Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jenna Mattila alkoi aäästää kotiäitinä, sai säästöön 30 000€. Nämä 5 oivallusta auttoivat onnistumaan

Vierailija
24.05.2021 |

Kertoisiko joku, mitkä nuo 5 oivallusta olivat. Itse en pääse Iltasanomien sivuilta lukemaan kyseistä juttua, koska on maksullinen.

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano, että vähävaraiselle säästäminen olisi helppoa, mutta kamoon, kuka oikeasti vain säästää eikä sijoita rahoja niin, että ne kasvavat korkoa korolle? Sijoittamisessa on oma riskinsä toki, mutta yli pienen pelivaran ei kyllä kannata rahoja makuuttaa tilillä, jossa ne eivät juuri korkoa kasva.

Vierailija
102/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen: Moni ei näköjään ymmärrä korkoa korolle-efektiä, kun laskevat, kuinka kauan jonkun tietyn summan säästäminen kestäisi. Tai sitten he todella säästävät vain sinne nollakorkotilille eikä raha tee töitä heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuro n. 7 krt/vko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villi arvaus: 

1. Säästä kauppareissulla! 

2. Kyllä pienestäkin tilistä voi laittaa säästöön, osakkeita tottakai

3. Lasten ja omat vaatteet voi ostaa ihan hyvin kirppikseltä

4. Jotain muuta roskaa

5. Muita latteuksia

(6. pienellä printillä: varakkaat vanhemmat tai joku random rahanlähde niinku lähes aina näissä jutuissa)

Tämä ajattelutapa estää sua vaurastumasta!

Sori, kateuskortin heilutus ei nyt onnistu. Minulla ja kumppanilla suht hyvät tulot (olemme molemmat lukion opettajia) ja säästöön jää hyvin rahaa ja saa ostaa aika lailla mitä ruokaa/asioita haluaa... 

Mutta en koskaan alkaisi sössöttämään pienituloisille punaisista lapuista, kirpputoreista tai siitä, että se kaurapuuro on ihan hyvä ateria monta kertaa viikossa, sillä en pidä heitä kollektiivisesti niin täysin tyhminä. Tai levittelisi USAn "Pick yourself up by your bootstraps" -asennetta. 

Ottamatta muuten kantaa kommenttiisi, halveksitko jostakin syystä kaurapuuroa ruokana? Minulle se kuului päivittäiseen aamurutiiniin köyhänä opiskelijana ja kuuluu edelleenkin, vaikka olisi varaa syödä muutakin. Kyseessähän on erittäin erittäin terveellinen aamupala. Normaalisti toki syön aamulla myös mm. marjoja, mutta aivan hyvin voin syödä myös pelkästään lautasellisen kaurapuuroa.

Mutta syötkö puuroa myös lounaaksi ja päivälliseksi? Moni neuvoo näin tekemään jos haluaa säästää. Hyvää ja terveellistähän se on osana ruokavaliota, mutta puurodieetti pursuaa nopeasti korvista ulos.

eri

Jos tein liikaa, saatan syödä loput lounaan yhteydessä eli lämmittää aamulta jääneen puuron. Näin ollen keskiarvo lienee oikeasti hieman yli nimimerkissä mainitsemani, koska harvoin jää aamupuuro välistä, ja silloin tällöin tulee syötyä puuroa toiseenkin kertaan päivässä. Totta, että enempi voisi tosiaan pursuta korvista, mutta suosittelisin syömään kerran päivässä, jos ei ole allergiaa tms. On terveellistä lämmintä ruokaa, hyvää vatsalle jne. ja älyttömän halpaa vielä kaiken päälle. Valmisruokia ei kannata syödä. Itse söin niitä nuorempana, mitä pidän nyt tyhmänä.

Vierailija
104/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuron on ihan hyvää ja vielä parempaa kun saa itse valita syökö sitä vai jotain muuta.

Kun voi itse päättää mitä syö niin asia on eri kuin jos se on ainoa vaihtoehto.

Tai liki ainoa.

Tästä on kyse eikä mistään kaurapuuron halveksimisesta.

Kyllä on joillekin vaikeaa sisäistää näitä asioita kun katsoo normaalin elämän näkökulmasta.

Tai sitten haluaa ronkkia tahallaan ja nostaa itseään.

Olisi hauska tietää muuttuisiko virsi jos tosiaan joutuisi syömään kaurapuuroa päivästä toiseen vaikka tekisi mieli välillä jotain muuta.

