Onko se okei olla työttömänä tukien varassa, jos yksi kertaisesti ei vain jaksa joka aamuista heräämistä ja oravanpyörää?
Eli mitään ns. Sairautta ei ole, mutta kokee työelämän niin raskaana ettei jaksa.
Heräämiset tidella vaikeita jne, tai monotonisen tekeminen 8h
Onko silloin ok olla tukien varassa työttömänä?
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten typeriä nämä ihmiset ovat? Itse jos pummisin, olisin asiasta aivan hiljaa ja esittäisin että etsin töitä kovasti. Muutenhan ihmiset suuttuvat ja lopettavat syöttiläiden ruokkimisen.
Eiväthän suutu. Tai vaikka suuttuisivat niin tulevat korkeintaan öyhöttämään siitä AV:lle. Vaikka äänestäisivätkin eri tavalla niin mikään puolue Suomessa ei aja sosiaaliturvan lakkauttamista, hallituksia tulee ja menee mutta tämä ei ole kenellekään kynnyskysymys eikä sellainen asia, mistä vakavasti keskustellaan.
Yksityinen veronmaksaja voi suuttua mutta sen keino vaikuttaa on äänestäminen, ja on vahva poliittinen yksimielisyys hyvinvointivaltion ylläpidosta. Ei se pysty lopettamaan syöttiläiden ruokkimista eikä se valtaosalle ole mitenkään tärkeä asia. Suurin osa haluaa säilyttää hyvinvointivaltion turvaverkot.
Olet ihanan sinisilmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ei halua osallistua yhteiskunnan kuluihin voivat jäädä vaikka työttömiksi, sitten ei tarvitse itkeä.
Siis ihan oikeasti ajattelet, että sinulla on oikeus heittäytyä muiden elätettäväksi kuin lapsi? Muut ovat palvelijoitasi?
Todellakin. Ei ne mun palvelijoita ole, niillä menee paremmin kuin mulla. Mutta kyllä mulla on oikeus tyytyä minimielintasoon jos niin haluan, ei kenelläkään ole oikeutta pakottaa minua töihin.
Minimielintasoon tyytyvänä voit siis muuttaa metsään ja hankkia ruokasi siellä. Ei ole pakko tehdä töitä, mutta silloin ei syödä muiden kattamaan ruokaa.
Tottakai syödään! Kohta haen rahaa taikaseinästä ja ostan filettä.
Minä ostan kaljaa. Ruokaa saa ilmaiseksi muualtakin.
jos pk-seudulla saa alle 1500-1700€ bruttona niin se on tosi vähän. Todellinen palkka lasketaan nettipalkka miinus työttömänä olon korvaukset/tuet
jos vaikka 300€ niin aika halvalla menee työpanos
Joka ikinen työaamu pumppu lyö pari kertaa tyhjää ennen kuin horisontti tasoittuu, kun herään töihin ja istun sängynlaidalla. En tiedä hetkeen edes, kuka olen. Siitä sitten väkisin kahvinkeittoon. Siksi, että sinä voit maata kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuohon varmaan kannattaa hakea apua. Sanot, ettei mitään sairautta tai muuta ole, mikä vaikuttaisi, mutta jokinhan syynä on. Voisit päästä ammatilliseen kuntoutukseen ja muutenkin saada vähän näkökulmaa, että mikä mättää. Jos oikeasti ei töihin pysty, niin sittenhän he toteaisivat asian ja pääsisit eläkkeelle. Se, että olet itse todennut itsesi työelämään sopimattomaksi ei mielestäni riitä.
