Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, jotka ovat lopettaneet kaiken turhan ostamisen?

Vierailija
24.05.2021 |

Ei turhia vaatteita, sisustusjuttuja, lehtiä, astioita ym.

Kommentit (427)

Vierailija
101/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin etten anna niin auliisti kenellekään mitään. 

Vierailija
102/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta juuri mitään, koska en tarvitse mitään.

Minulla on ruokaa ja katto pään päällä.

Kirjastosta saa kirjoja, ulkoilu on ilmaista, taidetarvikkeet eivät maksa juuri mitään, kotona on kuntosali.

Liikun vain tarvittaessa vanhalla Toyotalla, jonka huollan itse.

Mitä vähemmän kulutan sitä onnellisempi ja vapaampi olen.

Se on just näin! Tuohon pyrin itsekin kun kaikkea on tarpeeksi, liikaakin. Yritän nyt päästä liioista eroon ja jonain päivänä elämä on helpompaa. Mutta kun olen murehtija luonteeltani ja mietin tekojen seurauksia niin kauhistelen millaiseksi maailma menee kun suurin osa ihmisistä huomaa tuon saman ja alkaa elää näin. Nythän talous pyörii täysin kuluttamisen ansiosta, ihmisillä on töitä kun ihmiset kuluttaa enemmän ja kiihtyvässä tahdissa. Mitä sitten kun kaikki lopettaa uuden shoppailun? Se voi tapahtua aika yhtäkkiäkin. No ehkä en elä niin kauan että tämän näkisin.

Ihmisillä on kyllä tarve kuluttaa johonkin ja toivottavaa olisikin, että kuluttamisen tarve kohdistuisi ennemmin palveluihin ja elämyksiin, kuin tavaraan. Myös toivottavaa olisi, että hankittaisiin laadukkaampaa tavaraa ja itse toivoisin, että tarjolla olisi enemmän sellaista, mitä voi korjata ja myös sitten sitten niitä, jotka tarjoaa osaavaa korjauspalvelua. Eli työpaikkoja löytyy kyllä muualtakin kuin krääsän myynnistä ja toivottavasti tulevaisuudessa enemmän kestävämmiltä aloilta.

Ihanan positiivista ajattelua. itse olen pessimisti ja näen ne miljoonat työttömät tällä hetkellä vielä tukalammassa tilanteessa tulevaisuudessa kun määrä tuplaantuu tai triplaantuu kun kulutus vähenee. Ainahan jotain menee kaupaksi ja tarvitaan, mutta tämä turha shoppailu jos loppuu, se tietää miljoonia työttömiä lisää ja hinnat nousee. Luonnollehan se on hyväksi mutta ihmisille ei. Korjaajiakaan ei tuosta noin vaan löydy eikä monella siitä olis varaa maksaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri lähti kaatikselle kärryllinen kaikkea turhaa ja toinen mokoma elektroniikkaa kierrätykseen.

En osta mitään mitä en tarvitse. Vihdoin kämppä siinä kunnossa että joka taso ei ole täynnä irtosälää ja vaatehuoneeseenkin mahtuu muutakin kuin valo.

Pidän pohjoismaalaisesta järjestyksellisestä, selkeästä sisustuksesta valkoisen ja mustan välisillä eri sävyillä. Ehkä puuta sekaan mutta kaikki räikeä väriloiste ja kukkakuviot ym. saa levottomuuden tunteen laukalle.

Niin, mutta eihän ongelma oikeastaan tällä ratkea, että kaikki turha kärrätään kaatopaikalle. Sitten kiertoon laitut vaatteet ja elektroniikka päätyvät Afrikkalaisten ongelmajätteeksi. 

Silläkö, että ovat sen sijaan tuolla minun kaapissa, jolloin joudun asumaan turhan isossa asunnossa ja lämmittämään ja siivoamaan tilaa niille?

Ser-romu kyllä tiedon mukaan kierrätetään ihan täällä suomessa. Vaatteet ovat ongelmallisempia, koska kierrätyskeskuksissa ei aina ole tekstiilikeräystä ja jos on se maksaa. Ja uffilta ja vastaavilta ne tosiaan menevät Afrikkaan. Kaatopaikka on näille silloin parempi paikka, jos niitä ei voi enää hyödyntää.

Tällä ostamisen rajoittamisella ongelmaa yritetään korjata. Mahdollisimman vastuullinen kierrätys kuuluu tuotteen elinkaareen ja se pitäisi ostettaessa miettiä, mutta ei sillä, että se jäte on asunnoissa tee siitä yhtään sen hyödyllisempää.

