Siivousintoilijat! Jaetaan vinkkejä ja suosituksia tekniikoista ja tuotteista!
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jospa tästä olisi hyötyä muillekin. Olen vähitellen hurahtanut siivoamiseen siinä määrin, että olen ns. koukussa siistiin kotiin. Haluaisin parantaa siivoustekniikkaa ja kuulla niksejä siivoukseen ja erityisesti tuotteisiin liittyen.
Omat vinkkini heti alkuun on tiskiharjan käyttäminen kylpyhuoneen ja vessan lavuaarin pesuun. Lisäksi fairysta ja vedestä tulee monipuolinen siivousaine oikeastaan koko kotiin ja se sopii hyvin myös lapsiperheeseen. Märkätilojen peilit saa helposti puhdistettua, kun aina suihkun jälkeen pyyhkäisee ne ja saunan lasioven mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei kerry kalkkitahroja.
Kommentit (317)
Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?
Tiskiharja auttaa siihen mutkaan. Punertava raita lähtee meillä ihan kloriitilla.
Vierailija kirjoitti:
Kloriitilla tai mustalla harpicilla. Pitkä vaikutusaika.
Jäin oikein miettimään, peseekö joku lavuaarin rätin kanssa, tiskiharja on ollut aina jotenkin itsestäänselvä.
Robotti-imuri auttaa tosi paljon. Imuroi kyllä niin paljon paremmin kuin itse
Olen muuten aina pessyt harjalla kaikki lavuaarit ja hanat ja sitten kuivannut pyyhkeellä. Hohtavat kuin hotellissa konsanaan.
Melko luonnonmukaisesti mennään, vesi tai laimea fairyliuos on eniten käytetyt pesuaineet. Lisäksi on ruokasoodaa rasvan irrottamiseen ja sitruunahappoa kalkin irrottamiseen. Pidän sen käytöstä enemmän. Etikka haisee pahalta ja höyrystyy liian korkeassa lämmössä. Sitruunahapostakin voi tehdä liuoksen suihkepulloon. Koska se on hapanta kuten etikkakin, ei sovi joka kohteen siivoukseen.
Se Sinin pölypompula on aivan loistava lattialistojen pölyjen pyyhkimiseen. Se kiinni varteen ja listat on pyyhitty ihan hujauksessa! Käy myös hienosti jos katossa on jotain pölyä roikkumassa (ainakin tuollainen röpelöpintainen katto kerää pölyä ajan saatossa). Kokelin montaa eri tuotetta noihin lattialistojen pyyhkimiseen ja tämä oli ainoa millä sain tehtyä homman nopeasti ja kyyristelemättä.
Olen innostunut kuivamoppaamaan lattiapinnat. Pöly irtoaa pinnasta paremmin kuin imurilla ja parketti/laminaatti kiiltää.
Matot tosin pitää erikseen imuroida, mutta tuo moppaus käy yllättävän nopsasti, joten aikaa ei juuri mene pidempään.
Mä haluaisin vinkkejä höyhenlampun puhdistamiseen... Olen varovasti joskus sitä yrittänyt imuroida, mutta koska lamppu on ns. riisipaperilamppu mihin on liimattu höyheniä, en uskalla sitä hirveesti imuroida.
https://www.veke.fi/media/catalog/product/cache/2a4e75c88a78656d3a83b8f…
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitruunahappoa voi ostaa?
Apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitruunahappoa voi ostaa?
Ruokakaupasta, nyt on sellainen noin maitopurkin korkuinen muovipurkki käytössä. Ennen ostin pikkupussukoita apteekista. Sitähän käytetään mm. säilönnässä. Olen iät ja ajat puhdistanut pesukoneet, kahvin- ja vedenkeittimen. Mutta täältä (mistäs muualta), bongasin vinkin käyttää sitruunahappoa muussakin siivouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin vinkkejä höyhenlampun puhdistamiseen... Olen varovasti joskus sitä yrittänyt imuroida, mutta koska lamppu on ns. riisipaperilamppu mihin on liimattu höyheniä, en uskalla sitä hirveesti imuroida.
Puhalla pölyt pois hiustenkuivaajalla, anna laskeutua, imuroi.
