Jenna Mattila alkoi aäästää kotiäitinä, sai säästöön 30 000€. Nämä 5 oivallusta auttoivat onnistumaan
Kertoisiko joku, mitkä nuo 5 oivallusta olivat. Itse en pääse Iltasanomien sivuilta lukemaan kyseistä juttua, koska on maksullinen.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sietäisi miettiä sen toimittajan, joka tekee näitä juttuja, että jossain todellisessa elämässä itkee se yksinhuoltajaäiti, tai oikeasti talouden kanssa kamppaileva perhe, joiden ihmisarvoa tuollaiset jutut polkevat.
Omassa elämässämme koimme konkurssin 90-luvun laman riepotellessa. Silloin meni kaikki, myös ihmisarvo.
Ei ollut mitään takaporttia, ei rikkaita vanhempia, ja mies oli samassa veneessä kuin minäkin.
Elämä oli yhtä taiteilua, kävelyä ohuella langalla ilman suojaverkkoa.
Jokainen pienikin ylimääräinen lasku oli katastrofi.
Elämä ei edelleenkään kohtele silkkihanskoin, mutta joku tolkku sentään tullut tuohon talousahdinkoon.
Sapettaa edelleen tuollaiset muka säästönikkarit, jotka voivat pelleillä ja antaa säästövinkkejä, kun eivät ole oikeassa elämässä selkä sinää vasten.
Häpeäisivät.
Toimittajien keskipalkka on lähemmäs 4000 euroa ja Ylen toimittajilla vielä enemmän. Ei taida oikein olla ymmärrystä sillä suunnalla pienituloisuudesta.
Olen elänyt pitkään työttömänä ja hyvinkin sairaana ja minulla on alaikäinen lapsi. Olen usein ollut päivieni päättämisen partaalla. koska tiedän varsin erinomaisen hyvin, että tästä tilanteesta on mahdoton yksin nousta.
Reippaasti köyhyysrajan alapuolella ei ole elämää eikä mahdollisuutta säästää. Ainoastaan yhdessä vaiheessa sain sukan varteen, kun vanhemmat tuki taloudellisesti, eikä kyse ollut vain muutamasta kympistä millä tukivat.
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset taas nurisemassa. Ensin sanotaan miten ”helppoahan se hänelle on..” ja toisessa lauseessa miten ankeaa mahtaa olla ja itse ainakin halutaan nauttia palkasta :,D minä säästän 15t vuodessa, alle keskipalkan tuloista, koska halua on.
Haist pitkä pee.
15te säästäminen vuodessa tarkoittaa, että olet pistänyt syrjään 1250e joka ikinen kuukausi. alle keskipalkan tienaava pienituloinen ei välttämättä tienaa nettona tota enempää kuukaudessa. Mistäs siinä säästää?
Olennaista on se, minkä jätät kertomatta. Eli ettet maksa senttiäkään itse elämästäsi vaan mies tai vanhempasi maksaa aivan kaiken tai elät perinnöllä tms. Jos siis kommenttisi olisi totta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä tukevasti keskiluokkaisten ihmisten rahavinkit ovat ihan ok silloin, kun ymmärretään, että niitä ei voi eikä pidä yleistää koskemaan kaikkia tuloluokkia. Isolla rahalla pelaaville nämä vinkit ovat hellyyttävää puuhastelua ja pienituloisten korvissa kuulostavat lähinnä vittuilulta.
Loistavasti tiivistetty!
On monet ketjut missä ollaan eron jälkeen rahattomia kun asuttu miehen omistamassa asunnossa ilman kuluja ja töissä käyty kokoaika kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vinkki: osta asunto yhdessä puolison kanssa vähän päälle parikymppisenä äläkä eroa. Kun laina on maksettu pois, pärjää pienemmilläkin tuloilla. Saa kokeilla.
Tässäkin ihmiset ovat eriarvoisessa asemassa. Ei kaikilla ole parikymppisenä sellaista suhdetta, jossa ostetaan asunto.
Tai ne, jotka ostavat puolison kanssa, oli se kaksi- tai kolmikymppisinä, eivät tajua, että saavat paremman diilin kun on kaksi maksajaa. Eivät siis välttämättä ymmärrä, että yksin asuva ei saa yhtä helposti lainaa.
