilmaisen kuljetuksen, näissä saakin olla tarkkana 😅 Mulla menee vähän kausittain tää kulutus, yritän pihistellä mut välillä aika repsahtaa ja tulee ostettu jotain turhaa.

Varmaan tuota ostelurepsahtelua tapahtuu, mutta onneksi on pitkiä aikoja välissä, ettei osta mitään turhaa. Liika tavara ärsyttää. Tasojen päällä olevat tavarat näyttävät levottomilta.

Vierailija
126/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aiemminkaan ostellut turhia tavaroita, mutta olen saanut niitä lahjaksi ja muutenkin käyttänyt toisten vanhoja.

Nyt muutin ja annoin paljon kierrätykseen. En ota enää vastaan mitään. Hankin vain tarpeellisia ja oikein mitoitettuja esineitä. Ne jotka olivat tottuneet siihen, että otan kaiken vastaan, ovat olleet nyreitä. Ihanaa kun on tilaa!

Vierailija
127/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen pitkiä hiuksia, jos haluaa pihistää kampaamokuluissa JA näyttää suht hyvältä. Tein itselle trendikkään mullet-shagin (kyllä vaan, sellainen on taas muotia) katsomalla somevideoista mallia ja täytyy tunnustaa, että näytin paremmalta pitkässä letissä :D

Mutta oli kiva kokeilla ja tosi vapauttavaa ymmärtää, että kampausten leikkaaminen ym ei ole niin vaarallista ja hurjan vaikeaa, etteikö sitä voisi rohkeasti kokeilla itse. Jos menee pieleen, käy sitten kampaajalla tai kehittää uuden mallin. Tai laittaa pannan tai huivin (muotia sekin) ja antaa tukan vain kasvaa.

Jos tukka kasvaa nopeasti, vuodessa tulee +12- 16 senttiä. Jos tukka kasvaa hitaasti, puolisen senttiä kuussa niin vuodessa se on silti 6 senttiä. Siinä kasvaa jo takatukat ja kokeilut ihan uuteen kuosiin.

Vierailija
128/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun säästövinkki on se, että tilaa kerran viikossa noutoruuan haluamaansa kauppaan. Muutama euro siitä on kannattava "tuhlaamiskohde": joku muu kerää ostokset, sinä haet lokerosta = aikaa säästyy ja lisäksi joudut tilatessa suunnittelemaan viikon ruuat ja tarpeet = rahaa säästyy.

Meidän perheessä ruokaan menee huomattavasti vähemmän nyt kun ostamme ruuan noutopalveluna. Ihan käsittämätöntä. Kaikki heräteostokset ja muut jäävät pois ja tuntuu ihanan luksukselta kun ei tarvitse hikoilla hälisevässä kaupassa!

Onko kukaan muu jäänyt nouto/kuljetus/nettikaupan käyttäjäksi koronan seurauksena / säästösyistä?

Vierailija
129/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi vuodelta tavara ja shoppailu vähenee. Mikään himoshoppailija en ole koskaan ollut, mutta tavaraa kertyi kun olin huono luopumaan ja otin myös paljon muilta vastaan "koska ehkä tälle vielä löytyy käyttöä". No usein ei löytynyt, ja tulihan se viimein opittua. Nyt on usein ensimmäisenä mielessä "mutta tarvitsenko tätä OIKEASTI", ja usein jääkin ostamatta. En vain halua täyttää tiloja tavaroilla joita tulee sitten käytettyä hyvin vähän.

Askeetikko tai edes minimalisti en silti ole, ostan välillä esim kirjoja. Suurin o

Vierailija
130/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähestulkoon kyllä. Joskus ostan jotain ruthanpäiväistä, mutta mietin aina, että saan sen sitten laitettua eteenpäin, jos en käytä. 

Vierailija
131/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin. Pitää ostaa pk-seudulta keskipalkkaisena asunto ilman perintöä.

132/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan, kaikki lopetettu, vaikka tiedostankin sen että aiheuttaa työttömyyttä. Kirppistelyyn meni vielä viime vuonna 50-100€/kk ja tuolla ne romut nyt pölyttyy kaapeissa ja pöydillä. Ihan järjetöntä. Lopetin kirppistelyn kokonaan ja aloin myymään tavaroita pois. Sama rahamäärä tulee nyt tilille joka kuukausi myynneistä. Lisäksi kyllästyin totaalisesti siihen että samat mammat aina kirppiksellä puhumassa pahaa ihmisistä yrittäjän kanssa. Kylän juorukerho, joka keksii tarinoita. Kaupoistakin ostan vain sen mitä tarvitsen ja niistäkin vain aina edullisinta ja vähemmän kuin tavallisesti. Ruokaakin paljon vähemmän nykyään, herkkuja en ollenkaan. Kaikki kaupat, mainokset ja ostaostaosta-hokemiset kuvottaa lähinnä. Nyt aion käyttää aikani siihen että keskityn näihin tavaroihin mitkä minulla jo on, niiden vähentämiseen ja käyttämiseen. Astioita mulla on loppuelämäksi asti, ja enemmänkin. Vaatteita ostan sitten kun entiset loppuu. Laskin että pelkkiä sukkiakin löytyy jotain 50 paria :)

