Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siivousintoilijat! Jaetaan vinkkejä ja suosituksia tekniikoista ja tuotteista!

Vierailija
20.05.2021 |

Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jospa tästä olisi hyötyä muillekin. Olen vähitellen hurahtanut siivoamiseen siinä määrin, että olen ns. koukussa siistiin kotiin. Haluaisin parantaa siivoustekniikkaa ja kuulla niksejä siivoukseen ja erityisesti tuotteisiin liittyen.

Omat vinkkini heti alkuun on tiskiharjan käyttäminen kylpyhuoneen ja vessan lavuaarin pesuun. Lisäksi fairysta ja vedestä tulee monipuolinen siivousaine oikeastaan koko kotiin ja se sopii hyvin myös lapsiperheeseen. Märkätilojen peilit saa helposti puhdistettua, kun aina suihkun jälkeen pyyhkäisee ne ja saunan lasioven mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei kerry kalkkitahroja.

Kommentit (317)

221/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hometäplät? Millä ne lähtee saumoja vahingoittamatta?

Cillit Bang voisi toimia? Se on stydiä ainetta. Se valkaisee tosin vaatteet jos roiskuu, eli varovainen saa olla.

🇺🇦🇮🇱

222/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoka hyvä imuri minulle. Pölypussillinen pitää olla, ja toimiva. Ei robotti.

Itse olen tykännyt Mielen imureista. Electroluxin imurit ovat surkeita, älä osta.

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
223/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua suorastaan ällöttää kaikki tällaiset ihme viritelmät, kuten toi "ilmastointiteipillä saa kiinnitettyä imurin suulakkeen". Joskus näin joulukuusen alla suojana vahakangasta ja se näytti niin rumalta, että koko kuusi meni pilalle. Samoin joku sohvan päälle laitettava suoja. Varmaan käytännöllistä, mutta ihan kauhean rumaa.

Esteettinen siivoaja! Ei pysty rumalla imurilla…. 😂

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
224/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miele! Ja sellainen malli jonka arvelee sopivan omaan huusholliin. Meillä on cat&dog, vanhemmillani on joku allergiasuodattimilla varustettu.

Vierailija
225/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei nyt ole varsinaisesti siivousvinkki, mutta. kiehautan ensin käytetyn hammasharjan jonka siis poistan hampaiden harjauksesta. kastan sen pulveriin ja harjaan rintaliivien tummuneita kohtia siis lähinnä kainalokohtia ja kaaritukien kohtia. ja sitten laitan rintaliivit vielä likoamaan joksikin aikaa ja sitten hyvä huuhtelu ettei jää pesuainetta niihin. käy myös nestemäisen pesuaineen kanssa.

toinen on puisella kostutetulla hammastikulla saa kaikkia pieniä koloja esim.korut, puhelin, kodinkoneet yms.joissa on koloja, putsattua tarvii kyllä seurakseen jonkun rievun mihin irtoavan töhkän saa keräiltyä

Vierailija
226/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielen parkettisuulakkeesta vielä, sillä imuroin todellakin kaikenlaista, lattioiden ja erilaisten mattojen lisäksi kangassohvan, katonrajan seinät, kovapintaiset isommat tasot, kylppärin ja saunan pölyt... eikä pyöri mihinkään imuri varressa, helppo puhdistaa. Tosi hyvä ja yksinkertainen tuote. En tiedä sopiiko muun merkkisiin imureihin.

No hemmetti, ehkä mun pitää kokeilla uudestaan tuota parkettisuulaketta, kun sellainen aikoinaan oman Mieleni mukana jo valmiiksi tuli. Sait vakuutettua:)

T. Twinner-turhautuja

Vierailija
227/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua suorastaan ällöttää kaikki tällaiset ihme viritelmät, kuten toi "ilmastointiteipillä saa kiinnitettyä imurin suulakkeen". Joskus näin joulukuusen alla suojana vahakangasta ja se näytti niin rumalta, että koko kuusi meni pilalle. Samoin joku sohvan päälle laitettava suoja. Varmaan käytännöllistä, mutta ihan kauhean rumaa.

No en kyllä minäkään haluaisi katsella mitään teipattua suulaketta. Varsinkin kun meillä Dyson on kuitenkin seinällä, ei sentään paraatipaikalla ja vieraat ei yleensä sitä edes huomaa, mutta kuitenkin sellaisessa paikassa että itse nään sen monta kertaa päivässä. Eikä se kaunis imuri kyllä ole sellaisenaankaan mutta eipähän ole mitään virityksiä.