No kyllä tajuaa. Ne yhdessä asunnon ostavat tajuavat sen, että kumpikin saa asunnosta puolikkaan ja lainakin on puolikas koko asunnon hinnasta. Kaikki on loppujen lopuksi eriarvoisessa asemassa. Osa ei ole edes aloittanut opiskelua, osalle tulee sairaus, joka estää työnteon, osa ei saa työpaikkaa, tulee ero eikä perintönnöstä ole hajuakaan.
Pääkaupunkiseudunkin ulkopuolella on elämää ja asuntojen hinnat kohtuullisia. Lainakin irtoaa helpommin.
Miten voi 4 vuodessa saada säästöön 30000e?
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset taas nurisemassa. Ensin sanotaan miten ”helppoahan se hänelle on..” ja toisessa lauseessa miten ankeaa mahtaa olla ja itse ainakin halutaan nauttia palkasta :,D minä säästän 15t vuodessa, alle keskipalkan tuloista, koska halua on.
Niin, olen sitten se kateellinen. Mutta itse en saa edes 15 000 euroa koko vuodessa nettona käteen (kuten ei moni muukaan), joten me ihmiset olemme hiukan eri asemassa.
Helppoa ja helppoa, tosille helpompaa kuin toisille.
Yh vois säästää siten, että muuttaa tilapäisesti vanhempien luo asumaan. Säästää siten kaikki asumiskulut, ruuat ja hoitomaksut.
Vierailija kirjoitti:
Arvaan että nyt on kotiäidille Joku Muu maksanut elämisen ja ehkä pesämunaa. Vielä kun joku keksisi miten kaiken yksin maksava sinkku saisi samanlaisen potin kasaan? Esim. omista 30.000 euron vuosibruttotuloista jää nettona kasaan 23.000 eli 1900 kuussa. Tuosta pitäisi laittaa sivuun 850 euroa kuussa että saisi vaikka kolmessa vuodessa tuon 30.000 euroa. Tuollaisiin säästösummiin ei päästä millään parilla punalapputuotteella ja kahvien skippailulla.
Asuntoa ostaessa säästin tuollaisia summia ja se oli ihan auttamattoman ankeaa, elämä oli yhtä tili-tuli-tili-meni -vispausta, kun palkkapäivänä piti laittaa puolet jo säästötilille ja sitten loppukuun mietit mitä h-lvetin intoa on edes käydä töissä jos ei palkastakaan saa nauttia. Ikinä en ole nähnyt säästöartikkelia jossa mainittaisiin että se säästäminen voi oikeasti tuntua tosi ankealta ja vaikealta. Monet nuoret on just tässä tilanteessa - asuvat ehkä sinkkuna ja maksavat korkeaa vuokraa, ja samalla pitäisi säästää hirmusummia että ikinä saisi omistusasunnon. Ja sitten paikalle kurvaa joku kotiäitimamma joka sanoo miten helppoa on säästää 30k kun voi oikeasti haluaa!
Onhan sitä on helppo säästää jos asuu esim. puolison velattomassa omistusasunnossa melkein nollabudjetilla, vanhemmilta saatu osakesalkku jauhaa osinkoja tai vaikka hyvätuloinen puoliso maksaa kaiken. Haluaisin artikkelin sinkkusäästäjästä joka kertoo myös asian nurjan puolen.
"Työssäkäyvä puoliso vastaa muista kuluista"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Sanna saa kuussa 660 euroa josta laittaa säästöön 100 euroa. Jää 560 euroa. Perheen kiinteät kulut ovat jo pelkästäån 2000 euroa. Muut kulut päälle.
Aika fakiiri saa olla jos tuolla kaavalla ei olisi toista, parempituloista kumppania perheessä.
Sanna sanookin itse, että mies vastaa suurimmasta osasta perheen kuluista, juupa juu.
Helppoahan siinä on vaurastua.
Sehän on Sannalle oma, kiva harrastus kotona olon piristykseksi.
Harmittaa vain tuollaiset jutut kun jku niitä uskoo ja alkaa entistä enemmän syyllistää niitä todellisia pienituloisia.
