Onko muita, jotka ovat lopettaneet kaiken turhan ostamisen?
Kommentit (427)
Mussiikkii kirjoitti:
Tavaraa ei tarvitse, kulttuuria ja vapaaehtoistyötä kyllä!
Musiikkia päiväänne:
Ja musiikki onneksi on nykyään aika halpaa kuunnella, siitä ei kauheaasti tarvitse maksaa.
Vapaaehtoistyötä en mielellään käytä, paitsi tietysti erilaisissa yhdistyksissä joiden jäsen olen yleensä itsekin. Miksei jokin talkoovoimin pystyyn pistetty tapahtumakin saa kulujen kattamiseksi jonkun lantin.
Vähemmän mitä vaan kulutusta on parempi.
M kirjoitti:
Rahat eivät riitä edes kaikkeen tarpeelliseen, turhasta puhumattakaan, keskioluttakaan ei ole raaskinut ostaa koko vuotena.
Ja töissä olen ollut koko aikuisikäni.
Sulla on varmaan nainen, kun ei rahat riitä. Naisen euro on 80c miehen eurosta, eli miehelle jää vain 20c.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverit sanoo, että jos kaikki kuluttaisi niin vähän kuin minä niin talous romahtaisi.
Mä haluan huolehtia omasta taloudestani, muut ikävä kyllä huolehtivat työllistämisestä...
Nykyinen talousjärjestelmä ei vaan oikein toimi. Se perustuu ylikulutukseen, ja siihen että joku jossain tekee töitä pienellä palkalla tai automaattisesti. Välistävetäjiä on systeemissä yli oman tarpeen, myyjät, brändääjät, kaikki sellainen joka olisi tarpeellisen asian ja sitä tarvitsevan tahon välissä ottamassa oman siivunsa.
Tarvitsen sen tuotteen tai palvelun, en oikeastaan muuta.
Pahin välistävetäjä on kyllä valtio. Joka vaiheessa valmistuksesta jakeluun asti on valtio imemässä veroja ja lopuksi se lätkäisee loppukuluttajalle vielä alv:nkin päälle. Mikä olisi mielestäsi parempi talousjärjestelmä, joka tyydyttäisi valtion loputtoman rahantarpeen, jos tämä nykyinen ei toimi?
Millä suomi pysyy pystyssä, jos ostat vain teknologiaa etkä tue humanistien työllistymistä esim ostamalla runokokoelmia?
On, täälläkin yksi. Ostan vain tarpeeseen ja silloinkin pitkän harkinnan jälkeen. Jos jotakin arvokkaampaa mielessä, vaikka uusi sohva, säästän siihen niin kauan että saan mieluisen. Pari vuotta sitten oli käytössä "tekniikka", jossa aina kun mietin edes ostavani jotain uutta, vaatetta, meikkejä tms., laitoin suurin piirtein saman summan syrjään ja kappas, vuoden jälkeen säästössä oli monta sataa euroa, enkä kokenut jääneeni paitsi mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en ostele turhaa, niin se ei tarkoita ettenkö olisi enää kiinnostunut "kauniista turhuudesta". Saatan katsella netistä vaatteita, kenkiä, laukkuja, kodin tavaroita, mutta kiinnostus ostamiseen on lopahtanut. On kuin olisi noussut korkea kynnys, jonka yli on vaikea päästä. Esimerkiksi nykyisten perusvaatteiden, joita myydään peruskaupoissa, laatu on niin huonoa, ettei se houkuttele ostamaan. Vähänkään paremmasta laadusta pitää jo maksaa satasia. Hinta sinällään ei olisi este ostamiseen, mutta ostaessaan kalliin tuotteen, niin pitää olla varma, että se on juuri itselle sopiva ja tulee käytettyä. Kovin monta satasien virheostosta ei tee mieli tehdä.
Ei sieltä verkkokaupoista jaksa edes selata niitä tavaroita enää. Joskus shoppailen niin että napsin ostoskoriin haluamiani juttuja ja sitten kun väsy iskee, tyhjennän korin tai jos on liian hidasta (yksitellen napsittava pois) suljen koko sivuston. Kirppistelyhalusta pääsee kun katsoo youtubesta ulkolaisia kirppisvideoita. Tubettaja kuvaa hyllyjä ja ostelee, itse saa katsella, mutta rahat säästyy ja tavaran määrä ei lisäänny kotona. Maailmalla on niin paljon ihanampia tavaroita kirppiksillä että siihen tavaratulvaan väsyy aika äkkiä, kun haluaisi kaiken. Hyvin äkkiä huomaa että eipä sitä kaikkea kaunista ole pakko itse omistaa.
Kampaajalla hiusten leikkaaminen työllistää suomalaisia eikä saastuta luontoa. Aivan varmasti ammattilaisen leikkaamat hiukset ovat tyylikkäämmät kuin itse saksitut.
Tätä lukiessa sitä voisi melkein kuvitella, että ihmiset olisivat vähentäneet kulutusta. Tilastokeskus kuitenkin muisti muistuttaa, että vähittäiskaupan myynti kasvoi 8 prosenttia. Tämä puhe kulutuksen vähentämisestä on kuin menneiden vuosien leipäkone: kaikki puhuu, mutta kukaan ei käytä. Posti on tukossa paketeista, mutta kukaan ei osta yhtään mitään.
Tosiasia kuitenkin on, että edelleenkin Suomessa ostetaan paljon ja pääsääntöisesti halvalla tuotteita, joita ei voi korjata. Samalla palveluita ei synny. Mihin kummaan suutaria ja räätäliä tarvitaan kun saan Lidlistä halvemmalla uuden, kysyy suomalainen. Sama näkyy kautta linjan. Suomessa jopa miesten paitojen pesu pesulassa on kallista kun palvelulle ei ole käyttöä. Turha sitä on parin euron paitaa pestä kun voi ostaa uuden. Ja sama kautta linjan, on kyse sitten taloista, pyöristä tai huonekaluista.
