Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paras ystävä suuttui tyttäreni nimestä, olenko tehnyt väärin?

Vierailija
21.05.2021 |

Kerroin tänään parhaalle ystävälleni/tyttäreni tulevalle sylikummille tytölle annettavan nimen, ja ystävä suuttui todella paljon. Kyseessä on nimi, josta pidämme molemmat todella paljon, ja jota olemme molemmat pitäneet ns. "jos sitten joskus saan lapsen"-nimilistalla, joskin ystäväni on ollut äänekkäämpi omalla listallaan olevista nimistä.

Mä satuin saamaan tyttären ensin, ystävä ei ole raskaana eikä hänellä lasten hankinta ei ole vielä mitenkään ajankohtaisena, hän on viime vuosina pohdiskellut paljon ääneen myös sitä, ettei välttämättä tule lapsia koskaan saamaan (ei ole parisuhteessa ja omien sanojensa mukaan "biologinen kello tikittää"). Hänen mielestään olen kuitenkin varastanut hänen valitsemansa nimen.

Tilanne tuntuu tosi ikävältä, en haluaisi väliemme menevän tällaisen takia. Samalla kuitenkin ärsyttää, koska olen itsekin miettinyt nimeä pitkään, valitsimme tämän tytölle kuukausia sitten ja siihen on jo totuttu ja se tuntuu ns. "omalta" ja oikealta. Selvennyksenä siis, että kyseessä on meidän molempien rakastamasta kirjasarjasta erään sivuhahmon nimi, ei kai mikään yleisin Suomessa, mutta ei erityisen harvinainenkaan (2020 alusta syntynyt 135 tämännimistä tyttöä).

Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa? Mitä teitte? Pitäisikö mun mielestänne valita tytölle joku toinen nimi?

Kommentit (387)

Vierailija
181/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luna on 🌙 kuu suomeksi , lila on väri violetti.( Luna Nimisiä koiria kyllä olen kuullut olevan tämä on uutta minulle, että ihmisen Nimeksikin annetaan Luna)

Koirille annetaan nimeksi myös Kalle tai Simo tai Lilli.

Toivottavasti ovat edes narttukoiria nämä, jotka nimetään roomalaisen kuun jumalattaren mukaan.

On ihanan sointuisa ja runollinen nimi. Sopii oikein hyvin tytölle.

Vierailija
182/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tässä kulminoituu se, että hällä tosiaan kello tikittää mut ei oo nyt oikein keinoja siihen, ja sinä oot tilanteessa jossa hän ehkä osaksi sittenkin haluaisi olla. Eli kateus ja oman elämän pohdiskelu. Pidä nimi, esitä jo mainitut kannat ja anna aikaa. Kysy loppuuko teidän ystävyys tän takia.

Ite pidin nimen salassa, ja tajusin nimenannossa sylikummin naamasta että nimi oli hänenkin "listallaan". Hän tuli vuosi myöhemmin raskaaksi ja vauva sai kauniin nimen, jota en olis ite ikinä keksinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kysymys. Minusta sinä ehdit ensin ja saat valita sen haluamanne nimen.

Ei ole lainkaan vaikea, nimeät lapsesi ihan miten haluat ja muutekin koko juttu vaikuttaa erikoiselta, että olette varailleet olemattomille lapsille nimiä ja urpå kaveri pahoittaa mielensä jostakin nimileikistä

M48

Vierailija
184/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap myönsi että kaveri on pitänyt tuosta nimestä enemmän meteliä, eli selkeästi varannut sen. Ap ollut hiljaa ja nyt sitten nappasi nimen, kun kerran ekana onnistui saamaan tytön.

Mielestäni vähän ikävästi tehty hyvälle ystävälle, ap. Sinkkuelämässähän oli samanlainen juttu 😁 Ja nimivaras olikin ikävä ihminen.

Jep. Se on vähän sama kuin juttelisi kaverin kanssa unelmien häämatkakohdetta, ja varastaisi sitten sen juuri sen kohteen, minkä kaveri on ensin maininnut. Maailmassa on muitakin paikkoja.

