Jenna Mattila alkoi aäästää kotiäitinä, sai säästöön 30 000€. Nämä 5 oivallusta auttoivat onnistumaan
Kertoisiko joku, mitkä nuo 5 oivallusta olivat. Itse en pääse Iltasanomien sivuilta lukemaan kyseistä juttua, koska on maksullinen.
Kommentit (157)
Vanheneva äiti kirjoitti:
Itse olin niin köyhä yh äiti(erossa menetin kaiken paitsi lapset)että sanoin lapsille aamuisin "syökää koulussa kunnolla, illalla on vain puuroa". Ja niin söivät! Eikä nirsoilleet mistään ikinä.
Nyt ovat kommentoineet että on hyvä kun nähtiin sellaista elämää ja oli tiukkaa ja välillä niin kovaa, ällöttää ne opiskelukaverit jotka kehuu rahoillaan ja asunnoillaan(vanhempien omaisuutta tietenkin) ja ovat muutenkin niin täynnä itseään.
Lapseni ovat kaikki menestyneet hyvin koulussa, vanhin pääsi lääkikseen. Ja äiti eli minä teki kahta duunia että selvisi kaikesta (mm. lukiossa paljon kuluja). Harradtuksetkkn oli jokaisella omansa.
Mun ihanat lapset on sanoneet että kun vanhenen, he yhdessä pitävät musta huolta. Maailman paras sijoitus, omat rakkaat lapset. ❤
Toki olen saanut asemaa elämässä, perustanut oman yrityksenkin, saanut hieman omaisuutta hankittua ja ostellut välillä osakesalkkuun hyviä yhtiöitä pahan päivän varalle. Mutta sen aika tuli vasta myöhemmin, aiemmin tein kaiken vain lasten vuoksi.
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
En sano, että vähävaraiselle säästäminen olisi helppoa, mutta kamoon, kuka oikeasti vain säästää eikä sijoita rahoja niin, että ne kasvavat korkoa korolle? Sijoittamisessa on oma riskinsä toki, mutta yli pienen pelivaran ei kyllä kannata rahoja makuuttaa tilillä, jossa ne eivät juuri korkoa kasva.
Toimeentulotuella ei saa säästää saati sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi 4 vuodessa saada säästöön 30000e?
Mä laitoin lähes kaiken mulle tulevan rahan säästöön. Elettiin miehen tuloilla, kun olin kotona. Se oli vähintä mitä mies pysty tekemään. Toisinaan se laittoi bonareistaan mullekin muutaman tonnin bonuksen. Sitten ostin sijoitusasunnon ja toisenkin. Eläkepäivät paremmin turvattu. Toisessa voisi sitten asustella ja toisen vuokratuloilla elellä.
Jos kotiäidin tulot on 400e niin miten siitä pystyy säästämään yli 600e?
Missä sanotaan että kotiäidin tulot on 400e?
No mulla ainakin oli, kotihoidontuki ja lapsilisä.
Ja oletat että kaikilla on?
Jos on kotiäiti niin sillon yleensä hoidetaan niitä lapsia eikä käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset jutut voisi jättää julkaisematta, ovat pelkästään puhdasta vittuilua pienituloisia kohtaan.
Täähän on suoraa jatkumoa Onlyfans hypetykselle. Miksi kouluttautuisit, jos voit aloittaa ja lopettaa työuran riemurasian turvin? Ilman miestä ei voisi arvon kotiäiti olla nyt lehdessä kertomassa kuinka elämä helpottuu huomattavasti säästöjen avulla, mitkä mahdollisti kukas muukaan kuin mies 🙄
Eli pelkästään sellainen ihminen joka on susien kasvattama, täysin ilman esim ilmaista koulutusta ja minkäänlaista apua mistään suunnasta ponnistanut menestykseen on oikeasti ansainnut sen?
Ootko tällainen ostovaimo, vai mistä alko puristamaan? Jos näitä nykyisiä somevaikuttajia kuunneltaisiin menisi naisten oikeudet vessan pöntöstä alas.