No, ei ainakaan sitä äneen sanoisi. D

Vierailija
105/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sano, että vähävaraiselle säästäminen olisi helppoa, mutta kamoon, kuka oikeasti vain säästää eikä sijoita rahoja niin, että ne kasvavat korkoa korolle? Sijoittamisessa on oma riskinsä toki, mutta yli pienen pelivaran ei kyllä kannata rahoja makuuttaa tilillä, jossa ne eivät juuri korkoa kasva.

Ilmeisesti moni oikeasti vain makuuttaa rahoja tilillään, kun ei uskalla sijoittaa.

Itseäni taas harmittaa, että vaikka laitan rahaa myös sijoituksiin niin olen nyt säästänyt ASP:iin enemmän kuin vaaditut 10%. Nyt ajattelin sitten sijoittaa enemmän ja säästää vähemmän, mutta samalla minulle on selvinnyt etten tule saamaan asuntolainaa. Olisin siis hyvin voinut painottaa sijoituksia enemmän kuin noita säästöjä.

Vierailija
106/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nämä ovat typeriä juttuja. Mutta yksi hyvä asia niissä on: herättää siihen, että lapsen hoito kotona tekee ison loven äidin tuloihin. Isän on kohtuullista sitä jossain määrin kompensoida.

Usein ajatellaan, että kotona oleva nainen ei tuo mitään yhteiseen pottiin jos hän tienaa kotihoidon tuella 500 €. Mutta jos hän työelämässä ollessaan tienaisi 2 500 € nettona, hän kotona ollessaan luopuu 2 000 eurosta joka kuukausi. Huhhuh, mikä summa. Ja sitten jotkut miehen ryökäleet vaativat sen päälle naista maksamaan puolet yhteisistä kuluista yhteistä lasta kotona hoitaessakin. Ei näin.

Näitä juttuja ei pitäisi kohdistaa säästövinkkeinä naisille, vaan "tue lastesi äitiä näin" -juttuina miehille. Esitelkää eri tapoja kompensoida tulojen menetystä puolisolle. Mutta ei näin, että niistä tehdään typeriä säästövinkkejä kun kyse on ihan eri asiasta.

Vierailija
107/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateelliset taas nurisemassa. Ensin sanotaan miten ”helppoahan se hänelle on..” ja toisessa lauseessa miten ankeaa mahtaa olla ja itse ainakin halutaan nauttia palkasta :,D minä säästän 15t vuodessa, alle keskipalkan tuloista, koska halua on.

Haist pitkä pee.

15te säästäminen vuodessa tarkoittaa, että olet pistänyt syrjään 1250e joka ikinen kuukausi. alle keskipalkan tienaava pienituloinen ei välttämättä tienaa nettona tota enempää kuukaudessa. Mistäs siinä säästää?

Olennaista on se, minkä jätät kertomatta. Eli ettet maksa senttiäkään itse elämästäsi vaan mies tai vanhempasi maksaa aivan kaiken tai elät perinnöllä tms. Jos siis kommenttisi olisi totta.

Jos tienaan vaikka 2300e kk niin mitenniin mies maksaa kaiken? Meneehän tuosta 1100e kk johonkin muuhunkin kuin säästöön. Sinä et vain osaa olla tuhlailematta.

Vierailija
108/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuron on ihan hyvää ja vielä parempaa kun saa itse valita syökö sitä vai jotain muuta.

Kun voi itse päättää mitä syö niin asia on eri kuin jos se on ainoa vaihtoehto.

Tai liki ainoa.

Tästä on kyse eikä mistään kaurapuuron halveksimisesta.

Kyllä on joillekin vaikeaa sisäistää näitä asioita kun katsoo normaalin elämän näkökulmasta.

Tai sitten haluaa ronkkia tahallaan ja nostaa itseään.

Olisi hauska tietää muuttuisiko virsi jos tosiaan joutuisi syömään kaurapuuroa päivästä toiseen vaikka tekisi mieli välillä jotain muuta.

No, ei ainakaan sitä äneen sanoisi. D

Joo, mutta ei pointtini ollut tuo. Olen kuitenkin ollut pitkään tilanteessa, jossa kaurapuuro oli myös siinä mielessä pakollinen, että rahat olivat älyttömän tiukassa, mutta olen aina arvostanut sitä terveellisenä ruokana ja hyvänä aamun aloituksena rahatilanteesta riippumatta, myös silloin kuin se oli ns. pakko. On helpompi suunnitella edulliset ruokailutkin, jos yksi päivän kolmesta ateriasta rakentuu puuron ympärille. Ja nyt vaikka voisin syödä muutakin, en näe syytä muuttaa aamurutiiniani puuron osalta, ja toivoisin muidenkin suhtautuvan siihen positiivisesti, negatiivisuus kun tarttuu helposti lapsiinkin, jotka sitten katsovat puuroa jotenkin halveksien tms.