Itse olen pessyt silloin tällöin keittiön teräksisen tiskialtaan valkopyykille tarkoitetulla pyykinpesujauheella.
Sitä ripottelee pohjalle ja ihan vähän vettä ja hankaa puhtaaksi tiskiharjalla. Tulee todella kiiltävä ja kuin uusi. Näin tämän vinkin brittiläisessä siivousohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhalla pölyt pois hiustenkuivaajalla, anna laskeutua, imuroi.
Joo tai tuolla hiustenkuivaajalla, mutta ulkona, ulkopistoketta käyttäen. Ei tuu kauheet pölyt sit sisälle. Tai ihan vaan varoen heiluttelet sitä ulkona käsillä "haroen" ja höyhenpintaa pyyhkien.
Löytyykö uunin pesuun jotain niksiä? Millä aineella saisi kaikkein vähimmällä jynssäämisellä todella pinttyneet rasvat pois? Takaseinä varsinkin on ottanut osumaa ja se juuri on ergonomisesti kaikkein hankalin puhdistaa. Reuman takia ranteet eivät kestäisi yhtään jynssäämistä.
Entä nuo todella rasvapalaneet uuninpellit? Yksi kerta laitoin tiskikoneeseen ja sen jälkeen jynssäsin sienellä ja fairylla mutta olivat ihan turkasen tiukassa ja luovutin. Universal Stonekaan ei ihmeitä tehnyt. Olisiko raappa paras väline vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö uunin pesuun jotain niksiä? Millä aineella saisi kaikkein vähimmällä jynssäämisellä todella pinttyneet rasvat pois? Takaseinä varsinkin on ottanut osumaa ja se juuri on ergonomisesti kaikkein hankalin puhdistaa. Reuman takia ranteet eivät kestäisi yhtään jynssäämistä.
Entä nuo todella rasvapalaneet uuninpellit? Yksi kerta laitoin tiskikoneeseen ja sen jälkeen jynssäsin sienellä ja fairylla mutta olivat ihan turkasen tiukassa ja luovutin. Universal Stonekaan ei ihmeitä tehnyt. Olisiko raappa paras väline vai mikä?
K2R on sellaista myrkkyä, että kaikki lähtee eikä vaadi paljoa hankaamista. Ympäristöystävällisempi mutta työläämpi ja käsivoimia vaativampi on ruokasoodasta, suolasta ja vedestä tehty tahna. Pesen itse pellit sillä, sekoitan tahnan ja levitän pellille puoleksi tunniksi vaikuttamaan. Harjaan vanhalla tiskiharjalla.
Niin ja paras tulos törkykuntoiselle uunille oli kun unohdin aineet sinne kahdeksi vuorokaudeksi.
Ikkunat voi pestä pitkävartisella lattiamopilla, jossa sellainen mikrokuitutela. Nopeaa eikä tarvitse kurkotella yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K2R on sellaista myrkkyä, että kaikki lähtee eikä vaadi paljoa hankaamista. Ympäristöystävällisempi mutta työläämpi ja käsivoimia vaativampi on ruokasoodasta, suolasta ja vedestä tehty tahna. Pesen itse pellit sillä, sekoitan tahnan ja levitän pellille puoleksi tunniksi vaikuttamaan. Harjaan vanhalla tiskiharjalla.
Mr muscle tai k2r on toiminut meillä. Olen laittanut esim uuninpellit muhimaan elmukelmun sisään. Eli reilusti suihkutetaan sitä ainetta ja painellaan elmukelmu päälle. Aineet ei kuivahda ja voi antaa vaikuttaa näin tuntikausia. Toimii ehkä uuniinkin, en ole varma pysyykö uuninseinällä elmu paikoillaan valumatta.
Jatkan vielä omia vinkkejäni.
Keittiön lavuaarin (teräs) saa kiiltäväksi kun sirottelee reilusti ruokasoodaa ja hankaa tiskiharjalla. Tosi kiiltävä lopputulos.
Kalkkitahrat saa pois hanoista laittamalla etikkaa talouspaperiin niin, että se kastuu litimäräksi ja sen jälkeen se asetetaan kalkkikohtaan ja annetaan vaikuttaa niin pitkään kunnes Kalkki irtoaa ihan vain pyyhkäisemällä.