Miksi Sara Forsberg ei ole koskaan opiskellut mitään?
En ymmärrä, miksi lahjakas ihminen vain odottaa jotain ihme läpimurtoa eli haluaa aloittaa uransa tähteydellä. Muutto sinne USAan oli minusta alusta alkaen aivan ääliö idea, sanoin silloin jo, että menee hukkaan innokas nuori ihminen.
https://www.is.fi/viihde/art-2000007994486.html Tässä yksi artikkeli, missä taas ihmetellään, miksei tullut tähteyttä. Miksi ihmeessä se olisi tullut?
Nyt opiskelemaan. Musiikkia, bisnestä, mitä hyvänsä, vaikka lääketiedettä, vaikka historiaa, mitä vain. Mitä toi tollainen on, että odotellaan lukiopapereilla jotain ihme tähteyttä? Koko ajan ollut sellainen ihme odote, että hänen pitäisi kiinnostaa maailmanlaajuisesti, koska teki jonkun yhden videon.
Ihminen on jo vaikka minkä ikäinen eikä ammattitaitoa mistään. Vastaavia kauniita, lahjakkaita nuoria ihmisiä on maa ja maailma täysi. Saralla ei koskaan ole ollut mitään muista lahjakkaista poikkeavaa substanssiosaamista, kaikenlaista on yritetty tehdä, mutta ihmeellisellä odotuksella, että hän on muita jotenkin kiinnostavampi. Yritetty tuotteistaa nuorena. No se ei onnisutnut. Opiskelemaan!
Kommentit (202)
Tämä ketju on oiva esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun vuori kuvailee metsän takaista maisemaa ruohonkorrelle, jonka maailman raja on kaarnainen valli.
Dunning-Kruger 2 tha maxx. Eikä maksa vaivaa, brownie pointseja eioo jaossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisellaan on pizzeria.
Se on sillä ex-manageri enolla, ei muuten haastattelun mukaan vaikuta ihan kauhean tiukkapipoiselta ja tuntuu tatskojakin olevan ihan riittävästi
Uskosta irtaantuneet?
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän Saraa. Hän halunnee olla pääasiassa levyttävä artisti eikä varmaan sen takia halua mennä opiskelemaan esimerkiksi aloitusviestissä mainittuja bisnestä, lääketiedettä ja historiaa tai muutakaan. Tämä on tosin vain mutuilua, mutta tällaisen kuvan olen saanut hänen puheistaan.
Ymmärrän häntä siksi, että minullakin olisi haaveena elättää itseni edes osittain luovalla työllä. Meidän molempien haaveammatit ovat sellaisia, että alan opiskelu ei takaa menestystä eikä edes osa-aikaista työtä alalla. Kouluun hakeutuminen siis tuntuu hitusen turhalta, etenkin kun sisään on vaikea päästä ja Internet ja kirjastot pursuavat itsenäistä oppimateriaalia. Tuntuu fiksummalta vaihtoehdolta opiskella ja harjoitella alaa itsenäisesti, koulutuslaitoksen ulkopuolella.
Sarasta poiketen olen kuitenkin parhaillaan opiskelemassa yliopistossa alaa, joka ei liity intohimooni mitenkään. Jos haaveammatillaan itsensä elättäminen on aika epätodennäköistä, niin kannattaa panostaa myös varavaihtoehtoon. Luulen, että Sara on jäänyt nyt roikkumaan lyhyeen menestykseensä, jonka sai sillä yhdellä videollaan. Ajattelee, että ei tarvitse enää varavaihtoehtoa, kun pääsi jo ns. piireihin. Että se lopullinen läpimurto on nyt käden ulottuvilla. Asia ei kuitenkaan välttämättä ole näin.
Mutta hänellä on jo varavaihtoehto. Kokin koulutuksella voi vielä saada töitä tai perustaa itse jonku ravintolan. Eikö se kiinteistökaisakin perustanut nyt menestyvän lounasravintolan?
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä siitä että "jokainen voi olla esim.putkimies". On olemassa todella kömpelöitä ja hutiloivia ihmisiä joilla ei pysy edes haarukka kädessä. Täytyy olla tarkka ja hyvä keskittymiskyky jotka eivät ole itsestäänselviä ominaisuuksia.
Esim. minä en ole taitava käsistäni joten aika monta vesivahinkoa tms. olisi kyllä minun takiani tapahtunut. Sähköasentajana olisin jo polttanut koko Suomen maan tasalle.
Bussikuskina olisin ajanut ihmisten ja autojen päälle kun hahmotushäiriötä pukkaa. En omista ajokorttia tämän takia.
"Olen eri mieltä siitä että "jokainen voi olla esim.putkimies" On olemassa todella kömpelöitä ja hutiloivia ihmisiä joilla ei pysy edes haarukka kädessä. Täytyy olla tarkka ja hyvä keskittymiskyky jotka eivät ole itsestäänselviä ominaisuuksia." Kyllä. Sama kuin David Beckhamin leikanneella Sakari Oravalla. Hän on maailmanhuippu, koska hänellä on allaan paitsi teoriaa myös paljon harjoitusta. Kehityt asiantuntijaksi työn ohessa, et pelkällä koulutuksella. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on oiva esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun vuori kuvailee metsän takaista maisemaa ruohonkorrelle, jonka maailman raja on kaarnainen valli.
Dunning-Kruger 2 tha maxx. Eikä maksa vaivaa, brownie pointseja eioo jaossa.
Alkoi tekemään mieli brownieseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä siitä että "jokainen voi olla esim.putkimies". On olemassa todella kömpelöitä ja hutiloivia ihmisiä joilla ei pysy edes haarukka kädessä. Täytyy olla tarkka ja hyvä keskittymiskyky jotka eivät ole itsestäänselviä ominaisuuksia.
Esim. minä en ole taitava käsistäni joten aika monta vesivahinkoa tms. olisi kyllä minun takiani tapahtunut. Sähköasentajana olisin jo polttanut koko Suomen maan tasalle.
Bussikuskina olisin ajanut ihmisten ja autojen päälle kun hahmotushäiriötä pukkaa. En omista ajokorttia tämän takia.
"Olen eri mieltä siitä että "jokainen voi olla esim.putkimies" On olemassa todella kömpelöitä ja hutiloivia ihmisiä joilla ei pysy edes haarukka kädessä. Täytyy olla tarkka ja hyvä keskittymiskyky jotka eivät ole itsestäänselviä ominaisuuksia." Kyllä. Sama kuin David Beckhamin leikanneella Sakari Oravalla. Hän on maailmanhuippu, koska hänellä on allaan paitsi teoriaa myös paljon harjoitusta. Kehityt asiantuntijaksi työn ohessa, et pelkällä koulutuksella. Ikinä.
Yleisesti ei puhutakaan että jokainen voisi olla kirurgi mutta toisinpäin kyllä väitetään vaikka ja mitä. Parjattu lähihoitaja kuuluu vahvasti siihen kategoriaan jota "kaikki voi tehdä" vaikka asia ei todellakaan ole niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän Saraa. Hän halunnee olla pääasiassa levyttävä artisti eikä varmaan sen takia halua mennä opiskelemaan esimerkiksi aloitusviestissä mainittuja bisnestä, lääketiedettä ja historiaa tai muutakaan. Tämä on tosin vain mutuilua, mutta tällaisen kuvan olen saanut hänen puheistaan.
Ymmärrän häntä siksi, että minullakin olisi haaveena elättää itseni edes osittain luovalla työllä. Meidän molempien haaveammatit ovat sellaisia, että alan opiskelu ei takaa menestystä eikä edes osa-aikaista työtä alalla. Kouluun hakeutuminen siis tuntuu hitusen turhalta, etenkin kun sisään on vaikea päästä ja Internet ja kirjastot pursuavat itsenäistä oppimateriaalia. Tuntuu fiksummalta vaihtoehdolta opiskella ja harjoitella alaa itsenäisesti, koulutuslaitoksen ulkopuolella.
Sarasta poiketen olen kuitenkin parhaillaan opiskelemassa yliopistossa alaa, joka ei liity intohimooni mitenkään. Jos haaveammatillaan itsensä elättäminen on aika epätodennäköistä, niin kannattaa panostaa myös varavaihtoehtoon. Luulen, että Sara on jäänyt nyt roikkumaan lyhyeen menestykseensä, jonka sai sillä yhdellä videollaan. Ajattelee, että ei tarvitse enää varavaihtoehtoa, kun pääsi jo ns. piireihin. Että se lopullinen läpimurto on nyt käden ulottuvilla. Asia ei kuitenkaan välttämättä ole näin.
