Siivousintoilijat! Jaetaan vinkkejä ja suosituksia tekniikoista ja tuotteista!
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jospa tästä olisi hyötyä muillekin. Olen vähitellen hurahtanut siivoamiseen siinä määrin, että olen ns. koukussa siistiin kotiin. Haluaisin parantaa siivoustekniikkaa ja kuulla niksejä siivoukseen ja erityisesti tuotteisiin liittyen.
Omat vinkkini heti alkuun on tiskiharjan käyttäminen kylpyhuoneen ja vessan lavuaarin pesuun. Lisäksi fairysta ja vedestä tulee monipuolinen siivousaine oikeastaan koko kotiin ja se sopii hyvin myös lapsiperheeseen. Märkätilojen peilit saa helposti puhdistettua, kun aina suihkun jälkeen pyyhkäisee ne ja saunan lasioven mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei kerry kalkkitahroja.
Kommentit (317)
Ainut mikä toimii on se että pyydän kylään väkeä.
Sitten on pakko siivota. Koska hävettää muuten. Itseäni ei haittaa pieni sotku ja epäjärjestys.
Sini kylpyhuonerätti (lila) todettu toimivaksi hanojen puhdistuksessa.
Ihmesieni.. sillä saa melkein minkä vaan puhtaaksi.
Puhdistettu bensiini (Saa apteekista), sillä vaikeatkin rasvatahrat irti. Maalia voi irrottaa..
Ennen vanhaan nahkasohvat kiillotettiin seoksella, joka tehtiin apteekin puhdistetusta bensiinistä ja parafiiniöljystä. Bensiini haihtuu ja siihen jää kiiltävä pinta parafiinista.
Vierailija kirjoitti:
Sitruunaveden keittäminen mikrossa höyryttää kuivettuneen lian irti ja sen jälkeen sotkut on helppo pyyhkiä puhtaaksi. Myrkytöntä puhdistusta.
Sitruunaa ei tule ostettua, mutta voisihan tuota halpaa mehua kokeilla vaikka tiskipöydän kiillottamiseen, eikä tuoksukaan haittaisi, vaikka muuten ostankin kaiken tuoksuttomana jos mahdollista.
Mikroaaltouunin saa tosiaan helpoiten puhtaaksi höyryllä: mukiin vettä ja annetaan kiehua höyryä tuottaen. Virta pois, mutta luukkua ei heti avata, antaa höyryn vielä vaikuttaa ja samalla jäähtyä, samoin kuuman mukin. Pyörivä lautanen likoon (riittää kunhan on märkä pesuvedestä), niin senkin saa puhtaaksi ilman väkivaltaa. Sitten talous- tai siivouspaperilla enimmät liat pois mikron sisältä ja se paperi roskiin, koska tässä vaiheessa hyvää siivousliinaa ei kannata sotkea jos mikro on kovin likainen. Seuraavaksi kosteaan siivousliinaan vähän astiainpesuainetta ja sisäpintojen puhdistus ja uudestaan, nyt puhtaalla eli huuhtoen. Vielä lionneen aluslautasen pesu.
Jopas tuli pitkä juttu ...
Onko höyryttäminen muuten fysiikkaa, kemiaa vai molempia?
Vierailija kirjoitti:
Ainut mikä toimii on se että pyydän kylään väkeä.
Sitten on pakko siivota. Koska hävettää muuten. Itseäni ei haittaa pieni sotku ja epäjärjestys.
Veit sanat suustani!
Etikka hajunpoistoon..
Etikka on hyvä myös huuhteluaineena pyykille. Väkiviinietikkaa pieni loraus huuhteluaineeksi. Jos laittaa liikaa niin pyykki voi tuoksahtaa etikalle vähän märkänä, mutta haju haihtuu pois.
Etikka on hapan, joten se sulkee vaatteiden kuidut ja saa myös värit näyttämään kirkkaanmalta, totesin tämän itse esim. punaisen paidan kanssa.
Etikka on hyvä myös hiusten huuhteluun, mutta sitten se kannattaa laimentaa ainakin 1/4 ellei osta omenaviinietikkaa, sitäkin voi laimentaa 1/2 jos on herkkä päänahka. Mutta happamuus sopivassa määrin on hyväksi päänahalle, se mm. torjuu hiivaa ja siten hilsettä.
Itse teen niin että kun olen huuhtonut hoitoaineen pois, laitan omenaviinietikkaa (tai joku muu mieto, riisi, siideri tms etikka) muutamaksi minuutiksi päähän ja huuhtelen pois. Tulee upea kiilto tukkaan. Sulkee hiuksen.
Oho... Meni vähän asiasta kukkaruukkuun..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Universal stonella pesen silloin tällöin kylpyhuoneen plus kaikki lavuaarit. Kumppareista tulee kuin uudet myös tuolla!
Staattisella liinalla moppaus koirataloudessa ihan ehdoton. Puulattian pesen osissa, kuivaan toisella mopilla missä pyyhe, lähtee todella puhtaaksi eikä tule jalanjälkiä lattiaan.
Kylpyhuoneen pesen kiillon kylpy-suihkeella ja sen jälkeen neutralisoin ja poistan rasvan laimennetulla fairyllä.
Kiillon uuninpesuaine on todella tehokas. Pellit saa uusiksi kun laittaa tuota vaikuttamaan pariksi tunniksi ja sitten hinkuttaa pahimmat kohdat sokeripalalla.
Etikkapohjainen pesuaine hävittää pahat hajut.
Imuriin on paras suulake on twinner, ei tarvitse säätää matolle ja lattialle erikseen ja mahtuu sohvan alta imuroimaan.
Tämä oli mulle ihan uusi tuttavuus. Toimiiko myös ns. nukka/lankamatolla? Mulla on Mielen imuri, johon pitäisi vaihtaa tuo suulake ja uusi maksaa yli satasen, mikä on ihan älytön hinta. Eli tuo olisi hyvä vaihtoehto, jos sillä pystyy imuroimaan myös nukkamatot.
Vastaan itse itselleni eli ostin Prismasta tuon Twinner-suulakkeen ja oli mun huusholliin kyllä ihan turha ostos. Toimii ihan ok pelkillä lattioilla ja ehkä jollain viskoosimatolla tms. ohuella lirulla, mutta ei onnistu imurointi minkäänlaisella paksummalla matolla. Lankamatolla ei tietenkään, mutta ei edes eteisen sileällä villamatolla tai tiivillä nukkamatolla. En tykkää myöskään siitä, että suulake pyörähtää tosi helposti ympäri. Siinä on pohjassa vain sellaiset "vaateharja" tarrat eli ne punaisesta samettimaisesta kankaasta tehdyt liuskat, jollaiset on normi-imureissa siinä pienessä tekstiilisuulakkeessa.
Ainoa etu oli, että suulake on niin ohut, että sillä saa hyvin esim. matalan lipaston alta imuroitua. Itse en jaksa kuitenkaan pelata kahden eri suulakkeen kanssa, samasta syystä en ole koskaan käyttänyt imurin mukana tullutta parkettisuulaketta.
Minulla kyllä ihan päinvastainen kokemus tuosta suulakkeesta. Imuroi matot hyvin mutta minulla kyllä on nyt vain sileitä polypropeenimattoja lemmikkien takia. Tykkään kun saa parketin ja matot imuroitua samalla suullakkeella. Eikö minulle ole pyörähdellyt suulake mihinkään.
Ei edellinen normaali suulake kyllä ollut pidempi nukkaisten mattojen kanssa kummoinen myöskään. Mikä siihen sitten toimisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän täysin pinttyneet uuninpellit saisi puhtaaksi mahdollisimman vähällä hankaamisella? Pystysuorat reunat eritoten tuottavat tuskaa.
Entäpä vedenkeitin? Keittelin eilen siinä etikkaseosta peräti kolme kertaa mutta kalkki pohjalla ei hievahtanutkaan.
Vedenkeitin ja teekeitin kannattaa puhdistaa sitruunahapolla (saa apteekista tai ruokakaupasta kuten täällä on kerrottu).
Ohje:
1. Keitä veden-/teenkeittimellä puoli litraa litraa vettä.
2. Lisää kuumaan veteen vajaa 2 rkl sitruunahappoa. (Huom. sitruunahappoa ei siis keitetä!)
3. Jätä vaikuttamaan n. 15 minuutiksi.
4. Kaada sitruunahappovesi pois. (Jos kyseessä on teenkeitin, jätä pohjalle tilkka ja pyyhi talouspaperilla loput teenjämät pois heti kun et ole enää vaarassa polttaa kättäsi.)
