Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siivousintoilijat! Jaetaan vinkkejä ja suosituksia tekniikoista ja tuotteista!

Vierailija
20.05.2021 |

Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jospa tästä olisi hyötyä muillekin. Olen vähitellen hurahtanut siivoamiseen siinä määrin, että olen ns. koukussa siistiin kotiin. Haluaisin parantaa siivoustekniikkaa ja kuulla niksejä siivoukseen ja erityisesti tuotteisiin liittyen.

Omat vinkkini heti alkuun on tiskiharjan käyttäminen kylpyhuoneen ja vessan lavuaarin pesuun. Lisäksi fairysta ja vedestä tulee monipuolinen siivousaine oikeastaan koko kotiin ja se sopii hyvin myös lapsiperheeseen. Märkätilojen peilit saa helposti puhdistettua, kun aina suihkun jälkeen pyyhkäisee ne ja saunan lasioven mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei kerry kalkkitahroja.

Kommentit (317)

Vierailija
301/317 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei varmaankaan ole suurimmalle osalle teistä edes mikään niksi, mutta itse tajusin vasta nyt ottaa keittiöpyyhkeet kunnolla käyttöön. Aiemmin olen käyttänyt niitä vain käsien tai astioiden kuivaamiseen.

Aloin kuitenkin toden teolla kyllästyä siihen, että mieheni ei koskaan kuivaa tiskipöytää, putsaa sriracharoiskeita pöydiltä tai pyyhi pois leivänmuruja. Otin siis käytetyn astiapyyhkeen ja sutaisin sillä pois silmistä ylimääräiset sotkut. Aiemmin olen ajatellut, ettei näin voi tehdä vaan pitää kostuttaa tiskirätti sotkuja varten ja pyyhkiä huolellisesti mielellään pesuaineen kanssa. Muuten näkymätöntä likaa jää kaikkialle. Hyi. Äiti tekee näin ja se on sitten laki. Ja koska olen laiska, tämä kaikki on jäänyt siihen päivään, kun kyllästyn sotkuun ja raivosiivoan keittiön lattiasta kattoon.

Pian tajusin ottaa pyyhkeet kunnolla käyttöön. Pyyhkäisen sellaisella aina keittiössä käydessäni jotain. Kostutan sitä vähän ja pyyhin nopeasti kahvitahrat ja leivänmurut. Ruokaa laittaessani pyyhin kastiketahrat liedeltä. Pyyhkeitä on kaapissa ehkä kymmeniä, joten nyt niille on oikeasti käyttöä. Keittiössä on aina melko siistiä enkä jaksa enää samalla tavalla ärsyyntyä miehen sotkuisuudestakaan. Tämä ei siis ollut mikään kummoinen niksi, mutta paransi kyllä ainakin hiukan minun elämänlaatuani.

Miten on nopeampaa kostuttaa keittiöpyyhe ja pyyhkiä sillä kuin tehdä sama rätillä? En nyt ihan ymmärtänyt tämän pointtia..

Et selvästikään ymmärtänyt, miksi keittiöpyyhkeen käyttö on minusta kätevää. Sillä voi huolimattomasti pyyhkäistä ohikulkiessaan sotkuja. Tiskirätin käytössä minulla on se (psykologinen) ongelma, että sen käyttö on vaivalloisempaa. Se pitää kastella ja käytön jälkeen huuhdella huolellisesti ja asetella ilmavasti kuivamaan. Kädet kastuu ja iho kuivuu ja sitten ärsyttää. Siksi sotkut jää helposti pyyhkimättä tuoreeltaan. Keittiöpyyhe tuntuu vaivattomalta, kun sitä voi kostuttaa hiukan hanan alla ja käytön jälkeen vain heittää pesukoriin ja ottaa uuden tilalle. Ehkä tämä liittyy muutenkin lapsuudessa tulleeseen ajatusmalliin siitä, että asiat on aina tehtävä kunnolla ja laiskuus on muutenkin kauheinta maailmassa.