Mutta hänellä on jo varavaihtoehto. Kokin koulutuksella voi vielä saada töitä tai perustaa itse jonku ravintolan. Eikö se kiinteistökaisakin perustanut nyt menestyvän lounasravintolan?
Ai hänellä on kokin koulutuskin. Sehän on hyvä. Sitä en tiennytkään enkä lukenut koko aiempaa ketjua läpi, joten anteeksi, meni ohi.
Tämä koko keskustelu on vähän ylireagointia mielestäni. Sara on kuitenkin suhteellisen menestynyt alle 30-vuotiaaksi. Hän ei ole ensimmäinen ihminen, jonka tulevaisuudesta olisin huolissani. Ymmärrän Saraa, kuten viestissäni totesinkin. Jokaisen musiikkialalle pyrkivän on kuitenkin hyvä punnita myös jonkinlaisia varavaihtoehtoja, ja näköjään hänellä onkin enemmän koulutusta kuin aloitusviestissä mainittiin.
Mikseiköhän Suomessa käytetä kokolattiamattoja 🤔
No mitä Sara tienaa, kuinka paljon/ v. Punavuoressa asuminen ei liene halvimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Nää tän erikoislääkärin raivarit ja hänen hengenheimolaisten kauhistelut ovatkin olleet päiväni paras huumorianti. Pelihousut repes, kun Sara Forsberg ei mahdu lääkärin piparkakkumuottiin! Tsemppiä ap:lle ja hengenheimolaisilleen. Seuraavan kerran kun annan haastattelun toimittajalle niin aion korostaa haastattelussa oman polkuni kulkemista ja sitä etten kouluttautunut vasta kun myöhäisellä iällä ja silloinkin ihan vaan amistutkinnollansa aion ihmetellä suureen ääneen siitä kuinka en tiedä minkä projekti elämä tuo seuraavaksi eteeni, rahoilla en kersku, saattaisi aiheuttaa kateutta ja pahoittaa erikoislääkärin kaveripiirin mieltä.
Tämän palstan negatiiviset kommentit ovat pienen vähemmistön kirjoittamia. Sellaisen porukan, joka ei ole koskaan tehnyt tai saavuttanut mitään. Tsemppiä Saran tulevaisuuteen. Toivon, ettei Sara eksy lukemaan tämän palstan negatiivisia kommentteja, koska suurin osa suomalaisista haluaa hänelle kuitenkin hyvää. Maailma on avoin luovuudelle. T. maailmanmatkaajakommentoija nro 48, 77, 87 ja 114 (Ja toivottavasti joku nyt joku ei oo menny poistamaan viestejä välistä)
Vierailija kirjoitti:
70 luvulla oli. Ainakin kamareissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää tän erikoislääkärin raivarit ja hänen hengenheimolaisten kauhistelut ovatkin olleet päiväni paras huumorianti. Pelihousut repes, kun Sara Forsberg ei mahdu lääkärin piparkakkumuottiin! Tsemppiä ap:lle ja hengenheimolaisilleen. Seuraavan kerran kun annan haastattelun toimittajalle niin aion korostaa haastattelussa oman polkuni kulkemista ja sitä etten kouluttautunut vasta kun myöhäisellä iällä ja silloinkin ihan vaan amistutkinnollansa aion ihmetellä suureen ääneen siitä kuinka en tiedä minkä projekti elämä tuo seuraavaksi eteeni, rahoilla en kersku, saattaisi aiheuttaa kateutta ja pahoittaa erikoislääkärin kaveripiirin mieltä.