5. Huuhtele veden-/teenkeitin keittämällä kolme kertaa peräkkäin pelkkää vettä.
Muuten hyvä ja teen samoin mutta 2 tl sitruunatäysmehua ajaa saman asian, ei tarvita sitruunahappoa. Siinä on vielä se kiva puoli ettei tarvitse huuhdella pois noin huolella! Sitruunainen aromi sopii ainakin teen kanssa ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin vinkkejä höyhenlampun puhdistamiseen... Olen varovasti joskus sitä yrittänyt imuroida, mutta koska lamppu on ns. riisipaperilamppu mihin on liimattu höyheniä, en uskalla sitä hirveesti imuroida.
https://www.veke.fi/media/catalog/product/cache/2a4e75c88a78656d3a83b8f…
Puhalla pölyt pois hiustenkuivaajalla, anna laskeutua, imuroi.
Joo tai tuolla hiustenkuivaajalla, mutta ulkona, ulkopistoketta käyttäen. Ei tuu kauheet pölyt sit sisälle. Tai ihan vaan varoen heiluttelet sitä ulkona käsillä "haroen" ja höyhenpintaa pyyhkien.
Hiustenkuivaajalla voi myös puhaltaa pölyt sängyn alta kokoon yhteen kulmaan, jos sinne on muuten vaikea päästä vaikka imurin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oma yksiö rupesi kuulostamaan nyt lyllä liian hyvältä
Näin. Koettu myös kaikki siivousvimma ja miehen ajokoiramainen katse silloin.
Tätä ei kai vielä mainittu: kuulakärkikynän jäljet lähtevät seinästä pois hiuskiinteellä. Suihkauta tahran päälle ja sitten pyyhkäise heti esim talouspaperilla.
Ensin hanalla kuumaa vettä pönttöön ja konetiskitabletti vaikuttamaan useaksi tunniksi, tai vaikka yön yli. Lähtee kaikki kakka, kalkki ja pinttymät pohjasta! "Räjähtää" irti pahemmatkin kestosonnat.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kai vielä mainittu: kuulakärkikynän jäljet lähtevät seinästä pois hiuskiinteellä. Suihkauta tahran päälle ja sitten pyyhkäise heti esim talouspaperilla.
Outoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitruunaveden keittäminen mikrossa höyryttää kuivettuneen lian irti ja sen jälkeen sotkut on helppo pyyhkiä puhtaaksi. Myrkytöntä puhdistusta.
Sitruunaa ei tule ostettua, mutta voisihan tuota halpaa mehua kokeilla vaikka tiskipöydän kiillottamiseen, eikä tuoksukaan haittaisi, vaikka muuten ostankin kaiken tuoksuttomana jos mahdollista.
Mikroaaltouunin saa tosiaan helpoiten puhtaaksi höyryllä: mukiin vettä ja annetaan kiehua höyryä tuottaen. Virta pois, mutta luukkua ei heti avata, antaa höyryn vielä vaikuttaa ja samalla jäähtyä, samoin kuuman mukin. Pyörivä lautanen likoon (riittää kunhan on märkä pesuvedestä), niin senkin saa puhtaaksi ilman väkivaltaa. Sitten talous- tai siivouspaperilla enimmät liat pois mikron sisältä ja se paperi roskiin, koska tässä vaiheessa hyvää siivousliinaa ei kannata sotkea jos mikro on kovin likainen. Seuraavaksi kosteaan siivousliinaan vähän astiainpesuainetta ja sisäpintojen puhdistus ja uudestaan, nyt puhtaalla eli huuhtoen. Vielä lionneen aluslautasen pesu.
Jopas tuli pitkä juttu ...
Onko höyryttäminen muuten fysiikkaa, kemiaa vai molempia?
Fysiikkaa.
Aineella on kolme eri olomuotoa: kiinteä, neste ja kaasu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju!
Lemmikkien omistajat, miten yritätte pitää kodin hyvän tuoksuisena ja raikkaana?Mulla on käytössä lamp berger (auttaa vaan sen hetken), Xiaomi ilmanpuhdistin sekä ruokasoodaa matolle + imurointi jne, mutta silti välillä haju on melkoinen kotona. Mitään vahvoja hajusteita ei todellakaan, sillä kombo jostain koiran pierusta + vaniljahajusteesta on kamala!
