Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, jotka ovat lopettaneet kaiken turhan ostamisen?

Vierailija
24.05.2021 |

Ei turhia vaatteita, sisustusjuttuja, lehtiä, astioita ym.

Kommentit (427)

Vierailija
141/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leikannut omat puolipitkät hiukset jo yli 15 vuotta. Netistä löysin helpot ohjeet. Dyykkaan paljon, mm. taloyhtiön metalliroskis on oikea aarreaitta, sieltä on löytynyt ihan tarpeeseen hyväkuntoiset kattilat ja paistinpannut.

Vierailija
142/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun säästövinkki on se, että tilaa kerran viikossa noutoruuan haluamaansa kauppaan. Muutama euro siitä on kannattava "tuhlaamiskohde": joku muu kerää ostokset, sinä haet lokerosta = aikaa säästyy ja lisäksi joudut tilatessa suunnittelemaan viikon ruuat ja tarpeet = rahaa säästyy.

Meidän perheessä ruokaan menee huomattavasti vähemmän nyt kun ostamme ruuan noutopalveluna. Ihan käsittämätöntä. Kaikki heräteostokset ja muut jäävät pois ja tuntuu ihanan luksukselta kun ei tarvitse hikoilla hälisevässä kaupassa!

Onko kukaan muu jäänyt nouto/kuljetus/nettikaupan käyttäjäksi koronan seurauksena / säästösyistä?

Tilaan myös ruuat valmiiksi kerättynä kerran viikossa. Yli puoleen vuoteen en ole tehnyt viikko-ostoksia itse marketista. Jotain pientä pitää välillä kipaista lähikaupasta, mutta 99,9 %ruokaostoksista tulee noutopalvelun kautta. Niin helppoa! Kerran kun ajatuksella tekee perusostoslistan, sitä voi käyttää kaikissa seuraavissa tilauksissa pohjana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun säästövinkki on se, että tilaa kerran viikossa noutoruuan haluamaansa kauppaan. Muutama euro siitä on kannattava "tuhlaamiskohde": joku muu kerää ostokset, sinä haet lokerosta = aikaa säästyy ja lisäksi joudut tilatessa suunnittelemaan viikon ruuat ja tarpeet = rahaa säästyy.

Meidän perheessä ruokaan menee huomattavasti vähemmän nyt kun ostamme ruuan noutopalveluna. Ihan käsittämätöntä. Kaikki heräteostokset ja muut jäävät pois ja tuntuu ihanan luksukselta kun ei tarvitse hikoilla hälisevässä kaupassa!

Onko kukaan muu jäänyt nouto/kuljetus/nettikaupan käyttäjäksi koronan seurauksena / säästösyistä?

Olen jo ennenkin tilannut ruoat netistä ja nyt kokonaan. Kotiinkuljetusmaksu on pieni, kun sillä välttää eniten inhoamansa ”kotityön” eli kaupassa käymisen. Ruokahävikkiä ja turhia heräteostoksia ei tule. Ostamattomuus on helppoa, jos ei pidä kaupoissa käymisestä. Kirppistely olisi painajaismainen tapa viettää aikaa. Kaupoista sentään tietää etukäteen, että siellä yleensä on haettu tavara.

Nettikauppaostoksetkin ovat jääneet, kun olen lopulta tajunnut, ettei vaatteita tarvitse uusia ennen kuin pakottavassa tarpeessa. Kotiin en ole ostanut vuosiin mitään, ellei jokin ensin rikkoudu. Silloinkin katson, kuinka kauan selviää ilman.

Vierailija
144/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, päinvastoin olen lisännyt ostamista, kun ymmärsin kuinka lyhyt ihmiselämä loppujen lopuksi on.

Vierailija
145/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona teki kyllä sen ettei tule ostettua mitään turhaa, ei vaatteita , ei kosmetiikkaa, ei sälää. Jotenkin sitä kotona ollessa ymmärsi että kaikkea on.