Vierailija
104/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä.  Ostan vain ruokaa sitäkin harkiten kerran viikossa. Jaan tavaroitani hyväntekeväisyyteen ja kierrätykseen. N. 10v sain herätyksen; tavararoina ei tee onnelliseksi päinvastoin. Alkolinkäytön olen säätänyt erittäin minimaaliseksi vain juhlapyhiin 1-2 lasia jos silloinkaan, pöhötys/hönötysjuoma olut loppui kokonaan 2011 enkä ole kaivannut. Tuntuu erittäin hyvältä, minuun ei mainokset vaikuta eikä kauppiaat koukuta. Esim. kosmetiikkamarkkinointi on pääosin huijausta; vanhenevaa ihmistä se ei nuorenna eikä pelasta. Hiusväritkin ovat aivan turhia, niistä saa allergiaa ja mahdollisesti syöpää. Miettikää oikeesti mikä on elämässä tärkeää. Kuluttaminen ei ole elämän tarkoitus.

Vierailija
105/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lopettanut, kun en ole aloittanutkaan. Miksi ostaa turhaa?

Vierailija
106/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

96 jatkaa. Piti vielä kommentoida sitä, että en myöskään ole ikinä ymmärtänyt sisustusvimmaa. Haluan, että koti on itselle miellyttävä ja uuteen kotiin muutettaessani varmistan, että teen kodista viihtyisän, eli saatan myös ostaa jotain uutta. Kuitenkin sitten kun sisustus on valmis (hyvinkin nopeasti muuton jälkeen, yleensä aika vähän tarvitsee uutta), niin en tee sille oikeastaan mitään. En ostele koriste-esineitä tai kausiverhoja tai piristä sohvaa uusilla sohvatyynyillä tai vaihda ruokapöytää koska vanha kyllästyttää. Ne on ne samat vanhat huonekalut ja tavarat aina vaan. Ne kuuluu mun kotiin ja tutut ja turvalliset tavarat tekee mun kodista mun kodin. Tosin en ole asunut missään lapsuudenkodin jälkeen yli 5 vuotta, joten voi olla että jossain vaiheessa kaipaisin muutosta, jos asuisin vaikka tässä nykyisessä loppuelämäni - tai sitten en kaipaisi. 

Sama ajatus on kaikessa: haluan käyttää tavarat loppuun, oli ne sitten huonekaluja tai vaatteita. Siksi ostan yleensä uutena, mikä ei ehkä ole hyvä tapa, mutta olen perustellut sitä itselleni sillä, että käytän sen joka tapauksessa loppuun ja jos ostan uutena, niin se ehkä säilyy minulla pidempään. Toki joitain juttuja saatan ostaa käytettynä, mutta usein on myös ongelmana se, että juuri kun jotain tarvitsee, niin sitä ei käytettynä löydy.

Vierailija
107/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaamossa käynti. Pesu, leikkaus ja raidat 128 egeä. Köyhä joutuu tekemään yli 8 tuntia töitä, että saa summan kasaan.

Kaikki lehdet. Uutiset näkee päätteeltä ja illalla TV:stä. Seuraavan aamun lehti on auttamatta täynnä vanhaa tietoa.

Kosmetiikka. 

Sähkö, sitä on pakko ostaa ja olin erittäin skeptinen kyselemään sähkön hintaa muilta kun "omalta" sähköyhtiöltäni. Se kuitenkin kannatti ja lopulta tämä oma sähköyhtiöni antoi parhaimman tarjouksen, eli laski hintaa huimasti. Vielä kun saisi nuo sähkön siirtohinnat mahdolliseksi kilpailuttaa.

Kissanhiekka. Sitäkin on "pakko" ostaa, mutta kannattaa tilata 8 x 14 kiloa, niin saa todella paljon edullisemmin, kuin säkki kerrallaan ostettuna ja tuovat vielä kotiovelle.

Talouspaperi. Sitä ei tarvita yhtään mihinkään. Kankainen keittiöpyyhe käy mihin vain ja sen voi pestä koneessa.

Monet siivousaineet. Hyvällä mikrokuituliinalla voi saada puhdasta aikaan ilman mitään luontoa ja kukkaroa rasittavia kemikaaleja. 

Yskänlääke. Todistetusti sillä ei ole lääketieteellisesti mitään voimaa yskää vastaan.