Vierailija
109/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään eniten niistä saduista kun niko-annika 19v pyörittää menestyvää firmaa iskän firman hallissa ja  työkalut, pakut, tilat ym. ilmaiseksi käytössä 24/7 ja on ihme kyllä kannattavaa toimintaa.

Vierailija
110/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään eniten niistä saduista kun niko-annika 19v pyörittää menestyvää firmaa iskän firman hallissa ja  työkalut, pakut, tilat ym. ilmaiseksi käytössä 24/7 ja on ihme kyllä kannattavaa toimintaa.

Jonkun ne olosuhteet on kuitenkin pitänyt luoda, ja se iskä on voinut itse aloittaa nollilta ja ponnistellut ankarasti, jotta jälkipolvella olisi helpompaa. Usein onnistumisen takana on riskejä ja uhrauksia. Nyt sinä voisit itse olla oman perheesi iskä - tai äiti - joka taistelee ja luo ne perusteet seuraavalle sukupolvelle.

Vierailija
111/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi 4 vuodessa saada säästöön 30000e?

Mä laitoin lähes kaiken mulle tulevan rahan säästöön. Elettiin miehen tuloilla, kun olin kotona. Se oli vähintä mitä mies pysty tekemään. Toisinaan se laittoi bonareistaan mullekin muutaman tonnin bonuksen. Sitten ostin sijoitusasunnon ja toisenkin. Eläkepäivät paremmin turvattu. Toisessa voisi sitten asustella ja toisen vuokratuloilla elellä.

Jos kotiäidin tulot on 400e niin miten siitä pystyy säästämään yli 600e?

Missä sanotaan että kotiäidin tulot on 400e?

Vierailija
112/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laitoin lähes kaiken mulle tulevan rahan säästöön. Elettiin miehen tuloilla, kun olin kotona. Se oli vähintä mitä mies pysty tekemään. Toisinaan se laittoi bonareistaan mullekin muutaman tonnin bonuksen. Sitten ostin sijoitusasunnon ja toisenkin. Eläkepäivät paremmin turvattu. Toisessa voisi sitten asustella ja toisen vuokratuloilla elellä.

No mulla ainakin oli, kotihoidontuki ja lapsilisä.

Vierailija
113/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun ne olosuhteet on kuitenkin pitänyt luoda, ja se iskä on voinut itse aloittaa nollilta ja ponnistellut ankarasti, jotta jälkipolvella olisi helpompaa. Usein onnistumisen takana on riskejä ja uhrauksia. Nyt sinä voisit itse olla oman perheesi iskä - tai äiti - joka taistelee ja luo ne perusteet seuraavalle sukupolvelle.

Jos halutaan tehdä juttu ahkerasta, yritteliäästä nuoresta niin pitäisi tehdä sellaisesta, joka ei loisi vanhempiensa lompakolla. Aivan sama miten ahkeria vanhemmat ovat olleet niin kultalusikka perseessä syntyminen ei ole mitenkään uutisen arvoinen juttu.

Vierailija
114/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kirjaa kaikista menoistani. Joka ikinen meno on kirjapidossa. Se ohjaa ajattelemaan säästäväisesti.

Nyt tilalle on tullut huoli hyperinflaatiosta. Mitäs jos numerot verkkopankin tililläni menettävät ostovoimansa.

Vierailija
115/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sietäisi miettiä sen toimittajan, joka tekee näitä juttuja, että jossain todellisessa elämässä itkee se yksinhuoltajaäiti, tai oikeasti talouden kanssa kamppaileva perhe, joiden ihmisarvoa tuollaiset jutut polkevat.

Omassa elämässämme koimme konkurssin 90-luvun laman riepotellessa. Silloin meni kaikki, myös ihmisarvo. 

Ei ollut mitään takaporttia, ei rikkaita vanhempia, ja mies oli samassa veneessä kuin minäkin. 

Elämä oli yhtä taiteilua, kävelyä ohuella langalla ilman suojaverkkoa. 

Jokainen pienikin ylimääräinen lasku oli katastrofi. 

Elämä ei edelleenkään kohtele silkkihanskoin, mutta joku tolkku sentään tullut tuohon talousahdinkoon.

Sapettaa edelleen tuollaiset muka säästönikkarit, jotka voivat pelleillä ja antaa säästövinkkejä, kun eivät ole oikeassa elämässä selkä sinää vasten. 

Häpeäisivät.

Toimittajien keskipalkka on lähemmäs 4000 euroa ja Ylen toimittajilla vielä enemmän. Ei taida oikein olla ymmärrystä sillä suunnalla pienituloisuudesta.