Ihan samalla tavalla minä tiskirättiä käytän. Kostutan vähän hanan alla, pyyhin liat ja huuhtaisen tangolle kuivumaan. Pyyhkäisen keittiön pöydät sen verran usein, ettei joka pyyhkäisyn jälkeen kannattaisi heittää pyykkiin edes niitä keittiöpyyhkeitäkään, vaikka niitä pinkka kaapissa onkin. Tiskirätin heitän kyllä iltaisin pesuun.

Joo, minäkään en ihan ymmärrä miten keittiöpyyhe olisi tässä jotenkin käytännöllisempi. Toki tiskirätin käyttö on vaivalloista, jos siitä tekee itselleen ongelman, mutta nykyään on muutenkin enemmän esillä ajatus siitä, että pesuaineita ei välttämättä tarvitse tai kannata käyttää lainkaan tai ne voivat olla hyvin mietoja, jos pyyhkii tahrat tuoreeltaan ja siivoa säännöllisesti. On ollut lehtijuttuja joissa tätä on käsitelty ihan siivoojien näkökulmasta, että tällaista siivoustekniikkaa on viime aikoina otettu käyttöön eri kohteissa ja todettu että usein ne siivousaineet voikin olla täysin tarpeettomia ja niitä käytetään lähinnä tottumuksesta ja ajatuksesta että näin kuuluu tehdä, vaikka monissa kohteissa pärjättäisin hyvin ilmankin. Vähemmät pesuaineet on yleensä parempi sekä ihmisille että ympäristölle.

Eli ei kotitalouksissakaan tarvitse heti suihkuttaa jotain yleispuhdistusainetta kun pyyhkii leivänmurut tai tuoreen kastiketahran pöydältä. Jotenkin itselleni tuo tuntuu ihan järjettömältä ajatukselta, itse ainakin pyyhin keittiön tasoja sen verran usein, että todella harvoin käytän mitään pesuainetta siinä kun tahrat lähtee yleenäsä ilmankin. Menee ehkä kaksi minuuttia tehdä tuo ja huuhtaista rätti sen jälkeen.

Vierailija
302/317 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvaiset ja likaa keränneet hellan säätönappulat tulivat puhtaaksi vain ihmesienellä. Sen jälkeen olen kokeillut ihmesientä moneen muuhunkin raivostuttavaan tahraan ja ollut tyytyväinen. Maalipintoja ei kauheasti uskalla sen kanssa jynssätä kun tuntuu että maalitkin ohenee.

Miten saada sellaisesta tavallisesta valkoisesta huoneenovesta rasvaiset jäljet pois? Kyse on näistä standardiovista joita on joka paikassa ja lähestulkoon useimmissa kodeilla (ellei ole itse kaikkea suunnitellut). Ei auta tiskiaine eikä oikein ihmesienikään. Aina jostain kulmasta katsottuna jossain kohtaa näkyy ruma läntti.

P.S. Itse inhoan valkoista, jossa kaikki lika ja sonta näkyvät.

Kannattaa olla varovainen sen ihmesienen kanssa! Minä olen nimittäin käyttänyt niitä myös uunin nappeihin ja samalla onnistunut hinkkaamaan ne säätönappien numerot kokonaan pois. Eli ainakin niiden joiden uuni on hyvin vanha kannattaa kokeilla varoen ettei käy niin kuin minulle.