Sanalla sanoen: Mautonta!

Meneekö se matkakohde jotenkin pilalle jos joku muukin käy siellä? Kannattaa pitää häämatkansa sitten jossain peräkorvessa minne ei pääse kuin patikoimalla, ettei muut erehdy matkustamaan samaan paikkaan.

Tämä palsta osaa aina yllättää hulluudellaan.

Ei se patikkapaikka auta :-D "Kaverini" tiesi, että retkeilemme usein eräällä tietyllä paikalla. Kerran sain puhelun, jossa hän pyysi ettemme sinä viikonloppuna menisi sinne paikkaan, koska he aikovat sinne juhlistamaan lapsensa jotain saavutusta. Lapsi sai toivomansa patikkapalkinnon, mutta äidin piti varmistaa ettei siellä voi törmätä tuttuihin :-D

Mistä näitä hulluja oiken syntyy, tämä ketjukin on han vammainen

Vierailija
185/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”—kyseessä on meidän molempien rakastamasta kirjasarjasta erään sivuhahmon nimi, ei kai mikään yleisin Suomessa, mutta ei erityisen harvinainenkaan (2020 alusta syntynyt 135 tämännimistä tyttöä)”

Luna, Harry Potterista?

”2020-21, miehiä: 0, naisia: 135”

Juu, nimi on Luna.

ap

Luna on tällä hetkellä ollut jo vuosia Suomen yleisin KOIRAN nimi. 

Haluatko siis koiran nimen lapsellesi?

Vierailija
186/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme hyvän ystäväni kanssa tyttövauvan kuukauden erolla.

Hän puhui jo opiskeluaikana että jos joskus saa tytön, sen nimeksi tulee "Johanna".

Tyttärensä sitten saikin sen nimen. Omani ristittiin kuukautta myöhemmin "Hannaksi".

Nimet muutettu mutta idea sama.

Ei ihan sama nimi, mutta jälkeenpäin ajateltuna hän olisi kyllä voinut ajatella että apinoin.

Ei kuitenkaan ole antanut koskaan ymmärtää, että olisi sen sellaisena kokenut.

Vierailija
187/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isla?

Vierailija
188/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap myönsi että kaveri on pitänyt tuosta nimestä enemmän meteliä, eli selkeästi varannut sen. Ap ollut hiljaa ja nyt sitten nappasi nimen, kun kerran ekana onnistui saamaan tytön.

Mielestäni vähän ikävästi tehty hyvälle ystävälle, ap. Sinkkuelämässähän oli samanlainen juttu 😁 Ja nimivaras olikin ikävä ihminen.

Varannut. Nappasi nimen. Ei nimiä voi varata! On taas niin pimeää porukkaa liikkeellä, pakko olla kyseessä taas joku pikkukylä mömmönlahden takametsissä, jossa voidaan tällaista keskustelua käydä.

No jos kävi kuten aloituksesta kuulostaa, eli ystävä on sanonut "Luna on ihana nimi ja aion antaa sen mahdolliselle tulevalle tyttärelleni" ja ap on vastannut "juu se on tosi kiva nimi" niin on aika tökeröä nyt juuri tuo nimi napata ihan muina naisina. Varsinkin ap:n pitäisi nyt painottaa, että kaveri voi antaa tyttärelleen silti nimen Luna. Mutta eiköhän se nimi nyt ystävälle ole "pilalla".

Vierailija
189/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isla?

Isla on nouseva koiran nimi, Jos lähes jokainen koirakoulussa käyvä / facessa oleva narttukoira on Luna, niin ne, jotka ovat ottaneet toisen koiran, niin sen nimi onkin sitten Isla.

Vierailija
190/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen sisko suuttui aikanaan, kun varastettiin hänen varaamansa tytön nimi. En ollut ikinä kuullutkaan, että hänellä oli joku nimi varattuna. Hänellä tosin oli jo lapsiluku täynnä ja lopulta hän sitten leppyi ja antoi luvan meidän käyttää nimeä.

