Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, jotka ovat lopettaneet kaiken turhan ostamisen?

Vierailija
24.05.2021 |

Ei turhia vaatteita, sisustusjuttuja, lehtiä, astioita ym.

Kommentit (427)

Vierailija
61/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä olen ostanut kaiken tarpeen vaatiessa. No nyt en ole ostanut vaikka olisin tarvinnut, kun en ole jaksanut lähteä vaate- ja kenkäkauppoihin. Kyllä tässä on nyt pakko lähteä ostamaan uudet lenkkarit ja ulkoilutakki. 

Vierailija
62/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita löytyy kyllä myös erittäin hyvälaatuisia ja kestäviä. Ne ovat kalliita. Jos ostaa lidilistä sukkia, halvalla saa, mutta tietenkin hajoavat myös nopeasti.

Mä oon normituloisena nelikymppisenä onnistunut haalimaan itselleni jotensakin sillä tavalla laadukkaan vaatekaapin nyt, että vaateostoksia tarvitsee tehdä enää hyvin harvoin. Kyllä se hitto vieköön kirpaisee aina sen kerran kun ostaa, mutta kun tuntee ja tietää tietyt merkit ja laadun, tietää myös sen, etteipä tarvitse pitkään aikaan vaateostoksia sitten ajatella. Olen aika varma, että myös säästän tällä tavalla rahaa pidemmän päälle. Ostan nykyään jonkun vaatteen ehkä kaksi kertaa vuodessa, välillä menee vuosikin, etten tarvitse mitään.

Kokeilepas vaihtaa päivätyöksi fyysinen & likainen työ. Vaatteet on pakko pestä joka käytön jälkeen ja vieläpä 60asteessa. Tule sit uudestaan kertomaan miten hienosti nykyvaatteet kestävätkään! Ärsyttää ostaa uutta, mutta en viitsi kulkea ihan puhkikuluneissakaan eli reikäisissä vaatteissa. Itselläni myös ihan laadukkaat lakanat kuluvat aika nopeasti puhki. Johtuuko sitten aktiivisuudesta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tykkänään lopettanut kaiken ostamisen. Puoleentoistavuoteen en ole ostanut muuta kuin ruokaa, ja nyt tarvitsisin uudet lenkkikengät, mutta onpa ostaminen vaikeaa. En taida löytää uusia ollenkaan tällä menolla. Tänä aikana olemme myös vieneet erilaisiin keräyksiin vaatteita ja kodin tavaroita, mutta vieläkään emme ole päässeet kaikesta turhan tavaran omistamisesta.

Meillä on iso talo ja vaikka päälle päin näyttää väljältä, niin kylläpä komeroihin ja kaappeihin on kertynyt kaikenlaista tavaraa. Lipaston laatikot ovat ihan täynnä sukkia ja alusvaatteita, käytettyjä ja käyttämättömiä. Varmasti riittavat loppuelämäksi. Yksi asia on mistä en ehkä koskaan pysty luopumaan ovat kirjat. Kirjat ovat olleet ostoslistalla, vaikka kaiken muun ostamisen olen lopettanut. Ostinhan minä kesähousut ja kaksi t-paitaa, mutta tulin katumapäälle ja pitää palauttaa. Kun toin ne kotiin, niin ei tuntunut yhtään siltä, että oikeasti niitä tarvitsisin. En kehtaa edes sanoa kuinka paljon on säästetty parin viime vuoden aikana, kun tulot ovat lisääntyneet ja menot olleet minimissä. Etätöiden takia bensaakaan ei ole juuri tarvinnut autoon ostaa, koska ei työajoa ja hupiajelua vielä vähempi. Syöty on vain kotiruokaa. Ainoa mitä on kulutettu enemmän ovat kotivaatteet. Osa on jo hyvinkin resuisen näköisiä. Ihmisten ilmoille mennessä riittää yksi hyvä ja asiallinen vaatekerta, joka päällään voi pakolliset menot hoitaa.

Vierailija
64/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin kampaamokäynnit koronan vuoksi. Siinäkin säästää noin 300 e vuosi. Mies leikkaa nykyään.

Minä olen vuosia käynyt vain 2-3 kertaa vuodessa kampaajalla, mutta tänä vuonna en vielä kertaakaan ja edellinen käynti oli syyskuussa. Aion opetella leikkaamaan itse pitkät suorat hiukset.

Tuo nyt on jo naurettavaa, joku hiusten tasoitus kampaajalla ei paljoa maksa. Ammattitaidon väheksyntää, että itse opettelemalla muka saisi hyvää jälkeä ja vielä omaan päähänsä.

Minä luovuin aikoinaan hiusten värjäämisestä, mutta todellakin mielelläni maksan ammattilaiselle hiustenleikkuusta.