Täytyy sanoa etten oikein muutenkaan ymmärrä ihmesientä, se tehoaa kyllä lähes kaikkeen, mutta ymmärtääkseni se myös haurastuttaa lähes kaikkia pintoja ja aiheuttaa usein sen, että haurastunut pinta tahraantuu vielä paremmin tulevaisuudessa. Mihin sitä oikeasti uskaltaa käyttää? Ei maalipintoihin eikä varsinkaan kylpyhuoneen saumoihin, myös lasitteen on tässä ketjussa sanottu kärsivän, joten mihinkään keraamiseenkaan sitä ei voi käyttää. Teräspintojakin olen kuullut sen vaurioittavan. Yllä olevan kommentoijan ovien jäljetkin saattavat itse asiassa johtua siitä, että niitä on hinkattu ihmesienellä ja se on jättänyt jälkensä. Mitä sillä ihmesienellä siis tekee? Käytin sitä jossain vaiheessa paljon, mutta kun yksi kerrallaan kuulin aina eri kohteista mihin sitä missään tapauksessa ei kannata käyttää, on sienen käyttö jäänyt oikeastaan kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/317 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jynssään siis Sinin tuplajynssärillä ehkä 3 viikon välein lattiat mutta siinä vaiheessa saumat ovat jo aika karseat. Käytössä on lattialämmitys sekä kuivauslasta mutta ryönää kertyy noihin 10x10-laattojen saumoihin.

Punertava lika saumoissa on usein iho- ja saippuajäämien lisäksi myös levää/punahometta. 

Saumojen nopea kuivuminen ehkäisee kertymää. 

Onko ilmanvaihtoa mahdollista tehostaa? 

Sitäkin voi kokeilla, että kuivauslastalla vetelyn lisäksi vetästään vielä lopuksi imukykyisellä että lähtee loputkin pisarat. 

(esim. imukykyinen pyyhe teräväkuivaimeen ja pyyhkäisy tai kuivalla mikrokuitumopilla pyyhkäisy). 

https://sinituote.fi/wp-content/uploads/2017/07/3461_mikrokuitumoppi_si…;

Puhtaaseen saumaan voi kokeilla myös suoja-aineita hylkimään likaa. Remonttitarvikeliikkeistä voi kysellä saumasuoja-ainetta. 

Vierailija
304/317 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?

DOmestos valkoinen pullo..tepsii kaikkeen

Vierailija
305/317 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtee jokaisen kaapista löytyvällä aineksella, etikalla. Niin ja ruokasoodalla lähtee myös, sitäkin on jokaisen kaapissa.

Näin ainakin iltapäivälehtien mukaan.

Vierailija
306/317 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Männen kirjoitti:

Muistakaahan te siivousintoilijat, että me kaikki emme ole siivousintoilijoita! Hyh hyh sitä jatkuvaa ylihygieenistä saitäraalloista puunaamista!

Muistakaa te omissa paskoissanne marinoitujat, että me kaikki emme halua tulehduksia ja ruokamyrkytystä! Hyi hyi niitä paskarantuja ja muuta saastaa!

Vierailija
307/317 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtee jokaisen kaapista löytyvällä aineksella, etikalla. Niin ja ruokasoodalla lähtee myös, sitäkin on jokaisen kaapissa.

Näin ainakin iltapäivälehtien mukaan.

Iltapäivälehtien Etikka-agentti tehnyt salapoliisityötä meidän kodeissamme, meidän tietämättä.

Apuva. 

Vierailija
308/317 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattoja en käytä enkä myöskään imuria, moppaus on huomattavasti nopeampaa ja jälki puhtaampaa ja sen voi tehdä vaivattomuuden vuoksi tehdä vaikka joka päivä jos huvittaa.

Kylpyhuoneessa ei ole mitään lattialla eikä edes pesukonetta joten joka kerta kun käyn suihkussa suihkutan lattian, lavuaarin ja pöntön puhtaaksi, lattiaviemärissä en pidä ritilää ja se on koko aika puhdas ja hajuton, peilikaappi puhdas. Hyvä tuoksu.