Meillä suvussa kulkee nimi, joka on kulkenut äidiltä tyttärelle useita sukupolvia. Minulla on tämä nimi. Olin vähän ihmeissäni, kun veljeni tyttö kastettiin tällä nimellä. Hänen vaimonsa oli halunnut tytölle tämän nimen, kun se oli hänestä niin nätti. Mutta erikoista minusta tämä toki oli, että halusi väkisin tytölleen juuri sen nimen, joka perinteisesti annettu äidiltä tyttärelle. 

Mutta en toki suuttunut. Kun sain tytön, nimi jatkui hänellä, kuten suvussa on ollut tapana. On siis harvinaisempi nimi, joka kulkee toisena nimenä.

Kiva perinne mutta onhan sekin kiva että serkuilla on sama nimi mikä perinteenä suvussa.

Onhan se veljenkin tyttö yhtä oikeutettu suvussa kulkevaan nimeen?

Mutta jos se on mennyt naislinjassa, niin onhan se vähän tahditonta.

Siis ei minua sinänsä haitannut. Ihmettelin vain, koska ihan yleisesti oli tiedossa, että nimi kulkee naislinjassa. Nyt on serkkutytöillä sama nimi ja veljen tyttö on itse harmitellut, että hänelle on annettu ns. suvussa kulkeva nimi, joka olisi pitänyt säästää äidiltä tytölle. Olen hänellekkin sanonut, että kaunista nimeä saa jakaa, ettei se haittaa. 

Itse en antaisi lapselleni nimeä, joka kulkee isältä pojalle ja äidiltä tytölle, jos se ei olisi omalle lapselle ns. perintönimi. Minusta se olisi lähinnä noloa.

"Naislinjassa" 😁 voi ei. On meidänkin suvussa nyt neljännessä sukupolvessa Mariaa äidiltä tyttärelle (myös minä), ei tippaakaan ihmetyttäisi jos veljeni sen laittaisi tyttärelleen, tai veljen vaimo. Miksi sitä vaimoa päivittelet, eikö veljelläsi ole mitään sanomista tai mielipiteitä?

Vaimo tuskin on kamalan paljoa perillä teidän sukuhistoriasta, eli miten se veli on asian esittänyt?

Toiset nimet on muutenkin ylimääräisiä, vai teilläkö käyttönimiä?

Oli erittäin hyvin tietoinen nimen jatkumisesta ja halusi varata sen ensin omalle tytölleen. Näin omin sanoin sanoi ja oli ihmeissään, kun kuitenkin omalle tytölleni sen kuitenkin annoin, vaikka hän oli ehtinyt saada tytön aiemmin ja nimen jo varannut.

Mutta se ja sama. Ainoa ketä on haitannut hiukan, on tämä serkutyttö itse, joka kokee, että äiti vei nimen sen oikealta omistajalta. Vaikka olen sanonut, ettei haittaa, koska kaunista nimeä saa jakaa.

Serkkutyttöä asia haittaa siksi, koska hänelle on painotettu asiaa tai "neutraalisti kerrottaessa" jokin ele, äänenpaino tai sanavalinta on ilmaissut, että nimen lainaamista laajemmalle pidetään paheksuttavana.

Karmeaa kieltää ihmisen oikeus omaan nimeensä. Tällainen jättää jälkensä, kun jo pikku lapsen päähän iskostetaan, että nimesi *kuuluu* jollekin toiselle. Teet väärin, kun olet sen-niminen. - Upea identiteettiongelma kehittymässä.

Vierailija
191/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä nimenryöstäjiä. Siis noita tapauksia missä otetaan toista nimeä myöten toisen ihailema nimi. Ei yksi nimi vielä paha ole, mutta että vielä toinennimi siihen perään. Sairasta.