Vierailija
65/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita löytyy kyllä myös erittäin hyvälaatuisia ja kestäviä. Ne ovat kalliita. Jos ostaa lidilistä sukkia, halvalla saa, mutta tietenkin hajoavat myös nopeasti.

Mä oon normituloisena nelikymppisenä onnistunut haalimaan itselleni jotensakin sillä tavalla laadukkaan vaatekaapin nyt, että vaateostoksia tarvitsee tehdä enää hyvin harvoin. Kyllä se hitto vieköön kirpaisee aina sen kerran kun ostaa, mutta kun tuntee ja tietää tietyt merkit ja laadun, tietää myös sen, etteipä tarvitse pitkään aikaan vaateostoksia sitten ajatella. Olen aika varma, että myös säästän tällä tavalla rahaa pidemmän päälle. Ostan nykyään jonkun vaatteen ehkä kaksi kertaa vuodessa, välillä menee vuosikin, etten tarvitse mitään.

Kokeilepas vaihtaa päivätyöksi fyysinen & likainen työ. Vaatteet on pakko pestä joka käytön jälkeen ja vieläpä 60asteessa. Tule sit uudestaan kertomaan miten hienosti nykyvaatteet kestävätkään! Ärsyttää ostaa uutta, mutta en viitsi kulkea ihan puhkikuluneissakaan eli reikäisissä vaatteissa. Itselläni myös ihan laadukkaat lakanat kuluvat aika nopeasti puhki. Johtuuko sitten aktiivisuudesta...

Minä luulen, että nämä ihmiset tosiaan luulevat väärin. Ihmisillä on taipumus unohtaa omia kulujaan ja rahaa menee ”ehkä viitonen kerran vuodessa”. Tällä palstallakin tosi moni kertoo syövänsä tosi monipuolisesti ja ravitsevasti viidelläkympillä viikossa - ja vielä uskoo asian.

Sitten kun alkaa pitämään kirjaa menoistaan ja/tai hankinnoistaan, alkaa tulemaan realistisempi kuva asiasta.

Ja joo, meilläkin tarvii uusia vuosittain toinen aluslakanoista. 😀 Ja laatua kyllä ostetaan, ihanan pehmeät lakanat on elämänlaatua. 🌺

Vierailija
66/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettaa ihmisten kauhea tavaramäärä ja ostelu. Kaikkein vähiten ymmärrän jengiä jotka tilaa jtn turhaa arvotonta paskaa jostain Wishistä tai Ali Babasta... :O

Vierailija
67/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksettaa ihmisten kauhea tavaramäärä ja ostelu. Kaikkein vähiten ymmärrän jengiä jotka tilaa jtn turhaa arvotonta paskaa jostain Wishistä tai Ali Babasta... :O

Tämä ihan kauhistuttaa!

Vierailija
68/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin kampaamokäynnit koronan vuoksi. Siinäkin säästää noin 300 e vuosi. Mies leikkaa nykyään.

Minä olen vuosia käynyt vain 2-3 kertaa vuodessa kampaajalla, mutta tänä vuonna en vielä kertaakaan ja edellinen käynti oli syyskuussa. Aion opetella leikkaamaan itse pitkät suorat hiukset.

Itse kävin viimeksi kampaajalla loppuvuodesta 2019 ja sen jälkee puoliso on leikannut latvoja siistimmän näköiseksi. Pitkähköt hiukset.

Vierailija
69/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tykkänään lopettanut kaiken ostamisen. Puoleentoistavuoteen en ole ostanut muuta kuin ruokaa, ja nyt tarvitsisin uudet lenkkikengät, mutta onpa ostaminen vaikeaa. En taida löytää uusia ollenkaan tällä menolla. Tänä aikana olemme myös vieneet erilaisiin keräyksiin vaatteita ja kodin tavaroita, mutta vieläkään emme ole päässeet kaikesta turhan tavaran omistamisesta.

Meillä on iso talo ja vaikka päälle päin näyttää väljältä, niin kylläpä komeroihin ja kaappeihin on kertynyt kaikenlaista tavaraa. Lipaston laatikot ovat ihan täynnä sukkia ja alusvaatteita, käytettyjä ja käyttämättömiä. Varmasti riittavat loppuelämäksi. Yksi asia on mistä en ehkä koskaan pysty luopumaan ovat kirjat. Kirjat ovat olleet ostoslistalla, vaikka kaiken muun ostamisen olen lopettanut. Ostinhan minä kesähousut ja kaksi t-paitaa, mutta tulin katumapäälle ja pitää palauttaa. Kun toin ne kotiin, niin ei tuntunut yhtään siltä, että oikeasti niitä tarvitsisin. En kehtaa edes sanoa kuinka paljon on säästetty parin viime vuoden aikana, kun tulot ovat lisääntyneet ja menot olleet minimissä. Etätöiden takia bensaakaan ei ole juuri tarvinnut autoon ostaa, koska ei työajoa ja hupiajelua vielä vähempi. Syöty on vain kotiruokaa. Ainoa mitä on kulutettu enemmän ovat kotivaatteet. Osa on jo hyvinkin resuisen näköisiä. Ihmisten ilmoille mennessä riittää yksi hyvä ja asiallinen vaatekerta, joka päällään voi pakolliset menot hoitaa.