Vierailija
146/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan mielelläni pienyrittäjien palveluita, koska sillä on myös työllistävä vaikutus. Mitä sillä rahalla tekee jos ei mihinkään käytä? Tavaraa on jo tarpeeksi, mutta kauneushoidot, kampaaja, geelikynnet, leikkokukat, ravintolat, teatterit, keikat ym ovat elämän suola. Samoin erilaisten luovien harrastusten materiaalit. Mikä kenellekin on turhaa. Elämässä lopulta melkein kaikki on turhaa paitsi läheiset ihmiset ja rakkaus, mutta eipä käärinliinoissakaan ole taskuja.

Vierailija
147/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no suurin osa miehistä on tälläisiä .

Vierailija
148/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele "turha". 

Vierailija
149/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa en ole vuosiin enää harrastanut mitään turhaa ostelua. Ulkomaanreissuilla taas sitäkin enemmän. Matkailua on ollut kova ikävä, mutta matkoilta ostettua rojua (matkamuistoja) ja vaatteita en ole katsellut ja hiplaillut aikaisempia reissuja muistellessa. Valokuvien katselu ja matkojen muistelu itsekseen tai silloisen matkaseuralaisen kanssa on ollut taas ihan parasta. Samoin parikin lomaromanssia on jäänyt ihaniin muistoihin. Tulevilta matkoilta en enää aio ostaa mitään turhaa krääsää ja vaatteitakin vain jos oikeasti tarvitsen. Shoppailukierrokset jätän väliin. Yhtäkään kaupoissa kiertelyä ja ostareilla ravaamista en ole muistellut lämmöllä. Jatkan kuvien ja videoiden ottamista, panosta hyvään ruokaan ja juomaan, elän hetkessä ja etsin elämyksiä.

Vierailija
150/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhojen vaatteiden käyttö siivousrätteinä kuuluu 1950-luvulle. Se ei enää ole nykyaikaa, kun on valittavana hyviä mikrokuitutuotteita.

Samaa mieltä!

Vierailija
151/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt minimiin, mutta en täysin lopettanut.

Kierrätän lastenvaatteet isommilta pienemmille, nytkin esim. kuopuksen ulkoiluasu isosiskon vanha, polkupyörä isoveljen vanha jne. Kenkiä ostan uusina, ja joskus sorrun turhuuteen, eli nytkin kaapissa juhlakengät joita kerran pidetty. Nyt kesällä tarkoitus viedä iso kuorma turhaa roinaa jäteasemalle ja jotain yritän myydäkin.

Turha tavara on alkanut ahdistaa. Tuntuu, että se sitoo kiinni kaikkeen siihen, mihin en halua sitoutua. Nykyiseen tiukkaan taloustilanteeseen, paikkakuntaa jossa en enää viihdy, muistoihin jotka tuovat huonon mielen jne. 

Vierailija
152/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jääty. Säästää rahaa, aikaa ja laihtuu! Itselleen sitä valehtelee, ettei niitä herkkuja niin tule syötyä, mutta on niitä oikeasti sinne koriin uutuuksia ja vanhoja suosikkeja lapattu. Nyt kun maha täynnä omalta sohvalta kahvikupposen kanssa hoitaa ostokset, niin ei tule ostettua herkkuja. Jos herkkuja haluaa, niin saa edes sen 10minuutin kävelyn lähikaupalle ja takaisin ja useimmin laiskuus voittaa ja otan vaan omenan.

Samoin prisman tavaraosasto jää kiertämättä ja turhat ostokset sieltäkin pois. Maailma pelastuu. Saa nähdä nouseeko hinnat, jos ihmiset jää samalla tavalla kuin minä tähän keräilyyn tai kotiin tilailuun koukkuun.

Vierailija
153/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no suurin osa miehistä on tälläisiä .

Suurin osa miehistä jotka minä tunnen tuhlaavat ja hamstraavat samalla tavalla, mutta naiset myöntävät usein tavaran olevan turhaa, "mutta niin ihana, niin oli pakko ostaa". Mies taas hautaan asti väittää ettei osta turhaa ja tarvitsevansa 4 läppäriä, vanhan matkatelkkarin, 45 virveliä, taas uuden lenkkiavainsarjan, vararuohonleikkurin, uuden robotti-imurin, isomman tv:n, näytönohjaimia, jättimäisen laatikon johtoja ja niin edelleen.