Työkyvyttömyyseläkkeelle eivät päästä, ei kela eikä vakuutusyhtiöt, vaan arvelevat täysin lääkärin toteaman työkyvyttömän ihmisen jotakin työtä vielä pystyvän tekemään, mutta missä se työpaikka ja -antaja sitten on, joka ottaisi ja palkkaisi täydellä palkalla valmiiksi sairastelevan ihmisen työhön? Terveitä ja työkykyisiä ja koulutettuja ammattilaisia kun on työkkärin kirjoilla pilvin pimein, niin voi valita parhaimmat yksilöt sieltä. Mutta toivottavasti ei ilmaiseksi työkokeilijaksi ilman työnantajan palkanmaksamisvelvoitetta, kuten niin monet työnantajat tänä päivänä tekevät. Eli yhteiskunta periaatteessa maksaa työntekijästä aiheutuvat kulut, eikä työnantaja yhtään mitään! Niin mitäpä sitä nyt yrittäjä normipalkalla palkkaisikaan ketään, kun työkkäristä saa ilmaisen te-toimiston virkailijan karenssilla uhatun työttömän työntekijäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten typeriä nämä ihmiset ovat? Itse jos pummisin, olisin asiasta aivan hiljaa ja esittäisin että etsin töitä kovasti. Muutenhan ihmiset suuttuvat ja lopettavat syöttiläiden ruokkimisen.
Eiväthän suutu. Tai vaikka suuttuisivat niin tulevat korkeintaan öyhöttämään siitä AV:lle. Vaikka äänestäisivätkin eri tavalla niin mikään puolue Suomessa ei aja sosiaaliturvan lakkauttamista, hallituksia tulee ja menee mutta tämä ei ole kenellekään kynnyskysymys eikä sellainen asia, mistä vakavasti keskustellaan.
Yksityinen veronmaksaja voi suuttua mutta sen keino vaikuttaa on äänestäminen, ja on vahva poliittinen yksimielisyys hyvinvointivaltion ylläpidosta. Ei se pysty lopettamaan syöttiläiden ruokkimista eikä se valtaosalle ole mitenkään tärkeä asia. Suurin osa haluaa säilyttää hyvinvointivaltion turvaverkot.
Kiitos! Nämä ovat kyllä piilarit.
Ihan kuin oikeasti joku AV:n öyhötysketju kuvastaisi tilannetta. Tämä ei ole merkityksellinen asia valtaosalle eikä ole mitään katastrofia mikä romauttaisi systeemin. Ihmiset äänestävät SDP:tä eivätkä oikeistopuolueita eikä mitään vakavasti otettavaa turhautumista joka uhkaisi näkyä toimien tasolla ole muualla kuin palstaöyhöjen fantasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen työaamu pumppu lyö pari kertaa tyhjää ennen kuin horisontti tasoittuu, kun herään töihin ja istun sängynlaidalla. En tiedä hetkeen edes, kuka olen. Siitä sitten väkisin kahvinkeittoon. Siksi, että sinä voit maata kotona.
Voi kyynel. Ei ole mikään PAKKO sinunkaan mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Uhriudu ihmeessä, marttyyri. Tosiasiassa teet sen siksi, että haluat rahaa. Jos haluat itse pysyä kotona ja saada vähemmän rahaa, se mahdollisuus on sinullakin vaikka heti huomenna. Ja vaikka kuinka sovitat marttyyrin voittaa niin se, ettet sinä menisikään töihin, ei estä minua jatkamasta. En köyhdy siitä senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel. Ei ole mikään PAKKO sinunkaan mennä töihin.
Miten lapsellinen voi ihminen olla?
Vierailija kirjoitti:
Mene hakemaan apua vaivaasi, jos noin paha olo on herätessäsi uuteen aamuun ja töihin lähtösi on kuin tervan juontia: Kipi, kipi siitä vaan, mutta ethän malta, kun palkka on niin mojova kerran kuussa, että kipeänäkin riennät sinne vastenmieliseen työpaikkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se asenne, jonka vuoksi hyvinvointiyhteiskunta tulee romahtamaan. Onnea vaan valitsemallanne tiellä.
Ei ole kovin hyvinvoiva yhteiskunta sellainen, jossa työelämä on tehty niin vastenmieliseksi ja huonosti palkitsevasti ettei työnteko oikein maistu ihmisille.
Onko työnteko liian huonosti palkitsevaa
VAI
Onko työnteon vaihtoehto liian palkitsevaa
Totta hitossa työnteko on liian huonosti palkitsevaa. Mieti nyt matalapalkka-aloja, vaikka siivousta tai mäkkärin kassaa. raskasta duunia täydet päivät ja palkka joku 1500. Ei kiitos.