Olen poikamies ja saattaa mennä viikkoja sen kummemin siivoamatta, mutta keittiö ja kylpyhuone ovat koko aika erittäin siistit sekä sänky pedattuna ja lattia kiiltää, ne ovat perusasiat ja kun ne ovat kunnossa on aivan sama missä jamassa muu kämppä on, jos naisia tulee kylään he näkevät yhdellä silmäyksellä että tän jätkän ulkonäöstä ei näköjään voi päätellä mitään sen kämpän kunnosta…

Vierailija
309/317 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni koti on päältä kaunis mutta pöntön reunalla on kusta ja lattialla, peilikaapissa sormenjälkiä ja hammastahnaroiskeita, se kertoo minulle huomattavasti enemmän kuin raikkaalle tuoksuva koti jonka kaikki muut pinnat kiiltävät ja matot ovat samassa linjassa muoviparketin kanssa.

Vierailija
310/317 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa liittyä Facebookin siivoushullut ryhmään. Siellä ihan loistavia vinkkejä siivoukseen liittyen.

Vierailija
311/317 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiseva keittiönviemäri: ruokasoodaa ja mitä tahansa etikkaa sama määrä. Anna vaikuttaa 10 min ja valuta lämmintä vettä päälle. Haju lähtee.

Hajulukko ja koko putkisto on irroitettava ja pestävä ainakin pari x vuodessa, vaikka olisit supersiisti. Osta sitä varten pulloharja . Toinen suihkuttaa vetta wc pytyn päällä ja toinen pesasee pulloharjalla. Ei taatusti taas haise.

Eikä tarvitse. Olen asunut nykyisessä kämpässäni kohta yhdeksän vuotta enkä kertaakaan ole puhdistellut mitään hajulukkoja ja minä olen vielä niitä jotka survovat altaaseen jääneet ruoan tähteet tiskiharjalla viemäriin. Hyvin vetää edelleenkin. 

Ja me 13 vuotta ja ei tarvitse avata.

Toiset ne tykkää rotista, kun ruokkivat niitä tunkemalla viemäreihin ruokaa. Ne ritilät siinä altaassa on ihan tarkoituksella. Onneksi asun nykyään haja-asutusalueen ulkopuolella ja on omat systeemit, ei ole rottia näkynyt.

Vierailija
312/317 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmin kuin universal stone tai scrubdaddy toimii tuo taikasieni. Sitä parempaa ei ole eikä mitään aineita tai savea tarvita mihinkään.

313/317 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kehui täällä sitä twinner-suulaketta. Meidän paketin naarmutin valitettavasti pilalle sillä. Vahinko tapahtui ennen kuin huomasin. Se on ilmeisesti jenkki tuote ja siellähän on kaikilla kokolattiamatto. Puupinnoille ehdoton ei!

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
314/317 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-Cloth siivousliinat ovat ihan huippuhyviä. Noi on suunniteltu sellaisesta materiaalista, että se lika irtoaa jopa ilman puhdistusaineita pelkällä vedellä.

https://www.amazon.co.uk/e-cloth/s?k=e+cloth

Vierailija
315/317 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasharjalla saa kraanojen juuret puhtaaksi.

Vierailija
316/317 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mistä ne jäljet pöntössä ja kaapissa kertoo? Siitä, että sunnissa eletään ja asutaan? Jessus sentään.

Vierailija
317/317 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käy siivousfirmasta siivooja. He haluavat käyttää omaa imuriaan, jolla on päivän aikana imuroitu monta eri kotia. Nyt olen saanut sitkeän täiongelman!Epäilen sen tarttuneen imurin pölyistä jne. Jolla päivän mittaan imuroitu useita koteja. Koska sairauden vuoksi en ole paljon useaan kuukauteen pystynyt liikkumaan missään.Olen kyllä pyytänyt, että firma käyttäisi minulla omaa imuriani, niin pölytkin omiani.Mutta millähän saa sitkeän täiongelman poistettua. Koska sampoot ja lääkkeet eivät auta..Ja olen ihan puhtaudesta huolehtiva ihminen.Firma ei tietenkään tunnusta että mitään täiongelmaa heidän asiakkaillaan on.Eikä imuri mitään tartuta. Kuitenkin esim.vältetään että samaa imuria ei käytetä esim.kissa-allergisissa kodeissa..