Nämä ovat niin yksipuolisia ja harhaanjohtavia juttuja. Tässäkään ei ilmaistu mikä on sen miehen tulotaso yms.
Eikä koskaan muissakaan vastaavissa jutuissa.Tämä on sama kun Julia Thuren on säästänyt 10 000 euroa vuodessa. Silloin pitää kuussa säästää reilu 800 euroa. On varmasti tingittävä jostain, mutta tosiaan hänelläkin puoliso, joten kahden keskituloisen perheessä summan säästäminen onnistuu.
Itse olen pari viimeistä vuotta säästänyt keskimäärin 900e kuussa, kun bruttotulot olleet 30-35 ke vuodessa. Ei ole ollut hankalaa, kun ei ole lapsia tai autoa ja asutaan edullisesti vuokralla puolison kanssa. Tänä vuonna olen säästänyt semmoiset 1000e/kk vaikka asumiskulut ovat nousseet. Mistään ei kuitenkaan tarvitse tinkiä.
Siinäpä se sitten olikin. Realisoipa sinkkuna sama säästötahti samoista tuloista ja tule sitten vasta leijumaan erinomaisuudessasi. Eipä mistään tarvitse tinkiä, kun kaikkia menoja on maksamassa kahdet tulot.
Pari viimeistä vuotta olen avoliitossa eläessäni säästänyt 36-40 % nettotuloistani. Maksoimme puoliksi vuokran, koti- ja matkavakuutuksen, sähkön sekä internetliittymän, minkä lisäksi laitoimme saman summan yhteiselle taloustilille päivittäistavaraostoihin. Minun kontolleni jäi esim. lemmikkien kulut.
Muutimme puolisoni kanssa erilleen ja tällä hetkellä vastaan itse kokonaan vuokrasta, sähköstä ja netistä, joten pakolliset menoni ovat nousseet. Tässä vaiheessa vuotta olen kaikesta huolimatta saanut säästöön 47 % nettotuloistani, joten en usko että säästötahtini tulee huomattavasti vähenemään niin kauan kuin on työpaikka olemassa.
Tuollaiset jutut voisi jättää julkaisematta, ovat pelkästään puhdasta vittuilua pienituloisia kohtaan.
Meillä 5 henkinen perhe. Nettotulot on n.5000e/kk. Ei jää säästöön käytännössä mitään. Toinen auto saadaan onneksi kohta maksettua. Sitten jää vähän enemmän pelivaraa. Toisaalta en kauheasti ole innostunut ajatuksesta elää tosi niukasti säästääkseni isoja summia. Haluan nauttia elämässäni minulle kivoista asioista ja mahdollistaa lapsille kivoja asioita tässä ja nyt. Se on meidän perheen valinta. Jokainen perhe tekee omat valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin lähes kaiken mulle tulevan rahan säästöön. Elettiin miehen tuloilla, kun olin kotona. Se oli vähintä mitä mies pysty tekemään. Toisinaan se laittoi bonareistaan mullekin muutaman tonnin bonuksen. Sitten ostin sijoitusasunnon ja toisenkin. Eläkepäivät paremmin turvattu. Toisessa voisi sitten asustella ja toisen vuokratuloilla elellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villi arvaus:
1. Säästä kauppareissulla!
2. Kyllä pienestäkin tilistä voi laittaa säästöön, osakkeita tottakai
3. Lasten ja omat vaatteet voi ostaa ihan hyvin kirppikseltä
4. Jotain muuta roskaa
5. Muita latteuksia
(6. pienellä printillä: varakkaat vanhemmat tai joku random rahanlähde niinku lähes aina näissä jutuissa)
Tämä ajattelutapa estää sua vaurastumasta!
Sori, kateuskortin heilutus ei nyt onnistu. Minulla ja kumppanilla suht hyvät tulot (olemme molemmat lukion opettajia) ja säästöön jää hyvin rahaa ja saa ostaa aika lailla mitä ruokaa/asioita haluaa...
Mutta en koskaan alkaisi sössöttämään pienituloisille punaisista lapuista, kirpputoreista tai siitä, että se kaurapuuro on ihan hyvä ateria monta kertaa viikossa, sillä en pidä heitä kollektiivisesti niin täysin tyhminä. Tai levittelisi USAn "Pick yourself up by your bootstraps" -asennetta.