Toki sitten kouluttaudut paremmille palkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhriudu ihmeessä, marttyyri. Tosiasiassa teet sen siksi, että haluat rahaa. Jos haluat itse pysyä kotona ja saada vähemmän rahaa, se mahdollisuus on sinullakin vaikka heti huomenna. Ja vaikka kuinka sovitat marttyyrin voittaa niin se, ettet sinä menisikään töihin, ei estä minua jatkamasta. En köyhdy siitä senttiäkään.
Kyllä köyhdyt, kun isommassa mittakaavassa ihmiset alkavat toimia tuolla tavalla. Mistä kuvittelet leipäsi tulevan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Nämä ovat kyllä piilarit.
Ihan kuin oikeasti joku AV:n öyhötysketju kuvastaisi tilannetta. Tämä ei ole merkityksellinen asia valtaosalle eikä ole mitään katastrofia mikä romauttaisi systeemin. Ihmiset äänestävät SDP:tä eivätkä oikeistopuolueita eikä mitään vakavasti otettavaa turhautumista joka uhkaisi näkyä toimien tasolla ole muualla kuin palstaöyhöjen fantasioissa.
Just näin. Suomessa on kymmeniä isompia ongelmia sekä faktisesti että ihmisten mielessä kuin "sossupummit lusmuilee huvin vuoksi mun rahoilla". Jotkut ajattelee noin mutta se ei ole kenenkään prioriteetti. Äänestykset ja politiikka keskittyy eri asioihin eikä tästä asiasta ole riittävän suurta yhteisymmärrystä että kukaan lähtisi sitä ajamaan. Joten pelko rahahanojen sulkemisesta on täysin olematon.
No mikä ettei, täähän on ihan kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä köyhdyt, kun isommassa mittakaavassa ihmiset alkavat toimia tuolla tavalla. Mistä kuvittelet leipäsi tulevan?
Kun isommassa mittakaavassa ihmiset eivät ala toimia tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Joten pelko rahahanojen sulkemisesta on täysin olematon.
Täysi sulkeminen tuskin tapahtuu, mutta kova kiristys kyllä uhkaa. Kannattaa katsoa tulevaan, eikä elää vain tätä päivää. Väestö ikääntyy jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elämä ole mielekästä, jos joka ikistä penniä on venytettävä; puoliso on jo sairaseläkkeellä ja alaikäinen lapsikin on. Eikä nykyisen tukitason jatkuminen ole mikään itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten pelko rahahanojen sulkemisesta on täysin olematon.
Täysi sulkeminen tuskin tapahtuu, mutta kova kiristys kyllä uhkaa. Kannattaa katsoa tulevaan, eikä elää vain tätä päivää. Väestö ikääntyy jne.
No sitten uhkaa. Tuskin toteutuu. Vaikka toteutuisikin niin en minä nälkäiseksi jää. Ihan turhaa kapitalistifantasiaa että se toimeentulotukiasiakkaalla näkyisi sillä tasolla että rahaa olisi satoja tai edes kymmeniä euroja vähemmän per kuukausi. Se kiristyminen kun jaetaan kaikkien kesken melko tasan niin vaikutukset yksilöön jäävät marginaalisiksi. Onhan noita lamoja ennenkin ollut eikä se niin ole mennyt, että köyhät kyykkyyn ja kaikilta rahat pois.
Voi olla että vähän vähemmän saa tukia mutta ei noista paljoa nipistetä. Sen kestän kyllä, mitä nyt pahimmassa tapauksessa on tulossa. Eikä sekään ole mitenkään todennäköinen skenaario. Ja tiukan paikan tullen aina on ennenkin keksitty keinot saada vähän ylimääräistä likviditeettiä.
Jyväskylän yliopistossa kerätään aineistoa töissäkäyvien köyhien kokemuksista: https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2021/05/kirjoituskutsu-tyos…
- etpä ole oikein tukiasioista perillä.
Se että nakellaan raflaavia tukisummia tyyliin 100 000 tai 300 000 ei kerro mitään tuotantokustannuksista tai tilan tuottamasta raaka- aine määristä ja siitä mitä tuo summa on jaettuna niille per kilo.
Tuet on kuluttajia varten jottaruokaa voidaan tuottaa alle tuotantokustannusten ja sidosryhmät eivät pääse nostattamaan määrättömästi ruuan hintaa.