Vierailija
108/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut turhat ostelut ja kampaajakäynnit. Meille tyrkytetään kaikkea roskaa ja aina ei huomaa, että on vähitellen luisunut kauppiaiden ansaan. Kosmetiikassa olen säästänyt satasia ja pesuaineissa samoin. Lopetin jo vuosia sitten alkoholin käytön. Ei tarvitse mennä edes konsertteihin eikä teattereihin, eikä kirkkoihin, nyt korona-aikana.

Vierailija
109/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta käytetyn elektroniikan viemisestä Afrikkaan. (Ärsyttää, että sorrun käyttämään termiä Afrikka, kun tarkoitan siten kaikkia sen 53 eri valtiota, enkä tiedä onko tilanne kaikissa maissa sama) Mutta joo, olin jälleen kerran eräässä pienessä Länsi-Afrikkalaisessa kaupungissa. Taksissa istuessani näin eräässä kadunkulmassa merkittävän määrän mikroaaltouuneja pinottuina päällekkäin. Ne olivat siinä myynissä. Jokaiseen uuniin oli liimattu suurehko keltainen tarralappu, jossa luki selvällä suomen kielellä, että : EPÄKUNNOSSA. Eli, kyllä sitä elektroniikkaromua täältä päätyy yhä sinne Afrikkaan, väittäkööt mitä väittävät. 

Toinen juttu. Moni vie käytettyjä vaattetteita erilaisiin hyväntekeväisyysjuttuihin ja uskoo auttavansa Afrikkaa. Luulee, että niitä vaatteita sitten jaetaan siellä. Ikävä kertoa, että vaatteita on siellä paalutolkulla, mutta ne ovat myynnissä myös kadunkulmissa. Ei jaeta ilmaiseksi ei. Niitä myydään myös säkeissä ja ostaja ei voi tarkistaa, mitä säkissä on. Hän maksaa säkillisestä vaatteita noin 20 euroa, mikä on siellä kova hinta. Sitten hän yrittää parhaansa mukaan myydä ne vaatteet eteenpäin katukaupassa. Vaatteiden laatu on kuulemma nykyään heikentynyt huomattavasti. Eivät ole ollenkaan puhtaita ja ehjiä. Osa päätyy siellä suoraan jätteeksi. Sitä en sano, että olisivat Suomesta. Osa voi ollakkin. 

Mitä merkillisintä tavaraa sinne päätyy. Samaisessa pikkukaupungissa näin kadunvarressa myynnissä tyhjiä makeislaatikoita, joissa oli myös tuoteseloste suomeksi. Niitä parin litran kannellisia lootia, joita voi ottaa ilmaiseksi vaikka Cittarista, kun ovat täyttäneet niitä irtislokerikkoja. 

Vierailija
110/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole vielä aloittanutkaan. miksi joku ostaisi turhaa? ehkä tämä on mysteeri vain minulle, koska en omista rahaa niin paljon kuin porvarit242

Vierailija
111/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetätin mökilläni kuistiremontin, joka laajeni odottamatta, kun paljastui lahonneita rakenteita. Minulle tuli akuutti kassakriisi remontin kallistumisen myötä.

Kahden kuukauden ajan en ostanut mitään ylimääräistä. Mutta kirjoitin ylös, mitä olisin halunnut ostaa. Kun taloustilanne sitten parani parin kuukauden kuluttua palasin katsomaan listaa. En kokenutkaan yhtäkään tavaraa enää tarpeellisena ja jätin ne kaikki hankkimatta.

Vierailija
112/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä,en osta ainuttakaan purkkia,astiaa,sisustussälää

Joihin upotin aiemmin paljon rahaa.muutenkin olen heittänyt kaiken turhan pois. Koti on selkeä ja siisti ja rahaa jää sijotuksiin

Vierailija
113/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on erittäin hyvä trendi!

Kyllähän kaikenlaista tekee mieli, mutta mä ainakin funtsin että tarviinko tosiaan . Ja se on kannattanut!

Eihän ihminen tarvitse periaatteessa kuin asunnon ja ruokaa. Vähän vaatteita.

Esim naistenlehdet luen e-lehtinä, samoin e-kirjat ja äänikirjat. Olin tilannut HS:n digiversion, mutta silloin kun Trump riehui pahimmillaan ja koronat ja muut täyttivät otsikot, peruutin koska voin pahoin.

Netfliä katsoin harvoin, lopetin. Vaikka Ylen Areenasta tulee riittävästi katsottavaa.

Yksi mikä harmittaa on se, että hiusten leikkauksia ei voi enää mennä teettämään Omniaan oppilastyönä.