Nainen pystyy tienaamaan muutenkin kuin vain myymällä itseään.
Mun veli on lähtenyt täysin nollasta. Vanhemmilta ei mitään, isot opintolainat kun valmistui. Nyt on hyvätuloinen, sijoituksia ja rahaa käyttää mihin haluaa.
Mikä hänet erottaa noista säästin kamalasti kun oikeasti elin muiden kustannuksella -juttujen sankareista on se, että hän ei tuollaisiin juttuihin alennu. Veljellä ei ole siivellä elävää puolisoa joka voi harrastella säästämistä. Mikä veljen erottaa muista hyvätuloisista, hän asuu aika tavanomaisessa asunnossa keskiluokkaisessa taloyhtiössä eikä tuhlaile näyttämisen halusta, mutta kun jotain haluaa, ostaa laatua, ei merkkejä.
Itsellä ei niin hyvä tuuri, kun työpaikka mennyt kaksi kertaa alta ja pitänty aloittaa alusta, mutta olen silti saanut OMISTA TULOISTA ITSE TIENATUISTA RAHOISTA vähän syrjään, mutta myös elänyt elämääni enkä elänyt vain säästämistä varten.
Kyllä minä olen saanut satoja tuhansia sijoituksiin. Tässä vinkin.
1) Säästä aina tuloistasi ENSIN itsellesi sijoituksiin
2) katso mihin rahat menee ja vähennä kulutusta
3) kasvata tulojasi säännöllisesti joista säästä aina ensin itsellesi.
Minulla on kuukausittain tuhansien euron pääomatulot, joten tiedän mistä puhun. Ja sijoittamisen olen aloittanut pienituloisena.
Tajusin vasta vuosien myötä mitä yksi oikeasti rikas tubaaja tarkoitti sanoessaan tuhlaa ensin ja säästä vasta sitten. Hän tarkoitti ajan ostamista (ei tarkentanut tuolloin)
Ostaessani itselleni lisää aikaa pystyin tienaamaan enemmän.
Viittaan ajan ostamisella arjen askareiden ulkoistamiseen.
Minäkin klikkaan aina suurin odotuksin tällaiset artikkelit auki ja odotan, että NYT tulisi jotain mullistavaa, mutta aina samat jutut. Ihan totta, ne perinnöt ja rikkaat puolisot eivät ole ihmisen omaa ansiota, joten on aivan turha leveillä sillä, että joku toinen kustantaa elämän. Joku voisi pistää paremmaksi ja hankkia kaksi elättäjää itselleen niin saisi vielä enemmän rahaa säästöön.
Miksi koskaan, siis KOSKAAN noissa artikkeleissa ole mitään oikeasti inspiroivaa? Aina vaan pelkkää lokkeilemalla aikaansaatua säästöä.
Näistä jutuista tulee aina mieleen kaverini, joka meni naimisiin ja perusti perheen miehen kanssa, jolla oli velaton omakotitalo. Tämä kaverini ei ole myöskään koskaan opiskellut mitään, vaan puhumalla ja yritteliäällä asenteella pärjännyt elämässään, myöhemmin alkoi yrittäjäksi. Opintolainaakaan ei siis olllut, vaikkei kultalusikka suussaan syntynyt.
Niinpä hän sitten alkoi säästämään ja sijoittamaan ja jakoi samaan tapaan näitä säästämisvinkkejään somessa tutuille, kuin nämä naiset lehtihaastatteluissa. Vinkeistä vain aina unohtui, ja unohtuu se, miten sitä rahaa jää yllättävän paljon perheen käyttöön, kun ei ole asuntolainaa/vuokrakuluja (talosta on toki asumiskuluja aina) ja itselle jää huomattavasti enemmän rahaa käteen kuin kavereille, jotka maksavat sitä opintolainaa ja asumiskuluja samalla kun perustavat perhettä hänen tapaansa. Se on hyvin helppo huudella tosiaan säästämis- ja sijoitusvinkkejä tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sano, että vähävaraiselle säästäminen olisi helppoa, mutta kamoon, kuka oikeasti vain säästää eikä sijoita rahoja niin, että ne kasvavat korkoa korolle? Sijoittamisessa on oma riskinsä toki, mutta yli pienen pelivaran ei kyllä kannata rahoja makuuttaa tilillä, jossa ne eivät juuri korkoa kasva.