Olen elänyt pitkään työttömänä ja hyvinkin sairaana ja minulla on alaikäinen lapsi. Olen usein ollut päivieni päättämisen partaalla. koska tiedän varsin erinomaisen hyvin, että tästä tilanteesta on mahdoton yksin nousta.

Reippaasti köyhyysrajan alapuolella ei ole elämää eikä mahdollisuutta säästää. Ainoastaan yhdessä vaiheessa sain sukan varteen, kun vanhemmat tuki taloudellisesti, eikä kyse ollut vain muutamasta kympistä millä tukivat.

Ei tuossa tilanteessani tarvitse edes ajatella säästämistä, kunhan selviää päivästä yksi kerrallaan. Voimia! Tiedän mistä puhut. Pääsin jaloilleni vastaavasta tilanteesta kun työllistin itseni. Nyt kun mennyt 15v on elämä hyvin.

Vierailija
116/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset jutut voisi jättää julkaisematta, ovat pelkästään puhdasta vittuilua pienituloisia kohtaan.

Täähän on suoraa jatkumoa Onlyfans hypetykselle. Miksi kouluttautuisit, jos voit aloittaa ja lopettaa työuran riemurasian turvin? Ilman miestä ei voisi arvon kotiäiti olla nyt lehdessä kertomassa kuinka elämä helpottuu huomattavasti säästöjen avulla, mitkä mahdollisti kukas muukaan kuin mies 🙄

Vierailija
117/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin niin köyhä yh äiti(erossa menetin kaiken paitsi lapset)että sanoin lapsille aamuisin "syökää koulussa kunnolla, illalla on vain puuroa". Ja niin söivät! Eikä nirsoilleet mistään ikinä.

Nyt ovat kommentoineet että on hyvä kun nähtiin sellaista elämää ja oli tiukkaa ja välillä niin kovaa, ällöttää ne opiskelukaverit jotka kehuu rahoillaan ja asunnoillaan(vanhempien omaisuutta tietenkin) ja ovat muutenkin niin täynnä itseään.

Lapseni ovat kaikki menestyneet hyvin koulussa, vanhin pääsi lääkikseen. Ja äiti eli minä teki kahta duunia että selvisi kaikesta (mm. lukiossa paljon kuluja). Harradtuksetkkn oli jokaisella omansa.

Mun ihanat lapset on sanoneet että kun vanhenen, he yhdessä pitävät musta huolta. Maailman paras sijoitus, omat rakkaat lapset. ❤

Toki olen saanut asemaa elämässä, perustanut oman yrityksenkin, saanut hieman omaisuutta hankittua ja ostellut välillä osakesalkkuun hyviä yhtiöitä pahan päivän varalle. Mutta sen aika tuli vasta myöhemmin, aiemmin tein kaiken vain lasten vuoksi.

Vierailija
118/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset jutut voisi jättää julkaisematta, ovat pelkästään puhdasta vittuilua pienituloisia kohtaan.

Täähän on suoraa jatkumoa Onlyfans hypetykselle. Miksi kouluttautuisit, jos voit aloittaa ja lopettaa työuran riemurasian turvin? Ilman miestä ei voisi arvon kotiäiti olla nyt lehdessä kertomassa kuinka elämä helpottuu huomattavasti säästöjen avulla, mitkä mahdollisti kukas muukaan kuin mies 🙄

Eli pelkästään sellainen ihminen joka on susien kasvattama, täysin ilman esim ilmaista koulutusta ja minkäänlaista apua mistään suunnasta ponnistanut menestykseen on oikeasti ansainnut sen?

Vierailija
119/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla ainakin oli, kotihoidontuki ja lapsilisä.

Ja oletat että kaikilla on?

Vierailija
120/157 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua aina ihmetyttää näiden säästäjien tavoite, kaikilla tavoitteena jäädä aikaisemmin pois työelämästä. Miten ihmeessä siihen kannattaa kannustaa? Koko ajan valitetaan, että Suomessa työssä käyvien joukko on liian pieni ja pienenee entisestään, miksi siis on ihailtavaa jättäytyä omasta halustaan pois työelämästä ennen eläkeikää? Kuka täällä jatkossa tekee työt, kun nykyisetkin työssäkäyvät säästää jo nyt rahaa, ettei tarvitsis käydä töissä?

Jep on se jännä miten on ymmärretty elämän rajallisuus ja halutaan tehdä muutakin elämässään kuin puurtaa töitä niska limassa kunnes kupsahtaa :D Työvoimapulaa ei ole, päinvastoin-pyrkijöitä töihin on enemmän kuin töitä.