Olen perheeni jo ruokkinut aikoinaan, joten keksin ruokaa ihan vaikka mistä. Ei ne mitään gourmetia ole, mutta who cares. Kaupassa tekee mieli jotain, mutta kun ajattelen millä voin korvata sen halvalla, niin toimii. Jos himottaisi vaikka jokin leivonnainen, ostan kuitenkin halva digestive-keksipaketin ja halvan hillon. Maistuu ja osaan kyllä itse leipoa. Nyt on vain käden kansa ongelmaa, joten se ei onnistu. Mutta pataleipä onnistuu!

Röökinpolton lopetin. Sitä jaksoin 40 vuotta. Alkoholi ei enää maistu yhtään.

En osta koskaan jotain kahveja kahviloista. En syö ravintoloissa. Reseptejä lukemalla saan kuviteltua annoksen maun. Mulla on nimittäin hyvä mielikuvitus.

Mulla on Multivita Woman 50+ -valmiste sen takaamiseksi, että jotkut ja hivenaineet pysyvät tasolla. Lääkkeisiin menee rahaa, mutta en voi mitään sille. Aiemmin kävin Tallinnassa ostamassa niitäkin.

Vaatteista - vanhin nahkatakkini on vuodelta 1987. Sellainen reisimallinen ja mahtuu vielä. Sehän on ihan hirveän näköinen, mutta ehjä, vuorellinen ja käytän sitä sienimetsässä.

Onhan näitä joo, mutta hyvä on ettei enää ole muodissa ostan ostamisen riemusta -tyyli.

Maailmalla voi kuitenkin olla mahdollisuus. Ja jälkipolvilla.

Vierailija
114/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohi otsikon, Suomeen tulee voimaan asetus/laki, että vuonna 2023 sen vaatejätteen pitää kiertää täällä Suomessa. Eli pitää rakentaa jotain vanhoistavaatteistajotainuutta-laitos. Ot tämä.

Vierailija
115/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta turhaa. Kaikki raha menee silti. Lapsille pakko ostaa jatkuvasti ehjää ja sopivaa vaatetta ja kenkää. Pihaa ollut pakko laittaa, ettei ole kyntöpeltoa. Säästöön laitan kaiken mitä yli jää palkasta. Eli ei nyt ihan hirveesti. Odotan sitä aikaa, kun lapset ei kasva hirveitä määriä yhden kauden aikana ja eivät riko kaikkia vaatteita ja kenkiä heti. 🙈

Odotas kun menevät lukioon: kirjakustannukset monta sataa vuodessa. Muutenkaan en ymmärrä ihmisiä ja lisääntymistarvetta jos ei ole rahaa sitten elättää ja itketään keskustelupalstoilla

Vierailija
116/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta turhaa. Kaikki raha menee silti. Lapsille pakko ostaa jatkuvasti ehjää ja sopivaa vaatetta ja kenkää. Pihaa ollut pakko laittaa, ettei ole kyntöpeltoa. Säästöön laitan kaiken mitä yli jää palkasta. Eli ei nyt ihan hirveesti. Odotan sitä aikaa, kun lapset ei kasva hirveitä määriä yhden kauden aikana ja eivät riko kaikkia vaatteita ja kenkiä heti. 🙈

Odotas kun menevät lukioon: kirjakustannukset monta sataa vuodessa. Muutenkaan en ymmärrä ihmisiä ja lisääntymistarvetta jos ei ole rahaa sitten elättää ja itketään keskustelupalstoilla

Ei tule kirjakustannuksia lukiosta enää. Maksuton toinen aste.

Vierailija
117/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohi otsikon, Suomeen tulee voimaan asetus/laki, että vuonna 2023 sen vaatejätteen pitää kiertää täällä Suomessa. Eli pitää rakentaa jotain vanhoistavaatteistajotainuutta-laitos. Ot tämä.

Tämähän kuulostaa hyvältä uudistukselta. Kukin maa vastatkoon omista jätteistään. Hillitsee ehkä tarpeetonta kuluttamista, kun roina alkaa kertyä omille kotinurkille eikä sitä voi dumpata kehittyviin maihin.