Vierailija
192/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pohjimmiltaan ystävästäsi tuntuu pahalta katsoa vierestä sitä, että saat elämääsi niitä asioita mitä hänkin on toivonut. Ehkä ystäväsi kieltää itseltäänkin asian näin olevan. Ehkä ystäväsi haluaisi aidosti iloita puolestasi, mutta ei pysty. Ehkä ystäväsi on alkanut valmistelemaan itseään henkisesti siihen, että ei tule löytämään kunnollista miestä eikä saa koskaan lapsia ja on itsensä kanssa tällaisen toiveiden ja todellisuuden välimaastossa.

Aina puhutaan kateudesta, mutta aina se ei sitä ole. Toisen onni voi satuttaa ja tuoda silmien eteen oman elämän kipukohdat. Silloin on vaikea iloita toisen puolesta, vaikka haluaisi ja mielessään häpeää tätä, kun ei kykene yhtymään toisen iloon.

Vierailija
193/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen se tietty jakso Sinkkuelämää-sarjasta, jossa Charlotten "varaama" nimi "varastettiin". 

Mun mielestäni tuo on hassua. Ei etunimiin ole mitään yksinoikeuksia. Ehkä se ystävä suuttui siitä lopulta siksi, että sun elämä on edennyt siihen pisteeseen, mihin hänen ei. Pohjimmiltaan voi olla kyse siitä.

Vierailija
194/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on ihan sekaisin. Toivottavasti hän tulee järkiinsä ja välinne pysyvät kunnossa. Muutaman päivän voit odottaa, mutta sitten kannattaa alkaa miettiä jotain toista kummia.

Vierailija
195/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt, miksi edes koiria nimetään niin epämiellyttävän ja ärsyttävän hahmon mukaan, mutta että ihminenkin... Luna- koiria tunnen peräti viisi.

Vierailija
196/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monen tänä vuonna syntyvän lapsen nimeksi tulee Korona tai Sputnik?

Vierailija
197/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kyseessä Jadejessica vai JanessaJoceylinn?

Vierailija
198/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on sinun lapsesi. Jos nimi hyväksytään rekistereihin, niin asia on siinä.

Mikään ei takaa, että ystäväsi koskaan edes saisi kyseistä sukupuolta olevaa lasta yrityksistään huolimattaa ja hänen mielensäkin saattaa muuttua.

Ystävyys ei välttämättä muutenkaan olisi ikuista, joten miksi ihmeessä yrität miettiä tulevaa liikoja.

Vierailija
199/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi niin, että kerroin opiskeluaikoina tutustumalleni työkaverilleni yhteisessä vapaa-ajan menossa nimihaaveistani. Kun meille syntyi samana päivänä tytöt, heidät kastettiin kirjaimen erolla melkein saman nimiseksi. Ei se minua haittaa, kiva kun on samanlainen maku. Epäilen, että ko henkilö ei muista tätä keskustelua/ keskustelujamme, vietimme silloin jonkin verran vapaa-aikaa yhdessä. Hän myös piti vihkiäisjuhlansa sellaisessa paikassa , minkä minä kerroin ideanani. Siellä ei yleisesti silloin pidetty lainkaan juhlia. Meidät vihittiin samana kesänä, mutta,minä ja mieheni päädyimmekin sukuni vapaa-ajanasuntoon/ syntymäkotiini vihkiäisten pitopaikkana.

Tämän ystäväni silloisen miehen mainostoimisto myös voitti ison tuotemerkin ideakilpailun Satakunnassa, hän käytti samaa sanaa tuotemerkkinä, minkä minä käytin ideoimassani opiskeluajan kädentaitotyössä ja esittelin heille, heidän vieraillessaan meillä. Mainostoimisto sai suuren asiakkaan ja menestyi. Ystäväni ei milloinkaan maininnut näistä asioista, että mistä idea tai nimi on lähtöisin. Voi olla, ettei tiedosta.

Vierailija
200/387 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt, miksi edes koiria nimetään niin epämiellyttävän ja ärsyttävän hahmon mukaan, mutta että ihminenkin... Luna- koiria tunnen peräti viisi.

Minkä ärsyttävän hahmon?

Nimen alkuperäinen merkitys on mitä kaunein. Kuuhun liittyy eri kulttuureissa moninaista naiseussymboliikkaa.