Siivousintoilijat! Jaetaan vinkkejä ja suosituksia tekniikoista ja tuotteista!
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jospa tästä olisi hyötyä muillekin. Olen vähitellen hurahtanut siivoamiseen siinä määrin, että olen ns. koukussa siistiin kotiin. Haluaisin parantaa siivoustekniikkaa ja kuulla niksejä siivoukseen ja erityisesti tuotteisiin liittyen.
Omat vinkkini heti alkuun on tiskiharjan käyttäminen kylpyhuoneen ja vessan lavuaarin pesuun. Lisäksi fairysta ja vedestä tulee monipuolinen siivousaine oikeastaan koko kotiin ja se sopii hyvin myös lapsiperheeseen. Märkätilojen peilit saa helposti puhdistettua, kun aina suihkun jälkeen pyyhkäisee ne ja saunan lasioven mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei kerry kalkkitahroja.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Mikä toi Sinin pölypallero on?
Googlaa: Sini pölypampula, olisiko se?
Vierailija kirjoitti:
Roskakaapin laatikot astianpesukoneeseen!
Minun roska-astia ei mahtuisi astianpesukoneeseen, mutta käytän sen suihkussa silloin tällöin.
Vien astian kylppäriin, suihkutan pesuainetta ja annan olla hetken, sitten huuhtelen puhtaaksi suihkulla ja annan kuivua.
Roskapussin on hyvä olla sen verran iso, että pussin suun voi taittaa astian reunan yli, niin astia sotkeutuu vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä omia vinkkejäni.
Keittiön lavuaarin (teräs) saa kiiltäväksi kun sirottelee reilusti ruokasoodaa ja hankaa tiskiharjalla. Tosi kiiltävä lopputulos.
Kalkkitahrat saa pois hanoista laittamalla etikkaa talouspaperiin niin, että se kastuu litimäräksi ja sen jälkeen se asetetaan kalkkikohtaan ja annetaan vaikuttaa niin pitkään kunnes Kalkki irtoaa ihan vain pyyhkäisemällä.
Tein sitruunapiirsta ja loppuun puserretulla puolikkalla pyyhin tiskialtaan jne. Ihana tuoksu ja kiilto.
Vinkki peilinpesuun, pyyhin märällä liinalla ja kuivaan sen jälkeen vanhalla astiapyyhkeellä.
Tekstiilipesuri. Toimii myös älytömän hyvänä imurina ilman pussitarvetta. Vetäsen myös muksun likaiset kangaskengät, reput ym. pesurilla. Lisäksi pesen kylppärin lattian reunoista vedellä ja imurilla pölyt ym pois. Maailman paras 100e sijoitus❤️🙏
Siivoussaippua, Saarentaikaa tai vastaavaa. Raastan sumutepulloon ja siivoan sillä koko kodin. Mainio etenkin saunan lasioveen ja ja kylppärin kaakeleihin.
Toinen luotto "tuotteeni" on Sinin siivousmiekka. Loistava esim sälekaihtimiin.
Vierailija kirjoitti:
Siivoussaippua, Saarentaikaa tai vastaavaa. Raastan sumutepulloon ja siivoan sillä koko kodin. Mainio etenkin saunan lasioveen ja ja kylppärin kaakeleihin.
Toinen luotto "tuotteeni" on Sinin siivousmiekka. Loistava esim sälekaihtimiin.
Tämä on loistava. Voi myös hieroa saippuapalaa kosteaan mikrokuituliinaan ja levittää muodustunutta vaahtoa putsattavalle pinnalle. Tämä vaatii aika paljon hankausta, varsinkin pinttyneissä tahroissa. Ja toistoa, mutta tällä lähtee kyllä aivan kaikki lika ja tahrat. Ja on lisäksi täysin myrkytön joten voi käyttää miten paljon vaan eikä tarvitse veden kanssa lutrata ja huuhtoa pois. Itse viimeistelen vielä kuivalla mikrokutuliinalla.
Käsidesillä tulee tosi kiiltävät hanat. :)
Sitruunaveden keittäminen mikrossa höyryttää kuivettuneen lian irti ja sen jälkeen sotkut on helppo pyyhkiä puhtaaksi. Myrkytöntä puhdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän saisi jotain karkeampaa käsienkuivaus paperia, jolla voisi pyyhkiä, kuivata nukkaamatta esim. peilit tai käyttää jopa ikkunaan.
Meillä jenkeissä asuessani kävi ikkunanpesijät. He käyttivät ikkunan loppukuivaukseen juurikin karkeaa, nukkaamatonta paperia, ei mitään lastaa. Puhdasta tuli.
Olen kokenut myös sanomalehdet muuten hyväksi ikkunoihin, mutta ei niitä voi käyttää kun irtoaa painomustetta. Samantyyppistä paperia etsiskelen.
Minä kuivaan ikkunat lopuksi laadukkaalla mikrokuituliinalla, ei jää rantuja.
Vierailija kirjoitti:
Ikkunoita voi pestä valmiiksi kosteilla ikkunaliinoilla. Ei vettä eikä pesuaineita.
Ei tullut puhdasta.
Laitan kuumaa vettä tiskialtaan pohjalle ja yhden konetiskitabletin. Annan vaikuttaa jonkin aikaa, niin että tabletti lähes sulaa. Pyöräytän kevyesti tiskiharjalla altaan ja tabletti hoitaa loput. Puhdas ja kirkas allas.
Imuriin on paras suulake on twinner, ei tarvitse säätää matolle ja lattialle erikseen ja mahtuu sohvan alta imuroimaan.[/quote]
Tämä oli mulle ihan uusi tuttavuus. Toimiiko myös ns. nukka/lankamatolla? Mulla on Mielen imuri, johon pitäisi vaihtaa tuo suulake ja uusi maksaa yli satasen, mikä on ihan älytön hinta. Eli tuo olisi hyvä vaihtoehto, jos sillä pystyy imuroimaan myös nukkamatot.[/quote]
Meillä Mielen mukana tuli joku parkettisuulake, mutta se on paljon parempi kaikkeen imurointiin kuin se perinteinen lattiasuulake. Paljosta käytöstä johtuen hajosi ja haettiin Prismasta uusi, noin 50 €. Vinkkinä vaan, että sellasia löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö uunin pesuun jotain niksiä? Millä aineella saisi kaikkein vähimmällä jynssäämisellä todella pinttyneet rasvat pois? Takaseinä varsinkin on ottanut osumaa ja se juuri on ergonomisesti kaikkein hankalin puhdistaa. Reuman takia ranteet eivät kestäisi yhtään jynssäämistä.
Entä nuo todella rasvapalaneet uuninpellit? Yksi kerta laitoin tiskikoneeseen ja sen jälkeen jynssäsin sienellä ja fairylla mutta olivat ihan turkasen tiukassa ja luovutin. Universal Stonekaan ei ihmeitä tehnyt. Olisiko raappa paras väline vai mikä?
Omalla vastuulla olen pessyt pölyä keräävät, irroitettavat lampunvarjostimet tiskikoneessa pikaohjelmalla. Eivät ole menneet miksikään ja puhdistuvat helposti. Samoin kaikki kodin (koriste) esineet, kyntteliköt, lyhdyt ym. mitkä vain sietää vettä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä omia vinkkejäni.
Keittiön lavuaarin (teräs) saa kiiltäväksi kun sirottelee reilusti ruokasoodaa ja hankaa tiskiharjalla. Tosi kiiltävä lopputulos.
Kalkkitahrat saa pois hanoista laittamalla etikkaa talouspaperiin niin, että se kastuu litimäräksi ja sen jälkeen se asetetaan kalkkikohtaan ja annetaan vaikuttaa niin pitkään kunnes Kalkki irtoaa ihan vain pyyhkäisemällä.
Testasin. Ei toimi.
Mikä varsi-imuri on hyvä? Kevytkin pitäisi olla kun reuman takia huonot käsivoimat.
Vierailija kirjoitti:
Miten pahoja tahroja teidän tiskialtaissa on? Mulla pesu päivittäin fairilla riittää.
Pesepä joskus vaikka Universa Stonella, niin huomaat eron. Mulla ei ole mitään tahroja, allas kohtuu uusikin vielä, kun 2017 on vaihdettu, mutta ero Universal stonella pesun ja fairyn jälkeen on aivan huikea.
Mikä toi Sinin pölypallero on?