On ihan sama onko kotona kolme tavaraa vai kolmekymmentä, jos tuotteiden kiertonopeus on suuri. Niin kauan kun keskeinen tuotteen arviointikriteeri on sen huokea hankintahinta, on turha kertoa, miten kulutusta on tullut vähennettyä. Samalla hyvesignaloidaan maailman typerimmistä asioista (miksi ostaa kirjoja kun on kirjasto -tyyppisesti). No, mutta onneksi voi sitten netin keskustelupalstoilla kertoa miten oivallisesti on tullut omaksuttua kapitalismin kauniisti paketoima viimeisin villitys.
Mulle kävi niin että kun muutettiin keskusta maalle ostaminen vähentyi romahtaen.
Täältä on kaupunkiin matkaa vajaa 20km ja ruokakaupassa tulee käytyä enintään kerran viikossa. Sieltä ostan vain juuri sen mitä tarvitaan, hömppäruokia (vanukkaat,rinkelit yms) en osta.
Mitä tavaroihin tulee niin 'tarpeiden' listaaminen on vähentänyt ostelua ja se kun sinne kauppaan on oma vaivansa mennä.
niin paljon kultturellit. artistit ja muut huu haa kauppiaat syyllistivät kuluttajia vuoden aikana että tosiaan mietin ostokset. NAUTTIKOOT RUNSAISTA TUISTA.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ostanut mitään turhaa, joten en ole lopettanut kun en ole sellaista aloittanutkaan.
Oletpas. Kaikki muu on turhaa paitsi ruoka ja mitä tarvitsee lisääntymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ostanut mitään turhaa, joten en ole lopettanut kun en ole sellaista aloittanutkaan.
Oletpas. Kaikki muu on turhaa paitsi ruoka ja mitä tarvitsee lisääntymiseen.
Eli jokainen ostaa turhia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no suurin osa miehistä on tälläisiä .
Suurin osa miehistä jotka minä tunnen tuhlaavat ja hamstraavat samalla tavalla, mutta naiset myöntävät usein tavaran olevan turhaa, "mutta niin ihana, niin oli pakko ostaa". Mies taas hautaan asti väittää ettei osta turhaa ja tarvitsevansa 4 läppäriä, vanhan matkatelkkarin, 45 virveliä, taas uuden lenkkiavainsarjan, vararuohonleikkurin, uuden robotti-imurin, isomman tv:n, näytönohjaimia, jättimäisen laatikon johtoja ja niin edelleen.
Haha, tämä todellakin pitää paikkansa! Minä olen aina aiemmin ollut se, jonka rahat kuluivat shoppailuun ja kaappeihin kertyi turhaa. Muutama vuosi sitten tein ryhtiliikkeen, myin turhat vaatteet ja tavarat pois enkä ole ostanut uutta kuin tarpeeseen. Nyt muuton myötä tuli todella selväksi, että suuri osa jäljellä olevasta epämääräisestä sälästä on jotain miehen työkaluja ja harrastusvälineitä, joista isoa osaa ei ole käytetty ainakaan kymmeneen vuoteen. Esim. ulkovarastossa minulla on yksi pieni laatikollinen puutarhavälineitä ja koko loppu varasto on täynnä miehen tavaroita. Onneksi jonkin sortin heräämistä on tapahtunut, ja mieskin on vähän alkanut karsia turhimpia pois.
Taloyhtiössä on kierrätyshylly.
Haen sieltä kaikkea kivaa.
Ei kauaa kestä, kun tajuan olikin tarpeeton ja kiertoon.
Yritin jonkin aikaa tehdä niin että joka kerta kun tuli mielihalu ostaa jotain muuta kuin ruokaa, esim, villalankaa ruokakaupassa, kirjoitin sen ylös vihkoon, ja jos vielä 2 viikon päästä tarvitsin sen ( tai edes muistin että olin aikonut ostaa) , ostin sen. Tätä yritin soveltaa ihan kaikkeen, ja vaatteista yritin tehdä listaa mitä haluan hankkia. Pystyin olemaan ostelematta mitään monta kuukautta, niillä rahoilla ostin osakkeita. Nyt olen tylsyytksissä käynyt kirppareilla, ja olen liian koukussa emmy.fi nettikauppaan, sieltä saa monensadan merkkivaatetta todella halvalla, etsin Marimekkoa, Tiger of Sweden, Andiata jne ja selaan tuntikaupalla sitä kauppaa. Viimeksi hankin HugoBoss merinovillatakin, Barbourin toppatakin (samaa merkkiä kun Kate Middleton käyttää), Italialaiset nahkasaapikkaat ( kaikki yht 60e, pelkän takin ovh 380e ). Ympäristön kannalta käytetyn kierrättäminen hyvään, rahan puolesta ei ongelma, mutta häiritsee kun enhän mä sitten kuitenkaan ehdi koskaan käyttämään näitä ostoksia, kun jo löydön jotain muuta vielä kalliimpaa, vielä halvemmalla.
Mä haluan huolehtia omasta taloudestani, muut ikävä kyllä huolehtivat työllistämisestä...
Nykyinen talousjärjestelmä ei vaan oikein toimi. Se perustuu ylikulutukseen, ja siihen että joku jossain tekee töitä pienellä palkalla tai automaattisesti. Välistävetäjiä on systeemissä yli oman tarpeen, myyjät, brändääjät, kaikki sellainen joka olisi tarpeellisen asian ja sitä tarvitsevan tahon välissä ottamassa oman siivunsa.
Tarvitsen sen tuotteen tai palvelun, en oikeastaan muuta.