Mulla tekee vähän tiukkaa heittää vaatteita pois silloinkin, kun niissä on jo näkyviä reikiä. Eli joo, loppuun käytän kaikki ja uutta en hanki muuta kuin tarvittaessa. Aika vähän kirppiksiltäkin, kun saan usein ystäviltä heille pieneksi käyneitä, hyviä vaatteita. Jokaista kotiin liittyvää hankintaa mietin tarkkaan ja harvoin tulee ruokakaupastakaan mitään "ylimääräistä" ostettua. Minusta on tullut todella pihi, osittain pakosta, kun eläke on pieni. Mietin myös jälkipolvia, ettei heillä ole niin hemmetisti poisheitettävää rojua, jolla arvoa on vain minulle itselleni. 

Ihan kuin mun näppiksestä! Mikä nautinto kun saa heittää loppuunkuluneen ja reikäsen vaatteen roskikseen! On ainakin tullut käytettyä. Siivosin varaston ja kaikki turha pois. Säkkikaupalla tavaraa jota on säilönyt 10 vuotta. Oli puhdistavaa!

133/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotas kun menevät lukioon: kirjakustannukset monta sataa vuodessa. Muutenkaan en ymmärrä ihmisiä ja lisääntymistarvetta jos ei ole rahaa sitten elättää ja itketään keskustelupalstoilla[/quote]

Toisella asteella, eli lukiot ja ammattikoulut, saa ensi syksystä asti kirjat ym. ilmaiseksi.

Vierailija
134/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen samanlainen. En ole ostanut mitään tarpeetonta ainakaan kymmeneen vuoteen. Lopetin kirpputoreilla kiertelyn, kun huomasin että sieltäkin tarttuu mukaan sellaista, jota ei oikeasti tarvitse.

Kirjoja olen ostanut, mutta maltillisesti. Lähinnä runokirjoja, joihin haluan palata yhä uudelleen ja vanhoja puutarhakirjoja, koska niitä ei saa kirjastosta eikä niiden tietoja löydy Netistä.

Minäkin lopetin kirppareiden kiertelyn kun mulla kans tarttui kaikke turhaa mukaan.

Mä onneksi osaan ostaa kirppariltakin lähinnä vaan tarpeellista. Olen aina ollut pienipalkkainen, joten siihen on tottunut ettei mitään ylimääräistä ostella. Toki jotkut ostaa pienestä palkastaan huolimatta. Mulla kuitenkin rajoittaa paljon sosiaalisten tilanteiden pelko, eli jos ostan jotain niin en uskalla myydä sitä eteenpäin esimerkiksi Torissa. Koska joutuu olemaan ihmisten kanssa tekemisissä. Siksi mietin tarkkaan mitä ostan koska en tule sitä koskaan myymään.

Vierailija
135/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole ostanut aikoihin mitään normikaupoista, ruokaa ainoastaan

Tyynynliinat ovat niin vanhoja että hajoavat käsiin

Tein vanhasta Marimekoin pöytäkirjasta puolitusinaa tyynynliinaa.

Näillä mennään taas monta vuotta.

Vierailija
136/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutuskulttuuriin liittyy tietysti trendien seuraaminen, josta täytyy päästää irti, jos haluaa eroon turhasta ostelusta.

Klassiset perusvaatteet ovat siitä hyviä, että vaikka eivät olisi trendikkäitä, eivät myöskään koskaan näytä naurettavilta. Samoja voi käyttää niin pitkään kuin kestävät.

Vierailija
137/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen vaatteiden käyttö siivousrätteinä kuuluu 1950-luvulle. Se ei enää ole nykyaikaa, kun on valittavana hyviä mikrokuitutuotteita.

Vierailija
138/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhojen vaatteiden käyttö siivousrätteinä kuuluu 1950-luvulle. Se ei enää ole nykyaikaa, kun on valittavana hyviä mikrokuitutuotteita.

Kyllä vanhoja vaatteita voi hyvin käyttää esim. terassin tai parvekkeen kalusteiden pyyhkimiseen. Johonkin linnunkakan putsaamiseen ei välttämättä tarvita viimeisintä teknologiaa.

Vierailija
139/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Sisustukseni on 30-, 20-, 10- vuotta vanhaa. Keittiötarvikkkeisiin täydennystä sain sukulaisen jäämistöstä, vaatteita ostan ehkä 2 kertaa vuodessa, olen alkanut käyttää vanhoja vaatteita uudestaan vuosien tauon jälkeen.

Vierailija
140/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat eivät riitä edes kaikkeen tarpeelliseen, turhasta puhumattakaan, keskioluttakaan ei ole raaskinut ostaa koko vuotena.

Ja töissä olen ollut koko aikuisikäni.