Vierailija
118/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta käytetyn elektroniikan viemisestä Afrikkaan. (Ärsyttää, että sorrun käyttämään termiä Afrikka, kun tarkoitan siten kaikkia sen 53 eri valtiota, enkä tiedä onko tilanne kaikissa maissa sama) Mutta joo, olin jälleen kerran eräässä pienessä Länsi-Afrikkalaisessa kaupungissa. Taksissa istuessani näin eräässä kadunkulmassa merkittävän määrän mikroaaltouuneja pinottuina päällekkäin. Ne olivat siinä myynissä. Jokaiseen uuniin oli liimattu suurehko keltainen tarralappu, jossa luki selvällä suomen kielellä, että : EPÄKUNNOSSA. Eli, kyllä sitä elektroniikkaromua täältä päätyy yhä sinne Afrikkaan, väittäkööt mitä väittävät. 

Toinen juttu. Moni vie käytettyjä vaattetteita erilaisiin hyväntekeväisyysjuttuihin ja uskoo auttavansa Afrikkaa. Luulee, että niitä vaatteita sitten jaetaan siellä. Ikävä kertoa, että vaatteita on siellä paalutolkulla, mutta ne ovat myynnissä myös kadunkulmissa. Ei jaeta ilmaiseksi ei. Niitä myydään myös säkeissä ja ostaja ei voi tarkistaa, mitä säkissä on. Hän maksaa säkillisestä vaatteita noin 20 euroa, mikä on siellä kova hinta. Sitten hän yrittää parhaansa mukaan myydä ne vaatteet eteenpäin katukaupassa. Vaatteiden laatu on kuulemma nykyään heikentynyt huomattavasti. Eivät ole ollenkaan puhtaita ja ehjiä. Osa päätyy siellä suoraan jätteeksi. Sitä en sano, että olisivat Suomesta. Osa voi ollakkin. 

Mitä merkillisintä tavaraa sinne päätyy. Samaisessa pikkukaupungissa näin kadunvarressa myynnissä tyhjiä makeislaatikoita, joissa oli myös tuoteseloste suomeksi. Niitä parin litran kannellisia lootia, joita voi ottaa ilmaiseksi vaikka Cittarista, kun ovat täyttäneet niitä irtislokerikkoja. 

"Afrikka" on tässä yhteydessä enemmänkin sellainen koontisana, kuin itse se maanosa. Voi tarkoittaa mitä vaan kehitysmaata, myös itäblokissa ja Aasiassa, kuka sitä roskien hävitystä parhaalla hinnalla myy. Ser-asetuskin on sen verran uusi, että vuosikymmeniä näkyy vielä sitä vanhaa elektroniikkaa ja toisaalta niitä korjattuja viedään sinne ihan tarkoituksella ja sitten kun ne hajoaa siellä, ei olekaan helposti saatavilla varaosia tai korjaustaitoa.

Sen lisäksi, että säädellään tavaran kierrätystä pitäisi jotenkin säädellä myös tavarantuotantoa. Eu alueella ei voi tuontia verottaa, onneksi Intian, Kiinan ja vastaavien krääsälle on niitä tulleja tulossa.

Meilläkin lapsella on 4 Kiinasta tilattua Bluetooth kaiutinta ja jatkuvasti kinuaa uutta. Kun tavara ei maksa mitään ja aina voi hommata uuden, ei lapsi osaa antaa sille mitään arvoa. Itse maksaa omista viikkorahoistaan ja mies vaan tilaa.

Vierailija
119/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen koronaa olin jo vähentänyt kaiken turhan ostamisen minimiin.

Jos remonttitarvikkeita ei lasketa niin viimeisen vuoden aikana en ole ostanut mitään turhaa tavaraa enkä vaatteita itselleni juoksulenkkareita lukuun ottamatta.

Kuntosalijäsenyydestä en tingi, 29 eur kuukaudessa on mielestäni halpa hinta terveydestä ja hyvinvoinnista ja kampaajallakin käyn vain pari kertaa vuodessa. Ravintolakulutkin on vähentynyt roimasti kuluneen vuoden aikana. Panostan laadukkaaseen ja tuoreeseen ruokaan, johon menee n 300 eur/kk (mun osuus 2 hengen taloudessa).

Kosmetiikkatuotteet on vaihtunut markettituotteisiin, enkä huomaa mitään eroa.

Vierailija
120/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt sitten on turhaa. Olen ostellut mukeja ja ruokailuvälinesarjan, vaikka ovatkin vielä käyttämättä. Pärjäänhän minä noilla kahdella mukilla +kolmella haarukalla ja veitselläkin.

Ja vaatteita tulee ostettua joskus, vaikka on minulla kolmet verkkarit ja kumisaappaat ja pari t-paitaa, huomenna ajattelin mennä katselemaan jotain kesäkenkiä.