Toimeentulotuella ei saa säästää saati sijoittaa.
No sitten pyrit ENSIN pois sieltä toimeentulotuelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villi arvaus:
1. Säästä kauppareissulla!
2. Kyllä pienestäkin tilistä voi laittaa säästöön, osakkeita tottakai
3. Lasten ja omat vaatteet voi ostaa ihan hyvin kirppikseltä
4. Jotain muuta roskaa
5. Muita latteuksia
(6. pienellä printillä: varakkaat vanhemmat tai joku random rahanlähde niinku lähes aina näissä jutuissa)
Tämä ajattelutapa estää sua vaurastumasta!
Ihan pelkkä raaka todellisuus, eli rahat riittävät vain välttämättömiin ja pakollisiin menoihin estää vaurastumasta.
Jos joku kuukausi jää 5 euroa jemmaan niin seuraavassa kuussa se takuulla on pakko ottaa käyttöön. Murphyn laki.
Tää on niin totta! Vaikka kuinka yrittää säästää. Aina menee käsi sinne kulhoon, missä on nesäälittävät säästöt. Aina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset taas nurisemassa. Ensin sanotaan miten ”helppoahan se hänelle on..” ja toisessa lauseessa miten ankeaa mahtaa olla ja itse ainakin halutaan nauttia palkasta :,D minä säästän 15t vuodessa, alle keskipalkan tuloista, koska halua on.
Haist pitkä pee.
15te säästäminen vuodessa tarkoittaa, että olet pistänyt syrjään 1250e joka ikinen kuukausi. alle keskipalkan tienaava pienituloinen ei välttämättä tienaa nettona tota enempää kuukaudessa. Mistäs siinä säästää?
Olennaista on se, minkä jätät kertomatta. Eli ettet maksa senttiäkään itse elämästäsi vaan mies tai vanhempasi maksaa aivan kaiken tai elät perinnöllä tms. Jos siis kommenttisi olisi totta.
Jos tienaan vaikka 2300e kk niin mitenniin mies maksaa kaiken? Meneehän tuosta 1100e kk johonkin muuhunkin kuin säästöön. Sinä et vain osaa olla tuhlailematta.
En nyt sanoisi että 2300e nettotulot ovat alle keskipalkan. Hyvä säästötahti silti, itse sain vastaavalla netolla 11 ke säästettyä viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Sanna saa kuussa 660 euroa josta laittaa säästöön 100 euroa. Jää 560 euroa. Perheen kiinteät kulut ovat jo pelkästäån 2000 euroa. Muut kulut päälle.
Aika fakiiri saa olla jos tuolla kaavalla ei olisi toista, parempituloista kumppania perheessä.
Sanna sanookin itse, että mies vastaa suurimmasta osasta perheen kuluista, juupa juu.
Helppoahan siinä on vaurastua.
Sehän on Sannalle oma, kiva harrastus kotona olon piristykseksi.
Harmittaa vain tuollaiset jutut kun jku niitä uskoo ja alkaa entistä enemmän syyllistää niitä todellisia pienituloisia.
Nämä ovat niin yksipuolisia ja harhaanjohtavia juttuja. Tässäkään ei ilmaistu mikä on sen miehen tulotaso yms.
Eikä koskaan muissakaan vastaavissa jutuissa.Tämä on sama kun Julia Thuren on säästänyt 10 000 euroa vuodessa. Silloin pitää kuussa säästää reilu 800 euroa. On varmasti tingittävä jostain, mutta tosiaan hänelläkin puoliso, joten kahden keskituloisen perheessä summan säästäminen onnistuu.
