Siivousintoilijat! Jaetaan vinkkejä ja suosituksia tekniikoista ja tuotteista!
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jospa tästä olisi hyötyä muillekin. Olen vähitellen hurahtanut siivoamiseen siinä määrin, että olen ns. koukussa siistiin kotiin. Haluaisin parantaa siivoustekniikkaa ja kuulla niksejä siivoukseen ja erityisesti tuotteisiin liittyen.
Omat vinkkini heti alkuun on tiskiharjan käyttäminen kylpyhuoneen ja vessan lavuaarin pesuun. Lisäksi fairysta ja vedestä tulee monipuolinen siivousaine oikeastaan koko kotiin ja se sopii hyvin myös lapsiperheeseen. Märkätilojen peilit saa helposti puhdistettua, kun aina suihkun jälkeen pyyhkäisee ne ja saunan lasioven mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei kerry kalkkitahroja.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?
Tarkista ettei vessanpönttö vuoda. Yleensä rantu on kyllä vihreä? Tämän voit tehdä laittamalla sanomalehden/paperin vaakatasossa pöntön seinää vasten. Muuten sitä ei näe. Jos se vuotaa niin vesilaskussa voi yllättää.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitruunahappoa voi ostaa?
Vaikka Prismasta.
Hometäplät? Millä ne lähtee saumoja vahingoittamatta?
Vierailija kirjoitti:
Haiseva keittiönviemäri: ruokasoodaa ja mitä tahansa etikkaa sama määrä. Anna vaikuttaa 10 min ja valuta lämmintä vettä päälle. Haju lähtee.
Hajulukko ja koko putkisto on irroitettava ja pestävä ainakin pari x vuodessa, vaikka olisit supersiisti. Osta sitä varten pulloharja . Toinen suihkuttaa vetta wc pytyn päällä ja toinen pesasee pulloharjalla. Ei taatusti taas haise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Universal stonella pesen silloin tällöin kylpyhuoneen plus kaikki lavuaarit. Kumppareista tulee kuin uudet myös tuolla!
Staattisella liinalla moppaus koirataloudessa ihan ehdoton. Puulattian pesen osissa, kuivaan toisella mopilla missä pyyhe, lähtee todella puhtaaksi eikä tule jalanjälkiä lattiaan.
Kylpyhuoneen pesen kiillon kylpy-suihkeella ja sen jälkeen neutralisoin ja poistan rasvan laimennetulla fairyllä.
Kiillon uuninpesuaine on todella tehokas. Pellit saa uusiksi kun laittaa tuota vaikuttamaan pariksi tunniksi ja sitten hinkuttaa pahimmat kohdat sokeripalalla.
Etikkapohjainen pesuaine hävittää pahat hajut.
Imuriin on paras suulake on twinner, ei tarvitse säätää matolle ja lattialle erikseen ja mahtuu sohvan alta imuroimaan.
Tämä oli mulle ihan uusi tuttavuus. Toimiiko myös ns. nukka/lankamatolla? Mulla on Mielen imuri, johon pitäisi vaihtaa tuo suulake ja uusi maksaa yli satasen, mikä on ihan älytön hinta. Eli tuo olisi hyvä vaihtoehto, jos sillä pystyy imuroimaan myös nukkamatot.
Minulla kyllä ihan päinvastainen kokemus tuosta suulakkeesta. Imuroi matot hyvin mutta minulla kyllä on nyt vain sileitä polypropeenimattoja lemmikkien takia. Tykkään kun saa parketin ja matot imuroitua samalla suullakkeella. Eikö minulle ole pyörähdellyt suulake mihinkään.
Ei edellinen normaali suulake kyllä ollut pidempi nukkaisten mattojen kanssa kummoinen myöskään. Mikä siihen sitten toimisi?Nöyryys eli ei muuta kuin polvilleen matolle ja imuroimaan pienellä tekstiilisuuttimella pieni alue kerrallaan. Suosittelen polvisuojia. Muulloin normaali ahkera imurointi ja malon varominen.
Vierailija kirjoitti:
Robotti-imuri auttaa tosi paljon. Imuroi kyllä niin paljon paremmin kuin itse
Olen muuten aina pessyt harjalla kaikki lavuaarit ja hanat ja sitten kuivannut pyyhkeellä. Hohtavat kuin hotellissa konsanaan.
Tuosta robotti imurista, en allekirjoita.
Lattialistat jää imuroimatta.
Robottia ei voi käyttää esim sohvan, patjojen imurointiin.
Wc ssä käsienpesualtaassa on käsisaippuan/käsidesin alla sieniliina,
joka ottaa roiskeet pumppupullosta.
Samalla ”aluslautaselle” sieniliinalla on näppärä pyyhkäistä hana ja altaan.
Jää heti puhtaan ja kuivan- kiiltävän näköiseksi.
Huutaisee ja saippuapullon alle takaisin.
Kaffepulla kirjoitti:
Tilasin nyt tuon Twinner-suulakkeen.
Tietääkö kukaan, sopiiko se Dysonin imuriin? Ja jos ei sovi, niin saako Dysoniin jotain erilaisia suulakkeita? Vihaan sitä klonksuvaa Dysonin perussuulaketta!
Ei sovi dysoniin.
Vierailija kirjoitti:
Saakohan saunan seinäpaneeleita ja lauteita suihkuttaa suoraan suihkulla vai onko jotain vaaraa kosteusvauriosta? Inhoan saunan pesua ja tuo voisi helpottaa huuhtelua mutta onkohan turvallista? Muitakin saunan pesuvinkkejä ja erityisesti pesun helpottamiseen vinkkejä otan mielelläni vastaan!
Vasta jossain lehden kommenttioisossa kehoitettiin pesemään sauna painepesurilla. EI missään nimessä! Saunan seinäpaneeleja EI tarvitse pestä muualta kuin siitä mihin kohtaan ihminen osuu. Muualta voi ihan vain imuroida ja pyyhkiä liinalla. Itse en pese edes siitä kohtaa mihin selkä osuu, vaan hankaan pesuainerätillä ja "huuhtelen" rätillä joka on kostutettu pelkkään veteen.
Saunan pesu menee siis näin:
imuroi kaikki minkä pystyy imuroimaan.
Kastele lauteet ja seinää sen verran mihin saunojat osuvat.
kastele nämä kohdat pesuaineliuoksella (saunaan sopivia löytyy kaupasta)
anna vaikuttaa.
harjaa harjalla, lauteet myös alapuolelta.
Huuhtele
pese saunan lattiakaivo kuten lattiakaivot yleensä, pese saunan lattia.
Sanoka hyvä imuri minulle. Pölypussillinen pitää olla, ja toimiva. Ei robotti.
Mulla on muuten aina viemärin päällä sinin lattiakaivosiivilä, 3 kpl pussissa. Nouseekin helposti se muoviritilä kun on siivouksen aika.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Tietääkö kukaan, sopiiko se Dysonin imuriin? Ja jos ei sovi, niin saako Dysoniin jotain erilaisia suulakkeita? Vihaan sitä klonksuvaa Dysonin perussuulaketta!Ei sovi dysoniin.
Saa sopimaan hieman kikkailemalla. ILmastointiteippi on meillä käytössä
tvättar och torkar kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten aina pessyt harjalla kaikki lavuaarit ja hanat ja sitten kuivannut pyyhkeellä. Hohtavat kuin hotellissa konsanaan.
Robottia ei voi käyttää esim sohvan, patjojen imurointiin.Wc ssä käsienpesualtaassa on käsisaippuan/käsidesin alla sieniliina,
Ei noin. Ei mitään imeviä huuhdeltavia sieniä lavuaarin reunalle. Ovat bakteeripesäkkeitä. Pyyhi ennemmin joka päivä paperilla nuo roiskeet, tai sitten ihan liinalla jonka laitat pesuun käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?
Tarkista ettei vessanpönttö vuoda. Yleensä rantu on kyllä vihreä? Tämän voit tehdä laittamalla sanomalehden/paperin vaakatasossa pöntön seinää vasten. Muuten sitä ei näe. Jos se vuotaa niin vesilaskussa voi yllättää.
Se on vihreä vain kupariputkistoisissa taloissa.
Hei onko kenelläkään hyvää vinkkiä sälekaihtimien puhdistamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Hei onko kenelläkään hyvää vinkkiä sälekaihtimien puhdistamiseen?
Sinin pölymiekka.
https://sinituote.fi/tuote/sini-siivousvalineet/polyhuiskat/polymiekka/
Onko vinkkejä siihen, mikä olisi paras pesuaine kylpyhuoneen laattasaumojen puhdistukseen?
tvättar och torkar kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robottia ei voi käyttää esim sohvan, patjojen imurointiin.Wc ssä käsienpesualtaassa on käsisaippuan/käsidesin alla sieniliina,
Mua suorastaan ällöttää kaikki tällaiset ihme viritelmät, kuten toi "ilmastointiteipillä saa kiinnitettyä imurin suulakkeen". Joskus näin joulukuusen alla suojana vahakangasta ja se näytti niin rumalta, että koko kuusi meni pilalle. Samoin joku sohvan päälle laitettava suoja. Varmaan käytännöllistä, mutta ihan kauhean rumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Tietääkö kukaan, sopiiko se Dysonin imuriin? Ja jos ei sovi, niin saako Dysoniin jotain erilaisia suulakkeita? Vihaan sitä klonksuvaa Dysonin perussuulaketta!Ei sovi dysoniin.
Saa sopimaan hieman kikkailemalla. ILmastointiteippi on meillä käytössä
Aha. Mites kun haluaa käyttöön jonkun noista kuudesta Dysonin omasta suulakkeesta? Pitää repiä teipit? :D
Tosin en oo kyllä vielä löytänyt sellaista paikkaa mihin joku noista Dysonin omista ei käy, niin en Twinneriä ja teippejä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi dysoniin.
Kiitos tästä tiedosta. Mulla on myös Mielen imuri. Kokeilen sitä siihen.
Ja kiitos myös sille, joka kertoi, että Dysoniin saa erilaisia suulakkeita. Mun pitää alkaa katsella niitä. Dyson on muuten mahtava, mutta se imeytyy lattiaan kuin imukuppi.
🇺🇦🇮🇱
Saa erillisiä! Meillä on sellainen pyörivä mattosuulake. Tänään taas imuroin maton ja ihastelin/kauhistelin pölyn määrää säiliössä.