Meillä myös iso talo.

Se on jotenkin oikeuttanut kaiken säästämisen "siltä varalta"...

Noh, nyt olen yrittänyt vähän harrastaa konmaritusta - sitähän voi käytännössä tehdä vain omiin tavaroihin.

Ärsyttää niin että kohta pimahdan lopullisesti. Kun minä saan jonkun hyllyn siistittyä, ja vaikkapa tarpeettomat hillopurkit vietyä kiertoon, joku muu käy täyttämässä sen syntyneen tyhjän tilan jollain 'tosi tarpeellisella' säästettävällä (nyt viimeksi poika tunki siihen tyhjään omat lukiokirjansa, mitä vielä säästää siltä varalta, ettei opiskelupaikka aukea ja täytyy mennä korottamaan 🤯 - viimeksi mun tyhjä hylly täyttyi miehen jostain kalastusvälineistä 🤯

Eli lopputulos on se, että mun tila vähenee ja toiset senkun leviää ja kun katson ympärilleni kaikki on ihan yhtä tukkoon tungettua 🤯

Vierailija
70/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein netissä kysytään t-paidoista, päätellyt näin, pikeepaidat kestäviä, eivät ehkä käy joka tilanteeseen silti hyväksi havaittu.  Avarakaulaisia hienoja rosemunde-paitoja vain silloin kun kaulus ei saa näkyä.

Vierailija
71/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein netissä kysytään t-paidoista, päätellyt näin, pikeepaidat kestäviä, eivät ehkä käy joka tilanteeseen silti hyväksi havaittu.  Avarakaulaisia hienoja rosemunde-paitoja vain silloin kun kaulus ei saa näkyä.

Tilanteista pikeepaidat sopivat erinomaisesti sekä golf- että tenniskentälle, ja myös työelämään, mikäli sattuu olemaan fysioterapeutti tai urheiluhieroja.

Vierailija
72/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanteista pikeepaidat sopivat erinomaisesti sekä golf- että tenniskentälle, ja myös työelämään, mikäli sattuu olemaan fysioterapeutti tai urheiluhieroja.

Rosemundet on taas muotia kuten ysärilläkin. Tosin niitä on kutsuttu lähinnä rintsikkatopeiksi. 😃 Mutta sellaiseen jos investoi, niin saa varautua kulkemaan pian vuodesta toiseen vanhanaikaisissa vaatteissa. Ihailtavaa tosiaan, jos on täysin ajanmukaisuuden ja ihmisten mielipiteiden ulkopuolella, suurin osa ei ole. Mutta klassisemman vaatteen saa ostamalla ensi maanantain Lidlin tarjouksesta viitosella pitsikuvioisen perustopin. Kyllä sekin kolmisen vuotta kestää ja minusta 1,67 € vuodessa viikottain päällä pidettävästä vaatteesta on sangen kohtuullinen hinta.

Vierailija
73/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen.Mitä ihmeen turhaa tulikaan shoppailtuu,vaatteita jne.Lenkkarit jalkaan ulos.Ruokakaupassa ja siitäkin pitäisi nipistää.Tulee mussuteltuu kaikkee mitä ei pitäisi.Tarjouksia seuraan.Syön monipuolisesti,ostan kaikkee,tehdään itse ruokia.Ostetaan mitä oiiikeestiii tarvitaan ei noita heräte ostoksii.Kyllä joku kierrätys systeemi olis kiva kirppiksillä en oo vuosiin käynyt,itsellä olisi myytävä.Eli ne aijon käsistä kyllä saada.

Vierailija
74/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lopettanut kun en ole aloittanutkaan. Kuka hullu hoitaa sieluaan ostamalla krääsää.

Vierailija
75/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ei ole varaa

Vierailija
76/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on jo naurettavaa, joku hiusten tasoitus kampaajalla ei paljoa maksa. Ammattitaidon väheksyntää, että itse opettelemalla muka saisi hyvää jälkeä ja vielä omaan päähänsä.

Jos on pitkät hiukset, on latvat helppo leikkauttaa kotonakin perheenjäsenellä, ei ole vaikeaa. Ja värjätä juurikasvu itse. Säästää monta sataa vuodessa.