Mutta esim. tiskiharja on kiva että on puinen ja kaunis, tiskirätti on kivan värinen ja käsisaippua sekä tiskiaine on kivoissa pumppupulloissa.

Käsisaippuan alla joku sieniliina? Miksi? Eikö lavuaari kerää ne roiskeet (ei meidän saippua kyllä roisku?) ja ne voi siitä sitten pyyhkiä samalla kun muutenkin pyyhkäisee lavuaarin? Ja mieluusti jollain liinalla mikä roikkuu välillä kuivumassa jossain.

Käsidesit yleensä roiskuu mutta ei meillä kotona käsidesiä käytetä.

Vierailija
228/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko lapsiperheeseen sopivista yleis- ja kylpyhuonepuhdistusaineista suosituksia? Jos kerran tiskiaineseoksesta jää jokin kalvo. Siivoan paljon ja 1-vuotiaani on innolla mukana hommissa, joten olisi ihanaa käyttää mahdollisimman myrkyttömiä aineita. Savisaippua on käytössä keittiössä. Vessanpöntön ulko- ja sisäpintoja varten pitäisi joku keksiä, samoin ihan huonekaluja (pöydät ja tasot, ovet yms) .

Joku olikin jo maininnut siivoussaippuan. Hyvä lapsiperheeseen.

Sellaiselle, joka haluaa siivota mahdollisimman myrkyttömästi suosittelen ehdottomasti pienen höyrylaitteen hankkimista. Sillä ja mikrokuituliinalla saa lähes kaiken viikkosiivoukseen kuuluvan tehtyä. Myös esim. uuninpesussa loistava apu, kun ensin höyryllä pehmittää kovettuneet liat ja sitten putsaa. 

Oman laitteeni ostin muutama vuosi sitten Hobby Hallista, maksoi muistaakseni jotain 34,90. Kooltaan isohkon vedeneittimen luokkaa ja mukana useita erilaisia harjaspäitä, nokkaan laitettava pitkä letku, jolla ylettyy ahtaaseenkin paikkaan. Ihan loisto-ostos, mutta ei toki sovi lasten käytettäväksi.

Vierailija
229/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina ollut Miele, äidiltä opin, että ainoa oikea imuri :) Olen 48 v, asunut omillani 17 v lähtien ja nyt on muistaakseni 4. Miele menossa eli on aika kestäviä. Yhtäkään en ole vaihtanut sen takia, että olisi hajonnut, vaan siksi, että olen halunnut pienemmän/isomman. Opiskelijakämpässä oli Electrolux ja ainakin siihen verrattuna Miele oli parempi.

Viimeksi kun vaihdoin imuria, olin pyhästi päättätnyt, että nyt ihan vaihtelun vuoksi joku muu. Testi-imuroin noin neljäsosan paikallisesta Gigantista ja päädyin sitten Mieleen :D

Vierailija
230/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, hommaan Mielen. C3 mallilla varmaan tekee jo jotain? C2 tuntui lelulle kun kokeilin kaupassa.

Vierailija
231/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tvättar och torkar kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Robotti-imuri auttaa tosi paljon. Imuroi kyllä niin paljon paremmin kuin itse 

Olen muuten aina pessyt harjalla kaikki lavuaarit ja hanat ja sitten kuivannut pyyhkeellä. Hohtavat kuin hotellissa konsanaan. 

Tuosta robotti imurista, en allekirjoita.

Lattialistat jää imuroimatta.

Robottia ei voi käyttää esim sohvan, patjojen imurointiin.

Wc ssä käsienpesualtaassa on käsisaippuan/käsidesin alla sieniliina,

joka ottaa roiskeet pumppupullosta.

Samalla ”aluslautaselle” sieniliinalla on näppärä pyyhkäistä hana ja altaan.

Jää heti puhtaan ja kuivan- kiiltävän näköiseksi.

Huutaisee ja saippuapullon alle takaisin.

Mulla ihan sama, en kestä mitään virityksiä. Paitsi että ne on aina sysirumia, aiheuttaa ne myös ongelmia käytössä eli aina pitää korjailla vähän sitä ja tätä ja laittaa uusi teippi jne.

Mulla on kotona paljon esim. valkoisia "turkis"mattoja ja peittoja, ne on kaikki konepestäviä. Vessan altaan vieressä mulla on pieni väreihin sopiva froteinen pyyhe, jolla kuivaan altaan reunat ja hanan käytön jälkeen. Sen jälkeen laitan pyyhkeen rättipatterille kuivumaan ja vaihdan joka toinen päivä. Asun yksin, niin en ole kauhean huolissani bakteereista, joita mahdollisesti saan käyttämällä samaa pyyhettä useamman kerran.

Vierailija
232/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, hommaan Mielen. C3 mallilla varmaan tekee jo jotain? C2 tuntui lelulle kun kokeilin kaupassa.

Mulla on tällä hetkellä ja tuo C3 ja se on hyvä. Ns. perussuulake ei ole niin hyvä kuin aikaisemmassa, mutta senhän voi tarvittaessa vaihtaa. Mun Mielet on aina olleet niitä kalliimpia malleja ja kehuni perustuvat niihin.Tää nykyinen C3 taitaa olla edullisin koskaan hankkimani ja sekin oli parempi kuin muut testaamani.

Vierailija
233/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä minäkään haluaisi katsella mitään teipattua suulaketta. Varsinkin kun meillä Dyson on kuitenkin seinällä, ei sentään paraatipaikalla ja vieraat ei yleensä sitä edes huomaa, mutta kuitenkin sellaisessa paikassa että itse nään sen monta kertaa päivässä. Eikä se kaunis imuri kyllä ole sellaisenaankaan mutta eipähän ole mitään virityksiä.

Mutta esim. tiskiharja on kiva että on puinen ja kaunis, tiskirätti on kivan värinen ja käsisaippua sekä tiskiaine on kivoissa pumppupulloissa.

Käsisaippuan alla joku sieniliina? Miksi? Eikö lavuaari kerää ne roiskeet (ei meidän saippua kyllä roisku?) ja ne voi siitä sitten pyyhkiä samalla kun muutenkin pyyhkäisee lavuaarin? Ja mieluusti jollain liinalla mikä roikkuu välillä kuivumassa jossain.

Tuli mieleeni tuosta käsisaippuasta ja sieniliinasta, että itselläni on alusta, jonka päällä on pumppusaippua sekä käsidesipullo. Tuota on helppo siirrellä, kun kuivaa tasoa. Linkissä eräs vaihtoehto, omani on kristallia/lasia ja sopii teräksisen tiskialtaan päälle.

https://www.finnishdesignshop.fi/kylpyhuone-kylpyhuonetarvikkeet-cose-a…

Vierailija
234/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kuulun kanssa tähän joukkoon, että tykkään hankkia kauniita siivousvälineitä. Vihaan siivoamista niin paljon, että jotenkin esim. ne kauniin kuvioiset siivousrätit motivoi aloittamaan siivoukseen paljon paremmin kuin jotkut vanhat kulahtaneet rievut. 

Vierailija
235/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etikka hajunpoistoon..

Etikka on hyvä myös huuhteluaineena pyykille. Väkiviinietikkaa pieni loraus huuhteluaineeksi. Jos laittaa liikaa niin pyykki voi tuoksahtaa etikalle vähän märkänä, mutta haju haihtuu pois.

Etikka on hapan, joten se sulkee vaatteiden kuidut ja saa myös värit näyttämään kirkkaanmalta, totesin tämän itse esim. punaisen paidan kanssa.

Etikka on hyvä myös hiusten huuhteluun, mutta sitten se kannattaa laimentaa ainakin 1/4 ellei osta omenaviinietikkaa, sitäkin voi laimentaa 1/2 jos on herkkä päänahka. Mutta happamuus sopivassa määrin on hyväksi päänahalle, se mm. torjuu hiivaa ja siten hilsettä. 

Itse teen niin että kun olen huuhtonut hoitoaineen pois, laitan omenaviinietikkaa (tai joku muu mieto, riisi, siideri tms etikka) muutamaksi minuutiksi päähän ja huuhtelen pois. Tulee upea kiilto tukkaan. Sulkee hiuksen.

Oho... Meni vähän asiasta kukkaruukkuun..

Ei ole olemassa väkiviinietikkaa.

Vierailija
236/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei onko kenelläkään hyvää vinkkiä sälekaihtimien puhdistamiseen?

Jos sälekaihtimet ovat oikeasti likaiset (meillä esim tulee mustaa tomua joka oikeasti tarttuu kaihtimiin) niin ei auta muuta kuin luutu kastaa pesuaineveteen ja jynssätä joka väli. Onneksi tuo tarvitsee tehdä tuossa laajuudessa vain joka 3. vuosi.

Vierailija
237/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tvättar och torkar kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Robotti-imuri auttaa tosi paljon. Imuroi kyllä niin paljon paremmin kuin itse 

Olen muuten aina pessyt harjalla kaikki lavuaarit ja hanat ja sitten kuivannut pyyhkeellä. Hohtavat kuin hotellissa konsanaan. 

Tuosta robotti imurista, en allekirjoita.

Lattialistat jää imuroimatta.

Robottia ei voi käyttää esim sohvan, patjojen imurointiin.

Wc ssä käsienpesualtaassa on käsisaippuan/käsidesin alla sieniliina,

joka ottaa roiskeet pumppupullosta.

Samalla ”aluslautaselle” sieniliinalla on näppärä pyyhkäistä hana ja altaan.

Jää heti puhtaan ja kuivan- kiiltävän näköiseksi.

Huutaisee ja saippuapullon alle takaisin.

Se voi olla ihan pakkorako, jos on mennyt ostamaan tonnin imurin, jonka suulake on sysisurkea, eikä ole varaa ostaa joka kk uutta imuria.

Vierailija
238/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua suorastaan ällöttää kun siivousvälineitä kuten imureita pidetään seinällä näkösällä "sisustuselementteinä".

Vierailija
239/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei varmaankaan ole suurimmalle osalle teistä edes mikään niksi, mutta itse tajusin vasta nyt ottaa keittiöpyyhkeet kunnolla käyttöön. Aiemmin olen käyttänyt niitä vain käsien tai astioiden kuivaamiseen.

Aloin kuitenkin toden teolla kyllästyä siihen, että mieheni ei koskaan kuivaa tiskipöytää, putsaa sriracharoiskeita pöydiltä tai pyyhi pois leivänmuruja. Otin siis käytetyn astiapyyhkeen ja sutaisin sillä pois silmistä ylimääräiset sotkut. Aiemmin olen ajatellut, ettei näin voi tehdä vaan pitää kostuttaa tiskirätti sotkuja varten ja pyyhkiä huolellisesti mielellään pesuaineen kanssa. Muuten näkymätöntä likaa jää kaikkialle. Hyi. Äiti tekee näin ja se on sitten laki. Ja koska olen laiska, tämä kaikki on jäänyt siihen päivään, kun kyllästyn sotkuun ja raivosiivoan keittiön lattiasta kattoon.

Pian tajusin ottaa pyyhkeet kunnolla käyttöön. Pyyhkäisen sellaisella aina keittiössä käydessäni jotain. Kostutan sitä vähän ja pyyhin nopeasti kahvitahrat ja leivänmurut. Ruokaa laittaessani pyyhin kastiketahrat liedeltä. Pyyhkeitä on kaapissa ehkä kymmeniä, joten nyt niille on oikeasti käyttöä. Keittiössä on aina melko siistiä enkä jaksa enää samalla tavalla ärsyyntyä miehen sotkuisuudestakaan. Tämä ei siis ollut mikään kummoinen niksi, mutta paransi kyllä ainakin hiukan minun elämänlaatuani.

Vierailija
240/317 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei varmaankaan ole suurimmalle osalle teistä edes mikään niksi, mutta itse tajusin vasta nyt ottaa keittiöpyyhkeet kunnolla käyttöön. Aiemmin olen käyttänyt niitä vain käsien tai astioiden kuivaamiseen.

Aloin kuitenkin toden teolla kyllästyä siihen, että mieheni ei koskaan kuivaa tiskipöytää, putsaa sriracharoiskeita pöydiltä tai pyyhi pois leivänmuruja. Otin siis käytetyn astiapyyhkeen ja sutaisin sillä pois silmistä ylimääräiset sotkut. Aiemmin olen ajatellut, ettei näin voi tehdä vaan pitää kostuttaa tiskirätti sotkuja varten ja pyyhkiä huolellisesti mielellään pesuaineen kanssa. Muuten näkymätöntä likaa jää kaikkialle. Hyi. Äiti tekee näin ja se on sitten laki. Ja koska olen laiska, tämä kaikki on jäänyt siihen päivään, kun kyllästyn sotkuun ja raivosiivoan keittiön lattiasta kattoon.

Pian tajusin ottaa pyyhkeet kunnolla käyttöön. Pyyhkäisen sellaisella aina keittiössä käydessäni jotain. Kostutan sitä vähän ja pyyhin nopeasti kahvitahrat ja leivänmurut. Ruokaa laittaessani pyyhin kastiketahrat liedeltä. Pyyhkeitä on kaapissa ehkä kymmeniä, joten nyt niille on oikeasti käyttöä. Keittiössä on aina melko siistiä enkä jaksa enää samalla tavalla ärsyyntyä miehen sotkuisuudestakaan. Tämä ei siis ollut mikään kummoinen niksi, mutta paransi kyllä ainakin hiukan minun elämänlaatuani.

Miten on nopeampaa kostuttaa keittiöpyyhe ja pyyhkiä sillä kuin tehdä sama rätillä? En nyt ihan ymmärtänyt tämän pointtia..