Öö ei meillä haise? Eikä kyllä kenelläkään tutullakaan, joilla on koira...
Tai siis koirat ehkä haisee mutta ei koti. Ja meidän sileäkarvaisella koiralla haisee vaan suu ja välillä pieru mutta se haihtuu :D Muuten koira tuoksuu jopa hyvältä. Pidempiturkkiset voi haista kaikkialta mutta ei sekään leviä kotiin.
Ja märkä koira tietysti haisee kunnes kuivuu eli se kuivataan.
Kissatalouksissa joissain haisee, mutta niissäkin yleensä vaan siellä missä hiekkis on. Puput ja muut vastaavat haisee aina vähän vaikka häkki olisi juuri putsattu, se sahanpuru tms. on sellasta tunkkaista.
Mä en koskaan haistanut koiran hajua meillä kotona enkä kyläillessäkään, ihmettelin mistä moinen myytti on tullut. Sitten oltiin useampi viikko lomalla ilman koiria ja kun tultiin kotiin (koirat oli olleet hoidossa kodin ulkopuolella) nii kyllä se koira haisi. Ei siis mielestäni paha haju mutta ymmärsin vihdoin mitä koiran hajulla tarkoitetaan.
Korjaan vielä itseäni, siis koti haisi koiralta, vaikkei ne koiratkaan siellä olleet olleet loman aikana.
Tätäkin kyllä mietin ja koti tuoksuu erilaiselta kun tulee kotiin pitkän tauon jälkeen, mutta ei meillä silloinkaan haise koira 🤷
Jotku koirarodut haisee keillä on "rasvainen" turkki ja paljon kuolaa. Meillä on ollut nöffi ja kultainennoutaja. Noutaja ei haissut yhtään paitsi toki uimisen jälkeen, mutta nöffi esimerkiksi..voi herrajumala, ihan mahdoton turkki. Silittäessä käsikin jää rasvaiseksi. Haisi koti, matot, auto ja kaikki. Ihan sama mitä tekee. On rodulle ominaista.
Ja ruokasooda + etikka oli apuna, ei paljoa muuta voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju!
Lemmikkien omistajat, miten yritätte pitää kodin hyvän tuoksuisena ja raikkaana?Mulla on käytössä lamp berger (auttaa vaan sen hetken), Xiaomi ilmanpuhdistin sekä ruokasoodaa matolle + imurointi jne, mutta silti välillä haju on melkoinen kotona. Mitään vahvoja hajusteita ei todellakaan, sillä kombo jostain koiran pierusta + vaniljahajusteesta on kamala!
Tai siis koirat ehkä haisee mutta ei koti. Ja meidän sileäkarvaisella koiralla haisee vaan suu ja välillä pieru mutta se haihtuu :D Muuten koira tuoksuu jopa hyvältä. Pidempiturkkiset voi haista kaikkialta mutta ei sekään leviä kotiin.
Kissatalouksissa joissain haisee, mutta niissäkin yleensä vaan siellä missä hiekkis on. Puput ja muut vastaavat haisee aina vähän vaikka häkki olisi juuri putsattu, se sahanpuru tms. on sellasta tunkkaista.
Meidän koirassa on yksi ongelma: talvella se haisee pissille, nimittäin kuonosta. Koska kun sitä vie ulos, se työntää kuononsa jokaiseen toisen koiran pissilänttiin, minkä matkalla näkee. Tai siis haistaa. Ja täällä meillä on koiria joka toisessa talossa ja aina on tienvarret pississä.
Ja sitten sen kuonoon jää kamala pissinhaju.
Kesällä jostain syystä ongelmaa ei ole. Olisiko se niin, että kesällä se koiran pissi painuu maan sisään nopeammin, kun taas talvella se jää siihen lumeen ja kenties jäätyy siihen ja haisee siinä sitten.
Miten se kuonon voi pestä, kun koiralla on vielä se, että sen korviin ei saisi mennä yhtään vettä, koska hiivataipumus.
Siksi ei sitä sen päätäkään oikein saa täysin pestyksi edes kylvetettäessä, kun pitää varoa niitä korvia.
Olen yrittänyt pyyhkiä sitä kuonoa pesurätillä, jopa pesuaineen kanssa, pyyhkinyt nenänpäätä, yrittänyt vaikka mitä, ei lähde haju. Päinvastoin tuntuu, että kosteana haisee vielä enemmän. Yön aikana vähän haihtuu, mutta sitten on taas lähdettävä lenkille. Pitkäkarvainen koira.
Ei voi sitä kieltää nuuskimastakaan, koska se on koiran tehtävä ja tarve. Ei koiralle ole mikään ilo pelkästään ravata eteenpäin saamatta yhtään tutkia mättäitä ja heinikkoa ja talvella tietysti niitä lumivalleja ja toisten koirien jättämiä merkkejä, ja poikakoiran on vielä päästävä itse pissaamaan siihen päälle.
Onko jollain jotain patenttia tähän? Juu myönnän kyllä - jos joku alkaa tästä jaanata niistä koirien jätöksistä - että ne pissajäljet on kyllä ikävän näköisiä hangella, mutta pakko sitä koiraa on pissattaa ja meillä mennään kuitenkin sellaista sivupolkua pitkin enimmäkseen, mutta siellä ne menee ne muutkin koirat.
Muuten ihana koira, kun siitä ei lähde karvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju!
Mä en koskaan haistanut koiran hajua meillä kotona enkä kyläillessäkään, ihmettelin mistä moinen myytti on tullut. Sitten oltiin useampi viikko lomalla ilman koiria ja kun tultiin kotiin (koirat oli olleet hoidossa kodin ulkopuolella) nii kyllä se koira haisi. Ei siis mielestäni paha haju mutta ymmärsin vihdoin mitä koiran hajulla tarkoitetaan.
Korjaan vielä itseäni, siis koti haisi koiralta, vaikkei ne koiratkaan siellä olleet olleet loman aikana.
Tätäkin kyllä mietin ja koti tuoksuu erilaiselta kun tulee kotiin pitkän tauon jälkeen, mutta ei meillä silloinkaan haise koira 🤷
Jotku koirarodut haisee keillä on "rasvainen" turkki ja paljon kuolaa. Meillä on ollut nöffi ja kultainennoutaja. Noutaja ei haissut yhtään paitsi toki uimisen jälkeen, mutta nöffi esimerkiksi..voi herrajumala, ihan mahdoton turkki. Silittäessä käsikin jää rasvaiseksi. Haisi koti, matot, auto ja kaikki. Ihan sama mitä tekee. On rodulle ominaista.
Jännä juttu tuo, että jotkut koirat haisee ns. "koiralle," eli ihan tunnistettava koiran haju. Se ei ole epämiellyttävä ainakaan koiranomistajista, koska se on niin koiran ominaisuus. Ja sitten taas jotkut koirat haisee tunkkaiselle ja se varmaan johtuu turkin rasvaisuudesta tai jostain sellaisesta, esim. tuntemissani kiinanpystykorvissa on sellainen vahva tunkkainen haju.
Jotkut koirat ei haise millekään ja sitten on koiria, jotka haisee hyvälle. En olisi uskonut, ellei meille olisi tullut hoitoon belgianpaimenkoira. Omistaja sanoi, että kun se on erityisen hyvällä mielellä, sen niskassa on joku kohta, joka erittää jotakin hormonia joka tuoksuu miedosti parfyymille. Ja se mokoma piti paikkansa. Se tuoksui muutenkin koko ajan jotenkin miellyttävälle ja sitten välillä ilmaan lehahti juuri sellainen kuin parfyymin tuoksahdus. Sen niskaa oli kiva nuuhkia.
Olen kuullut, että on joku muukin rotu, jolla on tämä ominaisuus, mutta en enää muista mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju!
Yhhh. Muistuu mieleen kun lukiolaisena tein koirahoitokeikkaa. Oli monta koiraa kusetettavana. Haisivat enemmän ja vähemmän koiralta, mutta voi luoja sitä ainoaa nöffi hoidokkia, se haisi kaikkein karmeimmalle. Käsittelin sitä vain hanskat kädessä ja lenkin jälkeen kaikki vaatteet pyykkiin.
Tilasin nyt tuon Twinner-suulakkeen.
Tietääkö kukaan, sopiiko se Dysonin imuriin? Ja jos ei sovi, niin saako Dysoniin jotain erilaisia suulakkeita? Vihaan sitä klonksuvaa Dysonin perussuulaketta!
🇺🇦🇮🇱
Merkki (ja malli)? Tiedän kyllä kalliita laitteita, mutta että noin halpa toimiva?