Pojankin hiukset leikkaan itse, sehän on haastavampaa, mutta hyvin on pojalle kelvannut.

Vierailija
77/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri lähti kaatikselle kärryllinen kaikkea turhaa ja toinen mokoma elektroniikkaa kierrätykseen.

En osta mitään mitä en tarvitse. Vihdoin kämppä siinä kunnossa että joka taso ei ole täynnä irtosälää ja vaatehuoneeseenkin mahtuu muutakin kuin valo.

Pidän pohjoismaalaisesta järjestyksellisestä, selkeästä sisustuksesta valkoisen ja mustan välisillä eri sävyillä. Ehkä puuta sekaan mutta kaikki räikeä väriloiste ja kukkakuviot ym. saa levottomuuden tunteen laukalle.

Vierailija
78/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rosemundet on taas muotia kuten ysärilläkin. Tosin niitä on kutsuttu lähinnä rintsikkatopeiksi. 😃 Mutta sellaiseen jos investoi, niin saa varautua kulkemaan pian vuodesta toiseen vanhanaikaisissa vaatteissa. Ihailtavaa tosiaan, jos on täysin ajanmukaisuuden ja ihmisten mielipiteiden ulkopuolella, suurin osa ei ole. Mutta klassisemman vaatteen saa ostamalla ensi maanantain Lidlin tarjouksesta viitosella pitsikuvioisen perustopin. Kyllä sekin kolmisen vuotta kestää ja minusta 1,67 € vuodessa viikottain päällä pidettävästä vaatteesta on sangen kohtuullinen hinta.

Minimalistilla voisi hyvin olla vaikkapa yhteensä kuusi toppia tai t-paitaa. Jos ne kestävät kolme vuotta, joutuu ostamaan kaksi uutta vuodessa. 5 € kappale maksaessaan tulee käyttökerralle hinnaksi 5 € : 3 : 50 (viikkoja vuodessa) -> käyttökerran hinnaksi tulee noin kolme senttiä.

Tämä on tuhlaavaista? Kun halvemmaksi tulee ostaa sitä LAATUA, ostaa kalliimpaa eikä tarvi kokonaiseen vuoteenkaan ostaa yhtää mitään. Oisko nyt jotain laskelmaa sen laatuväitteen tueksi?

Itse siis kirjoitin, että joka kuukausi joudun ostamaan jonkun uuden vaatteen. Minun mielestäni se on vähän, mutta laatua ostamalla siihen ei ole tarvetta?

Ostin kesäkaudeksi kymmenen paria sukkia Lidlistä 8 eurolla, ja tämä on kallista? 16 euroa sukkiin vuodessa on paljon?

Miltä teidän vaatevarastonne oikeasti näyttää? Jos moneen vuoteen ei tarvitse ostaa yhtään sukkaa, sukkahousuja, alushousuja tai rintaliiviä, lenkkaria, uimapukua, mitään? Ja onnistutte näyttämään klassisen tyylikkäiltä?

Vierailija
79/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai sen tarvitse olla mitään ammattitaidon väheksyntää. Kuten joku ketjussa kirjoitti, niin itse leikatut hiukset ON KELVANNEET pojallensa. Ei millään muotoa väittänyt, että tekisi yhtä hyvin kuin parturi vaan että tekee itse sellaisen että se kelpaa.

Kyllähän ihmiset tekee itse kakkuja ja maalaa itse seinänsä. Yleensä ammattilainen tekisi parempaa jälkeä, mutta ei kai siinä itsetekemisessä ole mistään ammattitaidon väheksynnästä ole kyse. Se on vaan kiva tunne kun huomaa osaavansa tehdä jotain itse, vaikkei ammattikondiittori olekaan.

Vierailija
80/427 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirkku Kontulasta kyselee kirjoitti:

Joo, olen lopettanut. Ei enää mitään krääsää ja turhaa. Entisistäkin rojuista, jotka kasaantuu varastoon ja vaatehuoneen perälle, on ollut vaikea päästä eroon. Vuoden vaihteessa lopetin myös viinan-, viinin-, oluen-, lonkeron- ja sidukanjuonnin. Yllättävää, kuinka rahaa säästyy ihan pienillä korjausliikkkeillä. Oletteko laittaneet merkille, kuinka paljon rahaa menee esim. vain sillon tällön muutaman lonkeron, oluen ja sidukan heräteostoksiin kuukaudessa? Itse en aikaisemmin kiinnittänyt siihen huomiota. En vaan välittänyt. Tyhmyyttähän  se on.

Jos nauttii muutaman oluen kuukaudessa, siihen on varaa ja se tuntuu hyvältä niin ei se tyhmyyttä ole. eri asia tietenkin jos on pakko vyötä kiristää, tuo on sellainen kohde josta voi tarvittaessa vaikka tinkiäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi