Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä on tukihenkilön rooli ja tehtävä?

Vierailija
05.03.2023 |

Mitä hänen toimenkuvaansa kuuluu?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukihenkilö on henkilö, joka toimii tukena. Eikö tämän voi ihan järjellä päätellä? 

Vierailija
2/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukihenkilö on henkilö, joka toimii tukena. Eikö tämän voi ihan järjellä päätellä? 

Anteeksi kun kaikki eivät ole samanlaisia älykköjä kuten sinä, korkeakoulutettu Mensan jäsen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tukihenkilön tehtävä ole esimerkiksi siivota?

Vierailija
4/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään määriteltyjä tehtäviä. Riippuu paljon siitä, millaisen henkilön tukena toimii. Itse olen päihdekuntoutujan tukihenkilö ja me teemme yhdessä ihan tavallisia asioita. Käymme kahvilla, lenkillä, elokuvissa jne. jne. Tarvittaessa hän voi soittaa minulle, jos viinapiru huutelee liian lujaa tms. Olen siis ikään kuin ystävä, mutta en niin läheinen kuin ystävä. 

Vierailija
5/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tukihenkilön tehtävä ole esimerkiksi siivota?

Voi se kuulua hänen tehtäviinsä, jos niin on sovittu. Ei ole olemassa mitään rajattua tehtävälistaa, jota voi soveltaa kaikkiin tapauksiin. 

Vierailija
6/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain jotenkin ymmälläni kun eräs ilmoitti teettävänsä tukihenkilölle siivousjuttuja vaikka on itse päivät kotona

Vierailija
7/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tietämässä tapauksessa tukihenkilö auttaa tuettavaa pärjäämään arjessa. Auttaa siivoamisessa ja ruoanlaitossa, käyvät yhdessä kaupassa, hoitavat virastoasioita, joskus käyvät ihan vain kahvilla tai leffassa. Tukihenkilön tehtävä on auttaa asiakasta elämään tavallista elämää, mitä se sitten kenenkin kohdalla tarkoittaa

Vierailija
8/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten se on virallisesti säädetty. Uskon ettei tukihenkilö saisi olla kontrollihenkilö tai utelija/kuulustelija, vaan ihan vaan puhelimen soiton päässä tukena, apuna ja kuulijana. Kenties kyyti jonnekin, jos niin on sovittu tai meno. Neutraali henkilö.

Vierailija
9/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tietämässä tapauksessa tukihenkilö auttaa tuettavaa pärjäämään arjessa. Auttaa siivoamisessa ja ruoanlaitossa, käyvät yhdessä kaupassa, hoitavat virastoasioita, joskus käyvät ihan vain kahvilla tai leffassa. Tukihenkilön tehtävä on auttaa asiakasta elämään tavallista elämää, mitä se sitten kenenkin kohdalla tarkoittaa

Tää on sellanen kotiin linnottautunut laiskimus. Häneltä onnistuu siivoamiset ja muut mutta tukeutuu liikaa muihin. Saako tukihenkilö palkkaa?

Vierailija
10/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vain jotenkin ymmälläni kun eräs ilmoitti teettävänsä tukihenkilölle siivousjuttuja vaikka on itse päivät kotona

Olisit kysynyt siinä keskustelussa suoraan tältä ihmiseltä. Jos on se, minkä luulen olevan, niin hän kyllä ihan avoimesti kertoo, kun kysyy

Vierailija
11/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukihenkilö on elävä kävelykeppi tai rollaattori.

Vierailija
12/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, älä erehdy googlaamaan.

Vierailija
13/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se tehtävä määritellä ihan sen mukaan mikä on tuettavan tarve? Joku voi tarvita tukihenkilön saattajaksi leikkaukseen ja sieltä pois ja leikkauksen jälkeiselle nostoavulle, kauppakäynteineen ja siivoamiset. Joku voi tarvita sen persauksille potkijan, jotta lähtee ovesta ulos ihmisten ilmoille. Puolisoni toimi vähän aikaa avustajana ja siihen rooliin liittyi nuoren kanssa keilaamassa ja kesällä uimassa käynti. 

Tukihenkilöt tulevat yleensä jonkun järjestön kautta ja he eivät saa varsinaista palkkaa vaan heille kustannetaan esim. se että voivat yhdessä käydä siellä kahvilassa, hampurilaisella tai elokuvissa.

Vierailija
14/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on sellanen kotiin linnottautunut laiskimus. Häneltä onnistuu siivoamiset ja muut mutta tukeutuu liikaa muihin. Saako tukihenkilö palkkaa?

Lähtökohtaisesti tukihenkilötoiminta on vapaaehtoistyötä. En ole ainakaan itse ikinä kuullut palkatusta tukihenkilöstä. Palkatut avustajat ovat eri asia. Sellaisen saa kunnalta lähinnä vammainen ihminen ja nimikkeenä on silloin henkilökohtainen avustaja. Toki yksityisesti voi palkata itselleen myös tukihenkilön jos haluaa esim. siivoojaa kutsua sillä nimikkeellä. 

Vierailija
15/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se tehtävä määritellä ihan sen mukaan mikä on tuettavan tarve? Joku voi tarvita tukihenkilön saattajaksi leikkaukseen ja sieltä pois ja leikkauksen jälkeiselle nostoavulle, kauppakäynteineen ja siivoamiset. Joku voi tarvita sen persauksille potkijan, jotta lähtee ovesta ulos ihmisten ilmoille. Puolisoni toimi vähän aikaa avustajana ja siihen rooliin liittyi nuoren kanssa keilaamassa ja kesällä uimassa käynti. 

Tukihenkilöt tulevat yleensä jonkun järjestön kautta ja he eivät saa varsinaista palkkaa vaan heille kustannetaan esim. se että voivat yhdessä käydä siellä kahvilassa, hampurilaisella tai elokuvissa.

Tukihenkilö voi olla myös hyvinvointialueen kautta ja silloin hän saa ihan tavalliseen tapaan palkan

Vierailija
16/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit kysynyt siinä keskustelussa suoraan tältä ihmiseltä. Jos on se, minkä luulen olevan, niin hän kyllä ihan avoimesti kertoo, kun kysyy

Mitä sä selität? ootko humalassa?

Vierailija
17/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, älä erehdy googlaamaan.

Oletpas nokkela. Miten alakoulussa muuten menee?

Vierailija
18/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukihenkilö voi olla myös hyvinvointialueen kautta ja silloin hän saa ihan tavalliseen tapaan palkan

Hyvin harvoin saa. Sanoisin, että 98% tukihenkilöistä on vapaaehtoisia.

t. järjestötoiminnassa mukana oleva eri

Vierailija
19/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa ammatillinen tukihenkilö, joka saa palkkaa. Näitä on lastensuojelun puolella yksityisten firmojen kautta.

Vierailija
20/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voin hakea tukihenkilöä sillä tavoin ettei minun tarvitse maksaa siitä mitään? Voisin ottaa hänet tänne siivoamaan kun olen muuten todella kiireinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan