Paras ystävä suuttui tyttäreni nimestä, olenko tehnyt väärin?
Kerroin tänään parhaalle ystävälleni/tyttäreni tulevalle sylikummille tytölle annettavan nimen, ja ystävä suuttui todella paljon. Kyseessä on nimi, josta pidämme molemmat todella paljon, ja jota olemme molemmat pitäneet ns. "jos sitten joskus saan lapsen"-nimilistalla, joskin ystäväni on ollut äänekkäämpi omalla listallaan olevista nimistä.
Mä satuin saamaan tyttären ensin, ystävä ei ole raskaana eikä hänellä lasten hankinta ei ole vielä mitenkään ajankohtaisena, hän on viime vuosina pohdiskellut paljon ääneen myös sitä, ettei välttämättä tule lapsia koskaan saamaan (ei ole parisuhteessa ja omien sanojensa mukaan "biologinen kello tikittää"). Hänen mielestään olen kuitenkin varastanut hänen valitsemansa nimen.
Tilanne tuntuu tosi ikävältä, en haluaisi väliemme menevän tällaisen takia. Samalla kuitenkin ärsyttää, koska olen itsekin miettinyt nimeä pitkään, valitsimme tämän tytölle kuukausia sitten ja siihen on jo totuttu ja se tuntuu ns. "omalta" ja oikealta. Selvennyksenä siis, että kyseessä on meidän molempien rakastamasta kirjasarjasta erään sivuhahmon nimi, ei kai mikään yleisin Suomessa, mutta ei erityisen harvinainenkaan (2020 alusta syntynyt 135 tämännimistä tyttöä).
Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa? Mitä teitte? Pitäisikö mun mielestänne valita tytölle joku toinen nimi?
Kommentit (387)
Kaverin koira on Luna ja heidän pikkulapset sen sanoo Nuna. Ei Muna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: "Tämä ei ole ainoa nimi, jota ystävä on miettinyt, noita nimiä on kerääntynyt vuosien varrella todella iso läjä"
Nimikeskustelut siis tapana heillä.
Mutta tuon perusteella ne keskustelut ovat myös erilaisia, ja kaverilla on monia ideoita. Ei se Luna välttämättä tule joka kerta esille.
Olisi kiva tietää, mitä ap on itse noissa aikaisemmissa keskusteluissa sanonut. Onko maininnut että Luna on ehdokkaana nimeksi, vai onko hehkuttanut jotain ihan muuta nimeä ja sitten Luna on tullut kaverille puskista.
Aivan. Kuulostaa että ap on kommentoinut "Luna on kiva nimi". Kaveri taas "Annan tytöilleni nimet Luna, Aurinko ja Kamomilla".
Nyt Ap kommentoimaan kun tätä kuitenkin luet, kun jaksat noita koirannimi-juttujakin kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää Luna-nimen suosio, koska itselle tulee siitä suoraan mieleen lunatic ja looney. Suomenkielisille lapsille ei niitä mielleyhtymiä tule, jos vanhemmat eivät sellaisia syötä heille, kiusaamistilanteita ajatellen.
Miten Lunasta tulee mieleen lunatic.. mitä väliä mitä siitä sulle tukee mieleen, jos tuolla tavalla ajattelee niin silloin ei voi antaa mitään nimeä. Luna on oikein kaunis nimi.
Ihmettelen ehkä sitä, etteikö muilla englantia ja suomea sekaisin puhuvilla suomenkielisillä ole samoja mielleyhtymiä, kun nimi on niin suosittu.
Niin siis Luna tarkoittaa italiaksi kuu, la luna..ei ole englannin kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyseenalaistan myös sen, tunteeko suomalaiset koululapset "lunatic"-sanaa ollenkaan. Todennäköisesti ei. Helpompi olisi sanoa Muna, mutta luulen että Luna lähtee yleistymään kovaa vauhtia, ja silloin siitä tulee myös normaali.
Samaa epäilin minäkin ensimmäisessä viestissä. Totta varmasti sekin, että nopea yleistyminen vie kärjen nimittelyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää Luna-nimen suosio, koska itselle tulee siitä suoraan mieleen lunatic ja looney. Suomenkielisille lapsille ei niitä mielleyhtymiä tule, jos vanhemmat eivät sellaisia syötä heille, kiusaamistilanteita ajatellen.
Miten Lunasta tulee mieleen lunatic.. mitä väliä mitä siitä sulle tukee mieleen, jos tuolla tavalla ajattelee niin silloin ei voi antaa mitään nimeä. Luna on oikein kaunis nimi.
Ihmettelen ehkä sitä, etteikö muilla englantia ja suomea sekaisin puhuvilla suomenkielisillä ole samoja mielleyhtymiä, kun nimi on niin suosittu.
Niin siis Luna tarkoittaa italiaksi kuu, la luna..ei ole englannin kieltä.
"Lunar" on englantia ja tarkoittaa kuuhun liittyvää. Ja on huomattavasti lähempänä Luna kuin "lunatic".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa riidellä kakaran nimestä. Nimiä riittää maailmassa kyllä.
Tätä ongelmaa tuskin olisi miesten kesken.
Sainkin täällä sen kuvan että lapsen isän mielipidettä ei edes kysytä nimiasioissa.
Mutta tuon perusteella ne keskustelut ovat myös erilaisia, ja kaverilla on monia ideoita. Ei se Luna välttämättä tule joka kerta esille.
Olisi kiva tietää, mitä ap on itse noissa aikaisemmissa keskusteluissa sanonut. Onko maininnut että Luna on ehdokkaana nimeksi, vai onko hehkuttanut jotain ihan muuta nimeä ja sitten Luna on tullut kaverille puskista.