No mut hei, jos niillä tienaa on se aina rikkana rokan päällä. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villi arvaus:
4. Jotain muuta roskaa
5. Muita latteuksia
(6. pienellä printillä: varakkaat vanhemmat tai joku random rahanlähde niinku lähes aina näissä jutuissa)
Sori, kateuskortin heilutus ei nyt onnistu. Minulla ja kumppanilla suht hyvät tulot (olemme molemmat lukion opettajia) ja säästöön jää hyvin rahaa ja saa ostaa aika lailla mitä ruokaa/asioita haluaa...
Mutta en koskaan alkaisi sössöttämään pienituloisille punaisista lapuista, kirpputoreista tai siitä, että se kaurapuuro on ihan hyvä ateria monta kertaa viikossa, sillä en pidä heitä kollektiivisesti niin täysin tyhminä. Tai levittelisi USAn "Pick yourself up by your bootstraps" -asennetta.
Ottamatta muuten kantaa kommenttiisi, halveksitko jostakin syystä kaurapuuroa ruokana? Minulle se kuului päivittäiseen aamurutiiniin köyhänä opiskelijana ja kuuluu edelleenkin, vaikka olisi varaa syödä muutakin. Kyseessähän on erittäin erittäin terveellinen aamupala. Normaalisti toki syön aamulla myös mm. marjoja, mutta aivan hyvin voin syödä myös pelkästään lautasellisen kaurapuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin lähes kaiken mulle tulevan rahan säästöön. Elettiin miehen tuloilla, kun olin kotona. Se oli vähintä mitä mies pysty tekemään. Toisinaan se laittoi bonareistaan mullekin muutaman tonnin bonuksen. Sitten ostin sijoitusasunnon ja toisenkin. Eläkepäivät paremmin turvattu. Toisessa voisi sitten asustella ja toisen vuokratuloilla elellä.
Riippuu tuloista. Itse laitan joka kuukausi 3000- 4000 egeä säästöön rahastoihin ja jos hyviä ehdokkaita osakkeisiin. Syön työpaikalla edullisesti, en törsää muutenkaan, asun edullisesti, ei velkaa, lapset kasvaneet ulos pesästä, ei miestäkään enääjota pitää elättää(😉). Mutta jos pienet tulot ja asunto ym lainaa niskassa ,on se tietenkin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotiäidin tulot on 400e niin miten siitä pystyy säästämään yli 600e?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villi arvaus:
4. Jotain muuta roskaa
5. Muita latteuksia
Itsekin korkeakoulutettu. Palkka kuin 2 opettajaa. Ei olla koskaan ostettu mitään kirppiseltä. Nimikin sanoo, mitä sieltä vaatteista tuodaan. Säästöön on aina jäänyt vuositasolla yli 20.000 €.
Puuro n. 7 krt/vko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villi arvaus:
4. Jotain muuta roskaa
5. Muita latteuksia
Ottamatta muuten kantaa kommenttiisi, halveksitko jostakin syystä kaurapuuroa ruokana? Minulle se kuului päivittäiseen aamurutiiniin köyhänä opiskelijana ja kuuluu edelleenkin, vaikka olisi varaa syödä muutakin. Kyseessähän on erittäin erittäin terveellinen aamupala. Normaalisti toki syön aamulla myös mm. marjoja, mutta aivan hyvin voin syödä myös pelkästään lautasellisen kaurapuuroa.
Mutta syötkö puuroa myös lounaaksi ja päivälliseksi? Moni neuvoo näin tekemään jos haluaa säästää. Hyvää ja terveellistähän se on osana ruokavaliota, mutta puurodieetti pursuaa nopeasti korvista ulos.
eri
Säästöä tulee, kun asuu jonkun toisen maksamassa kodissa. Syö jonkun toisen ostamaa ruokaa, eikä ota mitään sellaista velkaa, josta on maksettava korkoa
Ei liho ja voi käyttää samoja vaatteita pitkään. Ei autoa. Ei meikkiä. Savuton, sokeriton ja alkoholiton. Niin ja ei kampaamokäyntejä, eikä ulkonasyömistä. Ainakaan omilla rahoilla.
Säästäjän motto on ”maksata muilla kaiken minkä voit”