Tämän palstan negatiiviset kommentit ovat pienen vähemmistön kirjoittamia. Sellaisen porukan, joka ei ole koskaan tehnyt tai saavuttanut mitään. Tsemppiä Saran tulevaisuuteen. Toivon, ettei Sara eksy lukemaan tämän palstan negatiivisia kommentteja, koska suurin osa suomalaisista haluaa hänelle kuitenkin hyvää. Maailma on avoin luovuudelle. T. maailmanmatkaajakommentoija nro 48, 77, 87 ja 114 (Ja toivottavasti joku nyt joku ei oo menny poistamaan viestejä välistä)
No minä en ole saavuttanut mitään enkä käynyt edes ulkomailla. Olen tylsä perus ihminen mutta en siltikään koe tarvetta arvostella heitä jotka haluaa nähdä ja kokea ja elää toisin. Eli on meitä kokemattomia positiiviakin ihmisiä onneksi olemassa. Ei pelkkiä katkeran kateellisia. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70 luvulla oli. Ainakin kamareissa
Jaahas, en ollut syntynytkään vielä. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ole saavuttanut mitään enkä käynyt edes ulkomailla. Olen tylsä perus ihminen mutta en siltikään koe tarvetta arvostella heitä jotka haluaa nähdä ja kokea ja elää toisin. Eli on meitä kokemattomia positiiviakin ihmisiä onneksi olemassa. Ei pelkkiä katkeran kateellisia. eri
No joo, ei ollut ajatuksena nostaa tuolla itseäni, vain jotenkin ilmaista, kuka kommentoijista olen, jos viestejä poistettu välistä. Pahoittelut. Ja kuten jo noista viesteistäni käy ilmi, niin mulla on ollut mahdollisuuteni ulkomailla, mutten ole uskaltanut lähteä, vaikka olisi voinut seurata vaikka mitä. Mutta olen silti vilpittömän onnellinen niiden puolesta, jotka ovat uskaltaneet. Ja vilpittömän iloinen siitä, että on muitakin positiivisia ihmisiä.
Aloittajalla on jotenkin omituinen logiikka. Sarahan haaveilee musiikkiurasta jenkeissä ja tavoitteena on jonkinlainen menestys ja läpimurto. Aika taukki täytyy olla, jos kuvittelee, että Suomessa opiskeleminen auttaisi asiassa yhtään. Tuolla logiikallahan jokainen korkeakoulutettu voisi vain marssia jenkkilevy-yhtiöön ja vaatia sopimusta. Taitaa olla vähän muusta kysymys kuin koulutuksesta. Työtähän Saralla kyllä on Suomessa, joten siihenkään ei tarvitse kouluttautumista. Eli mitä hyötyä hänelle olisi tässä vaiheessa jostain korkeakoulututkinnosta? Siis muuta kuin av-mammojen hyväksyntä.
Vierailija kirjoitti:
En käyttäisi kiinteistökaisaa minkäänlaisena hyvänä esimerkkinä firmojen pyörittämisessä, mutta ehkä sinä arvostat kyynärpäätaktiikkaa ja rahasotkuja.
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä kehdataan sanoa että amis ja lukio on "ei mitään"?? Huh, kuinka ylimielistä puhetta.
Hyvä pointti. Itse olen akateeminen yliopistosta valmistunut, mutta näen, että yhteiskunnassa tarvitaan monenlaisia tekijöitä. Jos esim. nyt tarvitsen remonttia tai jotakin korjausta huoneistossa, tai suunnittelen oman talon rakentamista/rakennuttamista, tarvitaan siellä esim. ammattikoulusta valmistuneita ammattilaisia, ei oman alani akateemisia tutkijoita tms. Ei olisi myöskään kansantaloudellisesti kannattavaa, että kaikkien alojen ihmiset istuisivat 4 vuotta tai enemmän teoriaopinnoissa, vaan moneen tärkeään työhön voi oppia vaikkapa oppimussopimustyyppisesti. Ja on myös itseoppineita ihmisiä, jotka toimivat vaikkapa yrittäjinä ilman koulupohjaa. Joillakin maailman suurimpien yritysten perustajilla ei esim. ole yliopistotutkintoa, kun työelämä/yrittäjyys voi mennessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käyttäisi kiinteistökaisaa minkäänlaisena hyvänä esimerkkinä firmojen pyörittämisessä, mutta ehkä sinä arvostat kyynärpäätaktiikkaa ja rahasotkuja.
No luin vain lehdestä että ihan suosittu ravintola ilmeisesti. Kai sitä kokkina voi yrittää samaa sitten, joten jonkinlainen varasuunnitelma on kuitenkin taskussa.
Eri asia ne kiinteistöbisnekset sitten muuten.