Jännä juttu jos nainen saa säästettyä x summan rahaa, se johtuu siitä kun on puoliso jakamassa kuluja. Kuitenkaan samaa länkytystä harvoin kuulee toisinpäin, samalla lailla se kulujen jakaminen hyödyttää sitä miestäkin. Jostain syystä naisen kohdalla se vain on merkki ettei pärjää yksin, mutta miehen kohdalla se tarkoittaa.. ööh.. en itse asiassa tiedä, siitä ei saa kivoja otsikoita.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin klikkaan aina suurin odotuksin tällaiset artikkelit auki ja odotan, että NYT tulisi jotain mullistavaa, mutta aina samat jutut. Ihan totta, ne perinnöt ja rikkaat puolisot eivät ole ihmisen omaa ansiota, joten on aivan turha leveillä sillä, että joku toinen kustantaa elämän. Joku voisi pistää paremmaksi ja hankkia kaksi elättäjää itselleen niin saisi vielä enemmän rahaa säästöön.
Miksi koskaan, siis KOSKAAN noissa artikkeleissa ole mitään oikeasti inspiroivaa? Aina vaan pelkkää lokkeilemalla aikaansaatua säästöä.
Koska totuus on kuolettavan tylsää. Jos haluat vaurastua helpolla, aloita kuukausisäästäminen pariin kolmeen matalakuluiseen rahastoon. Tee tämä säännöllisesti, kun menet 10 tai vaikka 20 vuoden päästä katsomaan sijoituksiasi, olet vaurastunut. Kuinka paljon riippuu ihan säästösummasta. Vähän vaikeaa tuosta on tietenkin repiä klikkiotsikoita.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu jos nainen saa säästettyä x summan rahaa, se johtuu siitä kun on puoliso jakamassa kuluja. Kuitenkaan samaa länkytystä harvoin kuulee toisinpäin, samalla lailla se kulujen jakaminen hyödyttää sitä miestäkin. Jostain syystä naisen kohdalla se vain on merkki ettei pärjää yksin, mutta miehen kohdalla se tarkoittaa.. ööh.. en itse asiassa tiedä, siitä ei saa kivoja otsikoita.
No tässä tapauksessa mies maksaa perheen kuluista suurimman osan. Naisen säästöt puolittuisivat, jos hän maksaisi osuutensa tasaveroisesti.
Kyllä säästää voi.Summat vaihtelee kuukaudessa.Pois kaikki turha kulutus.Kyllä oli opettelu itselläkin,tilasin tuhlasin ostin..kyllä se siitä sitten ,lenkkarit jalkaan lenkille,koiralenkille pyöräilee.Käyn vaan ruokakaupassa.Ostan muutenkin vaan tarvittavan.
Kyllä säästäminen onnistuu lähes millä tuloilla hyvänsä. Vuokran maksun jälkeen minulle jää n. 850€/kk. Olen säästänyt vuodessa n. 4200€. En saa rahaa vanhemmilta ja minulla ei ole puolisoa. Elän täysin noilla rahoilla. On sen verran hyvä motivaatio, että olen onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä tapauksessa mies maksaa perheen kuluista suurimman osan. Naisen säästöt puolittuisivat, jos hän maksaisi osuutensa tasaveroisesti.
Tämä on taas jotain av:n logiikkaa.. ihan tasapuolisesti maksetaan yhteiset kulut, molemmat saa säästöön jotain. Isompituloinen toki enemmän. Kerrotko siis, miten tässä tapauksessa nainen (jonka oletat joka tapauksessa tienaavaan vähemmän) lokkeilee?
On kahdenlaisia ihmisiä. Niitä jotka rikastuu ja niitä jotka eivät. Ne jotka eivät rikastu ovat näitä jotka vuodesta toiseen perustelevat ettei kannata säästää ja sijoittaa koska HETI ei tule valtavia tuloja. Ne jotka rikastuvat ovat ymmärtäneet korkoa korolle ilmiön. Mitä aikaisemmin aloittaa sitä varmemmin ja pienemmillä summilla pääsee miljonääriksi.
Mistä tiedät ettei rikkaan perheen Vesa ole ahkera ja yritteliäs? Vaikka olisi hyvän alun saanutkin yritykselleen?