Siivousintoilijat! Jaetaan vinkkejä ja suosituksia tekniikoista ja tuotteista!
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jospa tästä olisi hyötyä muillekin. Olen vähitellen hurahtanut siivoamiseen siinä määrin, että olen ns. koukussa siistiin kotiin. Haluaisin parantaa siivoustekniikkaa ja kuulla niksejä siivoukseen ja erityisesti tuotteisiin liittyen.
Omat vinkkini heti alkuun on tiskiharjan käyttäminen kylpyhuoneen ja vessan lavuaarin pesuun. Lisäksi fairysta ja vedestä tulee monipuolinen siivousaine oikeastaan koko kotiin ja se sopii hyvin myös lapsiperheeseen. Märkätilojen peilit saa helposti puhdistettua, kun aina suihkun jälkeen pyyhkäisee ne ja saunan lasioven mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei kerry kalkkitahroja.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Paras siivousvinkkini olisi poistaa mies ja lapset perheestä.
Sinkkuaikoina kotini kiilsi. Nyt vaikka kuinka ohjeistaa ja opastaa, on kotona myllerrys.
Ja kaikille tosikoille, en nyt ihan tosissani ole. Mutta joskus, kun lapset oli pieniä, töistä tullessa viikonloppuna, kun olivat isänsä kanssa "puuhailleet ja kokkailleet" ajattelin, että jokainen nainen tarvitsisi oman yksiön. Sieltä kun lähtisi, tavarat olisi paikoillaan takaisin tullessa. Siellä voisi käydä välillä lepäämässä ja ihastelemassa kiiltävää tiskipöytää.
Ja tiedän, olen vähän siivoushullu ja en meinaa kestää ns. elämisen jälkiä.
Voi mikä sielunsisko, kiva kuulla, että jollain muullakin on "oma yksiö". Minullakin oli.
Miten pahoja tahroja teidän tiskialtaissa on? Mulla pesu päivittäin fairilla riittää.
Vielä kun saisi vinkkejä parvekekaihdinten helppoon puhdistukseen. Pinta-alaa on todella paljon, säle kerrallaan pyyhkien menee hommaan varmaan viikko.
Vanhanaikaiset peruskaihtimet. Keräävät todella paljon pölyä viereiseltä hiekkatieltä ja työmaalta, siitepöly tietysti myös tarttuu hyvin. Olen vedellyt niitä ajoittain ihan vain kertakäyttöisellä pölyhuiskalla, paketti menee helposti kerralla, eikä riitäkään. Ostin joskus myös sellaisen kolmihaaraisen kaihdinputsarin, jonka mikrokuituisen kangasosan saa irti ja sen voi pestä, mutta putsain on niin pieni, että kaipaisi pesua jo parin vedon jälkeen. Sopii varmaan paremmin pienempiin sisäkaihtimiin.
Ahdistaa jo mennä parvekkeelle, kun likaiset kaihtimet tuijottavat syyttävästi. Olisi kiva saada ne joskus kokonaan ihan kunnolla putsattua. Irti niitä ei mielestäni saa otettua, että kantaisi vain koko hässäkän suihkuun.
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö uunin pesuun jotain niksiä? Millä aineella saisi kaikkein vähimmällä jynssäämisellä todella pinttyneet rasvat pois? Takaseinä varsinkin on ottanut osumaa ja se juuri on ergonomisesti kaikkein hankalin puhdistaa. Reuman takia ranteet eivät kestäisi yhtään jynssäämistä.
Entä nuo todella rasvapalaneet uuninpellit? Yksi kerta laitoin tiskikoneeseen ja sen jälkeen jynssäsin sienellä ja fairylla mutta olivat ihan turkasen tiukassa ja luovutin. Universal Stonekaan ei ihmeitä tehnyt. Olisiko raappa paras väline vai mikä?
Tokmanni myy Perfekt-sarjaa jossa on todella tehokas uuninpuhdistussuihke. Olen saanut sillä palaneet liat irti uunista, liedestä ja pahoin palaneesta uunivuoasta.
Ihme kyllä tällä tuntuu lähtevän myös kalkki kylpyhuoneen lasiovesta.
🇺🇦🇮🇱
https://www.tokmanni.fi/puhdistussuihke-perfekt-500-ml-uuni-grilli-6419…
Tämä tuote. Ihan loistava!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Imuriin on paras suulake on twinner, ei tarvitse säätää matolle ja lattialle erikseen ja mahtuu sohvan alta imuroimaan.
Tänä rupesi kiinnostamaan! Saako tämän kiinni Dysonin imuriin? Inhoan Dysonin suulaketta.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin vinkkejä höyhenlampun puhdistamiseen... Olen varovasti joskus sitä yrittänyt imuroida, mutta koska lamppu on ns. riisipaperilamppu mihin on liimattu höyheniä, en uskalla sitä hirveesti imuroida.
https://www.veke.fi/media/catalog/product/cache/2a4e75c88a78656d3a83b8f…
Pihalle ja puhaltelet hiustenkuivaajalla?
Siivousgurut! Osaisiko kukaan neuvoa: öljysin puisen keittiötason Ikean Behandla-öljyllä. Aluksi näytti hyvältä mutta ajan mittaan välitilan seinämän alaosassa alkoi näkyä tätä öljyä kellertävinä jälkinä enkä saa sitä pois. En tajunnut puhdistaa niitä seinämiä heti tuoreeltaan öljyämisen jälkeen. Nyt ne näyttävät epäsiistiltä.
Välitilan seinämä on jotain valkoista muovimateriaalia. Tuo Behandla-öljy sisältää vettä, pellavaöljyä, metyyliselluloosaa, lyijytöntä kuivausainetta ja kasvipohjaista emulgointiainetta.
Asetonilla ehkä lähtisi, mutta siitä voi jäädä myös kiiltävät jäljet ja ihmesieni voisi naarmuttaa pintaa.
Tämä ei ole suurin ongelmani, mutta olisi tosi kiva, jos joku osaisi neuvoa!
Haiseva keittiönviemäri: ruokasoodaa ja mitä tahansa etikkaa sama määrä. Anna vaikuttaa 10 min ja valuta lämmintä vettä päälle. Haju lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun saisi vinkkejä parvekekaihdinten helppoon puhdistukseen. Pinta-alaa on todella paljon, säle kerrallaan pyyhkien menee hommaan varmaan viikko.
Vanhanaikaiset peruskaihtimet. Keräävät todella paljon pölyä viereiseltä hiekkatieltä ja työmaalta, siitepöly tietysti myös tarttuu hyvin. Olen vedellyt niitä ajoittain ihan vain kertakäyttöisellä pölyhuiskalla, paketti menee helposti kerralla, eikä riitäkään. Ostin joskus myös sellaisen kolmihaaraisen kaihdinputsarin, jonka mikrokuituisen kangasosan saa irti ja sen voi pestä, mutta putsain on niin pieni, että kaipaisi pesua jo parin vedon jälkeen. Sopii varmaan paremmin pienempiin sisäkaihtimiin.
Ahdistaa jo mennä parvekkeelle, kun likaiset kaihtimet tuijottavat syyttävästi. Olisi kiva saada ne joskus kokonaan ihan kunnolla putsattua. Irti niitä ei mielestäni saa otettua, että kantaisi vain koko hässäkän suihkuun.
Imurin suulakeella saa nopeasti puhtaaksi.
En ole intoilija, päinvastoin. Kylppärini on pieni ja pönttö sekä lavuaari heti suihkun vieressä. Suihkuttelen välillä suihkussa käydessäni myös pöntön ja lavuaarin ja kuivaan rätillä. Ei mene paljoa aikaa. Seinäkaakelit kuivaan mikrokuitumopilla. Välillä laitan hieman ainetta. Näin kylppäri pysyy vaivattomasti puhtaana. Lähes päivittäin pesen lavuaarin naamapesun yhteydessä ja saippuapulloa käytän myös hanan alla. Kylppäri onkin mun putsatuin paikka. Muuten olen laiska siivoaja, lattioita en jaksa juurikaan pestä.
Siivous(saippua)hullu kirjoitti:
Mä käytän lähes kaikkeen siivoamiseen sellaista siivoussaippuaa. Sitä myy pieni suomalainen yritys, Candle Light Story. Siivoussaippua on aina pelastanut, kun muu ei auta. Sillä on lähtenyt veritahrat ja punkutkin valkoisista vaatteista. Sitten mä myös tiskaan sillä, se on hyvä irrottamaan rasvaa, mutta ilman fairyn myrkkyjä. Pesen keittiössä sillä altaat ja meidän keraamisen lieden. Siinä on vähän sama idea kuin Universal Stonessa, mutta siitä ei jää sitä ärsyttävää savimuhjua jäljelle. Sillä saa kyllä hanat uskomattoman kirkkaiksi. Oon ihan hurahtanut siihen! Löysin sen täältä: www.candlelightstory.com/siivoussaippua
Mä käytän myös tätä vähän kaikkeen! Tosi paljon monikäyttöisempi kuin joku fairy. Eikä pistele nenään tuoksu, eikä käy henkeen myrkyt.
Ka kaikenlisäksi valmistetaan Suomessa!
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?
Puhdistussavi, eli Universal Stone. Sitä hieman harjaan tai millä nyt puhdistaakin. Tarvittaessa antaa vaikuttaa hetken ja huuhtelu. Myrkytön ja mieto sitruunan tuoksu. Pieni purkki kestää ikuisuuden ja tehokas moneen kohteeseen niin kotona kuin autotallissakin. Saanut sillä myös valkoiset tennarit täysin puhtaaksi. Sopii siis myös nahalle.
Toinen mistä en enää luovu on höyrypuhdistin. Ikinä ei ole ollut kaakeleiden saumojen puhdistus näin vaivatonta ja palkitsevaa.
Myös Viledan active pesukinnas on ihan mieletön, etenkin lieden ja uunin puhdistukseen. Vaikeat ja pinttyneet tahrat lähtee vaivatta ja sieni itsessään hylkii likaa. Sienissä ei ole puhdistusaineita ja pysyy pitkään muodossaan. Paketissa kaksi harmaata sientä ja hinta 2€ luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saisi vessanpöntöstä pois punertavan pystyraidan siitä kohtaa, josta vesi valuu takaosasta alas? Ja sieltä alaosan mutkista pois p-skat, ei tavallisella vessaharjalla oikein saa. Auttaako joku aine vai mikä?
Puhdistussavi, eli Universal Stone. Sitä hieman harjaan tai millä nyt puhdistaakin. Tarvittaessa antaa vaikuttaa hetken ja huuhtelu. Myrkytön ja mieto sitruunan tuoksu. Pieni purkki kestää ikuisuuden ja tehokas moneen kohteeseen niin kotona kuin autotallissakin. Saanut sillä myös valkoiset tennarit täysin puhtaaksi. Sopii siis myös nahalle.
Toinen mistä en enää luovu on höyrypuhdistin. Ikinä ei ole ollut kaakeleiden saumojen puhdistus näin vaivatonta ja palkitsevaa.
Myös Viledan active pesukinnas on ihan mieletön, etenkin lieden ja uunin puhdistukseen. Vaikeat ja pinttyneet tahrat lähtee vaivatta ja sieni itsessään hylkii likaa. Sienissä ei ole puhdistusaineita ja pysyy pitkään muodossaan. Paketissa kaksi harmaata sientä ja hinta 2€ luokkaa.
^ Täsmennän vielä. Toi sieni on Viledan Glitzi power inox.
Vierailija kirjoitti:
Induktioliesi ei oikein lähde puhtaaksi kuin skraballa ja induktioliedelle tarkoitetulla puhdistusaineella.
Tuolla Perfekt-aineella lähtee takuuvarmasti.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Siivousgurut! Osaisiko kukaan neuvoa: öljysin puisen keittiötason Ikean Behandla-öljyllä. Aluksi näytti hyvältä mutta ajan mittaan välitilan seinämän alaosassa alkoi näkyä tätä öljyä kellertävinä jälkinä enkä saa sitä pois. En tajunnut puhdistaa niitä seinämiä heti tuoreeltaan öljyämisen jälkeen. Nyt ne näyttävät epäsiistiltä.
Välitilan seinämä on jotain valkoista muovimateriaalia. Tuo Behandla-öljy sisältää vettä, pellavaöljyä, metyyliselluloosaa, lyijytöntä kuivausainetta ja kasvipohjaista emulgointiainetta.
Asetonilla ehkä lähtisi, mutta siitä voi jäädä myös kiiltävät jäljet ja ihmesieni voisi naarmuttaa pintaa.
Tämä ei ole suurin ongelmani, mutta olisi tosi kiva, jos joku osaisi neuvoa!
Mitä materiaalia se puhdistettava pinta on? Tärpättiä voisi kokeilla.
🇺🇦🇮🇱
Vessanpönttöön paras aine on jokin halpa ja voimakkaantuoksuinen vaatteidenpesupulveri. Sitä kun ripottelee pari ruokalusikallista pönttöön niin jopas räjähtää puhtaaksi ja tulee hyvä hajukin. Ja tulee paljon halvemmaksikin.
Lattiat pesen 75 cm leveällä ammattikäyttöön tarkoitetulla lastalla. Matot imuroin tehokkaalla varsi-imurilla. Homma hoituu näin paljon nopeammin kuin että imuroisin eka koko talon (300m2) ja sitten pesisin lattian. Pienempään asuntoon tosin parempi olisi kapeampi lasta.
Paras siivousoivallukseni on, että puunaa vasta sitten kun on oikeasti pölyistä tai likaista. Ennen aina joka toinen perhantain pidin 4 h siivoussession töiden jälkeen ja olin aivan poikki. Nyt teen siten, että siivoan ehkä 3-4 vk:n välein päivänä, jolloin mua huvittaa siivota. Tämä säästää voimiani, enkä koe että elettäisiin mitenkään siivottomammassa. Toki pientä siivoilua teen päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko neuvoa kylpyhuoneen pinttyneisiin kaakeleiden saumoihin? Jos punahometta uhkaa kertyä, se lähtee jynssäämällä, mutta musta mikälie ei millään. Kokeiltu on jo kylpyhuoneeseen tarkoitettuja pesuaineita.
Kloori on aika hyvä kylppäriin, mustat vaatii enemmän hankausta eikä saa päästää pahaksi.
Onko mitään keinoa puhdistaa varattua tammitasoa, kun siihen on jäänyt musta jälki märästä valurauta-astiasta?
Jos ei lähde millään niin voipi olla kosteusvaurio. Pitäisi lähteä niin että peset sekä emäksisellä että happamalla ja kunnon saumaharjalla.