Vierailija
154/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittele "turha". 

Kaikki mihin käytät turhaan rahaa. Vaatteet, joita et käytä, ruoka jota et syö, koriste-esineet jotka eivät päädy esille jne. Käyttämättä jäänyt vitosen maksava T-paita on turhempi ostos kuin 50€ t-paita, joka on ahkerassa käytössä.

Vierailija
155/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en ostele turhaa, niin se ei tarkoita ettenkö olisi enää kiinnostunut "kauniista turhuudesta". Saatan katsella netistä vaatteita, kenkiä, laukkuja, kodin tavaroita, mutta kiinnostus ostamiseen on lopahtanut. On kuin olisi noussut korkea kynnys, jonka yli on vaikea päästä. Esimerkiksi nykyisten perusvaatteiden, joita myydään peruskaupoissa, laatu on niin huonoa, ettei se houkuttele ostamaan. Vähänkään paremmasta laadusta pitää jo maksaa satasia. Hinta sinällään ei olisi este ostamiseen, mutta ostaessaan kalliin tuotteen, niin pitää olla varma, että se on juuri itselle sopiva ja tulee käytettyä. Kovin monta satasien virheostosta ei tee mieli tehdä.

Vierailija
156/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ostan vain tarpeeseen, kun haluan käyttää sen säästyvän rahan itseni kehittämiseen. Käytän vaatteet loppuun asti. Nyt on tullut sisustettua kämppää ja kämpään on tullut muutamia kasveja lisää. Vielä puuttuu pari ruukkua niille. Olen pyrkinyt karsimaan turhat tavarat pois kun edelliset muutot olivat sen verran rankkoja. Jostain syystä vatteita ei ole tarvinnut niin paljon korona-aikana ja on pärjännyt vain muutamalla vaatekappaleella

Vierailija
157/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tarvinnut lopettaa turhaa ostelua, koska sitä ei ole harrastettu aikaisemminkaan. 

Vierailija
158/427 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin kampaamokäynnit koronan vuoksi. Siinäkin säästää noin 300 e vuosi. Mies leikkaa nykyään.

Minä olen vuosia käynyt vain 2-3 kertaa vuodessa kampaajalla, mutta tänä vuonna en vielä kertaakaan ja edellinen käynti oli syyskuussa. Aion opetella leikkaamaan itse pitkät suorat hiukset.

Leikkaan itse hiukseni. Otan vain hiuksista otteen siitä kohdasta, josta haluan leikata ja sitten leikkaan. Tasoitusta lisäksi. Ei ehkä paras tapa, mutta käy minulle, koska pidän hiuksia poninhännällä.

Vierailija
159/427 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo ennenkin tilannut ruoat netistä ja nyt kokonaan. Kotiinkuljetusmaksu on pieni, kun sillä välttää eniten inhoamansa ”kotityön” eli kaupassa käymisen. Ruokahävikkiä ja turhia heräteostoksia ei tule. Ostamattomuus on helppoa, jos ei pidä kaupoissa käymisestä. Kirppistely olisi painajaismainen tapa viettää aikaa. Kaupoista sentään tietää etukäteen, että siellä yleensä on haettu tavara.

Nettikauppaostoksetkin ovat jääneet, kun olen lopulta tajunnut, ettei vaatteita tarvitse uusia ennen kuin pakottavassa tarpeessa. Kotiin en ole ostanut vuosiin mitään, ellei jokin ensin rikkoudu. Silloinkin katson, kuinka kauan selviää ilman.

Meillä tuo ruuan nettitilaus ei kyllä säästä mitään. On todettu, että halvemmaksi tulee kun jompi kumpi (yleensä mies) käy kerran viikossa kaupassa ja ostaa listan mukaan sen mitä tarvitaan. Kun sitä ostettavaa on pitkä lista ja täysi ostoskärryllinen niin ei huvita kierrellä kaupassa yhtään enempää kuin on pakko. Nettikaupasta taas helppo naputella ostoskoriin kaikenlaista ei välttämättä niin tarpeellistakaan.

Vierailija
160/427 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaraa ei tarvitse, kulttuuria ja vapaaehtoistyötä kyllä!

Musiikkia päiväänne: